Hund åt chokladmuffins!!

Sv: Hund åt chokladmuffins!!

Jag tror inte det är någon fara. Men håll koll på hur hunden mår! Ring veterinär om du är orolig!

Han verkar ju vara helt förtrollad av muffinsarna i alla fall, gör vad som helst för att nå dem..:crazy:

Ska kolla honom, läskigt bara att det är så nära natten (symptom efter 4-20 timmar enl giftinformationen)..

Lås in muffinsen!! :D Du kan ju alltid ringa veterinären, de har sprutor som framkallar kräkning om det behövs och det behöver ju göras nu i så fall. Jag har inte full koll på mängden choklad som är giftigt, men jag skulle nog inte ha ringt veterinären för en chokladmuffins. Men, däremot hålla koll på symtom på förgiftning - diarré, kräkningar, flåsar, orolig osv. Jag har haft en hund som för ganska många år sedan satte i sig en del choklad... Det gick bra, hon fick inga symtom alls...

Jag håller tummarna för att det går bra!!

Tror inte det är någon fara!!!
Min vän veterinären brukar skratta åt vår överdrivna rädsla att måttlig mängd choklad ska kunna förgifta en hund.:o
Själv hade jag en lapphund när jag var liten, och den rackaren stal minst 1 chokladask varje jul (en jul åt han 3:crazy:)
Nu är han död, men det har inget med chokladintaget att göra.

Då för 20-30 år sedan kunde man gladeligen dela en chokladkaka med sin hund. ingen visste väl då att det var "farligt". :confused:

*Jenny*

Cirka 20 mg/kg kroppsvikt Teobromin är giftigt för hundar. Det betyder att mellan 400-500 mg Teobromin är gifitg för just din hund.
Kakao innehåller mellan 2-10% Teobromin, omräknat betyder det att din hund fått i sig mellan 60-300 mg Teobromin (beroende på kakaosorten) vilket alltså inte är farligt, inte ens om kakaon du använde skulle innehålla så mycket som 10% kakao.

Håll lite extra koll, men åka in till vet behöver du egentligen inte göra.

Åh tack alla!
Vad skulle man göra utan bukefalos? ;)

Håller koll på honom så gott jag kan nu iaf :)

Min 9 kg heeler åt ett halvt guldnougat innan ikväll. Hoppas att det inte händer något. Det är ju nötter och sånt i. :(

Nötter är inte giftigt för hund, såvida det inte är bittermandel men det är giftigt även för människor.
En halv guldnougat innehåller inte mycket kakao för en 9 kgs hund så du behöver nog inte vara orolig.

Det är mörk choklad som är farligast, guldnougat innehåller inte ens ren kakao utan bara kakaosmör och kakaomassa :)

Liknande trådar

Hundhälsa Jag bor på landet i Östergötland (inte runt Linköping eller Norrköping, utan på landet utanför en liten tätort), och har tre hundar...
Svar
13
· Visningar
877
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa Är betnovat (0,5 ml i vardera öra i 10 dagar) och rengöring med otoact (varannan dag i 10 dagar) vanlig behandling för ökad förekomst av...
Svar
4
· Visningar
675
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Jag behöver lite råd och input ang min valp. Han är en bullyblandning på 10 månader som haft en tuff start på livet. Nu är det som såhär...
Svar
19
· Visningar
1 723
Senast: fio
·
Hundavel & Ras Hej alla! 😃 Har under några års tid letat efter rätt hundras för mig utan att lyckas så nu ber jag om era tips och rekommendationer... 2 3
Svar
55
· Visningar
3 304
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Saker folk lämnar kvar när de flyttar
  • Tjockistråden 4
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur