Hund har ätit hovfett

Jag tycker absolut att du ska ta detta på allvar. Vi fick i likhet med din situation en förgiftning som ledde till akut pankreatit. Detta var fodret vi fick ge, och absolut inte gå över 7 % fett. För oss stod det och vägde om hunden skulle få en chans. Det märktes inte jättemycket på allmäntillståndet, dräglade lite (slickade sig runt munnen) men annars som vanligt. Vi tog blodprov efter konsultation med veterinär där vi beskrev situationen. Veterinären tyckte absolut vi skulle följa upp det, och proverna visade inget kul.

https://animail.se/royal-canin-veterinary-diets-dog-intestinal-low-fat-12-kg.html
Hur märkte du att din hund tagit skada? Jag kommer inte chansa här utan det får bli kokt ris imorgon och så får jag köpa det där fodret du länkade till på måndag.
 
Jag ringde veterinären och beskrev situationen, fick rådet att omgående komma in för provtagning. Som alltså visade superkassa värden rakt över (lever, njurar och bukspottkörtel tog värsta smällen).

Tittar man på t ex Ekol hovfett (Willabs) så ska man söka läkare omgående om man förtär det. Innehåller c a 30 % högraffinerad mineralolja, verkligen ingen hälsokost. Jag hade sett det som klar förgiftningsrisk.

Vegetabilisk olja smälts av systemet, däremot INTE mineralolja som går rakt igenom oförändrad.
 
@russinbulle Bör jag fortfarande vara orolig över akut bukspottskörtelinflammation eller är den risken förbi nu när hunden bajsar som vanligt igen?
Får tillägga att hundens allmäntillstånd varit oförändrat. Varken kräkningar, illamående eller trötthet har uppvisats i samband med intaget utav hovfett.
Nej, du borde har märkt nåt vid det här laget i så fall :)
 
Jag ringde veterinären och beskrev situationen, fick rådet att omgående komma in för provtagning. Som alltså visade superkassa värden rakt över (lever, njurar och bukspottkörtel tog värsta smällen).

Tittar man på t ex Ekol hovfett (Willabs) så ska man söka läkare omgående om man förtär det. Innehåller c a 30 % högraffinerad mineralolja, verkligen ingen hälsokost. Jag hade sett det som klar förgiftningsrisk.

Vegetabilisk olja smälts av systemet, däremot INTE mineralolja som går rakt igenom oförändrad.
Herregud!
Det där åter inte alls trevligt! Då blir det veterinärfoder framöver. Tur att hunden är glupsk och äter allt med lika nöje.

Vad tror du, ska jag ge en extra portion rent ris ikväll? Jag fodrar vanligtvis en gång om dagen.
 
Var har du fått det rådet? Det är ju helt uppåt väggarna fel, det kan ju finnas många inre skador som inte visar sig i diarré eller förstoppning.
Har kanske märkligt nog fått lära mig att när magen är stabil, så är faran för akut pankreatit inte överhängande längre - men det kanske är helt fel. Nu är det just pankreatit jag pratar om alltså och inte annat.
 
det kan ju finnas många inre skador som inte visar sig i diarré eller förstoppning.

kapar ditt svar lite:
Det var inte diarré som vi är vana att se den, utan det var hovfett i oljeform. Grönt, luktade precis som hovfettet på burk och stelnade direkt när det nådde marken. Jag har aldrig varit med om det tidigare. Det var precis som om kroppen inte ens tagit upp någonting alls eftersom det inte luktade illa eller såg ut som avföring alls.
Förhoppningsvis så fick hunden inte i sig mer än den bajsade ut samma kväll.
Idag bajsade hunden som vanligt, men något lösare och ljusare så klart med tanke på mängden fett hon slukade igår kväll.
 
Som sagt, vi märkte inte mycket på vår jycke. Inget vajsing med magen, men säkert ett halvår efter var avföringen störd, ljusare och något lösare än normalt. I det akuta stadiet märktes dock inget, utöver läppslickande (säkert ett lätt illamående).
 
Som sagt, vi märkte inte mycket på vår jycke. Inget vajsing med magen, men säkert ett halvår efter var avföringen störd, ljusare och något lösare än normalt. I det akuta stadiet märktes dock inget, utöver läppslickande (säkert ett lätt illamående).

Fick din också i sig hovfett?
Imorse var avföringen lösare och ljusare även på min hund, men den var inte jätte lös, utan något lösare än vanligt (då hon har fast avföring, mörk och väldigt lite avföring som inte luktar på råfoder, mer avföring på torrfoder som är lösare (lite brunare och luktar lite mer).
 
hunden bajsade en andra gång nyss, det ser bra ut i konsistens, färgen ser ok ut men inte jämn färg utan det är två färger som en kombination av torrfoder och råfoderbajs.
 
Det med bukspottkörteln var det ingen som sa när min hade ätit kokosfettet. Det enda djursjukhuset sa var att om han svullnade om magen så skulle jag komma in med honom. Men som jag sa innan, kokosfett är avsett att ätas, men det är inte hovfett som då kanske innehåller även ämnen som är skadliga att äta.
 
Hunden mår bra även idag, jag visade henne för veterinären (häst) som var här idag och även hovfettet, och det bör inte vara någon fara. Jag fortsätter med ris och magert kött ett tag till för säkerhetsskull.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 325
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 202
Senast: Nominous
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 252
Hundhälsa Inser att torrfoder är hopplöst ute och nu är det såndär äcklig gegga i korvar som gäller av en himla massa bra orsaker. Det är viktigt...
2
Svar
23
· Visningar
4 412
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp