Bukefalos 28 år!

Hund gillar inte träningen

För några år sedan tränade jag agility med en av mina hundar. Under vintersäsongen skulle vi träna inomhus i ridhus och de två första tillfällena var min hund inte alls bekväm med miljön, inte pga ridhuset men pga att vi tränade ihop med ett par hundar som skällde väldigt mycket, speciellt en extremt gapig sheltie. Första tillfället ville min hund mest bara gå till dörren hela tiden. Det gick bättre andra gången jämfört med första men han var inte helt avslappnad och försökte fortfarande dra till dörren några gånger. Tredje gången rastade vi tillsammans med de andra innan träningen, då passade jag på att belöna och peppa min hund när de andra hundarna skällde när de sprang och lekte. Vet inte om det gjorde något till eller från men hur som helst var han ganska avslappnad med skällandet vid träningen - kanske helt enkelt pga att han hade vant sig - och resten av säsongen gick träningen bra och han var som han brukade vara vid utomhusträning. Han var/är lite försiktig med andra hundar och "gapiga stökhundar" gillar han inte, då vill han helst gå undan och jag kan förstå honom... ;)

Så det kan mycket väl vara att det behövs lite tillvänjning vid en sån miljö/störning innan det funkar bra att träna. Kan man göra träningen lite enklare och jobba med saker som hunden redan kan och har hög förväntan på så underlättar det nog också.
 
Min unhund (1,5 år) är också väldigt störningskänslig och även om det har blivit mycket bättre den senaste tiden har vi långt kvar.

Det som hjälpt honom är avstånd och låga krav. Jag har haft långt till de andra hundarna vi tränat med och ibland har enda kravet varit att "just nu sitter vi här". Vi gick vår första agilitykurs i höstas (jag har dock tränat några år med min vuxna hund) och de första gångerna gjorde vi superenkla grejer som han redan kunde för vi hade tränat det hemma (tex sitt framför hindret, jag gick över på andra sidan och sen fick han hoppa över hindret mot mig) och resten av tiden satt vi mitt på planen och jag kastade godis på marken. Mot slutet av kursen kunde vi köra små slingor och han hade bra fart och fokus. Vi tränar fortfarande väldigt enkla grejer där allt mitt fokus ligger på att han också ska ha fokus och fart.

Att träna inomhus tycker jag är svårare för hunden än utomhus, iaf har det varit det för mina. Det blir högre ljudvolym, lukterna sitter kvar på ett annat sätt plus är mer "överallt" om underlaget är tex konstgräs, hundarna kommer närmre.
 
Har man en störningskänslig hund kan det vara lättare att lära hunden vad den ska göra i en lugn miljö. Att både lära en hund nya saker OCH lära den att klara en störande miljö är svårt.
Rekommenderar att lära den klara ut dessa saker separat.
 
Jag har hållit på med agility i snart 12 år och tävlat en del SM. Jag har en miljökänslig unghund så jag tränar in momenten och tekniktränar i lugn och ro utan störning, sen åker jag på blåbärstävlingar som är väldigt lätta banor för att träna tävlingsmiljö. När miljön sen funkar så har hon en bra grund att stå på.
Försök fundera ut vad hunden reagerar på och hur ni kan bryta ner träningen för att få den att fungera. Jag har ibland åkt iväg för att träna någon speciellt, insett att det varit för mycket störning på klubben och då istället fått träna på andra mycket enklare saker för att få hunden att lyckas i störande miljö. Ibland behöver man bryta ner och byta fokus direkt om något oförutsett händer. Det viktigaste är att hunden får ett lyckat träningspass och ökat självförtroende.

Som andra skriver, hur fungerar hunden i samma miljö utan att resten av kursen är där?
 
Tack för alla svar! :up::love: Känns som att en privatlektion kan vara definitivt på rätt väg för att se hur hunden reagerar då och ta det därifrån. Det makes sense att hon kan vara störningskänslig, hon är väldigt störningskänslig kring maten (som är lite av ett problem också men där är jag ganska säker på hur det skulle kunna lösas så det är ingen fråga, problemet är människorna ;)). Hoppas att centret hör av sig igen snart, de skulle luska ut vem instruktören var så att jag fick kontakt med henne också :)
 
Fick svar från centret!
"Tydligen hade hennes hund blivit rädd för något i lokalen under ett tillfälle vilket resulterade i att hunden var lite rädd och osäker gången efter. Instruktören tror att det var när en dagis hund gick hem och det blev stökigt i lokalen."
Hmmm.. De har ju en dagis verksamhet där också, vore kanske smartare att försöka titta efter någon annan verksamhet som inte har dagis då det kan bli lite rörigt? Vad tror ni?
 
Fick svar från centret!
"Tydligen hade hennes hund blivit rädd för något i lokalen under ett tillfälle vilket resulterade i att hunden var lite rädd och osäker gången efter. Instruktören tror att det var när en dagis hund gick hem och det blev stökigt i lokalen."
Hmmm.. De har ju en dagis verksamhet där också, vore kanske smartare att försöka titta efter någon annan verksamhet som inte har dagis då det kan bli lite rörigt? Vad tror ni?
Tråkigt att hon skapar så negativa minnesbilder för så lite.
Men ja. Är hon så känslig bör man kanske träna på lugnare plats, annars blir det nog svårt med inlärningen och så får man kan den försöka jobba bort det andra separat.
 
Tråkigt att hon skapar så negativa minnesbilder för så lite.
Men ja. Är hon så känslig bör man kanske träna på lugnare plats, annars blir det nog svårt med inlärningen och så får man kan den försöka jobba bort det andra separat.
Hon är nog inte så miljötålig som hon hade kunnat vara nej, det kanske inte blev tillräckligt av olika miljöer under valptiden.
Jag får titta om jag hittar något annat ställe.
 
Hon är nog inte så miljötålig som hon hade kunnat vara nej, det kanske inte blev tillräckligt av olika miljöer under valptiden.
Jag får titta om jag hittar något annat ställe.
Skulle tippa på att det är genetiskt faktiskt.
Att hon är lätt störd är ju inte det stora problemet utan att hon inte kan släppa det som hänt.

Och gör det! Får man upp glädjen och drivet i träningen så kan ju det hjälpa henne att överkomma det andra som är jobbigt. :)
 
Skulle tippa på att det är genetiskt faktiskt.
Att hon är lätt störd är ju inte det stora problemet utan att hon inte kan släppa det som hänt.

Och gör det! Får man upp glädjen och drivet i träningen så kan ju det hjälpa henne att överkomma det andra som är jobbigt. :)
Hmm... Hon är av en lite numerärt liten ras så det är ju intressant. Inte många mentaltester (eller vad de heter nu igen) tror jag. Men jag tror att det också beror på hur människan beter sig just i den stunden. Det är lite olika hur lätt hon har att släppa saker pga det tror jag. (Sist tyckte hon att en snögubbe var väldigt läskig att gå nära men när den hade förlorat sin näsa idag så blev det mera okej och att hoppa upp på en snömur gick bra :D:p)

Tack för peppet! Ska titta efter något ställe på nätet imorgon :up: Men om någon har ett tips om ett bra ställe i Täby så tas det emot tacksamt!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 269
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 642
Senast: Snurrfian
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 166
Senast: Acto
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 577

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp