Ja, då ska man använda SPF (det ska man alltid göra egentligen om en vill hålla rynkor och pigmentfläckar borta). Sedan ska en vara försiktig om en vill använda fler retinolprodukter, det kan bli för mycket och huden sparkar bakut.
Sedan kan en göra som vissa och börja köra med retinolserum på 1% utan invänjning pga fått ett litet prov och sedan bli enormt irriterad och börja flaga, aka retinolgate...
Jag har också perioral dermatit samt atopiskt eksem (hej autoimmuna! mina gener suger...) så jag måste vara enormt försiktig med aktiva produkter. Genom trial and error har jag kommit fram till att det som är snällast men ändå har effekt är serum med C-vitamin och ferulic acid. Sedan använder jag retinol 1% några kvällar i veckan. Mer än så så sparkar min hud bakut.
För att hålla huden klar och fräsch med glow gillar jag enzympeeling/rengöring. Jag upplever det som mildare för huden och inte lika irriterande som andra peelingar (även om jag använder sådana också).
En ny favoritprodukt är Make P:rems gelénattmask, den ger verkligen en fin hy som är plumpad.