Bukefalos 28 år!

Hund gillar inte träningen

Asko

Trådstartare
Detta gäller min mammas hund och hon är den som tränar med hunden så jag har nog inte svar på alla frågor men skulle vilja höra lite tankar.

Hunden i fråga är ett och halvt år gammal och mamma har gått på valpkurs med henne tidigare hos samma person och företag, mamma tyckte att det inte var så himla roligt då de mest satt och lyssnade och pratade. Så hon har tåligt inväntat till att hunden fyllde ett år (pga åldersbegränsning hos denna tränare) så att de kunde börja en agilitykurs :banana: Först skulle de vara med i en börjarkurs för unghundar men då det blev så få anmälda så blev det en helt öppen grupp istället. Men tråkigt nog så verkar det inte ha gått som det ska :( Puck (som hunden heter) gillar inte alls att vara där, jag vet inte riktigt hur hon beter sig på plats men enligt mamma så drog hon mot utgången och mamma fick gå ut med henne ett antal gånger förra gången. En av de andra hundarna skäller under träningen och jag tror att mamma misstänker att det är pga det som Puck inte vill vara med. Plus så är träningen under kvällstid, den tid då Puck egentligen brukar varva ned efter dagen och sova. Hon är egentligen inte alls rädd för andra hundar utan tvärtom, hon gillar dem oftast och älskar att springa. Så agility borde egentligen vara en toppengren. Idag skulle ha varit den sista gången men pga detta (och att mamma har ont i fötterna) så är mamma inte så entusiastisk och bestämt sig för att hoppa över den här gången. Vilket känns tråkigt.

Jag har föreslagit/frågat om inte vi kan själva åka dit någon dag och prova på, dvs låna/hyra lokalen. Men hon är inte så entusiastisk förståeligt nog då Puck verkar inte heller ha varit det. Jag tänker dock att med en favvomänniska till (som kan hjälpa till att hoppa och tjoa :D) så kanske det blir roligare och om vi är själva så kanske det blir roligare också. För att hunden ska få en bättre start i träningen och bättre intryck. Jag föreslog också privatlektioner men jag vet inte hur vanligt det är eller om det blir dyrare..? Mamma är pensionär och har inte hur mycket pengar som helst, men jag har funderat på att ge det i julklapp :idea:

Vad tror ni?
 
Jag skulle byta tränare, antar jag :)
Jag har fått bilden, av det lilla jag hört, att det verkar vara en trevlig tränare som pratat om att man ska göra det hunden har lust till - dvs när puck velat gå ut så har hen sagt att de får gå ut och sen komma tillbaka igen. Jag vet inte riktigt om det är tränaren som det inte stämmer med.
 
:angel:
Medan jag ändå var på gång och funderade på det här så skickade jag iväg ett mejl till centret om möjlighet till privatlektion som julklapp till dem (och som jag får följa med på :angel:) :o:D
 
Betedde sig hunden på samma sätt under valpkursen? Dvs var rädd och ville fly därifrån?
Om inte, kan det vara hindrena som hunden är rädd för?

Kommer att tänka på min kompis hund som betedde sig liknande under agilitykurs, hundutställningar osv. Belv plötsligt rädd, ville fly osv. Visade sig senare att hunden var döv.
 
Betedde sig hunden på samma sätt under valpkursen? Dvs var rädd och ville fly därifrån?
Om inte, kan det vara hindrena som hunden är rädd för?

Kommer att tänka på min kompis hund som betedde sig liknande under agilitykurs, hundutställningar osv. Belv plötsligt rädd, ville fly osv. Visade sig senare att hunden var döv.
Nej, hon var cool under valpkursen. Betedde sig duktigt borta än hemmavid :angel::D Vi har ett hopphinder i sommarstugan som hon har fått öva på, svalt intresse dock, men inte så att hon var rädd.

Nog att hon kan slå dövörat till ibland när det gäller att tigga vid matbordet :o:angel: Men hon hör utmärkt när man öppnar någon gottpåse eller någon går i trapphuset :angel::p
 
Puck (som hunden heter) gillar inte alls att vara där, jag vet inte riktigt hur hon beter sig på plats men enligt mamma så drog hon mot utgången och mamma fick gå ut med henne ett antal gånger förra gången. En av de andra hundarna skäller under träningen och jag tror att mamma misstänker att det är pga det som Puck inte vill vara med. Plus så är träningen under kvällstid, den tid då Puck egentligen brukar varva ned efter dagen och sova. Hon är egentligen inte alls rädd för andra hundar utan tvärtom, hon gillar dem oftast och älskar att springa. Så agility borde egentligen vara en toppengren.
Det låter ju som att det är någon form av rädsla inblandat, för normalt borde hunden inte bli så belastad av att andra hundar skäller.
Jag hade åkt dit och tränat utanför kursen för att kolla hur hon beter sig då.
 
Det låter ju som att det är någon form av rädsla inblandat, för normalt borde hunden inte bli så belastad av att andra hundar skäller.
Jag hade åkt dit och tränat utanför kursen för att kolla hur hon beter sig då.
Ja, alltså, möter hon på någon skällande hund ute så undviker hon hellre eller struntar i. Men hon är ju inte glad i skällande hundar (såklart, vem skulle gilla någon som skriker på en). Jag vet inte riktigt själv då jag inte har varit med så jag har svårt att säga om hon var riktigt rädd eller något annat. Men jag tänker om hon har fått ett sånt här dåligt intryck så kanske hon inte vill vara på samma plats igen så att det kan påverka hennes framtida beteende också utan att det finns något egentligt problem på plats (hinder eller andra hundar).

Men jag har frågat centret om jag kunde få kontakt med instruktören de haft så att jag kunde fråga dem om det vore en idé, och de ska återkomma :up:
 
Kanske som du är inne på att träna på egen hand?
Vår unghund har varit väldigt lättstörd i träningen, även om hon gillar agility så har hon inte klarat av distraktioner i samband med träningen. Tvingade maken och henne iväg på en allmänlydnadskurs i höstas för miljöträning med lugna övningar och efter den så har det släppt alltmer + att vi lyckats jobba in boll som super-kul belöning utöver godis vilket underlättar i träningen.
Kanske blev det helt enkelt för mycket med allting? Kanske kan ni hyra lokalen och träna på egen hand? Träna väldigt korta, korta stunder och försök få de stunderna jätteroliga och så mycket pauser.
 
Kanske som du är inne på att träna på egen hand?
Vår unghund har varit väldigt lättstörd i träningen, även om hon gillar agility så har hon inte klarat av distraktioner i samband med träningen. Tvingade maken och henne iväg på en allmänlydnadskurs i höstas för miljöträning med lugna övningar och efter den så har det släppt alltmer + att vi lyckats jobba in boll som super-kul belöning utöver godis vilket underlättar i träningen.
Kanske blev det helt enkelt för mycket med allting? Kanske kan ni hyra lokalen och träna på egen hand? Träna väldigt korta, korta stunder och försök få de stunderna jätteroliga och så mycket pauser.
Ah, tänkte inte på att hon kunde vara lättstörd i träningen.
Då låter det ju som en bra idé med privatlektion iallafall, för att se om hon kan gilla agilityn i sig och då ta det i hennes takt.
 
Har hon svårt för stojiga hundar och rörelse så kanske hon ska gå en "lättare" (och lugnare) kurs bara för miljöträningens skull?
Hon uppförde sig så bra under valpkursen att vi inte tänkte på det innan den här kursen. Men hon är ju unghund med allt det innebär. De har några vardagskurser på centret också, fast det är lite svårt att veta vilken som är lugnast, får föreslå det iallafall :up:
 
@Asko så som våran yngsta hund var i våras hade jag svårt att se att hon nånsin skulle kunna tävlas (vilket är målsättningen) då hon hade noll fokus så fort nåt hände vare sig inne på eller utanför plan. Nu går hon från klarhet till klarhet och från att inte klara av att ett löv blåser för vinden så har hon nu t.o.m. gjort några inhopp i träningsgrupp med helt främmande hundar och människor och skött sig super. Hittar ni "problemet" och kan jobba på det så finns det hopp, där är det helt rätt att kontakta instruktören och se om denne kan ha nån idé om vad som inte funkar.
Angånde kurser så behöver ni inte ha den lugnaste men med lugna och enkla övningar som hunden ändå klarar av även om hundarna runtomkring är stojiga. På deras allmänlydnadskurs var hundarna väldigt stojiga och skälliga och väldgt distraherande men övningarna var så enkla (Nano kunde de flesta innan också) att det var lätt för hunden att klara de även i en stimmig miljö.
 
@Asko så som våran yngsta hund var i våras hade jag svårt att se att hon nånsin skulle kunna tävlas (vilket är målsättningen) då hon hade noll fokus så fort nåt hände vare sig inne på eller utanför plan. Nu går hon från klarhet till klarhet och från att inte klara av att ett löv blåser för vinden så har hon nu t.o.m. gjort några inhopp i träningsgrupp med helt främmande hundar och människor och skött sig super. Hittar ni "problemet" och kan jobba på det så finns det hopp, där är det helt rätt att kontakta instruktören och se om denne kan ha nån idé om vad som inte funkar.
Angånde kurser så behöver ni inte ha den lugnaste men med lugna och enkla övningar som hunden ändå klarar av även om hundarna runtomkring är stojiga. På deras allmänlydnadskurs var hundarna väldigt stojiga och skälliga och väldgt distraherande men övningarna var så enkla (Nano kunde de flesta innan också) att det var lätt för hunden att klara de även i en stimmig miljö.
Hur reagerade er hund när hon hade noll fokus?
Men tusen tack, det känns ju görbart och uppmuntrande :up:
 
Hur reagerade er hund när hon hade noll fokus?
Men tusen tack, det känns ju görbart och uppmuntrande :up:

Lite olika men i alla fallen så bröt hon kontakten med husse och hittade på egna saker att pyssla med, sniffa, skälla, nån sprang hon till utgången. För er del behöver det ju inte vara fokuset som är problemet men att belastningen (av den stojiga miljön) blir så hög att hon inte tycker att det roligt, alternativet att kursupplägget inte passar henne eller helt enkelt så att matte kanske tycker att det jobbigt och hundar är ju experter på att känna av när förarna inte är helhjärtat med dem, nu spånar jag bara för det kan egentligen vara vad som helst. Lyckas ni sätta fingret på vad problemet är så är det mycket lättare att få till bra träningar där hunden tycker att det kul. Det kan ju vara en kombination av olika faktorer också, det behöver ju inte bara vara på en sak det brister.
 
Jag tänker som så att om hon fått gå ut varje gång hon velat så är det väl det hon lärt sig. Istället för att lära sig att andra hundar skäller och att man får strunta i det.
 
Lite olika men i alla fallen så bröt hon kontakten med husse och hittade på egna saker att pyssla med, sniffa, skälla, nån sprang hon till utgången. För er del behöver det ju inte vara fokuset som är problemet men att belastningen (av den stojiga miljön) blir så hög att hon inte tycker att det roligt, alternativet att kursupplägget inte passar henne eller helt enkelt så att matte kanske tycker att det jobbigt och hundar är ju experter på att känna av när förarna inte är helhjärtat med dem, nu spånar jag bara för det kan egentligen vara vad som helst. Lyckas ni sätta fingret på vad problemet är så är det mycket lättare att få till bra träningar där hunden tycker att det kul. Det kan ju vara en kombination av olika faktorer också, det behöver ju inte bara vara på en sak det brister.
Föreslog lite till min mamma igår efter den här tråden och då verkade det mera vara det att hon blev rädd. Troligen för den skällande hunden, det kanske blev stressigt för henne som du skriver. Men jag får se vad instruktören säger :) Privatlektion låter iallafall som en idé.
 
Jag tänker som så att om hon fått gå ut varje gång hon velat så är det väl det hon lärt sig. Istället för att lära sig att andra hundar skäller och att man får strunta i det.
Det har varit enligt instruktörens instruktioner och så känns det väl inte så bekvämt att hålla kvar en ovillig/rädd hund som inte tycker att det är roligt.
 
Det har varit enligt instruktörens instruktioner och så känns det väl inte så bekvämt att hålla kvar en ovillig/rädd hund som inte tycker att det är roligt.
Jag sa inte att det var rätt. Men det är vad hon troligen lärt sig. Några gånger på valpkursen fick jag sitta i 40 minuter och bara titta med vår tossiga jycke. Hon ville inte pyssla med något annat än att försöka få kontakt med de andra ekipagen - mest människorna. Det kändes ju lite som att jag satt och gjorde inget för kurspengen men hon behövde dom där stunderna för att vänja sig.

Jag tror er vovve hade behövt att sitta vid sidan och titta så hon förstod att de andra hundarna inte skällde på henne. Sen kanske det var helt fel kurs för en skällkänslig hund. Men det vet en ju inte innan en provat.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
819
Senast: Nova123
·
Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 285
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 868
Senast: Snurrfian
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 167
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp