Hudvårdsserie för yttorr, känslig hud?

Hagens_Zorba

Trådstartare
Jag vet att detta varit på tapeten förut men hittar inte riktigt svar på det jag söker när jag använder sökfunktionen.
Jag söker en hudvårdsserie som passar till torr och känslig hud, alltså inte en specifik produkt utan jag vill ha allt i samma serie så de kan komplementera varandra.

Min hud behöver både fukt och fett men det verkar vara fukten som är svårast.
Jag blir även rödprickig (eksemaktigt) om jag svettas eller huden blir blöt.

Jag har en "mirakelkräm", intensive repair från Babor, men vet inte hur resten av deras serie är?
Den krämen är dessutom väldigt tung, så porerna täpps igen och jag blir svårklämd.

Det är mitt andra problem, oren t-zon (men samtidigt väldigt yttorr också). Blir blank fort om jag har på mig smink etc.

Jag har testat dermalogica, maria åkerberg och lush men de funkade inge bra, med undantag för havreansiktsmasken från lush. Jobbigt med färska produkter dock, vill kunna ha dem länge.
 
Har inget tips på produkter men på vissa Apotek kan man få rådgivning, tror att Loyds apotek erbjuder det. Kanske kan vara något? De lär ju ha en del bra produkter också.
 
Det som funkar bäst på mig är STEAMCREAM. Ganska billig om man hittar rätt webshop (PM:a om du vill ha länk). Jag använder den på hela kroppen när min hud är som elakast.

Annars gillar jag Decleor just för att det är ett av få märken min hud tål. Hydra floral borde passa dig. Jag är supertorr så jag kör med de kraftigare serierna.
 
Jag har testat dermalogica, maria åkerberg och lush men de funkade inge bra, med undantag för havreansiktsmasken från lush. Jobbigt med färska produkter dock, vill kunna ha dem länge.
Dermalogica har ju olika produkter för olika hudtyper. Har du varit till en Dermalogicautbildad hudterapeut och gjort en facemapping?
Sen...hur länge provade du? Man ska nog ge det en månad eller två när man provar en produkt (om man inte får en hemsk hudreaktion förstås).
 
Jag använder Avène som jag köper på apoteket. Det är den enda krämen jag provat som bara tas upp av huden utan att kännas något mer än återfuktande. Kliar inte, svider inte och är helt oparfymerad. Dessutom har den en speciell "kork" så krämen hålls steril i sin förpackning, sjukt bra!

Min hud är jättetorr, jättekänslig och jag har haft väldigt mycket problem med eksem i ansiktet. Sedan jag började med Avène är jag jättefin :) Min syster har torra, eksemiga händer och hon gillar också sin Avène kräm.
 
Jag gillar The Body Shop's Hemp-serie medan min hud avskyr produkter ur deras Absinthe-serie. Mitt största tips är att våga fråga efter sampels/prover av produkterna för att se om din hud klarar produkten innan du köper en hel förpackning!
 
Jag gillar The Body Shop's Hemp-serie medan min hud avskyr produkter ur deras Absinthe-serie. Mitt största tips är att våga fråga efter sampels/prover av produkterna för att se om din hud klarar produkten innan du köper en hel förpackning!
Absinthen är stark, så jag förstår att det inte funkar...
Ts - Aloe serien tipsar jag också om, fri från konserveringsmedel, färgämnen, parfym o.s.v. (ja, jag kan sortimentet, nej jag jobbar inte där och jag vet att du inte är förvånad över att jag svarar :D )
Jag använder "restoring mask" från den serien över natten, men använder Nutriganics/Drops of youth (deras serum "drops of youth" är den enda produkten jag aldrig någonsin är utan) i övrigt (be om tester på den serien också, jag är känslig men klarar den bra och använder bara den :) )
 
Senast ändrad:
Dermalogica har ju olika produkter för olika hudtyper. Har du varit till en Dermalogicautbildad hudterapeut och gjort en facemapping?
Sen...hur länge provade du? Man ska nog ge det en månad eller två när man provar en produkt (om man inte får en hemsk hudreaktion förstås).

Ja det har jag, testade i 8-10 månader.
 
Absinthen är stark, så jag förstår att det inte funkar...
Ts - Aloe serien tipsar jag också om, fri från konserveringsmedel, färgämnen, parfym o.s.v. (ja, jag kan sortimentet, nej jag jobbar inte där och jag vet att du inte är förvånad över att jag svarar :D )
Jag använder "restoring mask" från den serien över natten, men använder Nutriganics/Drops of youth (deras serum "drops of youth" är den enda produkten jag aldrig någonsin är utan) i övrigt (be om tester på den serien också, jag är känslig men klarar den bra och använder bara den :) )

Var många år sen jag testade body shop men var inget fan då.. upplevde de som irriterande och väldigt starka lukter (om än naturliga). Likadant med maria åkerbergs, krämen med lavendel som ska va bra för torr hud bara irriterar och sambon tål inte lukten heller :p
 
Kommer inte ihåg alla med daily microfoilant peeling, nån ansiktsmjölk, skin smoothing dagkräm och nån tyngre till natten.
Hade du gjort facemapping? Jag gjorde det och fick rekommenderat Ultracalming Cleanser till rengöring och Active Moist fuktkräm.
Hudterapeuten sa att jag hade extremt känslig hy.
 
Hade du gjort facemapping? Jag gjorde det och fick rekommenderat Ultracalming Cleanser till rengöring och Active Moist fuktkräm.
Hudterapeuten sa att jag hade extremt känslig hy.

Vet inte om det heter facemapping men går på ansiktsbehandlingar m hudanalys hos terapeuter som använder dermalogica så har nog testat det mesta av dem. Skin hydrating booster nånting serum hade jag, tillförde nada.
 
Jag är också besviken på Dermalogica. Dyrt men tillförde inget. Testar just nu aloe vera från Body shop. Funkar hittills men hjälper inte mot utslag. Däremot har en del av rodnaden omkring näsan försvunnit, så något gör den.
 
Har samma problem som TS (av vad jag kan utläsa iaf) och kör jämt med kortisonsalvor men vill egentligen inte använda det. Tyvärr är det det enda som hjälper av allt jag prövat hittills. De där miniderm och allt vad de heter lägger sig som en tjock hinna och kliar nåt fruktansvärt, ändå vill läkarna att jag ska använda dem :cautious:
Hampaserien låter spännande, har bara testat handkrämen - finns det andra?
Avéne låter spännande, får spana in nästa gång jag är på apotek.

Vad gäller smink får jag typ utslag av allt, även IsaDoras allergitestade mascara kliar som attan efter några timmar. Testade en foundation från Clinique som jag älskade! Dyr såklart men den kan jag ha hela dagen (sminkar mig typ två gånger om året men ändå :D) utan att få problem med finnar, vilket jag lätt får trots min torra hy.

Vet inte exakt vad face mappning är men fick min hud analyserad av nån manick där fuktigheten skulle ligga på 6 (för min ålder) men låg på 0 (!)
 
Har kortison över i princip hela kroppen men vill försöka slippa i ansiktet. Det är trots allt yttorrheten som är det värsta problmet där, inte eksemen.
 
Nu är det visserligen ingen serie, men har du testat honungsmasker? Alltså att bara lägga på honung i ansiktet, låta vara minst 15 min och sen skölja? Kan med fördel kombineras med någon kräm efteråt (jag brukar använda Ultra Bland från Lush).
Jag har också torr och känslig hy samt eksem och har en jäkla massa allergier mot ämnen som finns i många hudvårdsprodukter, men det här har räddat upp mycket! Dessutom kostar det inte så mycket att testa, en burk ekologisk honung får man för runt 50-lappen och den räcker i evigheter.

Och hur står det till med intag av b-vitamin och d-vitamin? Kan åter igen bara gå till mig själv: jag kunde sluta nästan helt med mina kortisonkrämer efter att jag började ta just dessa tillskott. B-vitamin är dessutom vattenlösligt så det kan inte överdoseras :)

Fortsätt att undvika kortison i ansiktet, det brukar inte vara något bra där.
 
Jag vet att detta varit på tapeten förut men hittar inte riktigt svar på det jag söker när jag använder sökfunktionen.
Jag söker en hudvårdsserie som passar till torr och känslig hud, alltså inte en specifik produkt utan jag vill ha allt i samma serie så de kan komplementera varandra.

Min hud behöver både fukt och fett men det verkar vara fukten som är svårast.
Jag blir även rödprickig (eksemaktigt) om jag svettas eller huden blir blöt.

Jag har en "mirakelkräm", intensive repair från Babor, men vet inte hur resten av deras serie är?
Den krämen är dessutom väldigt tung, så porerna täpps igen och jag blir svårklämd.

Det är mitt andra problem, oren t-zon (men samtidigt väldigt yttorr också). Blir blank fort om jag har på mig smink etc.

Jag har testat dermalogica, maria åkerberg och lush men de funkade inge bra, med undantag för havreansiktsmasken från lush. Jobbigt med färska produkter dock, vill kunna ha dem länge.

Jag använder Nivea sensitive rengöring och dagkräm efter tips från en hudterapeut. Min hy har blivit en avsevärt bättre och jag har ungefär samma problem som dig. Slarvar jag märker jag det direkt. Sen sa hon att man måste ge huden tid att vänja sig vid en ny hudkräm byter man ofta kan det förvärra problemen. Detta har jag också hört från andra källor så jag antar att det ligger något i det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har alltid haft lätt att få torr hud, och den har alltid varit känslig (jag vet tyvärr inte riktigt VAD som inte fungerar, alltså...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 770
Senast: gadriel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp