Bukefalos 28 år!

Sv: Html

Vad menar du med göra åt? Du kan ju skriva i CSS-en att scrollbaren alltid ska vara synlig varken den behövs eller inte genom att använda overflow: scroll; i body-deklarationerna. Hur snyggt det är får man väl göra en egen bedömning av... Eller att alltid dölja scrollarna, men då brukar sidan bli rätt besvärlig att använda - i synnerhet för dem med små browserfönster...

Vill man göra snyggare måste man börja bygga javascript är jag rädd... :)
 
Sv: Html

Jag tror inte jag som användare skulle bry mig mycket om sidan hoppar några px åt vänster när en sida, som behöver scrollas, laddas :)

Använder du Firefox som webbläsare? Har för mig att IE reserverar de där pixlarna, även om en scrollbar inte behövs. (Eller var det tvärtom? Hm, tror inte det.)

Du kan antingen göra som moiran beskriver, eller så kan du lägga texten, bilderna, eller vadsom, inuti en div. Till diven lägger du till CSS-attributen height(möjligtvis också width) och overflow:scroll-y; . Men då får du också anpassa dina height- och width-mått för användare med låg upplösning(800x600 t.ex.).
Jag tror dock du kommer få en varning på scroll-y i CSS-validatorn.
Det kanske tillkommit ngn ny egenskap, som validerar helt, för att åstadkomma detta. Jag är lite osäker på det, eftersom jag blir undviker att koda så att användaren måste scrolla något annat än den vanliga body-scrollen :D Varningar i CSS-validatorn brukar man dock få leva med, ändå :)
 
Senast ändrad:
Sv: Html

Ja jag använder firefox..

Tack (till moiran också)! Det blev jättebra nu :)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har en facebook-sida för min bok/mitt författande. När jag skriver inlägg på mitt privata facebook-konto ser rutan där man skriver...
Svar
6
· Visningar
671
Senast: Migo
·
Hästmänniskan Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett...
Svar
11
· Visningar
1 783
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 353
Utrustning Det är väl ingen hemlighet att jag "lågintensivt" letar efter en dressyrsadel till H.H. Jag har en tanke om att först titta ut en dito...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
16 428
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp