"Hund i bil" "Barn i bil" Dekaler på bil - Varför?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare moster
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 163
  • Visningar Visningar 17 088
Jag har tänkt hittills att det är mera en vädjan om att inte tuta om man har en skylt om bebis eller hund i bilen. Man kan ju då skrämma dem ganska rejält om man tutar ordentligt, och då få en gråtande bebis eller skällande hund på halsen.
Man ska såklart inte tuta i onödan men det är ju inte alla som följer det... Och om man tänker efter lite extra om bilen framför har en sådan skylt om man verkligen behöver tuta för att de dröjer några sekunder extra tex.

Med tanke på att man som sagt ska vara restriktiv med att tuta så kan jag säga att de som tutar i tid och otid ger blanka fan i en ev skylt...

Nu ska jag skriva riktigt långsamt och hoppas att ni som fortfarande inte trots alla mina tidigare inlägg och tydliga förklaringar förstår hur jag menar läser lika långsamt och tänker en gång till, så kanske ni förstår hur jag menar. Om inte, kanske ni kan ringa en vän och be denne läsa för er.

Det är jättebra om ni per automatik även tänker på chockade människor och djur som inte behöver stå i givakt bredvid bilen. Men det är också många som enbart riktar in sig på det de ser vid olycksplatsen, en blödande person som sitter i bilen, eller en avsvimmad ryttare där hästen sprungit en bit bort och ser orolig ut. Om man då enbart försöker säkra olycksplatsen, med att ta hand om den avsvimmade ryttaren och hästen, respektive bil och blödande person. Då är det väldigt lätt att hunden som ryttaren hade med som löshund springer ut på vägen och blir överkörd, respetive hunden som smet ur bilen och sprang ur bilen och blev påkörd och barnet som fick panik när bilen voltade och såg sin blödande mamma men slets mellan blödande mamma o rädsla över att bilen skulle explodera och sprang i blindo längre ut i skogen och gick ner sig i ett kärr och drunknade. Hunden vid ryttaren kan man inte göra så mkt åt. Men ser man en skylt på en bil med hund eller barn i bilen, så kan någon som "har fria händer" ändå gå i en vid cirkel, vissla och ropa och hoppas på svar. Likväl som en hundpatrull kan komma med räddingstjänsten och snabbare vara behjälpelig OM skylten inte är "falsk". Visserligen lider inte döda barn och hundar, men går det att göra något så är det väl inte fel. Eller?

Ha en fin kväll

Mvh
Ingela

Skyltar eller inte - man tar väl samma hänsyn oavsett om man är på plats vid en olycka. . Jag hade aldrig litat på en sån skylt åt vare sig det ena eller andra hållet.

Gud vilken ton du har. Var har hen skrivit att hen tror att det är unikt?
Kommer osökt att tänka på uttrycket kasta sten i glashus...

Att lita på sina medtrafikanter betyder inte att man litar blint på dem. Vilket verkar antas här. Men om man inte litar på dem alls, så kör man väl inte förbi dem i 90 km/h? Tänk om de plötsligt kör ut framför en? Tänk om en mötande bil plötsligt svänger över på din sida av vägen? Jag litar på att de inte gör det, men det betyder inte att jag helt förnekar att det kan hända.

Jag tror det är tvärtom med ett litet barn som sitter rätt i en korrekt placerad barnstol.
Tycker mig ha sett vid hemska bilolyckor att när alla dör så överlever de minsta, ofta oskadda.
Varför sitter de i en sådan stol om de tål lika mycket som en vuxen? Det känns ju som onödiga pengar.

Vid en allvarlig olycka agerar djur och människor i chocktillstånd. Risken finns att de lämnar olycksplatsen springer över vägar, in i skogar och virrar runt, vilket gör att när någon efterkommande vid olycksplatsen, som kan vara den som larmar räddningstjänst, ändå kan ha ett hum om att "risken finns" att det finns djur och barn i området, som behöver hjälp.

Mvh

Ingela, fd ungdomsledare och instruktör i Ungdomens Röda Kors.

Kan inte tänka mig en bilolycka där föräldern eller den vuxna som kör bilen som är medvetslös (höghastighetsvåld) och barnen då sprungit till skogs. Faktiskt. Scenariot är inte alls särskilt troligt.

. Men det är också många som enbart riktar in sig på det de ser vid olycksplatsen, en blödande person som sitter i bilen, eller en avsvimmad ryttare där hästen sprungit en bit bort och ser orolig ut. Om man då enbart försöker säkra olycksplatsen, med att ta hand om den avsvimmade ryttaren och hästen, respektive bil och blödande person. Då är det väldigt lätt att hunden som ryttaren hade med som löshund springer ut på vägen och blir överkörd, respetive hunden som smet ur bilen och sprang ur bilen och blev påkörd och barnet som fick panik när bilen voltade och såg sin blödande mamma men slets mellan blödande mamma o rädsla över att bilen skulle explodera och sprang i blindo längre ut i skogen och gick ner sig i ett kärr och drunknade.

Jag förstår vad du skriver men jag håller inte med alls.

Menar du att har man ingen skylt får man räkna med att ens barn flyr från skadeplatsen och drunknar i ett kärr? :confused: De där scenariona som du beskriver tror jag är så ovanliga och osannolika att man kan räkna dem som försumbara.

Och man ska "se till" den som sitter kvar i bilen eller ligger kvar först. De flesta människor går ur bilen eller reser sig upp efter en olycka. Sitter de kvar ger det ett ledtråd om att de är tillräckligt skadade för att inte kunna ta sig ut. Folk som kan springa iväg med en jäkla fart är sällan allvarligt skadade (och jag menar sällan, inte aldrig).

Nu ska jag skriva riktigt långsamt och hoppas att ni som fortfarande inte trots alla mina tidigare inlägg och tydliga förklaringar förstår hur jag menar läser lika långsamt och tänker en gång till, så kanske ni förstår hur jag menar. Om inte, kanske ni kan ringa en vän och be denne läsa för er.

Det är jättebra om ni per automatik även tänker på chockade människor och djur som inte behöver stå i givakt bredvid bilen. Men det är också många som enbart riktar in sig på det de ser vid olycksplatsen, en blödande person som sitter i bilen, eller en avsvimmad ryttare där hästen sprungit en bit bort och ser orolig ut. Om man då enbart försöker säkra olycksplatsen, med att ta hand om den avsvimmade ryttaren och hästen, respektive bil och blödande person. Då är det väldigt lätt att hunden som ryttaren hade med som löshund springer ut på vägen och blir överkörd, respetive hunden som smet ur bilen och sprang ur bilen och blev påkörd och barnet som fick panik när bilen voltade och såg sin blödande mamma men slets mellan blödande mamma o rädsla över att bilen skulle explodera och sprang i blindo längre ut i skogen och gick ner sig i ett kärr och drunknade. Hunden vid ryttaren kan man inte göra så mkt åt. Men ser man en skylt på en bil med hund eller barn i bilen, så kan någon som "har fria händer" ändå gå i en vid cirkel, vissla och ropa och hoppas på svar. Likväl som en hundpatrull kan komma med räddingstjänsten och snabbare vara behjälpelig OM skylten inte är "falsk". Visserligen lider inte döda barn och hundar, men går det att göra något så är det väl inte fel. Eller?

Ha en fin kväll

Mvh
Ingela
Alltså, dom flesta om dom ser en olycka eller kommer fram till en olycksplats och ringer 112 så säger dom vad den som är först på plats ska göra, vad den ska titta efter så dom vet vad dom ev ska skicka dit. Så en skylt eller inte säger ingenting om hur man ska bete sig på en olycksplats, tror dom har rutinerna oavsett skyltar.

När det gäller hundar så tycker jag det isåfall är säkrast att ha en lapp i plånboken eller någonstans på sig där det står att om lappen är med så är hunden garanterat med en också och att det är bra om dom kollar efter den eller ev ringer och berättar för anhöriga som ev då kan komma till platsen och leta efter hunden om den försvunnit därifrån. En sådan lapp kan man dessutom enkelt ta i och ur plånböcker/fickor om man lämnar hunden hemma.

Precis egentligen som det finns bra lappar där det står att man har hund hemma om man råkar ut för någon olycka så att inte den blir kvar hemma ensam i flera dagar. Då står det vilka som ska kontaktas angående djuren osv, väldigt bra att alltid ha med sig.

Gräset i Sthlm skärgård... Björkarna är bruna och tappar löven...

Visa bifogad fil 17564

sa ser det ut har ocksa. Overallt. skillnaden ar att vi ar vana sa det som maste vattnas finns pa platser dar det ar latt att vattna och att vi har mycket vatten trots att det ar tort.

<snip>Ingela

Det var riktigt omoget och nedlatande. Kanske det ar du som behover tanka en gang till om du inte klarar av att bli ifragasatt pa ett vuxet satt. :meh:

Jag ber om ursäkt, men nu frångår jag dekalskyltstråden, för jag blir häpen över detta inlägg...

Då undrar jag respekterar du ett släp, eller en transport mindre om det inte är en häst i. Skiljer du på vilken hänsyn du tar gällande hur nära du kör, eller körstil i övrigt? Föraren av bilen med släp/kärra är väl lika viktigt liv som häst, barn eller hund.

Eller har jag missförstått något här.

Ha en fin eftermiddag, själv ska jag ge mig ut en kort kort sväng med permobilen o leta reda på en skuggig plats för glass.
Jag visar hänsyn till alla som kör med släp (plus alla andra i trafiken), men jag håller extra långt avstånd till en hästtransport. För hästens skull.

och barnet som fick panik när bilen voltade och såg sin blödande mamma men slets mellan blödande mamma o rädsla över att bilen skulle explodera och sprang i blindo längre ut i skogen och gick ner sig i ett kärr och drunknade
Har det här hänt menar du?

Ha en fin kväll

Mvh
Ingela
Det spelar ingen roll hur långsamt du skriver även om du givetvis får anse vad du vill, jag kommer aldrig hålla med om om att skyltar med barn och hund fyller någon funktion vid en olycka, jag ser dem som bilens ägare har (eller ev har haft) hund eller barn. Jag skulle agera på samma vis på en olycksplats helt oberoende av skylt.

Den enda den enda bilolycka (med personskador) jag varit med om gjorde jag inget förutom att kolla om någon larmat och därefter larma. det gick inte att ta sig in i bilarna de behövde skäras upp. Det var på motorvägen och en bil hade kommit över på andra sidan vägen med bredsidan mot trafiken, första bilen körde rätt in i sidan, andra hann inte stanna utan det blev en seriekrock. Tredje bilen det var vi. Jag har ingen som helst aning om det fanns någon märkning på bilarna, ingen kollade vad jag vet. Varningstriangel var inte riktigt aktuellt. Det byggdes på bilar i kön hela tiden, vägen var blockerad från båda håll.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag håller på att bli knäpp av allt velande och tankar och funderingar fram och tillbaka 😅 Jag har idag ett barn på 1,5år. Jag lever... 2
Svar
26
· Visningar
2 455
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 249
Senast: __sofia__
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
28 109
Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
2 215

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka