Hull på 25-årig Haflinger

Anledningen till att jag frågar är för att veterinären misstänker PPID och han krävde mer mat från förra vintern och fortsättningsvis. Vi har inte tagit prover så han behandlas som en frisk häst i dagsläget.
I mina ögon har han fettdepåer runt bog, bogblad och rumpa. Skulle nog banta pga fångrisk. (Lärt mig den hårda vägen och tittar nu jämt efter depåer. )
 
Ok tack @mackan en vill ju sin hästs bästa och jag blev orolig när veterinären pratade PPID, och så vill jag ju hålla honom i bra hull och har lite prestationsångest där att allt måste bli rätt så han mår så bra han bara kan. Särskilt eftersom han i vintras när han var utlånad en tid såg enligt veterinärens ord såg mager och eländig ut så denna vinter, nu när han är hemma och skall förbli så, så vill jag att han ska få må bra och hålla hullet. Det var mest därav jag la ut bilden. Så tack @mackan för dina kommentarer så långt. Känns ändå bra att fler ögon tittar på honom, men veterinären är den som får slutgiltiga ordet. 😃👍
Inte mager och eländig alls tycker jag. Ser lite muskelfattig ut, jag skulle banta men ge proteiner.
Jag är lite nyfiken på varför en seniorhäst anses behöva vara lite fet? Ett kallblod som är så utsatt för fång, ppid, EMS, IR och därtill lättfödda.
Nej, slank med muskler är bäst för alla hästar säger jag.
 
Inte mager och eländig alls tycker jag. Ser lite muskelfattig ut, jag skulle banta men ge proteiner.
Jag är lite nyfiken på varför en seniorhäst anses behöva vara lite fet? Ett kallblod som är så utsatt för fång, ppid, EMS, IR och därtill lättfödda.
Nej, slank med muskler är bäst för alla hästar säger jag.
Gissar att det är pga samma anledning som det ofta är bättre för äldre människor att ha lite hull. Inte för mycket, men lite grann, så det finns marginaler om de blir sjuka eller något annat händer.
 
Inte mager och eländig alls tycker jag. Ser lite muskelfattig ut, jag skulle banta men ge proteiner.
Jag är lite nyfiken på varför en seniorhäst anses behöva vara lite fet? Ett kallblod som är så utsatt för fång, ppid, EMS, IR och därtill lättfödda.
Nej, slank med muskler är bäst för alla hästar säger jag.

Hur menar du att jag skall banta honom? Hur mkt foder osv? Bara nyfiken... ;)
 
Inte mager och eländig alls tycker jag. Ser lite muskelfattig ut, jag skulle banta men ge proteiner.
Jag är lite nyfiken på varför en seniorhäst anses behöva vara lite fet? Ett kallblod som är så utsatt för fång, ppid, EMS, IR och därtill lättfödda.
Nej, slank med muskler är bäst för alla hästar säger jag.

Han går förresten ff på bete med väldigt dåligt med gräs och inget tillskott av hö. Det enda han får är en müsli för seniorer som är låg i socker och stärkelse samt mineraler. Normalt till hö får han 0,5 kg müsli, men ökade på nu då jag började se och känna revbenen för en två veckor sedan. Sedan är det så svårt att se då han redan satt grymt tjock vinterpäls... 😜
 
Tycker den ser fin och fräsch ut.
Angående PPID så vill jag absolut uttala mig från endast en bild, och dessutom tycker jag överlag man lämnar det till veterinären om man inte själv har mycket misstankar.

Lite grov i bogen jämfört med bakdelen, men kan vara mer muskler där bara?
Kan inte uttrycka mig om vad som är fett och vad som är muskling utan att se hasten IRL känner jag.

Men vid misstanke om PPID och du känner oro för det så är det ju ingen nackdel att provta.
 
En liten uppdatering... Veterinären har varit ute och tagit prov för PPID och diabetes. Med största sannolikhet har han det med tanke på alla symtom. Dessutom har hans avkomma precis blivit diagnosticerad med PPID...
 
En liten uppdatering... Veterinären har varit ute och tagit prov för PPID och diabetes. Med största sannolikhet har han det med tanke på alla symtom. Dessutom har hans avkomma precis blivit diagnosticerad med PPID...
Trist. Men skönt att få lite svar och något man kanske kan förbättra med medicinering.
 
Nu har provsvaren kommit och det är solklar PPID. Så nu har veterinären skrivit ut Prascend och så har jag köpt en klippmaskin så han kan helklippas och bli av med all överskottspäls. Skönt att veta vad han lider av och att jag kan hjälpa honom. Men så klart tråkigt att han är sjuk.
 
Hur menar du att jag skall banta honom? Hur mkt foder osv? Bara nyfiken... ;)
Räkna ut vad han skall äta genom att ta hans idealvikt och multiplicera varje 100 kg med 1,1-1,2 Dvs en 400 kg häst kan äta 4,4-4,8 kg hö per dygn. Ger man det plus lite halm så går hösten ner till idealvikt så småningom.
 
Räkna ut vad han skall äta genom att ta hans idealvikt och multiplicera varje 100 kg med 1,1-1,2 Dvs en 400 kg häst kan äta 4,4-4,8 kg hö per dygn. Ger man det plus lite halm så går hösten ner till idealvikt så småningom.

Det låter väl lite i mina öron, har för mig att aktuella rekommendationer för minimi-grovfodergiva är 1,2 - 1,5 kg TS / 100 kg kroppsvikt (=målvikt). Nu är ju halm också grovfoder men så lite som 1,1 kg ts / 100 kg skulle jag inte våga ge.
 
Räkna ut vad han skall äta genom att ta hans idealvikt och multiplicera varje 100 kg med 1,1-1,2 Dvs en 400 kg häst kan äta 4,4-4,8 kg hö per dygn. Ger man det plus lite halm så går hösten ner till idealvikt så småningom.
Det beror på hur mycket han har gått på förut. En häst med PPID ska bantas ytterst försiktigt för det kan jättesnabbt slå över. Att minska energin med 10% i taget är max och man måste hålla stenkoll på hur mycket hästen går ner. Att banta fort är inte bra för någon häst men för en häst med PPID kan det få förödande följder.
 
Räkna ut vad han skall äta genom att ta hans idealvikt och multiplicera varje 100 kg med 1,1-1,2 Dvs en 400 kg häst kan äta 4,4-4,8 kg hö per dygn. Ger man det plus lite halm så går hösten ner till idealvikt så småningom.
Jag hoppas att du inte arbetar som foderrådgivare. Det finns lite fler variabler än att täcka hästens miniminivå av torrsubstans, där du dessutom ligger mycket lågt, exempelvis genom att tillse att hästen får tillräcklig med protein så att han inte tappar mer muskler.
 
Ja precis och muskler är enligt veterinären något som vi behöver jobba upp... Så protein vill jag ju inte minska på.
 
Jag hoppas att du inte arbetar som foderrådgivare. Det finns lite fler variabler än att täcka hästens miniminivå av torrsubstans, där du dessutom ligger mycket lågt, exempelvis genom att tillse att hästen får tillräcklig med protein så att han inte tappar mer muskler.
Formeln kommer ifrån Jordbruksverket. Jag tyckte också det lät väldigt lite men på min häst stämmer det. Hon väger lagom nu när hon får enligt den formeln.
Sen kanske man behöver fylla på med proteiner etc, det beror ju på vad för hö man har.
Beroende på ras kan det behövas mer hö men om det är en lättfödd ras kan man utgånifråb formeln.
Generellt kan man säga att många överfodrar i Sverige. Vi har många tjocka och tom feta hästar.
 
Det känns lite kruxigt det där. För o ena sidan har han fettdepåer som man vill få bort och andra sidan behöver han bygga muskler och inte magra av vid revbenen. samtidigt som han ju har sin sjukdom som man måste ta hänsyn till. Undrar vad medicinen kan göra för fettdepåerna, muskelmassan och avmagringen. Någon med PPIDhäst som har erfarenhet av Prascend och dess positiva effekter?
 
Formeln kommer ifrån Jordbruksverket. Jag tyckte också det lät väldigt lite men på min häst stämmer det. Hon väger lagom nu när hon får enligt den formeln.
Sen kanske man behöver fylla på med proteiner etc, det beror ju på vad för hö man har.
Beroende på ras kan det behövas mer hö men om det är en lättfödd ras kan man utgånifråb formeln.
Generellt kan man säga att många överfodrar i Sverige. Vi har många tjocka och tom feta hästar.
Konstig häst som håller vikten på samma antal kilo hö oavsett om det innehåller 7 eller 12mj per kg ts.
 
Det känns lite kruxigt det där. För o ena sidan har han fettdepåer som man vill få bort och andra sidan behöver han bygga muskler och inte magra av vid revbenen. samtidigt som han ju har sin sjukdom som man måste ta hänsyn till. Undrar vad medicinen kan göra för fettdepåerna, muskelmassan och avmagringen. Någon med PPIDhäst som har erfarenhet av Prascend och dess positiva effekter?
Symptomen på sjukdomen kommer minska med medicinering. Det kan dock ta upp till 12 veckor innan medicinen ger full effekt och det kan ta längre tid än så om ni behöver justera dosen innan ni kommer fram till den perfekta dosen. Man brukar ta om provet efter en månad om ingen förbättring alls har skett, annars brukar man ta om provet efter tre månader för att kolla så att dosen är den rätta.

Något du kan ge om du vill för att minska fettdepåerna och hjälpa till med muskeluppbyggnaden är ALCAR (acetyl l-karnitin). Det är ett pulver som finns att köpa på bodybildersidor och dosen är 2 gram/100 kg kroppsvikt. Det brukar ha en mycket positiv inverkan både för att minska fettdepåerna men också för muskeluppbyggnaden. Den minskar också träningsvärk vilket kan vara nog så viktigt för att behålla hästen positiv till arbete. Min ena häst fick det efter en skada och det var tydligt att hennes muskler också blev mjukare och smidigare.

Du kan oavsett inte banta bort fettdepåerna på en häst med PPID om revbenen redan är tydliga.
 
Symptomen på sjukdomen kommer minska med medicinering. Det kan dock ta upp till 12 veckor innan medicinen ger full effekt och det kan ta längre tid än så om ni behöver justera dosen innan ni kommer fram till den perfekta dosen. Man brukar ta om provet efter en månad om ingen förbättring alls har skett, annars brukar man ta om provet efter tre månader för att kolla så att dosen är den rätta.

Något du kan ge om du vill för att minska fettdepåerna och hjälpa till med muskeluppbyggnaden är ALCAR (acetyl l-karnitin). Det är ett pulver som finns att köpa på bodybildersidor och dosen är 2 gram/100 kg kroppsvikt. Det brukar ha en mycket positiv inverkan både för att minska fettdepåerna men också för muskeluppbyggnaden. Den minskar också träningsvärk vilket kan vara nog så viktigt för att behålla hästen positiv till arbete. Min ena häst fick det efter en skada och det var tydligt att hennes muskler också blev mjukare och smidigare.

Du kan oavsett inte banta bort fettdepåerna på en häst med PPID om revbenen redan är tydliga.

Ok, jag ska ta omprov efter 4-6 veckor. Sen får vi se effekten längre fram då.
Tack för tipset om Alcar! Lät ju riktigt intressant och något som kanske skulle vara bra för herrn! 😃👍
Sen har jag varit inne på din linje att det inte går att banta bort fettdepåerna när han varit mager för övrigt. Kanske medicinen kan hjälpa där, annars får man kanske helt enkelt leva med de där fettdepåerna...?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
717
Senast: MiniLi
·
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
3 726
Senast: Sassy
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
767
Senast: Habina
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 468

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp