Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Jag har för mig att HTH innehåller karbamid och att det är det som svider (jag tål inte karbamid).

@tuaphua: Kan du använda feta salvor rekommenderar jag Badger Baby balm, inga mineraloljor så lång ögat når! :)

Precis så, det är massa karbamid i HTH (jag tål inte heller karbamid, det blir som att hälla ren syra på huden).
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Lite allmänt till flera.

Dermalogica börjar dyka upp som rekommendation så ofta så det ska jag undersöka närmare.
Jag vet som sagt inte fullt ut vad det är huden reagerar på, en del saker som retinol (A-vitamin) och karbamid vet jag - mest för min hudläkare påpekat det för mig, typ "då provar vi en utan karbamid, det är troligen det" och så har det hjälpt undvika. Sen har jag reagerat på något annat, läst innehållet och ja just ja..

Men det finns en stor gråzon jag inte vet. En oparfymerad kräm som ska vara jättesnäll kan brinna som eld - medan en hårt parfymerad kräm som jag redan innan jag vågar dutta på förutsätter ska svida som eld går bra. I extrema nödsituationer har jag kletat Nivea ur blå burk i ansiktet - utan problem. Den är väl fullproppad med mineraloljor väl? (Däremot tror jag min hud skulle få massa plitor, akne och skit om jag körde nivea som standard, men sådär ibland inga problem).

Foundations och puder reagerar jag i princip aldrig på med att huden blir reaktiv, däremot kan den bli torr av vissa, men mest bara torr "där och då" när det är på, inte ihållande torrhet som det kan bli av rengöring/krämer. Har tidigare haft en Loreal foundation (innan det body shop) och nu då den där Estee Lauder. Puder så lite allt möjligt tidigare men numera Cliniques löspuder.

Ironiskt nog så mineralsmink bara går inte vad gäller puder/foundation. Jag blir torr som fnöske omedelbart och ohjälpbart. Däremot har jag mineralögonskuggor och rouge (Tikei). Mascara däremot kan gå hur fel som helst, eyeliner/kajal med. Därför vägrar jag konsekvent prova något annat än Max Factor 2000 kalorie (trots att jag eg inte tycker den är så bra, men jag tål den). Hade Kanebos 38 grader ett tag - sen gjorde de nåt med den och nu tål jag den inte :S

Duschcremer, shampoo, balsam, tvål, tvättmedel, hudkrämer osv tål jag typ "allt" sålänge det inte är massa karbamid etc i det. Kan på rak arm inte komma på att jag reagerat någon gång även om jag säkert har det. Blir inte så torr på kroppen som sagt, även om det med försämrats nu - men mycket lätt åtgärda. Händerna blir supertorra den här vintern, det är också nytt. Nagelbanden spricker och blöder osv. Verkar tåla 'allt' på händerna med, där är problemet mer att jag är så himla dålig på att komma ihåg att smörja INNAN det spricker och blöder..

Så i ansiktet är jag jättekänslig (med några undantag då), på kroppen inte alls känslig.

Apropå ingredienser, så sett många hudvårdsprodukter med silikoner (oftast dimeticone). Går det verkligen in i huden? Jag har en silikonbaserad primer (som jag dock bara använder ibland, inte för den ger problem men jag tycker den är lite onödig till vardags sådär) och den tål jag utmärkt - men den ligger ju just kvar på huden. Och så vill jag inte ha av en ansiktscreme ju - jag vill en sån ska gå in?

Jag funderade en del på mandelolja - jag har alltid gillat tvål/duschcreme och så med "mandel" i någon form, just för de känts lite extra bra för huden (då har jag inte haft några problem med huden dock, men ändå känts skillnad). Så kan ju vara värt kika på kanske.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Problemet med mineralsmink är att det kan innehålla vismutoxyklorid (bismuth oxychloride) vilket många reagerar på och definitivt inte är något man vill ha på huden. Många av de svindyra mineralmake-märkena innehåller detta, tex Bare Minerals som min hud skriker av. Numera köper jag "ren" mineralmake och blandar själv till nyansen: http://stores.ebay.co.uk/returnallhealth-beautifulearth2006?_rdc=1

Min hud blir bättre när jag använder den... :o
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Har inte alls lika torr hud som du men min lagomtorra hud blev underbar när jag började använda Dermanords produkter. Där finns både en olja att tvätta av ansiktet med och oljor att använda istället för kräm eller under din dag/natt kräm. De har också något som heter Face balm som är lite som ett body butter fast för ansiktet. Dessutom är Dermanord hyfsat billiga :)

Om du kan tänka dig att lägga lite mer pengar så tipsar jag om MD Formulations. Har själv provat Dermalogica men det tålde inte alls min känsliga hud...
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Problemet med mineralsmink är att det kan innehålla vismutoxyklorid (bismuth oxychloride) vilket många reagerar på och definitivt inte är något man vill ha på huden. Många av de svindyra mineralmake-märkena innehåller detta, tex Bare Minerals som min hud skriker av. Numera köper jag "ren" mineralmake och blandar själv till nyansen: http://stores.ebay.co.uk/returnallhealth-beautifulearth2006?_rdc=1

Min hud blir bättre när jag använder den... :o

Tikei innehåller inte bismuthblabla, men det hjälper inte. Jag tror det helt enkelt blir för torrt med mineralfoundation? Jag verkar ju tåla det (mineralsminket), men blir torr.

Något annat märke (minns inte vilket, ett av de stora) kliade med, det trodde jag var pga blev så torr, men kanske den där ingrediensen då.

Nu gör det ju inget ang mineralsminket då "vanlig" foundation fungerar bra. Men jag provade just för så många upplevde deras känsliga hud blev bättre rent generellt.
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Jag har inte läst igenom hela tråden, men jag har oxå rätt så känslig hud i ansiktet.
Billiga krämer som du typ hittar på ICA Maxi funkar inte, det svider, blir rödare och ännu torrare.
Dyrare krämer funkar ok. Blev helt frälst i en kräm från Elisabeth Arden, den tillför endast fukt, innehåller inte massa klet som täpper till hela fejjan. Tyvärr äter min häst mig ur huset ;) så jag har än en gång fått se mig om efter en billigare kräm för ansiktet.
Det som funkar nu, på kvällen, är att tvätta ansiktet med tvål och vatten (jag vet, en hudterapeut skulle hänga mig...) och sedan smörja in ansiktet med ett härligt lager med Helosan Fotsalva (!?) Ja, du läste rätt, fotsalva i ansiktet låter ju hur konstigt som helst, men funkar kanon i mitt ansikte som annars blir rött och ledset av andra krämer.
Lycka till i djungeln av krämer!
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Jag har inte läst hela tråden. Jag har oxå känslig hud i ansikte ( runt mun o näsa) Det som verkligen hjälpt mig är. Undvik mat med konserveringsmedel, tillsatser. Jag bodde hos en person som enbart lagade bra mat utan dessa tillsatser i en månad. Min hud blev så himla bra. Sen använder jag Dermalogica produkterna.
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Fundera lite mer på mandeloljan, den går ju att använda i matlagningen om den inte funkar i ansiktet, men det är en trevlig olja att smörja sig med som inte kladdar, om den inte vore så sabla dyr. Å andra sidan så är det ju faktiskt billigare än många andra preparat om man ska se till literpriset.
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

De flest oljor går att köpa billigt utomlands, det blir tom billigare inkl porto. Det finns massor av ställen om man googlar eller går till eBay UK. Jag köper nästan alla mina oljor från England.
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Jag är som du. Och jag använder nästan inga krämer och smink och tandkräm och sånt med kemikalier i, jag blir torrare av det, precis som om huden blir beroende. Dock kan jag fuska ibland och då är det bara Clarins produkter som jag tycker fungerar, inte så billigt dock men väldigt, väldigt bra, dryga och de slurpas inte upp.
Jag använder bara naturliga saker och såna där "naturliga# krämer är dyrt. Jag är snål.
Olivolja eller kokosolja är det som funkar bäst. Det tar ett par dagars intensivt smörjande innan man fuktat upp huden, sen räcker det med ibland.

Men viktigast av allt är att få i sig dessa oljor i kosten, jag dricker en klunk kokosolja varje dag. Slarvar jag så märks det på huden.
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Kl

Maten kan spela stor roll. Du kanske behöver äta mera bra fett för att smörja huden inifrån? Vet att vissa blir mycket bättre i huden när de äter enligt LCHF. För mig påverkar det. Är också en torris. Min hud älskar Elisabeth Ardens produkter. Det är det första som verkligen har funkat gör mig. Minns inte vad den heter men det är en vit burk.
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Jag ogillar stark långa innehållsförteckningar och konstiga grejer. Är väldigt (väldigt!) nöjd med hudvårdsgrejerna från Dermanord/Maria Åkerberg. Enda problemet är att de inte har något "skitbalsam" att ha som tvättbalsam (jag tvättar inte med schampo).

Grunden är dock att inte tvätta bort allt naturligt fett för mig. Tar jag en vanlig duschkräm nu så helvete vad det kliar, stramar och svider! Och huden blir fet direkt. Gäller både ansikte och kropp, deras milda duschkräm och Olive cleansing till ansiktet är kalas.

Sedan har jag något milt ansiktsvatten, jojobaolja (mycket om huden är torr, och mycket om huden blir fet fort - den verkar kunna balansera allt!) och sist någon ansiktskräm (tar direkt bort känslan av det lilla feta som blir av oljan).

Är jag petig med det varje gång jag duschar så är mitt ansikte bra tills nästa dusch/tvätt. Då kan jag lätt (!) strunta helt i att tvätta ansiktet i typ 2 dygn och låta sminket (använder iofs bara mascara) sitta kvar. Visst blir man skitig (nähä :o) men huden blir liksom inte torr/irriterad/onormalt fet sålänge jag tvättar rätt och återfuktar direkt. Sedan är den fit for fight!

Tillägg, de är svenska, ekologiska, utan silikoner och mycket annat och dessutom billiga (vilket var viktigaste punkten när jag som student fick nog av torr, kliande, "trasig" och finnig hy).
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Jag har inte läst hela tråden och ber om ursäkt om jag upprepar vad någon annan redan har sagt, men Huile Prodigieuse från Nuxe är en helt fantastisk produkt. Min hy blir så torr att den spricker vintertid, och på sommaren blir den nästan oljig på sina ställen, så den växlar väldigt - men HP fungerar i vått och torrt. Sedan jag började med den har min hy varit väldigt snäll och fin. Jag är mer än nöjd.

Den finns på Amazon om svenska butiker inte har den (jag köper två flaskor varenda gång jag är i Frankrike).
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Fundera lite mer på mandeloljan, den går ju att använda i matlagningen om den inte funkar i ansiktet, men det är en trevlig olja att smörja sig med som inte kladdar, om den inte vore så sabla dyr. Å andra sidan så är det ju faktiskt billigare än många andra preparat om man ska se till literpriset.

Jag kanske är skadad, men 45 kr för 100 ml tyckte jag inte var dyrt? För ren mandelolja alltså. Jag antar kallt att det inte går åt så enorma mängder/dag och då blir det ju faktiskt jättebilligt jmf med nästan vilken hudkräm som helst (som ju brukar ligga på 30-50 ml oftast)
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Har dom kollat dina D-vitamin värden?

Jag har känslig hud och tvättar mig bara med olivolja, rapsolja eller solrosolja, barnolja kommer inte i närheten av mig!

Innan jag började äta D vitaminer så var min hud jättetorr och fnasig men nu är den faktist fin igen!

Vi får ju tyvärr väldigt dåligt med D vitaminer under vinterhalvåret och det är nu börjar märkas att våra depåer börjar ta slut. D vitamin är inte farligt att äta extra av men kom ihåg att även ta magnesium samtidigt så att du tillgodogör dig D vitaminerna.

Du förlorar inget på att testa äta det!
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Dermalogica börjar dyka upp som rekommendation så ofta så det ska jag undersöka närmare.
Dermalogica har jag använt på min jättekänsliga hy och det funkade utmärkt.
Jag använde Ultracalming Cleanser och Active Moist. De var rätt dyra men väldigt dryga, räckte i ca 6 månader.
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Orkar inte läsa alla komentarer men jag utbildar mig i örtmedicin och en bra ringblomssalva och vanlig ricinolja för rengöring, denna olja är så fet att den inte går in i huden i samma bemärkelse som en ex olivolja och går därför utmärkt att tvätta bort smuts/smink då den nästan kapslar in det och sedan är det bara att torka med en bomullstuss. Avsluta med en ringblomssalva som är gjord på ekologiska ingredienser (kolla även så att bivaxet är ekologiskt och utan tillsatser) PM:a mig om du vill ha recept
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Min hud kan också vara en liten djävul emellanåt,
för några veckor sen fick jag rejäla torrsprickor och tog vad jag hittade i skåpet hemma hos min kompis som är nybliven mamma.

Bepanthen rumpsalva för barn.
Min hud har faktiskt återhämtat sig snabbt, och ser faktiskt ganska bra ut nu!

Använder mandelolja, och det räcker i vanliga fall, men den här långa vintern knäckte min hud totalt :(
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

KL

Det är ett helvete med torr hud, jag vet! Har haft problem med min hud sen tonåren fram tills för nåt år sen (blir 30 i år).
Jag har nog provat det mesta, naturligt och onaturligt ;) Inte ens oljor (mandel, oliv, rapr, rybs, kokos...) återfuktar min hud, dom bara lägger sig som en fet hinna samtidigt som huden ändå flagar...:banghead:
Det som hjälper min hud bäst är krämer med c- vitamin. Har en nu som heter Avalon organics som jag beställer fårn iHerb. Faktiskt den bästa kräm jag använt någonsin! Den sugs upp lagom snabbt och lämnar min hud mjuk och fuktig utan att vara fet. Perfekt under foundation med (använder Tikei mineralfoundation som jag också blir torr av i vanliga fall)!
Till tvätt använder jag Aubrey organic ansiktsrengöring och toner med rosa mosqueta (också iHerb). Till ögonmakeup använder jag en bomullsrondell med ljummet vatten och vanlig olja, för tillfället ekologisk rybsolja.

Som ett tillägg så tror jag också som några andra skrivit att kosten påverkar mycket. Min hud har faktiskt blivit bättre sen jag började med lchf. Dock behöver jag fortfarande mina produkter, även om jag inte behöver smörja varje dag längre.
 
Sv: Hjälp med/för torr, känslig hud i ansiktet (långt)

Kostmässigt är det inte aktuellt med några omläggningar nu. Jag har ju mitt ständiga mission att "äta bättre", men jag gör mig ärligt talat inga illusioner om att det kommer bli någon revolutionerande skillnad där just nu. Det är "för mycket annat" helt enkelt. Det gör också att äta enligt någon speciell diet är uteslutet. LCHF kommer jag aldrig att prova dock, mest för att jag vet att min mage komplett skulle balla ur av det. Den är inte alls förtjust i fett - alls.

Däremot till sommaren ska vi se om jag inte kan få lite bättre ordning på ätandet rent generellt, och förhoppningsvis sen kunna hålla i det.

Någon frågade om D-vitamin, jag tror inte de nivåerna är kollade på ett tag i alla fall. Förr är de det (jag har ju alltid haft en känslig, reaktiv och besvärlig hud) och då har de varit helt i sin ordning och jag har aldrig (vilket i sig är fascinerande med tanke på att kosten och ätandet kan vara si och så). Ironiskt nog hade jag nog bäst hud när jag var anorektisk men ;)

Jag äter som sagt folsyra, det eftersom jag äter metotrexat och tidigare flera gånger haft folsyrabrist (och meto sänker folsyranivåerna). Har ett intag av folsyra som är långt över RDI - och mår utmärkt av det. Blev markant piggare av folsyratillskottet. Sen äter jag ett sånt där "all in one" vitamin/mineral/omega3-tillskott. Det ska ju ge mig hela dagsbehovet av vitamin D, och är lite skraj att lägga till extra av en vitamin sådär. Men ska snart till hudläk och ska ta upp då om det är okej jag äter mer D-vitamintillskott och se. De kanske kan kolla nivåerna när de ändå tar prover för att kolla allt annat med.

I övrigt har jag klickat hem mandelolja, det kostade ju knappt någonting och fungerar det inte så tackar garanterat mina händer för det.

Och ELs ögoncreme gick inte. Skrev ju inledningsvis att jag tålde EL men tveksamhet kring ögoncremen. Det visade sig vara helt rätt, inatt funderade jag seriöst på om inte klösa ut ögonen var en bra ide :S Trist, för själva effekten av den var förbluffande trots så kort tid!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 327
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Drygt 10 veckor har gått sedan min ridolycka nu. 6 veckor efter armbrottet så hade själva brottet läkt fint, men jag kunde inte röra...
Svar
0
· Visningar
739
Senast: cassiopeja
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
38 069
Senast: Korven
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 220
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp