hudcancer av borstning?

K

kolungarna

Jag har hört att om man borstar hästen då den är våt så ökar man risken för hudcancer. Stämmer det?

/Kolungen
 
Sv: hudcancer av borstning?

:rofl: :rofl: Nej det stämmer inte, vem har påstått det. I varje fall var det bland det roligaste jag har hört på ett tag.

Det senaste jag hörde var, att om hästen inte reds tillräckligt så kunde den mögla mellan hoven och skon. (Kom från en barfotataliban) :idea:
 
Sv: hudcancer av borstning?

Boj skrev:
Det senaste jag hörde var, att om hästen inte reds tillräckligt så kunde den mögla mellan hoven och skon. (Kom från en barfotataliban) :idea:

:rofl: :rofl:
och jag som tyckte canser av att inte borstas var det roligaste jag hört på länge men det där tog ju priset :p

tycker det där med borstningen låter ungefär lika som att man skulle kunna få cancer av svarta polotröjor....
men de flesta hästar tycker nog inte att det är särskilt mysigt att bli borstade när dom är blöta (min erfarenhet, ej faktakunskap ;) )
 
Senast ändrad:
Sv: hudcancer av borstning?

Hahaha :rofl:
Den var bra den :bump:

Något jag har hört är att hästar som går med för hög form eller är olyckliga får pälsätare :rofl:


"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga för honom, han får faktiskt stå för vad han har gjort!"
 
Sv: hudcancer av borstning?

Juvelflickan skrev:
Något jag har hört är att hästar som går med för hög form eller är olyckliga får pälsätare :rofl:
:rofl: :rofl:
Min kusa har av instruktören fått beröm för sin fina hållning och naturligt bra form. OCH; hon har fått pälsätare. Hon måste väl vara olycklig då?! :D ;)
 
Sv: hudcancer av borstning?

Ja! Förstår du inte det :o ;)
hahaha! Din häst måste vara väääldigt olycklig i så fall :rofl:


"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga för honom, han får faktiskt stå för vad han har gjort!"
 
Sv: hudcancer av borstning?

Tack för svar. Det var faktiskt en kompis till mig som läst detta någonstans. Jag gissar att det är en bra ursäkt för alla med ryktkramp.
Skönt att höra att det inte stämmer..

/Kolungen
 
Sv: hudcancer av borstning?

kolungarna skrev:
Tack för svar. Det var faktiskt en kompis till mig som läst detta någonstans. Jag gissar att det är en bra ursäkt för alla med ryktkramp.
Skönt att höra att det inte stämmer..

/Kolungen

Läste för ett tag sedan att man lättare fick bröstcancer om man använde BH. Kanske är samma typ som hittat på detta. En barfotataliban med ryktkramp och med en förkärlek till hängtuttar....
 
Sv: hudcancer av borstning?

Tror jag verkligen inte. Men jag tycker ändå inte att man ska borsta hästen när den är blöt. Oftast så blir hästarna inte blöta ända ner till huden utan det ligger bara "på ytan" om man då borstar så tränger det väl ner till huden..

Däremot har jag hört att det kan "brännas" eller nått i huden om man borstar när de är svettiga... Vet inte alls om det stämmer men ser ingen anledning till att borsta en svettig häst heller, det gör ju ingen nytta...

malu
 
Sv: hudcancer av borstning?

hehe, jag tror nog snarare att man får hängtuttar av att använda bh... push-up iaf. Då lär de sig ju inte att hålla sig uppe själva :D
 
Sv: hudcancer av borstning?

Bland de roligare jag läst här på buke var väl påståendet att hästen får korsförlamning om de blir blöta i svansen. Den kör vi ganska mkt med i stallet då min häst har en svans som släpar. Men denna var värd att lägga på minnet oxå.
 
Sv: hudcancer av borstning?

Ett stjärnskott som var i samma stall som jag hävdade bestämt att vi inte behövde avmaska, hästarna åt nämligen örter i hagen och avmaskade därmed sig själva.....
 
Sv: hudcancer av borstning?

MaLu skrev:
Tror jag verkligen inte. Men jag tycker ändå inte att man ska borsta hästen när den är blöt. Oftast så blir hästarna inte blöta ända ner till huden utan det ligger bara "på ytan" om man då borstar så tränger det väl ner till huden..

Däremot har jag hört att det kan "brännas" eller nått i huden om man borstar när de är svettiga... Vet inte alls om det stämmer men ser ingen anledning till att borsta en svettig häst heller, det gör ju ingen nytta...

malu
Jag brukar alltid passa på och borsta mina hästar då dom är blöta (på kvällen när dom kommer in i ett 12 grader varmt stall) för annars blir pälsen så rufsig och krullig då jag aldrig klipper dom, men jag har alltid täcken på mina så jag vet inte hur det fungerar med långhåriga hästar...
Fast min ena rullar sig alltid som en tok då han kommer in så han är det ingen vits att borsta förens han har torkat för då lossnar spånet också...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 537
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag tror att min häst fått löss. Hon började klia sig enormt och fick klåda. Nu har hon dock slutat klia sig men tappar päls och får...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
2 589
Hästvård Jag har läst en hel del annonser för stallplats senaste tiden och frasen i rubriken är väldigt vanlig. Men betyder det att man lägger...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 656
Senast: Apollo 13
·
Hästvård Undrar hur ni brukar rykta hästen inför ett vanligt ridpass? Får en känsla av att alla gör olika och ridskolor lär även ut olika så...
2
Svar
25
· Visningar
2 255
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp