Dressyren idag

Sv: Dressyren idag

Trötttrött Tua glömmer ju skriva att de givetvis har annat behov av att blåsa ur energi med. Det ska man ju också ta i beaktande vid hästval. Har man tid, lust och mod till det?

Ja det där är något som jag återigen har insett att min häst behöver, jag har både lust och mod men däremot ont om tid i perioder och hamnar också emellanåt i att NU är hästen banne mej så gammal att den ska kunna jobba bra utan att bränna ur energin med jämna mellanrum och har lagt det lite åt sidan periodvis, på vintern är det också svårare. Men det är bara att inse att det inte går, dags att köra igång den delen ordentligt igen! Det gör väldigt stor skillnad, både fysiskt i avspändhet och kanske allra mest psykiskt. Min blir utan den delen obstinat, svårjobbad, har svårt att acceptera hjälperna, och tar på på många olika sätt ut energin i motstånd och småtjafsande om saker. Ibland vill jag ha en okomplicerad brun häst:o
 
Sv: Dressyren idag

Ja, tiden är väl den stora boven för de flesta. Mina båda behöver väldigt konsekvent fostran och mycket tid. Nu har jag hoppat på kryckor ett tag. Hästarna har motionerats. Men just lydnaden har lagts åt sidan lite iom att jag bara haft en skänkel då jag ridit gamlingen. Och en elev har ridit unghästen(under lektioner). Där har vi hållit kraven låga för att han inte ska börja konstra.

Det märks nu på båda. Jag skulle behöva rida igenom båda. Men det är bara att vackert vänta lite till.

Är det så att du har en fux-fara?;)

Det vet Breccia och jag allt om.:p

Bräääkis: Ja, jag håller med om att vi måste börja med tränandet. Och för att det ska kunna ändras tror jag vi måste börja med att ändra många tränare, dvs utbilda dem högre. Jag upplever att ju mer teoretisk kunskap man har, desto lättare har man att förstå ridningen och känslorna. Idag är det jättemånga tränare som har bristfällig kunskap. De vet inte varför en övning har uppkommit och då får man lite svårt att inse vad syftet med den övningen är. Det finns mycket ridproblem man kan lösa under simplare former om man bara vet vilka övningar som fyller vilken funktion och är förberedande inför vad.
Om man läser på lite kring ridningens historik så kan man lära sig en hel del om varför vi gör vissa övningar. Många får lära sig att man rider en övning för att den är samlande eller lösgörande. Men de kan inte säga exakt vilken kroppsdel som arbetas med och hur.
Det är svårt som fasen att rida! Men har man stor teknisk kunskap så blir sakerna iaf lite lättare. Man förstår på ett djupare plan och sakerna blir mer logiska. Alla har tyvärr inte medfödd känsla. Många behöver få höra det teoretiska. Många behöver få göra övningar avsuttet. Många behöver få hålla i en tygel med en kompetent tränare i andra änden för att lära sig rätt känsla i handen. Många behöver sitsträna. MEN många tränare har inte kompetens att göra mer än säga "håll underskänkeln stilla""driv mer så motorn kommer igång""räta upp dig".
Jag vet många som ridit för tränare med svårklassmeriter som är bokstavstränare. De har egna hästar och har ridit i en herrans massa år. Men de vet inte sånt för att ingen lär dem. Nu har vissa börjat rida för mig och/eller mina tränare. Helt plötsligt förstår de varför de ska göra vissa saker. De försatår vikten av balans i sig själv och häst iom att de förstår hur det påverkar hästen rent biomekaniskt. De förstår vikten av energi och hur man ska rikta den genom varje kroppsdel iom att någon faktiskt lär dem precitionsrida varje kroppsdel och hålla dem på linjen och få dem i rätt form.
De förstår vikten av att hästen är lösgjort både fysiskt och psykiskt. Och de förstår hur man får dem lösgjorda i valda kroppsdelar med valda övningar. De förstår hur man får dem lösgjorda mentalt iom att vi talar mycket om den biten med och anpassar inlärningen efter individuellt ekipage.

Mina tränare är inte de enda bra i världen. Det är inte så att jag tror det. Men jag tror att folk generellt köper lite för lite kunskap i sina tränare. Och kanske ibland helt enkelt för dålig pedagogik.
 
Sv: Dressyren idag

kl

tänkte på det nu när BRS MSV C klass fylldes på mindre en 10 minuter.
det kanske är det här som krävs för att folk ska engagera sig och rida och träna bättre?
är du för seg och oengagerad så får du kanske inte vara med, det är eg. inte så konstigt.

grattis till mig o b a l som hängde på låset ;)
 
Sv: Dressyren idag

kl

tänkte på det nu när BRS MSV C klass fylldes på mindre en 10 minuter.
det kanske är det här som krävs för att folk ska engagera sig och rida och träna bättre?
är du för seg och oengagerad så får du kanske inte vara med, det är eg. inte så konstigt.

grattis till mig o b a l som hängde på låset ;)

Nu tror jag bestämt att du gjorde en tankevurpa :p

Det som diskuterats i tråden är ju träningen som brister innan tävling :)
Att folk inte är tillräckligt förberedda, har en röd tråd i sin träning och inte egagerar sig i träningen.

Samma människor vill ju fortfarande tävla och hänger säkert på låset lika mycket som du nu gjorde ;)

Jag googlade på citatet i ditt första inlägg och hittade "gubben med bloggen" :)
Han har mycket tänkvärt att säga, jag har plöjt igenom alla hans inlägg.
Det enda jag egentligen har något att invända emot är hans resonemang i det inlägg du citerade.
Han skriver:
"En del ryttare rider för flera tränare vilket på många sätt är ett tveksamt system. Och vilken tränare har då huvudansvaret i samband med tävling? Det är en sak om två tränare samarbetar om ett ekipage. Men man ska inte tro, att man på denna nivå kan plocka olika "guldkorn" från flera tränare. För det krävs det mycket stor egen erfarenhet."

Jag anser att han inte har helt rätt där. Träning för många är en plånboksfråga och om man nu ska tala om bokstavstränare så är en C-tränare billigare per timme än en A-tränare. Då måste det ju helt klart vara bättre att rida för ett lägre pris oftare kombinerat med ett högre nångång emellanåt, än att låta det gå mycket längre tid emellan träningarna bara för att man ska ha råd.
Dessutom är inte alla tränare stöpta i samma mall och att få en annan infallsvinkel, en annan förklaring eller ett annat påpekande kan vara guld värt :)
 
Sv: Dressyren idag

*KL*

Jag läste TS första inlägg i den här tråden för ett par dagar sen och har gått o jäst o funderat. Har även läst blogginlägget du hänvisade till TS och även ett annat blogginlägg av samma person (vi får väl säga att det är Bo Tibblin?).

Jag undrar hur många fritidsryttare (dom som har tränare och dom som inte har) det är som förstår i grunden vad dressyr går ut på, även på låg nivå. Att det handlar om utbildningsskalan, att hästen ska använda sin kropp på rätt sätt, mm mm. Bo Tibblin skriver att man ska se dressyrprogrammen som "läromedel". Dressyrprogrammen är faktiskt uppbyggda efter utbildningsskalan...har alla fritidsryttare förstått det? Hur många ser programmen som läromedel och ett mått på var hästen står i sin utbildning, och hur många har inställningen att dressyrprogrammen är mönster som någon har hittat på?

Sen är det detta med att det ska gå fort fort idag. Hur många är beredda att lägga ner det arbete som krävs för att det ska bli rätt? Tänker på mackans inlägg med det ack så typiska med att man "dammar av" hästen i februari och inte tränar så värst mycket... jag läste för ett tag sen en intervju med Mark Todd, i en hästtidning, där man fått komma hem till honom när han tränade dressyr, och han höll på ett helt pass med att få till snygga halter där hästen stod med alla 4 ben rätt. Det kan ju låta överdrivet men det är faktiskt så det fungerar. Det vet alla som hållit på och försökt få till t ex en perfekt övergång eller en perfekt halt eller en perfekt vadsomhelst - det är bara att tjata, tjata, tjata, jobba jobba jobba, och inte ge sig på de sexiga flashiga grejerna förrän grunderna är på plats. Nöjer man sig med det eller hastar man vidare till nästa grej bara?

Ja det var lite svamligt som det så lätt blir när man har mycket i huvudet men jag hoppas att någon har förstått något av det :p:o
 
Sv: Dressyren idag

Om du tror att det bara är träningen jag har syftat på bör du läsa första inlägget en gång till. Det är en minst sagt aktuell frågeställning men absolut inte det enda.

Och jag köper att en del vill träna för fler tränare men i grund och botten tror jag det är bättre att innan man kommit "så pass långt" hålla sig till en och samma så man har en röd tråd, hur lika olika tränare än må vara så är det VI elever som ska ta in, förstå, smälta och omvandla till praktik och jag tro inte att vi klarar av det alla gånger.
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyren idag

Det där är en jätteviktig poäng för jag tror FÅ vet om det du tar upp. Ja tror få människor över lag som håller på med hästar inser vikten av att hästen ska arbeta korrekt och att "på tygeln" inte handlar om hur mycket man tar i munnen. Det låter alltid så taskigt men jag tror faktiskt det.

Återkommer senare :p
 
Sv: Dressyren idag

Lägger till detta ang TDB o.s.v.
Jag tror engagemang är en stor del av det här och vill man tävla, utvecklas och nå högre klasser måste man hänga på låset till tävlingar o.s.v., jag tror att sådana som tävlar för att det är skoj att komma ut lite inte är lika på.
Träningen är en helt annan grej för det finns de som vill mycket men där träning brister från början.
 
Sv: Dressyren idag

Jag lyckades! Anmäld 18.00, kl 18.03 är första reserven anmäld. Det är vekligen inte klokt.
 
Sv: Dressyren idag

Om du tror att det bara är träningen jag har syftat på bör du läsa första inlägget en gång till. Det är en minst sagt aktuell frågeställning men absolut inte det enda.

Och jag köper att en del vill träna för fler tränare men i grund och botten tror jag det är bättre att innan man kommit "så pass långt" hålla sig till en och samma så man har en röd tråd, hur lika olika tränare än må vara så är det VI elever som ska ta in, förstå, smälta och omvandla till praktik och jag tro inte att vi klarar av det alla gånger.

Det är ju i grund och botten träningen som fallerar.
Med träning innefattar jag även förståelse för hästen, biomekanik, hästens muskulatur, utbildningsskalan och ryttarens inverkan, även om det är begrepp som inte en vanlig träning/tränare tar upp.
Teori är ju tyvärr något som folk inte anser viktigt, se bara på hur många som kommer när ridskolorna försöker. :(
Självinsikt är det inte heller alla som har :D

Hur långt anser du då att man ska ha kommit innan man är kapabel att prova en annan tränare?
Det är ju trots allt en fråga om personkemi och pedagogik. Alla förklarar inte på samma sätt, även om man utför exakt samma övningar. Om man som elev inte heller har något att jämföra med, så kan man inte heller avgöra om träningen eller den aktuella tränaren är "givande".
Alla tränare är inte bra, tyvärr.
 
Sv: Dressyren idag

Lägger till detta ang TDB o.s.v.
Jag tror engagemang är en stor del av det här och vill man tävla, utvecklas och nå högre klasser måste man hänga på låset till tävlingar o.s.v., jag tror att sådana som tävlar för att det är skoj att komma ut lite inte är lika på.
Träningen är en helt annan grej för det finns de som vill mycket men där träning brister från början.

Jag lyckades! Anmäld 18.00, kl 18.03 är första reserven anmäld. Det är vekligen inte klokt.

Det där är fullkomligt santslöst!

Hur farao planerar man en tävlingssäsong om alla anmäler hysteriskt vare sig de verkligen tänkt åka eller inte?
 
Sv: Dressyren idag

Ja inte är det lätt inte. Å andra sidan får man i alla fall reda på om man kommer med i god tid. Med det gamla bortlottningssystemet var det ännu svårare iom att man inte visste om man kom med eller inte förrän ungeför en vecka innan tävlingen. Nu vet man och kan om man är tilltäckligt desperat leta reda på tävlingar långt ifrån stan som faktiskt kan ta flera dagar att få fyllda.
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyren idag

*KL*

Jag läste TS första inlägg i den här tråden för ett par dagar sen och har gått o jäst o funderat. Har även läst blogginlägget du hänvisade till TS och även ett annat blogginlägg av samma person (vi får väl säga att det är Bo Tibblin?).

Jag undrar hur många fritidsryttare (dom som har tränare och dom som inte har) det är som förstår i grunden vad dressyr går ut på, även på låg nivå. Att det handlar om utbildningsskalan, att hästen ska använda sin kropp på rätt sätt, mm mm. Bo Tibblin skriver att man ska se dressyrprogrammen som "läromedel". Dressyrprogrammen är faktiskt uppbyggda efter utbildningsskalan...har alla fritidsryttare förstått det? Hur många ser programmen som läromedel och ett mått på var hästen står i sin utbildning, och hur många har inställningen att dressyrprogrammen är mönster som någon har hittat på?

Sen är det detta med att det ska gå fort fort idag. Hur många är beredda att lägga ner det arbete som krävs för att det ska bli rätt? Tänker på mackans inlägg med det ack så typiska med att man "dammar av" hästen i februari och inte tränar så värst mycket... jag läste för ett tag sen en intervju med Mark Todd, i en hästtidning, där man fått komma hem till honom när han tränade dressyr, och han höll på ett helt pass med att få till snygga halter där hästen stod med alla 4 ben rätt. Det kan ju låta överdrivet men det är faktiskt så det fungerar. Det vet alla som hållit på och försökt få till t ex en perfekt övergång eller en perfekt halt eller en perfekt vadsomhelst - det är bara att tjata, tjata, tjata, jobba jobba jobba, och inte ge sig på de sexiga flashiga grejerna förrän grunderna är på plats. Nöjer man sig med det eller hastar man vidare till nästa grej bara?

Ja det var lite svamligt som det så lätt blir när man har mycket i huvudet men jag hoppas att någon har förstått något av det :p:o

:bow: Oj vilket bra inlägg!

Det finns många pusselbitar som kan vara fel och som kan vara anledningen till dåliga poäng i lätta klasser, det finns mindre bra tränare, mindre bra domare osv men just det är du skriver i inlägget tycker jag är en stor del av problemet. Många ryttare vill gärna hoppa över grundarbetet för att det helt enkelt inte är så roligt. Men det är ju främst grunden som bedöms i lätta klasser.
 
Sv: Dressyren idag

Fast jag tror inte att det alltid bottnar i träning, man kan ha en bra tränare och jobba på men är man inte tillräckligt engagerad och intresserad av själva tävlingsbiten kan det falla där iallafall. Vi måste se till alla pusselbitar för att få en jämnare lägstanivå och en bredare nivå över lag.

Jag säger inte att träningen INTE påverkar för det gör den, jag tror vi har alldeles för mycket tränare som inte tillför något till dressyrsverige. Men det är fortfarande delat "ansvar";
tränare ska kunna guida och leda ekipage rätt, peppa och stötta samt berätta när något är helt uppåt väggarna. En vanlig sak tror jag är att vi glada amatörer gärna analyserar och försöker föra för mycket dialog på själva träningen. Det drar ner på träningstid och jag tror man måste lära sig att rida först - analysera sen!

ryttare borde få någon slags utbildning eller något liknande innan de tävlar dressyr i sverige - vi har det så här, kolla på de andra nationerna - hur ska vi få lika många bra ryttare? vart finns engagemanget och intresset? grönt kort räcker uppenbarligen inte.

tdb's nya sätt är inte lösningen men kanske det sållar bort en del av de som inte tävlar för att de vill klättra i klasserna? (oberoende på hur mycket) för återigen: de som bara tävlar för att det är lite mysigt och kul att se något annat tror jag inte hänger på låset lika mycket. det är bara vad jag tror, jag har svårt att bilda mig en uppfattning ännu.
sen är det ju mest så här i MSVC klasserna - det är en av anledningarna till att vi valde att hålla i en sådan i vår och den fylldes på mindre än 3 dygn, vilket väl var ganska lång tid ändå ;)

sen med just MSVC är det ju så att hälften kanske vill gå upp en klass från LA, börja känna på skolor o.s.v. på tävling, andra hälften går direkt ut i MSVC för att kvala till MSV B. det ger ju ännu större tryck på de klasserna.

skulle vara roligt om någon som inte är från sthlm som jag, b a l o tulip är kunde berätta hur det ser ut med anmälningar i MSV C någon annanstans?

tulip: grattis till dig också! :)
 
Sv: Dressyren idag

:bow: Oj vilket bra inlägg!

Det finns många pusselbitar som kan vara fel och som kan vara anledningen till dåliga poäng i lätta klasser, det finns mindre bra tränare, mindre bra domare osv men just det är du skriver i inlägget tycker jag är en stor del av problemet. Många ryttare vill gärna hoppa över grundarbetet för att det helt enkelt inte är så roligt. Men det är ju främst grunden som bedöms i lätta klasser.

Tyvärr är det ju jättemånga som gärna stannar lägre än de behöver för att få rosetter. Jag har behövt ta ett snack med en bekant till mig när vi hade massa små ponnytjejer som börjat tävla att vi INTE säger sådana saker att vi BARA vill ha rosett på tävling, det är att börja i så fel ände att det är läskigt!
(Sen går det suveränt för "våra" ponnytjejer! :D Men själva grejen!)
 
Sv: Dressyren idag

Kl

Jag skulle vilja vända på själva tävlingsdiskussionen och säga att det finns för få tävlingar, för få programridningar.

Ett sätt skulle kunna vara att man inte kvalar på tävling, utan på mer organiserade programridningar.
Eller att man var tvungen att rida X antal programridningar godkänt innan man fick rida klass på tävling.

Många gånger ser man missar som slarviga vägar, fel avvägt tempo, osv, osv.
Sådant är onödigt att träna på ren tävling utan kanske bättre hör hemma på en annan typ av "träningstävling".

Är det så att många klubbar tappat sugen på att anordna tävlingar?
Eller är det så att det är extremt många som tävlar?
T o m Msv A1 är helt fulla.

Och jag hörde att på hoppsidan har de börjat med bortlottning system, stämmer det?
Jag tycker att det det fanns en fördel med det systemet jämför med nuvarande TDB och det var att man fick ett bortlottningskort att använda vid nästa anmälan.
 
Sv: Dressyren idag

En grej är att det är dyrare för klubbar fr.o.m. i år att anornda tävlingar, ridsportförbundet har höjt något någonstans (minns inte vad därav svävande ;)). Jag tror att många klubbar anordnar färre tävlingar, tävlingar med lägre status/klasser o.s.v. bara för att kunna fortsätta vara igång.

Fast bortlottning vill jag ABSOLUT INTE ha tillbaka! Det om något var ju ett jävla gissel. Fördelen med det här med tdb är att du ser att du kommer med, det är mycket som behöver finslipas på och göras bättre men så som det var förut så chansade man ju fram en tävlingstermin.
 
Sv: Dressyren idag

Kl

Jag skulle vilja vända på själva tävlingsdiskussionen och säga att det finns för få tävlingar, för få programridningar.

Fast vilka är det som ska anordna tävlingar? Alla säger att det är för få, men då måste man ju tex gå till sin egen klubb och ordna fler tävlings/programridningstillfällen.
 
Sv: Dressyren idag

Fast vilka är det som ska anordna tävlingar? Alla säger att det är för få, men då måste man ju tex gå till sin egen klubb och ordna fler tävlings/programridningstillfällen.

Absolut. Men på ex våra programridningar, så är det få som kommer. Just för att det inte sporrar att rida programträningar under tävl säsong och domarna har fullt upp.
Ang tävlingar så är det nog lika för de flesta. Man klarar inte med att arrangera mer än de man redan gör.

En del klubbar har börjat arrangera vardagstävlingar vilket är ett välkommet inslag i tävl säsongen.

Min tanke var att öka tillfällena för programridning, göra dem som kval.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 310
Senast: zarmino
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
6
· Visningar
928
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 830
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 201
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp