Hund/kattägare-LÄSKUNNIGA?

Sv: Hund/kattägare-LÄSKUNNIGA?

Mycket troligt att de inte gör. Men samtidigt skulle det vara bra med lite tips på vad man kan göra.

Detta skall dessutom vara ett barnvänligt område där det satsas mycket på barn,bla har de byggt flera stooora lekplatser här,som barnen tyvärr inte kan få leka i,dels står det enamna bunda hundar vid staktetet och dels pga all kattskit,samt alla lösa hundar...kommer inte att våga låta mitt barn leka ute ensam här tyvärr.
 
Sv: Hund/kattägare-LÄSKUNNIGA?

Jag hade i det läget utrustat mig med något hårt..

Det ska gudarna veta att jag försvarar min hund ordentligen om så krävs..

Fy vilken situation :( Vad handlar det om för stad här i länet?
 
Sv: Hund/kattägare-LÄSKUNNIGA?

De fångar in alla katter någon gång om året,märkta och omärkta,sedan får man lösa ut dem,dyrare om katten är omärkt dock. Tyvärr är de ju så dumma att de sätter ut lappar om vilken dag det skall ske,så de som bryr sig om sin utekatt minsta lilla håller dem inne så de slipper bli infångade så de kan släppa ut dem dagen efter. Dessutom bor det ett 20 tal hemlösa katter under ett av bostadshusen som får kattungar på vårarna,så de förökar sig hela tiden också.
 
Sv: Hund/kattägare-LÄSKUNNIGA?

Stenungsund...i ett av de mindre fina bostadsområdena.

Jo det är inte en gång jag faktiskt ilsket hojtat till hundägaren att dennes hund kommer att åka på en rejäl spark om han/hon inte kallar in den illa kvickt. "men Pelle är ju sååå snäll" brukar det heta eller så blir de skitförbannade.

Jag är inte hundrädd eller så,men jag tycker det är jätteobehagligt när det kommer en lös hund mot mig,speciellt modell större som jag inte känner. Har en son som är livrädd för hundar nu tack vare detta (utom Rottisar för en sådan har pappas nya tjej) Försökt få honom att hälsa på mindre snällare hundar men det går inte alls längre tack vare en Golden som hoppade upp i barnvagnen rätt i magen på honom :cry:
 
Sv: Hund/kattägare-LÄSKUNNIGA?

min son blev seriöst hundbiten vid två års ålder och fick transplanteras två gånger i ansiktet, detta av en hund som ägaren sa var såå snäll och medan sonen låg på golvet och lekte med en bil. Inget är värt det priset!

Men fy vad hemskt, vad hände sedan? Med hunden/ägaren?
Vi fick inte igenom vår anmälan om den hund som bet ihjäl vår hund för ord stod mot ord hette det.:mad: Iofs skillnad mot ett barn men endå.
 
Sv: Hund/kattägare-LÄSKUNNIGA?

Nä, samtidigt som jag kanske inte skulle beskriva det preeecis likadant som du. Men jag bor inte där heller. :)
 
Sv: Hund/kattägare-LÄSKUNNIGA?

Jag vet inte när du varit här,men just fenomenet lösa hundar tycker jag har ökat ganska mycket sista tiden,främst bland familjehundarna.

Har bott här i 7 år drygt,eller så är det att man ser sig runt mer nu när man har barn med sig dvs att man ser potienella "faror"

Tror inte jag tänkte varken speciellt mycket på all kattskit i sandlådan innan eller lösa hundar och gräsmattan gick man väl inte speciellt mycket på heller så man lade märke till så mycket hundskit om den inte låg mitt i vägen.
 
Sv: Hund/kattägare-LÄSKUNNIGA?

De fångar in alla katter någon gång om året,märkta och omärkta,sedan får man lösa ut dem,dyrare om katten är omärkt dock. Tyvärr är de ju så dumma att de sätter ut lappar om vilken dag det skall ske,så de som bryr sig om sin utekatt minsta lilla håller dem inne så de slipper bli infångade så de kan släppa ut dem dagen efter. Dessutom bor det ett 20 tal hemlösa katter under ett av bostadshusen som får kattungar på vårarna,så de förökar sig hela tiden också.

De hemlösa katterna borde hyresvärden kunna få hjälp med att hantera via någon av alla katthemsföreningar som finns. Antingen genom att föreningen försöker plocka in alla eller genom att de iaf bekostar kastrering av dem, så slipper man förökningen.
 
Sv: Hund/kattägare-LÄSKUNNIGA?

Jag tror att de skjuts av ibland,men fortfarande finns det massor med katter där. En del märkta och en del omärkta,har själv inte sån koll över dem så jag vet om det är samma katter hela tiden.
 
Sv: Hund/kattägare-LÄSKUNNIGA?

Jag tror att de skjuts av ibland,men fortfarande finns det massor med katter där. En del märkta och en del omärkta,har själv inte sån koll över dem så jag vet om det är samma katter hela tiden.

Såvida inte alla skjuts gör ju avskjutning faktiskt ingen nytta. Bättre att koppla in ett katthem som på lång sikt kan lösa problemet helt och hållet.
 
Sv: Hund/kattägare-LÄSKUNNIGA?

Funderar på om det kan finnas något katthem i närheten. Tar de även vilda katter och så?

Tänkte mest på att det ju blir ett jättejobb att göra dem tama nu när de troligtvis är mer eller mindre förvildade,samt att folk inte uppskattar katterna och säkerligen sparkat/jagat/bussat hunden på dem och dyl.

När jag var där för att leta rätt på en 6 veckors kattunge (några barn hade tagit alla de andra och det var en kvar och mamman hade inte gått dit) Var det inga tama eller trevliga kissar där,men tar de vilda/rädda katter så är det ju jättebra.
 
Sv: Hund/kattägare-LÄSKUNNIGA?

Jag bor i ett väldigt hundtätt område och kan också tycka att folk är dåliga på att plocka upp efter dem.Jag gör nog som de flesta och plockar alltid upp såvida jag inte är i skogen eller utanför tätbebyggt område där hunden kanske går ner i något dike eller så.Har man hund så ska man självklart plocka upp efter dem.Jag tycker heller inte det är trevligt med all skit som kommer fram nu efter snön:mad:

Tyvärr har det hänt ett antal gånger att min ena hund har stuckit ifrån mig.Detta är inget jag försvarar men hon hoppade/ramlade ut från balkongen förra fredagen(jag såg det inte) och sprang iväg.Ytterligare så kom jag och gick med mina två hundar(det ena är en jakthund)någon vecka innan dess,då en hare skuttar fram bakom oss.Hunden ser detta och gör en helomvändning i strypkopplet och får av sig det.Hon sticker efter haren innan jag hunnit fatta vad som hänt ens.Någon gång har jag övat inkallning på unghunden där jag har henne i lina då.Då även hon är mycket intresserad av vilt så har hon någon gång stuckit efter och jag har tappat greppet om linan när den bränt i händerna när hon dragit.Jag försvarar mig INTE men jag släpper aldrig mina hundar lösa vind för våg som flera verkar ha gjort i ditt inlägg,men det kan hända att de kommer lösa utan att det var meningen också.
 
Sv: Hund/kattägare-LÄSKUNNIGA?

jag, som hundägare, stör mig också otroligt mkt på att andra hundägare inte kan ta upp efter sig. Det är äckligt, de luktar och de är inte trevligt en annans fin dag att sätta sig med hundskit runtomkring sig.

Dock tror jag att jag lägger märke till de mer och stör mig mer på de som hundägare, kanske för att jag själv alltid tar upp skiten.
 
Sv: Hund/kattägare-LÄSKUNNIGA?

Funderar på om det kan finnas något katthem i närheten. Tar de även vilda katter och så?

Tänkte mest på att det ju blir ett jättejobb att göra dem tama nu när de troligtvis är mer eller mindre förvildade,samt att folk inte uppskattar katterna och säkerligen sparkat/jagat/bussat hunden på dem och dyl.

När jag var där för att leta rätt på en 6 veckors kattunge (några barn hade tagit alla de andra och det var en kvar och mamman hade inte gått dit) Var det inga tama eller trevliga kissar där,men tar de vilda/rädda katter så är det ju jättebra.

Det är olika från katthem till katthem, men vissa tar sig an även förvildade katter. I Göteborgsområdet tror jag att det finns en förening som arbetar mer med just förvildade kolonier, de fångar in katterna, kastrerar dem och ser till att katterna har mat och tas omhand om de blir sjuka. Allt detta i samråd med markägaren då. Tror att Göteborgs Katthjälp och Tigerharen engagerar sig i det.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Sen jag flyttade ut på landet har jag blivit väldigt hundsugen igen. Det som hållit mig från att skaffa hund är att min katt inte klarar...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 149
Senast: Liten
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
34 511
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Jag kan inte se att frågeställningen är reglerad enligt lag, det tydligaste verkar vara formuleringen: "Om någon brister i tillsynen...
21 22 23
Svar
444
· Visningar
22 983
Senast: Sezziyanen
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 325
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp