Hund med dåligt bordsskick!

Qodrofenia

Trådstartare
Japp en sådan har jag..Och nu har jag tröttnat :p
Senast i går morse höll jag på att göra en kullerbytta i köket.
Hunden dräller hundmatkulor överallt.. :crazy:Och föratt inte tala om vatten.antingen är det risk att man halkar i kull pga vatten eller att man gör en frivolt pga hund mat.

Till saken hör oxå att hunden är dålig på att äta och får i bland för sig att det är roligare att jaga maten först och sedan äta den.
Det hon gör när hon dricker vatten är att jag tror hon inte fattar att man inte kan stänga munnen före innan vattnet kommit in i munen.tror det hamnar mer vatten på golvet än vad hunden igentligen får i sig :(

Och det är ju inte en liten hund heller så ni förstår nog att det blir en hel del vatten och en hel del hund mat. :o

Jag har sett att det finns matskålar med så kallad skvalp kant..är det någon som har sådan och hur tycker ni det fungerar?
Finns dessa matskålar i storlek STOR..eller finns de bara som små?
tips på vad jag ska göra motages tacksamt.Någon som har några idér :confused:för mina är slut... :(

Kan tilllägga att jag måste använda skålar som står stadig och inte går att välta..hon har en förmåga att vända upp och ner på skålarna :smirk:
 
:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Har du ett kullsyskon till mina :D
Mina två settrar har ett bordsskick som gör att Bordern bara står och glor på detta skådespel som kallas matintag. :p
Efter dom har ätit äter han i en betydligt trevligare form.
Sedan var det detta med vattenskål och sjön på golvet och rännilen in till soffan.
Vattnet skovlas in i munnen,tid att stänga gapet och svälja finns inte så jag har dels en handduk under och omkring skålen samt en gul med bred nerkant med sugkoppar som står på en plastunderlägg med en liten kant på.
Handduken ligger under detta och ändå är det vatten lite här och var men mindre än tidigare så är det nån som har en ide' :idea: så tar jag gärna en eller två också.

Ti_Ti
 
Det med underlägg har jag provat..ett sådant man har under talriken..funkar inte :( har inget med kant dock :idea:
Handuk :rofl: nja hadde storlek badlakan vikt dubbelt under.blev genomsur.. :crazy:
Och är den inte genom sur så kommer hon med den och tror att det är en kamptrasa..du kan ju tänka dig hur det såg ut i köket :o :o :eek: :p

Den tanken jag haft är att skaffa matbar en sådan som man skruvar fast på väggen med skvalpkant..frågan är om hon ens äter och dricker med kanten på :(
Hon gillar defenitivt inte att får vatten på nosen och stänger man in vattnet med skvalpkant så skvätter ju vattnet tillbaka på henne..en anna variant jag tänkt på är att skaffa en riktigt djup skål bred sådan så att det inte skvalpar över ..men då återstår ju problemet var hittar man en sådan som står stadigt :confused:
 
Mitt underlägg är stort och inköpt i en djuräffär.Har ca 1 cm kant runt om och tassmönster.
Skålen är vid och stor och står stadigt med gummisugkoppar.
Också den inhandlad i djuräffär med tassmönster :D
Problemet med rännilen ifrån vattenskålen kvarstår dock. :crazy:

Ti_Ti
 
Undrar om jag ska försöka leta på nått sådant :idea:Min hund slaffsar inte när hon går där i från ,bara just när hon dricker :)
Sitter alltså skålen fast med sugproppar på den där plattan eller har jag missupfattat :confused:Har du nån bild kanske? :)

¨Får fortsätta fundera på det där med maten..hon är ju inte sen att använda tassarna för att få ur maten ur skålen.Nosen funkar oxå bra som redskap :D
 
Underlägget är inhandlat separat och vattenskålen har som orginal bara gummi inunder.Sugkopparna har jag satt dit.Det är en kant nederst som är vikt utåt så att säga så där fäste jag små koppar.
Inte ens två vilda settrar som är uppe i det blå efter en skogspromenad välter den.
Mat som av nån anledning åker ut ur mungipan och hamnar lite här och var i köket tar katterna hand om :D

Ti_Ti
 
Min hund äter väldigt fint, och dräller sällan då. Men det här med att dricka? :crazy:

Jag försöker komma på något trick för att lära henne att DRICKA ordentligt. Hur får man henne att inse att sista klunken vatten ska sväljas innan man går därifrån?
Vi har jämt slemränder blandat med vatten hela vägen genom köket ut till vardagsrummet.. :crazy:
 
Trodde det bara var jag som bodde med en slarver!! Han tar en torris, tuggar på den hela vägen från köket och in i vardagsrummet, man kan följa smulorna efter hans väg... För att inte tala om vattenpölarna och tassavtrycken som blir när vovvis går i vattnet. Jaja det är väl sådant man får ta!! Det är underbart med djur! :)

/Timsetim
 
Ja, det finns väl inget underbarare att efter en skön dusch gå ut i köket för att dricka/äta och trampa i hennes slem? :crazy:

Eller när hon kommer och ska pussas? Slem/vatten ÖVERALLT på en då..
 
Det finns stoooora skålar med 'spillkant'. Om de fungerar eller inte vet jag faktiskt inte. Mina tre har rätt bra bordsskick och dräller en städar de andra. Så det värsta som händer är 5- 10 kulor utanför skålen, som snabbt 'dammsugs upp' av någon av de andra hundarna.

Vatten skvätter de lite när de dricker, men de hamnar bara precis runt om skålarna. Och under skålarna ligger sådana där plastunderlägg (med tassavtryck, utan kant dock).

jag har matbarer som står på golvet åt greyisarna (för de ska slippa stå med böjda framben och äta) och skål på golvet åt lillvovvan. Däremot, om man inte blöter och mosar kulorna och mosar ihop med burkmat så spottar lillvovvan ut pelletsarna över hela golvet.

generellt så om man blandar i burkmat blir det mindre spill överlag och mer mat ner i magen. Alla mina tre är kräsna, ganska matointresserade saker (lillvovvan kan matstrejka i en vecka bara för att), men lite burkmat i gör underverk, både för spill och hur mycket de äter.

Sen, att de inte skulle äta när det är kant - ingen hund med mat serverad har svultit ihjäl, så i sinom tid äter hon nog.
 
Jo du har nog rätt :)Hon äter nog inom sinsom tid..Där är det jag som är fjompig :crazy:Hon faller hur så lätt..och när hon mat vägrar och sedan börjar äta igen blir hon något dålig i magen :(
Ska kolla ut skålar med skvalp kant nästa vecka..

Tack för all hjälp från dig och alla de andra :)
 
Vi har leonberger och de älskar vatten i alla former. Det börjar redan som valp då de gärna somnar med huvudet rätt ner i vattenskålen alt. sätter sig i den till att fylla stora gapet med vatten och sen drälla ut det på lämpligt ställe.

Vi kan bara ha vattenskål där vi har plastmatta, långt från trägolven. Handduk har vi försökt med, men allra bäst för oss är att ställa vattenskålen på en stor bricka med kant, använder en vanlig av plast, och sen ha en sån där uppsugande badrumsmatta både på brickan under vattenskålen och framför. Själva vattenskålen måste vara en stor mycket tung keramikskål. Alla andra skåltyper är det roligt bära omkring med.
 
Jag är hundlös sedan länge, men körde med måttligt med vatten på botten av en maximalt hög hink för att hunden skulle kunna dricka bekvämt. Förvånansvärt mycket vatten droppade i alla fall av innan huvudet hann upp och över kanten...
 

Liknande trådar

Hundträning Har en omplaceringstik 7 år som vi haft i ett år och hon har successivt börjat vakta sin mat. I början förekom inte detta beteende men...
2
Svar
20
· Visningar
2 270
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 691
Senast: Kilauea
·
Övr. Hund Hej alla, ny här på hundforumet på buke. Jag har ett problem. Min sambo köpte för lite mer än ett år sedan en vorstehvalp, en hane...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
12 250
Hundhälsa Hej, skulle behöva lite råd och tips. Jag har en Welsh Corgi Pembroke som snart är 5 år (Bibbi) För tre veckor sedan slutade hon att äta...
Svar
2
· Visningar
1 836
Senast: Luktpion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Störiga saker vi stör oss på, del 33

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp