Hull på 25-årig Haflinger

Ok, jag ska ta omprov efter 4-6 veckor. Sen får vi se effekten längre fram då.
Tack för tipset om Alcar! Lät ju riktigt intressant och något som kanske skulle vara bra för herrn! 😃👍
Sen har jag varit inne på din linje att det inte går att banta bort fettdepåerna när han varit mager för övrigt. Kanske medicinen kan hjälpa där, annars får man kanske helt enkelt leva med de där fettdepåerna...?
Det tror jag absolut att det är.

Depåerna liksom avmagringen är ju symptom på sjukdomen och förhoppningsvis försvinner det när medicindosen är rätt. Det är inte säkert att symptomen försvinner helt men det bör bli en förbättring.
 
Symptomen på sjukdomen kommer minska med medicinering. Det kan dock ta upp till 12 veckor innan medicinen ger full effekt och det kan ta längre tid än så om ni behöver justera dosen innan ni kommer fram till den perfekta dosen. Man brukar ta om provet efter en månad om ingen förbättring alls har skett, annars brukar man ta om provet efter tre månader för att kolla så att dosen är den rätta.

Något du kan ge om du vill för att minska fettdepåerna och hjälpa till med muskeluppbyggnaden är ALCAR (acetyl l-karnitin). Det är ett pulver som finns att köpa på bodybildersidor och dosen är 2 gram/100 kg kroppsvikt. Det brukar ha en mycket positiv inverkan både för att minska fettdepåerna men också för muskeluppbyggnaden. Den minskar också träningsvärk vilket kan vara nog så viktigt för att behålla hästen positiv till arbete. Min ena häst fick det efter en skada och det var tydligt att hennes muskler också blev mjukare och smidigare.

Du kan oavsett inte banta bort fettdepåerna på en häst med PPID om revbenen redan är tydliga.
Kan alcar hjälpa även friska hästar med depåer som inte har PPID? Låter ju jättebra.
 
Det känns lite kruxigt det där. För o ena sidan har han fettdepåer som man vill få bort och andra sidan behöver han bygga muskler och inte magra av vid revbenen. samtidigt som han ju har sin sjukdom som man måste ta hänsyn till. Undrar vad medicinen kan göra för fettdepåerna, muskelmassan och avmagringen. Någon med PPIDhäst som har erfarenhet av Prascend och dess positiva effekter?

Min häst fick sin diagnos för 2½ år sedan och har medicinerats sedan dess. Det funkar superbra men tog lite tid att ställa in rätt dos.

Så här såg min häst ut precis innan hon började medicineras. Hon tappade muskler i överlinje och fick den klassiska bukigheten och det gick väldigt fort.
1540454069107.png
 
Konstig häst som håller vikten på samma antal kilo hö oavsett om det innehåller 7 eller 12mj per kg ts.
Nej det är inte så konstigt för hon är tydligen extremt lättfödd och får inte många kg och då är det inte så många MJ som det handlar om.
När hon stod i sjukhage (länge ) blev hon jättefin på sin diet, nu går hon i riktig hage och hittar både sly och gräs att äta så nu är hon lite rund igen. Depåerna kommer blixtsnabbt tillbaka.
 
Nej det är inte så konstigt för hon är tydligen extremt lättfödd och får inte många kg och då är det inte så många MJ som det handlar om.
När hon stod i sjukhage (länge ) blev hon jättefin på sin diet, nu går hon i riktig hage och hittar både sly och gräs att äta så nu är hon lite rund igen. Depåerna kommer blixtsnabbt tillbaka.
Om jag räknar på dom 4,8 kilo som du räknade ut innan så kan det bli mellan 28 och 48mj beroende på vad höt innehåller.
 
Hittade det på en sida men en användare skrev att det är dåligt mot magen och stt man kan få klåda av det. Stämmer det tror du?
Individuell skillnader finns såklart alltid men generellt nej. Min ena har känslig mage, jag (jag äter det själv med) har känslig mage och jag har inte märkt av något sådant. ALCAR är ju en aminosyra som både hästar och människor behöver och vid vissa tillfällen behöver man mer och då kan tillskott behövas. Det är ju inget konstigt tillskott eller så utan en aminosyra som naturligt finns i kroppen.
 
Det känns lite kruxigt det där. För o ena sidan har han fettdepåer som man vill få bort och andra sidan behöver han bygga muskler och inte magra av vid revbenen. samtidigt som han ju har sin sjukdom som man måste ta hänsyn till. Undrar vad medicinen kan göra för fettdepåerna, muskelmassan och avmagringen. Någon med PPIDhäst som har erfarenhet av Prascend och dess positiva effekter?
Min gammelman hade ju PPID (gick bort 2012 som 31åring), han fick sin diagnos sent (men hade säkert PPID i många år innan). Han fick 1½ tablett Prascend om dan (stor kblstravare). I början åt han sämre, men de brukar göra det.
Han hade klåda och svullet skap, klådan nästan året runt. Fick tandinfektioner. Fick ta bort honom akut pga att han en dag ej kom upp i boxen en morgon. Vetten sa då att han antagligen hade fått en stroke.
Har hört att fler hästar med PPID får stroke-liknade anfall
 
Formeln kommer ifrån Jordbruksverket. Jag tyckte också det lät väldigt lite men på min häst stämmer det. Hon väger lagom nu när hon får enligt den formeln.
Sen kanske man behöver fylla på med proteiner etc, det beror ju på vad för hö man har.
Beroende på ras kan det behövas mer hö men om det är en lättfödd ras kan man utgånifråb formeln.
Generellt kan man säga att många överfodrar i Sverige. Vi har många tjocka och tom feta hästar.
Formeln handlar om grovfoderbehov (minimibehov) och inte näringsbehov. Beroende på innehåll och näringsbehov kan det handla om att man både göder och svälter hästen. Det är ingen bantningsformel överhuvudtaget.
 
Tävlar du medan hästen medicineras med Prascend?

Nej, men jag tränar i form av pay & jump/ride ibland. Skulle gärna ridit någon pay & cross också men det går inte för numera blir det oftast rodeo på terrängbanan och jag är för gammal för att hålla på att trilla av.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
719
Senast: MiniLi
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 133
Senast: Sassy
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
778
Senast: Habina
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 492

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp