Hund/kattägare-LÄSKUNNIGA?

Zaria

Trådstartare
Gäller både hund och katt men valde att lägga den här,om någon misstycker får tråden gärna flyttas.

Detta bostadsområde har länge haft problem med löspringande hundar (framför allt Pit/amstaff/rottis och dyl korsningar) som bitit ihjäl småhundar,barn vagnförare där hunden kommit lös och hoppat upp i vagnen (och nej det spelar ingen rill att ägaren skriker att hundej är snäll,jag som mamma väljer gärna vilken hund min bebis skall hälsa på,eller få hela vagnen nerskitad av lera)

Nu har ÄNTLIGEN hyresvärden tagit tag i problemen

*Omärkta katter fångas in,kostar 600 kr att lösa ut dem

* märkta katter fångas in kostar 200 att lösa ut dem

*Hundar får ej rastas innom bostadsområdet

Skyltar har satts ut att hundar skall vara kopplade här och katter skall hållas under uppsyn...MEN

Varför är sandlådan full i kattskit såpass att jag inte kan låta mitt barn leka där,förövrigt byggdes alla lekplatser om förra året,jättefint förutom all kattskit. Min son är portad där.

Varför springer hundar lösa? Senast häromdagen flög en lös Mastiff,en AMstaff och en Jack russel på en kopplas schäfer,ägarna vände och gick...var nog inte vidare skoj att vara ägare till schäfern den stunden.

Min hund dog för ett par år sedan,en lös Amstafftik som för tredje gången lyckades slita sig lös och bita ihjäl en annan hund. Vår hund hade cancer,med lite tur hade vi fått ha henne ett halvår till,nu fick vi avliva henne strax efter attacken,antibiotikan stoppar utevecklingen av tumörerna men när man slutar med den så utecklas den krafigare (Amstaffen lever fortfarande och ses ibland,tränad att klippa småhundar och mörkhyade,ni kan tänka er vad en Dvärgschanuzer och en indiskadoperad gör i den hundens ögon)

Fortfarande kommert det lösa hundar rusande mot min vår barnvagn,min son är LIVRÄDD för hundar och gråter om någon kommer nära...Tack alla hundägare med "snälla hundar som får gå lösa"

Jag själv gillar inte när okända lösa hundar kommer,jag är endå inte hundrädd utan brottas gärna med kompisens Dobbermans som jag känner utan och innan. Dock avskyr jag när en lös hund kommer rusande,ägaren vrålar att den är snäll och den hoppar och far ()i bästa fall) Jag har iaf inte valt att bli nerskitad.

Vi kan inte ha altandörren öppen,tack alla kattägare som proimt måste släppa sina katter lösa.

Vi kan inte vara på vår uteplats för den stinbker kattpiss

Mitt barn kan inte sova ute i vagnen,då kommer kattjävlarna och pissar på vagnen.

Vi kan inte sätta något i rabatten tack vare att det springerlösa katter och gräver.

Min kattallergiska mamma kan inte sitta på vår uteplats,tack alla kattägare som låter latterna ligga på dynorna (nej det är inte aktuellt att plocka in dem pga ert oansvar)

Sonen kan inte leka på gräsmattan utanför pga all hundskit,går inte ens att gå där.


Frågan är,hur mycket plats skall man låta oavsvariga djurägare ta?

Hur långt får det gå?

Kan ni överhuvudtaget LÄSA?

Visst kattkiss lukat inte kärlek MEN lösa hundar får bla min hundrädda kompis batt hålla ig inne,hon vägrar gå ut utan sällskap ifall det skulle komma en okopplad hund (jag provade själv med 8 veckors Labbevalp,funkade INTE) Varför är det svårt att läsa skyltar? Varför är det svårt att plocka upp efter hunden? Varför är det så svårt att ha den koppald på ett område där hunden ombedes att vara kopplad??

(inte menat åt er som sköter er)
 
Sv: Hund/kattägare-LÄSKUNNIGA?

Vad gör dig bättre då o sitta o klaga här, när du är lika oansvarig själv som inte ens kan hålla i ett koppel o förstör livet för några andra stackars människor då tycker jag hundskit är en bagatell!
 
Senast ändrad:
Sv: Hund/kattägare-LÄSKUNNIGA?

Jag har ingen hund längre,och när jag hade så höll jag i kopplet?

Så,jag som nu inte har hund längre pga av att vissa hundägare inte kan hålla sina hiundar kan faktiskt störa sig på hundskit och hundar som hoppar upp i barnvagnar eller kommer lösa...vilket mina fd hundar aldrig fick lov att göra.

Eller du kanke tycker det är ok att jag lämnar hundskit utanför din dörr en morgon?

Så varför är jag ansvarig för hur andra gör med sina hubdar? Jag har aldrig bett om hundskit praktiskt taget överallt? ALdrig bett om att inte kunna låta mitt barn gå 10 m brevid mig,inte bett om att bli påhoppad av en förvisso "snäll" men smutsig hund som jag inte ens känner.

Är det ok? Eller du kanske tycker det är helt ok att låta hunden skita hos grannen eller hoppa upp i barnvagnar eller råka tappa den lite varstans och bita ihjäl andra hundar=

Antingen har jag missuppfattat dig eller så trodde jag för gott om dig,dvs att du var en kunnig hundägare som var seriös och tog ansvar för sin ahundar.
 
Sv: Hund/kattägare-LÄSKUNNIGA?

Och var har jag skrivit att jag inte ens kan hålla i ett koppel?
 
Sv: Hund/kattägare-LÄSKUNNIGA?

Nej jag tar alltid upp skit i tättbebyggt område sen håller jag alltid mina kopplade i tättbebyggt område.

Missuppfatta ditt inlägg trodde det var din hund som bet ihjäl den andra ber om ursäkt för mitt inlägg ovan.
 
Senast ändrad:
Sv: Hund/kattägare-LÄSKUNNIGA?

Nu har du nog läst fel?
2 hundars liv? min hund dog....den andra hunden lever vad jag vet. Amstaffen var lös min hund kopplad...tyvärr fick Amstaffebn ett sådant tagoch släppte inte föränn min hund var halvdöd...sedan fick den antibiotika mot skadorna.vilket kan stoppa tumörrerna för stuinden men sedan startar dem fast med rekordfart så dog min hund.

Amstaffen,ja det var tredje hunden den bet ihj'l och denm lever än för ägaren orkar inte hålla i den...

Var har jag sabbat för någon annan? Genom att gå med min hund kopplad? Eller vad?
 
Sv: Hund/kattägare-LÄSKUNNIGA?

Missuppfatta ditt inlägg trodde det var din hund som bet ihjäl den andra ber om ursäkt för mitt inlägg ovan.

Sorry skippa ovanståene inlägg läste inte ordentligt.

Hur som helst det jag undrar är varför man som privatperson numera utan hund skall ta en massa skit av hund/kattägare när man inte själv valt det,jo vi har innekatt,men n'är jag inte valt att få en hund upp i barnvagnen och min son gråter varje gång han ser en hund då tycker jag det gått för långt,nu tränar vi iofs med en rottis så just de hundarna är ok tycker han men alla andra?

Förörvrigt är jag inte hundrädd men jag blir nervös när den kommer en skällande hund mot mig,eller sonen.
Kompisenm däremot klarar inte ens lösa hundar som går fot,hon går kilometervis för att lippa lösa lösa hundar,det känns inte rätt.
 
Sv: Hund/kattägare-LÄSKUNNIGA?

Vilket fruktansvärt område ni verkar bo i! Har aldrig varit med om att det finns så många oansvariga hundägare som verkar bo i ett och samma område, och det är jag glad över. :crazy:
Känns som om den här typen av människor inte kommer att bättra sig ett skit hur ånga lappar någon än sätter upp, eftersom att bristen på respekt för andra och uppfostran verkar vara det mest grundläggande problemet.
Om jag var er så skulle jag faktiskt flytta, det måste ju vara jättejobbigt att bo i ett område där man måste va på helspänn hela tiden. :(
 
Sv: Hund/kattägare-LÄSKUNNIGA?

jadu. Det finns tyvärr många oansvariga hundägare. Många som har sina hundar lösa fast de inte har ordentlig koll på dem, där de springer fram till andra människor eller hundar. Har man inte pli på sin hund som man VET att hunden inte gör detta då ska man inte ha hunden lös.

Möjligtvis kanske där det är öde, men defenitivt inte om man har en hund som är aggressiv. Min hund är lydig, men jag har honom inte lös i samhället här ändå. Just för att det finns hundrädda människor. I ett samhälle tycker jag faktiskt att man kan ha hunden kopplad.
 
Sv: Hund/kattägare-LÄSKUNNIGA?

Om den där amstaff-tiken fortfarande springer lös i ert område skulle jag ta med ett ridspö ( el. likvärdig snärtig kvist ) om jag var du och ha i barnvagnen. Man måste få freda sina barn från så sinnesjuka hundar, det kan inte vara något snack om den saken.
Kanske behöver du aldrig använda det - men tänk så mycket skönare att veta att det finns där, om....

I övrigt skulle jag aldrig stå ut att bo i ett område där folk är så själviska, sen får det vara hur fint som helst i övrigt. Ens barns väl är viktigare!
Kan tillägga att jag talar av egen erfarenhet eftersom min son blev seriöst hundbiten vid två års ålder och fick transplanteras två gånger i ansiktet, detta av en hund som ägaren sa var såå snäll och medan sonen låg på golvet och lekte med en bil. Inget är värt det priset!

Hoppas er hyresvärd får bukt med problemet, att ni får tillbaka lite glädje med att vara ute!
 
Sv: Hund/kattägare-LÄSKUNNIGA?

Hundägare kan man ju polisanmäla iaf... kattägare är ju tyvärr helt fredade eftersom miljödomstolen har fastställt att katter har all rätt att springa lösa och förpesta tillvaron för andra.

Hyresvärden borde ta mer betalt för att folk ska få lösa ut sina katter, kanske sätta en tidsgräns (en snäv sådan) och skicka katter som inte lösts ut i tid för avlivning (eller omplacering via ett katthem).

Jag vet inte vad man kan göra åt eländet med lösa katter... lagen står ju på deras sida tyvärr.
 
Sv: Hund/kattägare-LÄSKUNNIGA?

Åja... Jag förstår visst din irritation - men det finns både hund- och kattägare som sköter sig!
Tyvärr är det så att några få människor som äger hund och/eller katt gör att livet blir svårare för oss alla... Några få människor som släpper sina hundar lösa, några få människor som inte plockar upp efter dem och några få människor som bara låter katten gå ut som den vill... Det som är så beklagligt är ju att det är dessa människor som syns, dessa människor det skrivs om och plötsligt tittar alla snett på alla...

Jo, jag är kattägare. Men min katt bor inomhus och får bara gå ut i koppel tillsammans med mig. Utekatter har jag haft, men då har jag bott på landet där de inte har stört någon. Nu när jag bor i samhället skulle jag aldrig drömma om att släppa ut kissen vind för våg... Vem vet vad han kan råka ut för...? (Eller utsätta andra för...)

Ja, jag är hundägare. Men jag plockar ALLTID upp efter mina hundar i samhället och på alla platser utanför sammhället med, om det kan störa andra människor. I skogen kan jag dock låta det ligga ibland...
Mina hundar går ALLTID kopplade i områden där det finns människor som möjligen inte vill ha med dem att göra. Man kan inte på långt avstånd avgöra om en människa är hundrädd eller inte och en hundrädd människa struntar fullständigt i om min hund går fot eller inte. Är man hundrädd vill man ha hunden kopplad...! Dessutom ser jag en olycksrisk för mina hundar om jag har dem lösa, skulle de springa fram till någon av en händelse, och denna människa är besvärad, då finns risken att de får sig en spark eller motsvarande. Det utsätter jag inte mina hundar för.
Jag går gärna omvägar kring barnvagnar och småknoddar som är ute och tumlar runt.... Min hund är nyfiken och leksugen å jättesnäll, men jag vet att är man mamma så skiter man fullständigt i det... Jag visar respekt genom att flytta mig ett par meter....

Jag kan inte annat än hålla med dig om att det är tråkigt att man bara kan släppa ut katten och låta den vara när man bor i ett samhälle där den kan störa, förorena på olämpliga platser eller skadas. Folk som släpper sina hundar lösa på olämpliga ställen utan att ha koll på dem, eller som inte plockar upp efter dem när de bajsat. Det är rent tragiskt att man kan vara så respektlös....

Men det finns också hund- och kattägare som ÄR läskunniga och som faktiskt sköter sina djur på ett vettigt sätt så att de inte skrämmer eller stör andra. Men vi märks inte eftersom vi visar hänsyn, och det var väl just det som var meningen....

Hoppas de kommer tillrätta med bekymren i ditt område!
 
Sv: Hund/kattägare-LÄSKUNNIGA?

Ja varför skulle inte jag kunna läsa (skämt åsido)

Det du råkat utför gäller ju knappast alla hundägare ..

Jag vet ju att du bara menar dom som missköter sig, men allvarligt tror du att du når ut till rätt folk när du skriver på ett hundforum?
 
Senast ändrad:
Sv: Hund/kattägare-LÄSKUNNIGA?

Det håller jag med dig om,men det verkar dock finnas MÅNGA som tycker det är helt okej att släppa hunden och katten lös och hoppa på ett förstöra hos andra.

Det är de jag blir irriterad på,har själv innekatt och brukar passa hundar emellanåt som självklart både är kopplade och bajspåsar finns med.
 
Sv: Hund/kattägare-LÄSKUNNIGA?

Absolut.

Jag kräks på alla som inte kan visa hänsyn, katter som bajsar i barnens sandlåda m.m

Usch och fy.
 
Sv: Hund/kattägare-LÄSKUNNIGA?

På ett hundforum finns det troligtvis ganska många hundmänniskor,både de som sköter sig och de som inte gör det.

De som sköter sig behöver ju inte ta åt sig,eller ha taggarna utåt,för det är inte de jag riktar mig till.

Förhoppningsvis vet man ju själv hur man sköter sina djur och om man har anledning att ta åt sig eller inte. Jag trodde inte jag behövde förklara en sådan självklarhet.
 
Sv: Hund/kattägare-LÄSKUNNIGA?

Okej...

Jag tror faktisk till motsats från dig att djurägare som är så hänsynslösa inte alls tar åt sig av att någon skriver ett inlägg på ett forum.

Förhoppningsvis har jag fel.

För jag håller med om att man inte ska behöva vara livrädd var gång man lämnar huset för att man är hundrädd, eller sanera barnets mun rent från kattbajs ...
 
Sv: Hund/kattägare-LÄSKUNNIGA?

Funderar faktiskt på att flytta, jag trodde faktiskt det skulle bli bättre när bovärdarna ÄNTLIGEN började ta saker på allvar som avgifter för infångade lösa katter,skyltar överallt att man skall hålla hunden kopplad och inte rasta den inom området (20 m bort ligger det skog och promenadvägar samt en gammal fotbollsplan där många hundägare håller till)

Men det går inte in. Träffade på en äldra dam med en stor schäfer häromdagen utanför en trappuppgång,hon sa sig vara rädd att gå i området med sin hund pga den blivit attackerad så många gånger :(
 

Liknande trådar

Övr. Hund Sen jag flyttade ut på landet har jag blivit väldigt hundsugen igen. Det som hållit mig från att skaffa hund är att min katt inte klarar...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 149
Senast: Liten
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
34 508
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Jag kan inte se att frågeställningen är reglerad enligt lag, det tydligaste verkar vara formuleringen: "Om någon brister i tillsynen...
21 22 23
Svar
444
· Visningar
22 983
Senast: Sezziyanen
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 325
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp