Hund har ätit hovfett

Sporthorse

Trådstartare
Någon vaken?
Hunden sprang in i sadelkammaren och käkade en jäkla massa hovfett.
Nu har det RUNNIT hovfett där bak eftersom det är vegetabiliskt fett som inte kroppen tar upp så kommer det ut i exakt den form det kom in och även samma färg (grön), det stelnar direkt när det når marken. Hopplöst att torka bort, så hunden får sova på begränsad yta resten av kvällen. Det rinner inte hela tiden, utan lite då och då. Det fungerar på samma sätt som när man ger olivolja eller solrosolja i maten till ett rovdjur.

Hunden mår bra, men är det någon som råkat ut för samma sak? När slutade hunden att skita hovfett? Nu fick den i sig en jäkla massa hovfett, eftersom den är glupsk och jag fick tag på den ca 10 min efter att den sprungit in i sadelkammaren.

PS nej hunden är inte döende eller sjuk, annars hade jag ringt veterinär.
 
En av mina hundar åt avsvalnat kokosfett en gång. Rätt så mycket i förhållande till hundens storlek. Men det mesta kom upp igen och så hade han racerbajs hela kvällen o natten. Men det är ju inte riktigt samma sak som hovfett, som ju inte är avsett att ätas. Finns det ingen giftinfo i Tyskland? Nattöppet djursjukhus? Prova att väcka hunden lite då och då bara för att kolla så den inte har svimmat av.
 
En av mina hundar åt avsvalnat kokosfett en gång. Rätt så mycket i förhållande till hundens storlek. Men det mesta kom upp igen och så hade han racerbajs hela kvällen o natten. Men det är ju inte riktigt samma sak som hovfett, som ju inte är avsett att ätas. Finns det ingen giftinfo i Tyskland? Nattöppet djursjukhus? Prova att väcka hunden lite då och då bara för att kolla så den inte har svimmat av.
Hunden andas rätt så ljudligt och djupt, så jag vill inte vara dum och väcka mitt i REM sömnen, då kanske bajsandet börjas igen :nailbiting::turd:

Jag vet att det innehåller Vegetabiliska oljor, vax, lagerextrakt, färgämnen, konserveringsmedel, doftämnen. Men exakt vilka vegetabiliska oljor osv har jag ingen aning om. Förhoppningsvis har det mesta bajsats ut vid det här laget. Jag är glad att det inte tas upp utav kroppen iaf! :up:
Imorgon hoppas jag att hunden är helt återställd. Om inte så blir det veterinär.
 
Tror inte att du behöver oroa dig för någon akut förgiftning. Bra att ha koll såklart men tror inte det blir mycket mer än en rejäl rännskita och när systemet är tömt på fett repar det sig igen.
 
Hunden andas rätt så ljudligt och djupt, så jag vill inte vara dum och väcka mitt i REM sömnen, då kanske bajsandet börjas igen :nailbiting::turd:

Jag vet att det innehåller Vegetabiliska oljor, vax, lagerextrakt, färgämnen, konserveringsmedel, doftämnen. Men exakt vilka vegetabiliska oljor osv har jag ingen aning om. Förhoppningsvis har det mesta bajsats ut vid det här laget. Jag är glad att det inte tas upp utav kroppen iaf! :up:
Imorgon hoppas jag att hunden är helt återställd. Om inte så blir det veterinär.
Undrar lite över detta att kroppen inte tar upp det - hur vet du det ? Kroppen tar upp många vegetabiliska oljor. Största risken med stora mängder fett är väl akut bukspottskörtelinflammation, men det hoppas vi den klarar sig ifrån :)
 
Undrar lite över detta att kroppen inte tar upp det - hur vet du det ? Kroppen tar upp många vegetabiliska oljor. Största risken med stora mängder fett är väl akut bukspottskörtelinflammation, men det hoppas vi den klarar sig ifrån :)
Undrar lite över detta att kroppen inte tar upp det - hur vet du det ? Kroppen tar upp många vegetabiliska oljor. Största risken med stora mängder fett är väl akut bukspottskörtelinflammation, men det hoppas vi den klarar sig ifrån :)
Undrar lite över detta att kroppen inte tar upp det - hur vet du det ? Kroppen tar upp många vegetabiliska oljor. Största risken med stora mängder fett är väl akut bukspottskörtelinflammation, men det hoppas vi den klarar sig ifrån :)
Undrar lite över detta att kroppen inte tar upp det - hur vet du det ? Kroppen tar upp många vegetabiliska oljor. Största risken med stora mängder fett är väl akut bukspottskörtelinflammation, men det hoppas vi den klarar sig ifrån :)
 
@Sporthorse Nu blev det knas någonstans va i citeringen - det kom inget inlägg :D
Hahaha oj!! :o:laugh::laugh::laugh::laugh:

Jag ville skriva att jag har läst lite olika forskningsresultat gällande upptagningsförmåga av omega3 osv dels hos människor men även hos hund. Vissa fetter tas bara upp till 15% hos vegetabilier på människa och färre hos hund.
Att hunden bajsade ut rent hovfett (dvs det luktade tom hovfett och var i samma konsistens som hovfettet på burk :nailbiting:) gjorde att jag stärker min tro på den fakta jag tidigare läst. Finns det ny forskning som visar på det motsatta så mottages den gärna!

Nu mår hunden bra iaf! Redan imorse faktiskt :)
Och inget intresse visades för hovfettet i stallet idag haha :banana:
 
@russinbulle Bör jag fortfarande vara orolig över akut bukspottskörtelinflammation eller är den risken förbi nu när hunden bajsar som vanligt igen?
Får tillägga att hundens allmäntillstånd varit oförändrat. Varken kräkningar, illamående eller trötthet har uppvisats i samband med intaget utav hovfett.
 
Jag gissar att det är vaxet är det som inte hundens mage kan ta upp men det är nog för "mycket" olja också för att kroppen ska kunna hantera det.

Jag är ingen veterinär men hade försökt minimera mängden fett som hunden får i sig ett tag så bukspottkörteln får återhämta sig ett tag. Typ köpt ett foder med mycket låg fetthalt eller gett kokt kyckling/fisk och ris ett par dagar. Förhoppningsvis slipper ni följdproblem.
 
Jag gissar att det är vaxet är det som inte hundens mage kan ta upp men det är nog för "mycket" olja också för att kroppen ska kunna hantera det.

Jag är ingen veterinär men hade försökt minimera mängden fett som hunden får i sig ett tag så bukspottkörteln får återhämta sig ett tag. Typ köpt ett foder med mycket låg fetthalt eller gett kokt kyckling/fisk och ris ett par dagar. Förhoppningsvis slipper ni följdproblem.
Jag fodrar vanligtvis med råfoder, men idag fick hunden torrfoder istället. Jag inbillar mig att torrfodret suger upp eventuella fettrester på något vis eftersom hunden bajsar ca 3 gånger mer på torrfoder mot när jag fodrar vanligt. Det är ett lammbaserat torrfoder (spannmålsfritt) och jag ger det vanligtvis när vi är på tävling då jag inte kan ta med kött.
Bör jag koka ris istället?

Idag bajsade hunden en gång (vilken hon gör på rått foder) och vanligtvis bajsar hon 2 gånger på torrfoder. Men jag antar att det är för att hon bara fått torrfoder idag.
 
Många torrfoder ligger på tok för högt i fett (billigt sätt att ge mj), vet vi med hund som har problem med bukspottkörteln. Läs på innehållsförteckningen.

Jag hade absolut gett antingen skonkost (ris, kokt vit fisk) alt. köpt veterinärfoder för en tid framöver.
 
Jag fodrar vanligtvis med råfoder, men idag fick hunden torrfoder istället. Jag inbillar mig att torrfodret suger upp eventuella fettrester på något vis. Det är ett lammbaserat torrfoder (spannmålsfritt) och jag ger det vanligtvis när vi är på tävling då jag inte kan ta med kött.
Bör jag koka ris istället?

Ta det med lägst fetthalt, inte lätt att jämföra färskt med torrt dock. Ev kan du ju ersätta en del med det något med lägre fetthalt ex kokt ris men vitkål, morötter mm. kan säkert vara lika bra. Hade det varit min hund hade den nog fått gå på kokt magert kött och ris ett par dagar och sen lågfett foder några dagar/någon vecka till. Problem med bukspottskörteln är inte att leka med. Men jag är ingen veterinär som sagt.
 
Ta det med lägst fetthalt, inte lätt att jämföra färskt med torrt dock. Ev kan du ju ersätta en del med det något med lägre fetthalt ex kokt ris men vitkål, morötter mm. kan säkert vara lika bra. Hade det varit min hund hade den nog fått gå på kokt magert kött och ris ett par dagar och sen lågfett foder några dagar/någon vecka till. Problem med bukspottskörteln är inte att leka med. Men jag är ingen veterinär som sagt.
Det är 23% protein och 15% fett i mitt torrfoder.
Är det för mycket? Jag kommer koka ris och ge kokt nöt/fisk om det inte duger. Nu blir jag orolig :(
 
Har för mig att det är fyra eller sex veckor som rekommenderas när bukspottkörteln fått stryk. Skonkost alltså, för att den ska återhämta sig. Vi fick lämna prov efter 6 veckor, innan vi bytte till normalfoder (veterinärfoder). Sedan ytterligare sex veckor på det fodret innan ny provtagning.
 
Det är 23% protein och 15% fett i mitt torrfoder.
Är det för mycket? Jag kommer koka ris och ge kokt nöt/fisk om det inte duger. Nu blir jag orolig :(

Jag tycker absolut att du ska ta detta på allvar. Vi fick i likhet med din situation en förgiftning som ledde till akut pankreatit. Detta var fodret vi fick ge, och absolut inte gå över 7 % fett. För oss stod det och vägde om hunden skulle få en chans. Det märktes inte jättemycket på allmäntillståndet, dräglade lite (slickade sig runt munnen) men annars som vanligt. Vi tog blodprov efter konsultation med veterinär där vi beskrev situationen. Veterinären tyckte absolut vi skulle följa upp det, och proverna visade inget kul.

https://animail.se/royal-canin-veterinary-diets-dog-intestinal-low-fat-12-kg.html
 
Någon vaken?
Hunden sprang in i sadelkammaren och käkade en jäkla massa hovfett.
Nu har det RUNNIT hovfett där bak eftersom det är vegetabiliskt fett som inte kroppen tar upp så kommer det ut i exakt den form det kom in och även samma färg (grön), det stelnar direkt när det når marken. Hopplöst att torka bort, så hunden får sova på begränsad yta resten av kvällen. Det rinner inte hela tiden, utan lite då och då. Det fungerar på samma sätt som när man ger olivolja eller solrosolja i maten till ett rovdjur.

Hunden mår bra, men är det någon som råkat ut för samma sak? När slutade hunden att skita hovfett? Nu fick den i sig en jäkla massa hovfett, eftersom den är glupsk och jag fick tag på den ca 10 min efter att den sprungit in i sadelkammaren.

PS nej hunden är inte döende eller sjuk, annars hade jag ringt veterinär.
Ta det på allvar.

Mina får förövrigt en hel del vegetabilisk olja på maten, har aldrig någonsin sett att den kommer ut osmält. Tror inte att det är anledningen till att hovfettet kom ut som det kom in, möjligen att det är mineralbaserat (och därmed även förkastligt att använda på hovar...)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 325
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 203
Senast: Nominous
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 252
Hundhälsa Inser att torrfoder är hopplöst ute och nu är det såndär äcklig gegga i korvar som gäller av en himla massa bra orsaker. Det är viktigt...
2
Svar
23
· Visningar
4 412
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp