Dressyren idag

Sv: Dressyren idag

Min erfarenhet är också att programridningar inte lockar speciellt många....

När fälttävlanskvalen ändrades för något år sedan så vet jag att man kunde få göra sin hoppkval på andra tillfällen än tävling. Det är nog borttaget nu, tror jag? (Dock skulle det vara tävlingslika förhållanden har jag för mig, jag är ju ingen FT-människa)
 
Sv: Dressyren idag

skulle vara roligt om någon som inte är från sthlm som jag, b a l o tulip är kunde berätta hur det ser ut med anmälningar i MSV C någon annanstans?

tulip: grattis till dig också! :)

Tjohooo härnere var dom fulla i början av året efter ett par dagar men nu har dom flesta nog kvalat så nu är dom inte fulla ens när anmälningstiden utgått.

Jag tänker runt Göteborg och Halland.
 
Sv: Dressyren idag

Här var de ju oftast fulla redan förra året så att det skulle bli så här i år var ju inte direkt överraskande. Vitsen med kvalen var väl just att få färre i MsvB och då blir det ju rätt naturligt att det blir fler i klasserna under. Enda lösningen är ju fler tävlingar och hur det ska lösas vet jag inte. Visst är det upp till oss som tävlar men det behövs nog också stöttning och hjälp från distriktet (och kanske också förbundet centralt) för att vända den negativa trenden med färre tävlingar och färre tävlingsryttare som tar sig tid att hjälpa till med tävlingar.
 
Sv: Dressyren idag

*kl*
Jag tror också att det behövs mer "träning på att tävla". Kan tala för mig själv; min hemmaklubb har inte haft en enda klubbtävling/programridning på två år. Min häst är av den sorten som blir spänd i nya miljöer och för att kunna göra bra ifrån oss på banorna behöver vi träna på själva tävlingsmomentet. Enda chansen att göra det blir på tävlingar, där jag får vara nöjd med det lilla framsteg han gör för varje gång. För dem som inte vet hur vi ser ut på hemmaplan kan jag tänka mig att det går en del funderingar genom huvudet :angel: Jag hade gärna sluppit det om vi bara haft någonstans att träna under mindre officiella former.

Man kanske borde införa kval i programridning/klubbtävling för att få tävla lokalt? Då hade vi inte haft problemet med programridningar som blir inställda p.g.a. för få anmälda eller brister i grundridningen på tävlingar.
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyren idag

*kl*
Jag tror också att det behövs mer "träning på att tävla". Kan tala för mig själv; min hemmaklubb har inte haft en enda klubbtävling/programridning på två år. Min häst är av den sorten som blir spänd i nya miljöer och för att kunna göra bra ifrån oss på banorna behöver vi träna på själva tävlingsmomentet. Enda chansen att göra det blir på tävlingar, där jag får vara nöjd med det lilla framsteg han gör för varje gång. För dem som inte vet hur vi ser ut på hemmaplan kan jag tänka mig att det går en del funderingar genom huvudet :angel: Jag hade gärna sluppit det om vi bara haft någonstans att träna under mindre officiella former.

Man kanske borde inför kval i programridning/klubbtävling för att få tävla lokalt? Då hade vi inte haft problemet med programridningar som blir inställda p.g.a. för få anmälda.

Amen to that! Jag åker ut på tävlingsplats och skämmer ut mig med min extremt spända häst, hur kul är det?

Och hur marknadsförs programridningarna? Jag känner det som att man måste ha kontakter med den arrangerande klubben för att få reda på att det ens finns några programridningar.

Vilken dröm att kunna åka till, säg två programridningar i månaden på olika ställen!
 
Sv: Dressyren idag

Min erfarenhet är också att programridningar inte lockar speciellt många....

När fälttävlanskvalen ändrades för något år sedan så vet jag att man kunde få göra sin hoppkval på andra tillfällen än tävling. Det är nog borttaget nu, tror jag? (Dock skulle det vara tävlingslika förhållanden har jag för mig, jag är ju ingen FT-människa)

Hoppkvalen gav inte önskat resultat så de är borttagna men precis som du skrev så kunde man få tillgodoräkna träningshoppningar. Dock krävdes typ domare/banbyggare eller liknande (minns inte exakt) för att kunna tillgodoräkna sig det, dvs inte bara en bana som var ihopslängd av ungdomssektionen med en speaker som tittade på.
 
Sv: Dressyren idag

jag är absolut för träningstävlingar! min plan för vår lilla "hemmaklubb" är att vi ska anordna fler sådana och jag tycker inte det ska vara så att bara de som är nybörjare eller gör det som en rolig sak ska vara med, jag tycker gott o väl de på högre nivå kan vara med, dels för att visa på något sätt att alla faktiskt behöver träna på att tävla och på så vis föregår med gott exempel.
vi har lite tur att en tränare som kommer till oss nyligen blivit domare så jag hoppas vi kan dra lite nytta av det och få denne att döma.
sen är det bra att träna på allting runtomkring, man gör iordning hästen och knoppar o.s.v.
tror det är positivt för alla och så blir det en trevlig grej som ökar gemenskapen.

kanske vore något för lite större klubbar att tänka på? anordna träningstävlingar där man inom lämpligt avstånd bjuder in ekipage på t.ex. LC-LA nivå att delta och inte göra en så stor affär av det. det ska ju självklart bedömas på rätt vis men att avdramatisera det.
fler programträningar och kanske mer teori om hur man rider ett bra program?
jag är evigt tacksam till de som hjälpt mig på vägen från när jag började träna och tävla, de har lärt mig att rida program bra och mycket sådana småsaker. eftersom jag hade en ponny utan någon gång och ett rätt crappy humör fick jag fokusera på att rida programmet så prickfritt jag kunde, vägar och allt sådant (vilket oftast lönade sig väldigt bra).
någon slags kurs eller föreläsning för/av välmeriterad tävlingsryttare som ger tips och lite dos and donts typ.
 
Sv: Dressyren idag

Mer teori hade absolut varit jättenyttigt! Frågan är hur man får klubbarna att arrangera mer sådant och folk att komma? Minns att vi hade något liknande för ett tag sedan, men att informationen var så otydlig att jag aldrig brydde mig om att anmäla mig, vilket är jättetråkigt eftersom jag egentligen velat gå. Hörde aldrig något om den där kursen i efterhand och misstänker att närvaron inte var den bästa. Med bättre information och utskick till fler klubbar hade det säkert kunnat bli succé!

Jag tror inte heller att det är så att det inte finns eldsjälar som kan ta tag i det här, utan snarare att många klubbar blivit loja och låter dem passera förbi. Jag har själv erbjudit mig att ta tag i arrangerandet av programridning på hemmaklubben, föreslagit flera datum men knappt fått någon respons från tävlingskommitén. Om inte klubbarna har något intresse av att vidareutbilda sina ryttare, vem skall då göra det?
 
Sv: Dressyren idag

Om inte klubben annordnar sånt får man kanske i sammarbete med styrelsen bilda en undergrupp som håller i annat än själva tävlingarna. På vår klubb har vi en dressyrsektion och en hopp-dito som ordnar annat. Vi i dressyrsektionen har haft programridningar, clinics, sitsföreläsningar, sitsträning, dressyr-clearround och likn. Vi håller på ganska mkt med roliga och nyttiga föreläsningar och kurser.
Det är super för sammanhållningen i klubben.
Men det är ett jäkla jobb. Efter varje grej jag ansvarat för är jag bra slut!
 
Sv: Dressyren idag

Här är det vanligt med programridnings möjligheter, hela vintern har det funnits stående tid och plats för de som vill. då har det ju i.o.f varit samma plats varje gång, men ändå nyttigt just ur tränings aspekt. :)
 
Sv: Dressyren idag

Om inte klubben annordnar sånt får man kanske i sammarbete med styrelsen bilda en undergrupp som håller i annat än själva tävlingarna. På vår klubb har vi en dressyrsektion och en hopp-dito som ordnar annat. Vi i dressyrsektionen har haft programridningar, clinics, sitsföreläsningar, sitsträning, dressyr-clearround och likn. Vi håller på ganska mkt med roliga och nyttiga föreläsningar och kurser.
Det är super för sammanhållningen i klubben.
Men det är ett jäkla jobb. Efter varje grej jag ansvarat för är jag bra slut!

Hos en av klubbarna i närheten arrangeras sådant som "ridskoleteori". Dvs istället för att ha vanlig teori för eleverna så kör man clinics och föreläsningar som är gratis för ridskoleryttare och kostar en liten peng för övriga.
 
Sv: Dressyren idag

Vi ordnade en själva men då passade kamelen på att dra av sig en sko :crazy:. Jag försöker kika runt på hemsidor men hittar inte speciellt mycket. Det är verkligen jättesynd för jag håller med om att det är utmärkt träning.
 
Sv: Dressyren idag

kl

lite allmänna funderingar...
mvsc klasserna är det ju uppenbarligen tryck på, såg att reservlistan på en jag kom med på är lika lång som antalet starter, yikes.
vi har haft reserver från början och fyllde vår klass på 3 dygn, nu är det dock platser över, kanske för att vi är okända o få vet att vi finns eller vart vi finns, spännande hursomhaver.

sen funderade jag lite...
vi/ni som tävlar dressyr, oavsett nivå, skulle ni tycka att det var intressant med föreläsning av framgångsrika ryttare om hur man lägger upp inför tävling, hur man rider program o.s.v. o.s.v. allt som rör tävling? som ren föreläsning. ryttare + domare för högre klasser som kan poängtera vad som krävs för att ta sig vidare och hålla en åtminstonde bred och stabil lägsta nivå.

kanske i kombination med en programridning där domaren har headset och man får höra betyg och kommentar direkt (+ protokoll såklart) där ryttare från lätt till svår är med? det blir kanske lite mer clinic-känsla även om det inte är en regelrätt träning och där tränare/instruktör förklarar och visar hur han/hon menar. någon som hänger med hur jag menar?

det finns ju mycket man KAN göra men det gäller ju att de som faktiskt tävlar dressyr engagerar sig och vill vara med och föra sporten vidare. det spelar ingen roll hur många eldsjälar som engagerar sig och försöker anordna saker om ingen kommer och tittar/deltar o.s.v.
 
Sv: Dressyren idag

Liknande du beskriver programridningen finns i Halland för Britt Hammar om jag inte är helt ute och seglar. Men då har de några olika ekipage på olika nivå och kursen är främst för fotfolket. Ritterna filmas och diskuteras efteråt. Heter något i still med "Hur dressyrdomaren dömmer" och har återkommit flera år och är väldigt populärt av de som orkar sig dit (bla min kära mor och fio tror jag har ridit/deltagit någon gång?). Jag hade GÄRNA gått någon sådan kurs om det varit när jag befunnit mig i samma landskap ;)
 
Sv: Dressyren idag

det är ju skitbra!
men jag tänker inte bara hur en domare dömer utan mer att man ska försöka bredda hela tävlingsdressyren, att skapa mer förståelse för även förberedelse inför tävling, hur man rider progam bra o.s.v. det krävs ju engagemang från de som utgör den största delen av de som tävlar i sverige, glada amatörer som gärna lär sig mer. för jag tror ändå att dom som tränar och tävlar har som ambition att bli bättre ryttare, att utvecklas och kunna rida sin häst så bra man kan.
det är ju mer än bara själva programmet som spelar in. :)
 
Sv: Dressyren idag

Kan man inte köra det som ett projekt, med flera kurser? En lektion med tävlingsryttare som tar upp planeringen, hur man lägger upp en tävlingstermin och så, en med närmare förberedelser, med tävlingsryttare, kanske en groom med(?) som tar upp saker man ska tänka på sista dagen/arna och saker man vill ha med sig m.m. och hur du rider programmet, både tekniskt och den mentala biten (inte bli så nervös så man skakar?) och en med 'så dömer domaren' (så heter den i Halland) = ) Tror även att det är ungefär så upplägget ser ut för dom som är med i projektet Talang Till Topp (i småland, tror jag det är, så heter det Future Factory). I år hade dom även en delkurs med 'håll hästen frisk'-tema.

Tycker det är jättebra idé iaf! Lite som Vi i Stallet fast utan övre åldersgräns = )
 
Sv: Dressyren idag

Jag tror man kan utveckla hur långt man vill! :D Det enda som man får tänka på är att inblandade ryttare/domare kostar ju att "anlita" och har man för mycket och det blir för dyrt tror jag en del tvekar.

Jag tror faktiskt på den här idén, jag har fått bra respons från en del jag pratat med men väntar svar från en del fortfarande.
Det vore kul att iallafall få prova! Och det funkar ju verkligen för ALLA som tävlar, inte bara ponnyryttare eller nybörjare, utan alla! Och jag blir mer och mer övertygad om att det är absolut nödvändigt.
 
Sv: Dressyren idag

KL
mitt förslag på övning inför riktig tävling är en där domaren stoppar en när man missat halvhalten, dålig övergång osv.
Dvs inte låter en rida på halvkasst.

Tror att vi är dåliga på att fokusera såsom elitidrottare gör- fokusera på varenda litet moment. Sett hela ritten framför sig- planerat.
Den enda gången som jag har ridit bra var när jag just hade gjort så- planerat varje halvhalt o tänkte- rid på bakdelen. Inte bara på själva programutförandet.

kommer ihåg en duktig ryttare från förr där var grej var tydlig o hon fick poäng därefter- slog t o m Herr Lette har jag för mig- fast hästen var en ridskolehäst- som iofs troligen inte gick på lektioner.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 306
Senast: zarmino
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
6
· Visningar
923
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 828
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 198
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp