Hudvårdstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vilket är bästa solskyddet för känslig problemhy? Jag tål inte sol alls i ansiktet, så behöver hög solskyddsfaktor. Måste passa känslig, fet och aknebenägen hy 🙄. Just nu har jag en från Eucerin som ska passa min hudtyp, men den funkar dåligt för mig.
Jag använder "Lumene Lähde Oxygenating Day Fluid SPF 30, 50 ml". Har använt den varje dag i snart 2 veckor, den funkar väldigt bra. Den kladdar inte, lämnar inga vita märken. Jag får finnar på en gång om produkten är fel för min hy, har inte fått några finnar alls av denna 🙏 Har torr + oljig hy som behöver sjukt mycket fukt
 
Körde en rejäl bodyscrub igår (har kvar en massa från mitt jobb på spa) och smörjde in benen men det blev som en oljig hinna så den bodylotionen kommer jag inte ta igen.

Får försöka kika förbi apoteket och se om de har någon de kan rekommendera

Jag vågade inte göra scrub eller peeling då jag trodde det skulle bli värre :) Tack

Det som fungerat för mig är scrub i duschen och sedan någon syra (AHA, BHA, PHA, jag har fått prover som jag inte kan ha i ansiktet, då har jag kört dem på benen istället :D) och bodylotion.
 
Vilket är bästa solskyddet för känslig problemhy? Jag tål inte sol alls i ansiktet, så behöver hög solskyddsfaktor. Måste passa känslig, fet och aknebenägen hy 🙄. Just nu har jag en från Eucerin som ska passa min hudtyp, men den funkar dåligt för mig.

Vilken från Eucerin är det du använder idag? Vissa av deras innehåller uttorkade alkoholer vilket kan ha negativ effekt på känslig hy. Om alkohol är en ingrediens högt upp på listan på din produkt kan jag rekommendera dig att byta till en som är alkoholfri eller endast innehåller låga halter.
Jag har personligen känslig torr/blandhy med feta partier, och har i år börjat använda SKINRx LAB Waterful Sun up Plus med SPF 50+ PA++++ eftersom jag hill ha högt solskydd, inte white face, ingen kladdig hinna av solskyddet och något som är milt/lätt återfuktande. Den är alkoholfri, lätt i konsistensen och går in bra i huden, har milda och återfuktande ingredienser och funkar under make-up de få gånger jag vill ha det. Så länge jag tvättar av ansiktet med cleanser på kvällen upplever jag inte att den irriterar eller täpper till porer, och jag upplever inte att jag blir av den på de partier som annars lätt blir oljiga.
Rent generellt gillar jag asiatiska solskydd eftersom de nästan alltid är SPF 50+, sällan ger white cast, oftast går in i huden och inte är sådär äckligt kladdiga på huden som många solskydd du kan köpa på apoteket här är. Sen är inte alla asiatiska solskydd bra de heller, men just att skydda huden från solen är så gammalt och väletablerat där att man har en stor industri kring det och därmed anpassat produkterna efter att de skall kunna användas i vardagen under make-up och som en del av hudvården. Mellan BioréUV, Rohto Mentholatum, Missha och A'PIEU borde de flesta kunna hitta ett solskydd för ansiktet som passar. Nackdelen är tillgängligheten, men min SKINRx är köpt på Lyko, till exempel. Jag har tidigare även köpt Missha All-Around Safe Block Essence Sun Milk SPF 50+ av svensk handlare och det är den bästa jag någonsin använt för min hud och mina önskemål.
 
Vill även hylla Goldfaden MD Needleless! Ja men jäklar! Fick ett test, kört det nu sista veckan. Alla rynkor under ögonen försvann. På riktigt! Har beställt en ny!
 
Vilken från Eucerin är det du använder idag? Vissa av deras innehåller uttorkade alkoholer vilket kan ha negativ effekt på känslig hy. Om alkohol är en ingrediens högt upp på listan på din produkt kan jag rekommendera dig att byta till en som är alkoholfri eller endast innehåller låga halter.
Jag har personligen känslig torr/blandhy med feta partier, och har i år börjat använda SKINRx LAB Waterful Sun up Plus med SPF 50+ PA++++ eftersom jag hill ha högt solskydd, inte white face, ingen kladdig hinna av solskyddet och något som är milt/lätt återfuktande. Den är alkoholfri, lätt i konsistensen och går in bra i huden, har milda och återfuktande ingredienser och funkar under make-up de få gånger jag vill ha det. Så länge jag tvättar av ansiktet med cleanser på kvällen upplever jag inte att den irriterar eller täpper till porer, och jag upplever inte att jag blir av den på de partier som annars lätt blir oljiga.
Rent generellt gillar jag asiatiska solskydd eftersom de nästan alltid är SPF 50+, sällan ger white cast, oftast går in i huden och inte är sådär äckligt kladdiga på huden som många solskydd du kan köpa på apoteket här är. Sen är inte alla asiatiska solskydd bra de heller, men just att skydda huden från solen är så gammalt och väletablerat där att man har en stor industri kring det och därmed anpassat produkterna efter att de skall kunna användas i vardagen under make-up och som en del av hudvården. Mellan BioréUV, Rohto Mentholatum, Missha och A'PIEU borde de flesta kunna hitta ett solskydd för ansiktet som passar. Nackdelen är tillgängligheten, men min SKINRx är köpt på Lyko, till exempel. Jag har tidigare även köpt Missha All-Around Safe Block Essence Sun Milk SPF 50+ av svensk handlare och det är den bästa jag någonsin använt för min hud och mina önskemål.

Jag har Eucerin Oil Control Sun Gel-Cream Dry Touch SPF50. Såg att alkohol var nummer tre bland ingredienserna, så kanske beror på det då. Nu köpte jag hem en från Evy som fått bra recensioner, så ska testa den i några veckor. Skriver upp SKINRx som nästa på listan att testa. Tack för tipset!
 
Har bara använt solskyddet från Dr Ceuracle i typ en vecka, men gillar den här mer än förra versionen! Den luktar dessutom inte solskydd utan typ tea tree, vilket för mig är bättre.

Men sen köpte jag även Klairs Midnight blue youth activating drop, och tycker mig redan se att huden är gladare än vad den var innan, mindre porer och jämnare hudstruktur. Hoppas det fortsätter så med. :)
 
Jag skulle vilja ha tips på bra vitamin c-serum! Frågade Skincity som kom med ett förslag som kostade över 700kr för 15ml och blev lite snål. Produkten hade dessutom inte fått några jättebra recensioner..

Min tanke är att försöka behandla lite hyperpigmenteringar som jag fick förra sommaren när jag var gravid.
 
Jag blir tokig på min hud i ansiktet!

Den har alltid varit tokfet! Nu i vinter testade jag en ny grej: fukt, fukt och mer fukt. Köpte en olja som grundar med innan min hudkräm. Funkade fantastiskt! Ändå tills värmen kom nu på våren. Nu är den tokfet igen. Jag är helt förvirrad och vet inte om jag ska ha mer fukt eller mindre, eller annan typ av fukt.
 
Jag blir tokig på min hud i ansiktet!

Den har alltid varit tokfet! Nu i vinter testade jag en ny grej: fukt, fukt och mer fukt. Köpte en olja som grundar med innan min hudkräm. Funkade fantastiskt! Ändå tills värmen kom nu på våren. Nu är den tokfet igen. Jag är helt förvirrad och vet inte om jag ska ha mer fukt eller mindre, eller annan typ av fukt.
Det är inte ovanligt att ändra rutin under sommarhalvåret. Finns ju "lättare" oljor, om du tyckte att det överlag funkade bra.
 
Det är inte ovanligt att ändra rutin under sommarhalvåret. Finns ju "lättare" oljor, om du tyckte att det överlag funkade bra.

Min tanke är bara att i vintras fick jag bukt med min feta hud genom att bara tvätta ansiktet två gånger i veckan, använda olja under min ansiktskräm efter dusch/tvätt. Frågan är nu huden blivit fet för att den nu behöver ännu mer fukt eller om den fått för mycket. Jag är inte säker på vilket.
 
Jag skulle vilja ha tips på bra vitamin c-serum! Frågade Skincity som kom med ett förslag som kostade över 700kr för 15ml och blev lite snål. Produkten hade dessutom inte fått några jättebra recensioner..

Min tanke är att försöka behandla lite hyperpigmenteringar som jag fick förra sommaren när jag var gravid.

Tycker att The Ordinary's funkar fint! Använder Ascorbyl Glucoside Solution 12%. :)
 
Jag skulle vilja ha tips på bra vitamin c-serum! Frågade Skincity som kom med ett förslag som kostade över 700kr för 15ml och blev lite snål. Produkten hade dessutom inte fått några jättebra recensioner..

Min tanke är att försöka behandla lite hyperpigmenteringar som jag fick förra sommaren när jag var gravid.
Åh jag fick ett bra tips i tråden tror jag, av @athena_arabians som också enligt tester skulle vara bra. Jag gillar det! Från By Wishtrend.
 
Jag skulle vilja ha tips på bra vitamin c-serum! Frågade Skincity som kom med ett förslag som kostade över 700kr för 15ml och blev lite snål. Produkten hade dessutom inte fått några jättebra recensioner..

Min tanke är att försöka behandla lite hyperpigmenteringar som jag fick förra sommaren när jag var gravid.

Som @Monkie sa så använder jag CE Ferulic från By Wishtrend. Det är inte lika bra som Skinceuticals men det är så sjukt dyrt att jag kan inte försvara att köpa det.

Peter Thomas Roths C-serum ska också vara bra men jag tål inte den serien, jag tror parfymen ställer till det.
 
Solskydd solskydd solskydd..denna djungel... Jag har ett litet lager här hemma som jag testar mig igenom, en del som jag köpt och en del som jag fått i gwp etc. Solskydd är något som jag tyckt varit svårt att hitta nåt som jag (och huden) gillar. Jag har kombinerad hy med både yttorrhet och benägenhet att få finnar/plitor/orenheter och kan kännas oljig.

Ultrasun Face SPF 30 - helt okej. Lite white cast och lite klibbig känsla, kändes lite mycket på huden vid "påfyllning" tyckte jag. Fick en mindre tub som gwp, men kollade upp den och tycker att priset är helt okej för en 50ml.
Kiehls Ultra light daily uv defense SPF 50 - gillar mycket! Lite white cast och känns lite på huden först, men efter nån timme har den sjunkit in och då försvinner båda (även om den absolut känns om jag känner efter med handen under dagen). Fin under smink. Lite dyr, men jag kan nog tänka mig att köpa en full size (fick en 30ml som gwp). Dock slutsåld tamigtusan överallt, så klart.
Dr Ceuracle Hyal Reyouth Moist Sun SPF 50 - woho, ett kemiskt solskydd som inte svider i mina ögon! Halleluja! Har bara testat den en dag (idag) hittills, men gillar den mer än jag trodde. Lite sammetsliknande finish på huden, mycket trevlig. Känns som att den sjunker in snabbt.


Förra året använde jag två olika från Skincity skincare - en mousse (gillar men känns oljig på min hud, har en liten flaska som jag använder till kroppen i år men inget för mitt ansikte.) och en kräm (sved i mina ögon trots att jag inte applicerade i det direkta ögonområdet - det som var kvar fick åka till Återbruket.). Och så den i serien CALM från Paulas Choice (som jag ska testa igen i år).
 
Har följt den här tråden i smyg ända sen den startades, men tänkte att det nu är dags att skriva något!

Jag har inte testat de solskydd du nämner, men blev ännu mer nyfiken på Dr Ceuracles nu! Har provat flera andra produkter från dom som jag gillar.

Det är så svårt att hitta bra solskydd! Har provat två från Paulas Choise och två från Heliocare för fet/kombinerad hud och gillar allihopa, men har haft som mission i vår att hitta något billigare från apoteket som alternativ. Men utan framgång :down: Vill så gärna gilla Evys solskydd som ska hålla i upp till 8 h, men tycker att det egentligen är lite för kladdigt.

Sedan måste jag fråga, smörjer ni på ögonlocken också? Jag har aldrig gjort det, men det slog mig att dessa borde man ju verkligen skydda! :p
 
Har följt den här tråden i smyg ända sen den startades, men tänkte att det nu är dags att skriva något!

Jag har inte testat de solskydd du nämner, men blev ännu mer nyfiken på Dr Ceuracles nu! Har provat flera andra produkter från dom som jag gillar.

Det är så svårt att hitta bra solskydd! Har provat två från Paulas Choise och två från Heliocare för fet/kombinerad hud och gillar allihopa, men har haft som mission i vår att hitta något billigare från apoteket som alternativ. Men utan framgång :down: Vill så gärna gilla Evys solskydd som ska hålla i upp till 8 h, men tycker att det egentligen är lite för kladdigt.

Sedan måste jag fråga, smörjer ni på ögonlocken också? Jag har aldrig gjort det, men det slog mig att dessa borde man ju verkligen skydda! :p

Använd solglasögon med UV-skydd istället, ögonen tar också skada!
 
Åh, hudvård 😍.

Jag har hud jag bara kunnat drömma om som yngre numera. Önskar att någon kunde ha lärt mig lite grejer tidigare... Hade ett år när jag snöade in rejält på k-beauty men det är något av en dyr hobby 😅. Numera ser min rutin ut såhär:

Hudtyp: åt det fetare hållet, aknebenägen, men otroligt känslig, kan reagera med finnar, utslag, etc. Verkar bli lite torrare för varje år. Haft stora akneproblem fram till för 3 år sen (1 år efter att ha börjat med en riktig rutin).

En shelfie i text (allt detta finns på Lyko):

Morgon:
Tvätt med bara vatten.
Ibland en toner (varierar mellan L300 Balancing Toner, Benton Snail Bee Skin, O'right goji berry awakening essence)
The Ordinary squalane 1-3 droppar
Benton Aloe Vera Gel Cream
Heliocare 360 gel oil-free spf 50 (jättenöjd! Snygg finish, svider inte i ögonen, skyddar bra, ingen whitecast)

Kväll:
Eucerin dermatoclean cleansing gel, min holy grail. Den är så snäll men ändå effektiv som ansiktstvål.
Ibland en toner.
The Ordinary rosehip oil 1-3 droppar.
Benton aloe vera gel cream

Sällanprodukter:
Pixi glow tonic (5% glycolic)
Siberica polar white birch gel mask
Pixi collagen plumping mask
Catrice pore minimizing serum (10% niacinamide)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp