Hund ej välkommen

Jag upplever att det är vanligare att människor blir stötta när man inte kan komma på grund av hundarna än hundägare blir stötta när de inte får ta med sina hundar (eller barn för den delen). Inte ens killen som inte fattade varför det var en dålig idé för honom att ta med hans hanhund till min etta där min hanhundsaggressiva hanhund bor verkade ta illa upp. :angel:
 
Ibland kan det ju också vara så att man lämna hundarna hemma för sin egen sinnesros skull. En släkting till mig, underbar på alla sätt, som jag vill umgås med, har pedantisk ordning. gillar "vitt och fräscht", har vita mockasoffor och vitlaserade golv :meh:
DE tycker det är okej att hundarna är med, lägger gärna ut en liten filt på golvet till dem, men jag blir supernervös att det ska bli fläckar osv, så då är det lättare att de är hemma just den kvällen :)

Dit hade jag inte vågat åka ens utan hund :nailbiting:
Jag är då sjukt drullig och det blir ännu värre om jag anstränger mig att vara försiktig.
 
Jag upplever att det är vanligare att människor blir stötta när man inte kan komma på grund av hundarna än hundägare blir stötta när de inte får ta med sina hundar (eller barn för den delen). Inte ens killen som inte fattade varför det var en dålig idé för honom att ta med hans hanhund till min etta där min hanhundsaggressiva hanhund bor verkade ta illa upp. :angel:

Min erfarenhet är tvärt om. Men det tyder nog bara på att det är lika vanligt i båda lägren och man kanske är mer uppmärksam på "sin åsikt"?
 
Hur skulle du hantera det om din/a hund/ar inte var välkomna i olika familjesammanhang? Eller om släktingar/vänner gjorde klart att de helst vill att du kommer utan hund?
Mina hundar är nästan alltid med mig vart jag än åker. Har nästan bara hundkompisar så oftast träffas vi för att träna. Ska jag på middag eller någon annan finare tillställning stannar de hemma. Vi har ett hundhus med separata boxar och hundgårdar så det går ingen nöd på dem.
Om vi har besök hemma så är de i hundhuset eller instängda i tvättstugan. Tycker det blir för stimmigt med folk, barn och hundar överallt. De har det bättre i lugn och ro för sig själva.
 
Haha, herregud...

Nejdå, jag är bara en helt vanlig människosocial hundmänniska utan behov att ha hundarna inom synhåll dygnet runt och äger tillika helt normala hundar som är 100% trygga med att vara hemma utan matte inom synhåll och därmed klarar av att inte sitta fast vid mig som ett plåster 24/7 :up:

Det är alltså busenkelt att lämna hund/ar hemma och vara social med andra människor.
 
Har inga problem med att inte få ta med hunden. Jag räknar aldrig med att hon är automatiskt bjuden. Ska jag t ex till döttrarna som har hund, så kan jag fråga om det är ok att hunden följer med, om det skall komma fler. Och ibland kan jag tycka att hunden har det bättre hemma själv några timmar än att vara på nån sammankomst med massa folk och det är rörigt och stimmigt.
 
Min hund är med mig vart jag än åker. Är inte han bjuden så kommer inte jag heller, dock väldigt få som inte vill att han ska följa med och i dom fallen så åker jag inte oftast. Han är familj och går först. Även om han utan problem klarar av att vara ensam så vill jag inte helt enkelt vara ifrån honom för mycket.
 
Eftersom min hund helst av allt vill dräpa alla andra hundar så är inga hundar välkomna om dom inte sitter kvar i bilen utom synhåll.
 
Nejdå, jag är bara en helt vanlig människosocial hundmänniska utan behov att ha hundarna inom synhåll dygnet runt och äger tillika helt normala hundar som är 100% trygga med att vara hemma utan matte inom synhåll och därmed klarar av att inte sitta fast vid mig som ett plåster 24/7 :up:

Det är alltså busenkelt att lämna hund/ar hemma och vara social med andra människor.
Fast att jämföra tex att lämna sin hund själv med att lämna sin häst själv tycker jag inte är jämförbart eftersom hundar bor med oss och har ett annat behov av vårt umgänge än hästar. Även om hästar är djur som behöver sällskap så är det inte direkt jämförbart med hundars behov och sen lämnar man ju faktiskt sin häst varje gång man lämnar stallet. Jag hoppas att få skulle tycka det var ok att lämna sin hund själv varje natt.
 
Jag har hund med seperationsångest och jag är så tacksam över att så många vänner låter mig ta med honom!
Annars hade jag knappt kunnat träffa någon eftersom han är hos hundvakt hela dagarna ändå när jag jobbar.
Eftersom många i min familj är allergiska eller inte gillar hundar har jag varit van sedan innan att jag inte kunnat ta med hundar dit.
Som tur är har det visat sig att min syster inte är lika allergisk mot honom som hon båttur varit mot mina andra hundar, så nu kan jag till och med ha med honom dit ibland.
 
Jag har hund med seperationsångest och jag är så tacksam över att så många vänner låter mig ta med honom!
Annars hade jag knappt kunnat träffa någon eftersom han är hos hundvakt hela dagarna ändå när jag jobbar.
Eftersom många i min familj är allergiska eller inte gillar hundar har jag varit van sedan innan att jag inte kunnat ta med hundar dit.
Som tur är har det visat sig att min syster inte är lika allergisk mot honom som hon båttur varit mot mina andra hundar, så nu kan jag till och med ha med honom dit ibland.
båttur?
:rofl::rofl::rofl:
 
Nejdå, jag är bara en helt vanlig människosocial hundmänniska utan behov att ha hundarna inom synhåll dygnet runt och äger tillika helt normala hundar som är 100% trygga med att vara hemma utan matte inom synhåll och därmed klarar av att inte sitta fast vid mig som ett plåster 24/7 :up:

Det är alltså busenkelt att lämna hund/ar hemma och vara social med andra människor.

Jag har väl aldrig sagt att man inte kan lämna hundar ensamma? Vet inte riktigt vad du dillar om. Att det skulle vara exakt lika "lätt" med hundar som med katter tex är dock total BS =) Eller hästar för den delen, som du sa. Men du kanske har dina hundar i stall också? Eller låter hundarna ströva fritt och bo utomhus på gatan och komma in när de vill ha mat? ;) Eller sover hästarna inne i sovrummet med dig? :D Tänker eftersom det nu är exakt samma sak, dvs. Antar att du följer lagen iaf och har koppel på dina katter när du är ute och går med dem!

Fast att jämföra tex att lämna sin hund själv med att lämna sin häst själv tycker jag inte är jämförbart eftersom hundar bor med oss och har ett annat behov av vårt umgänge än hästar. Även om hästar är djur som behöver sällskap så är det inte direkt jämförbart med hundars behov och sen lämnar man ju faktiskt sin häst varje gång man lämnar stallet. Jag hoppas att få skulle tycka det var ok att lämna sin hund själv varje natt.

Äsh, vad menar du! Självklart är det exakt samma sak! Hästhållning är PRECIS som hundhållning. En katt är samma sak som en hund och vice versa! Självklart får hundarna också springa runt helt fritt i bostadsområdena precis som våra katter, eller hur! Mina grannars hundar var alltid över på vår veranda hela dagarna när jag var liten, precis som deras katter. Och sov utomhus en vecka innan de kom tillbaka in och hälsade på. Helt normalt! :D Mao exakt samma sak att åka hemifrån vare sig man har katt eller hund, de har exakt samma behov ju!!:rofl:
 
Jag skulle lämnat hunden hemma om jag ville hälsa på dem, eller lämnat hunden till nån av de många som erbjudit sig att vara hundvakt ;)

För mig är det inte alls konstigt att man inte vill ha besök av en hund bara för att människan man bjudit in har hund.
 
Sel: Absolut, och vi har inte slutat umgås. Men förr hängde vi rätt ofta hos henne, vilket jag inte är så sugen på längre. Min fritid är så dyrbar och jag vill tillbringa den med mina djur. Jag förväntar mig inte att andra ska anpassa sig, men däremot måste jag få prioritera min egen tid och då kommer hundarna väldigt högt upp på listan. För mig är de familjemedlemmar. Eftersom de har många tråkiga timmar på vardagarna när jag jobbar eller är i stallet, så är det jätteviktigt för mig att vara med dem när jag kan. Den som väljer bort mina hundar väljer också delvis bort mig, och det är jag rätt öppen med.
 
Sel: Absolut, och vi har inte slutat umgås. Men förr hängde vi rätt ofta hos henne, vilket jag inte är så sugen på längre. Min fritid är så dyrbar och jag vill tillbringa den med mina djur. Jag förväntar mig inte att andra ska anpassa sig, men däremot måste jag få prioritera min egen tid och då kommer hundarna väldigt högt upp på listan. För mig är de familjemedlemmar. Eftersom de har många tråkiga timmar på vardagarna när jag jobbar eller är i stallet, så är det jätteviktigt för mig att vara med dem när jag kan. Den som väljer bort mina hundar väljer också delvis bort mig, och det är jag rätt öppen med.

Åh, jag fungerar på precis samma sätt och har väl sålunda blivit kvar med ett mycket förstående gäng vänner. Vi väljer till exempel pub efter hundvänlighet om vi vill ta ett glas ute någon gång. =) Men det finns ju olika anledningar till att man inte kan ta med hundarna just Hem till någon ibland, som en annan hund i hemmet till exempel. Då antar jag att det är okej från båda håll att man avstår tills det går att lösa på något annat sätt.
Tyckte bara att det lät lite som att vänskapen var över för er del och kände att det vore trist.
 
Jag har väl aldrig sagt att man inte kan lämna hundar ensamma? Vet inte riktigt vad du dillar om. Att det skulle vara exakt lika "lätt" med hundar som med katter tex är dock total BS =) Eller hästar för den delen, som du sa. Men du kanske har dina hundar i stall också? Eller låter hundarna ströva fritt och bo utomhus på gatan och komma in när de vill ha mat? ;) Eller sover hästarna inne i sovrummet med dig? :D Tänker eftersom det nu är exakt samma sak, dvs. Antar att du följer lagen iaf och har koppel på dina katter när du är ute och går med dem!



Äsh, vad menar du! Självklart är det exakt samma sak! Hästhållning är PRECIS som hundhållning. En katt är samma sak som en hund och vice versa! Självklart får hundarna också springa runt helt fritt i bostadsområdena precis som våra katter, eller hur! Mina grannars hundar var alltid över på vår veranda hela dagarna när jag var liten, precis som deras katter. Och sov utomhus en vecka innan de kom tillbaka in och hälsade på. Helt normalt! :D Mao exakt samma sak att åka hemifrån vare sig man har katt eller hund, de har exakt samma behov ju!!:rofl:

Så fjantigt att det knappt är värt att bemöta ens, men...

Varför skulle det vara svårare att lämna en hund i hundgård/inne där man bor för några timmar än det är att lämna en häst i hagen/i boxen för några timmar?
 
Så fjantigt att det knappt är värt att bemöta ens, men...

Varför skulle det vara svårare att lämna en hund i hundgård/inne där man bor för några timmar än det är att lämna en häst i hagen/i boxen för några timmar?

Försök inte komma undan nu, du sa katter också ;)

Och ja, klart som fan det är skillnad. Rent tekniskt är det inte mycket "svårare" (i det avseende att du helt enkelt stänger dörren och drar), men tom du borde förstå skillnaden.
 
Så fjantigt att det knappt är värt att bemöta ens, men...

Varför skulle det vara svårare att lämna en hund i hundgård/inne där man bor för några timmar än det är att lämna en häst i hagen/i boxen för några timmar?

För mig är det betydligt svårare.
Hästen är med sina kompisar och är nöjd med det.
Ruben vill vara med mig och jag med honom, ingen är nöjd.
 

Liknande trådar

Hundträning https://blogg.agria.se/fredriksteen/2013/06/07/jag-kan-inte-se-nagon-skillnad-i-vem-som-ar-snallast-eller-varst/ Kom över denna text...
Svar
13
· Visningar
977
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
6 316
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Min killes familj har två hundar, en grey och en whippet. De är båda trevliga och har aldrig haft problem med att träffa nya personer...
Svar
13
· Visningar
1 175
Senast: hastflicka
·
Hundträning Hej! Jag kommer snart få hem min första hund. Jag har läst på och även frågat vänner med hund men skulle vilja höra lite mer tips :)...
2
Svar
30
· Visningar
2 155

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp