Sambon tar inte hand om hunden...

Alla jakthundars uppgift oavsett om de är stående, ställande, drivande är att söka upp viltet och under söket hålla hög fart, där är vorsteh inget unikum, men poängen var att ingen jakthund behöver springa lös för att ha ett fullgott och tillfredsställande liv utanför jaktsäsong, som ju är enda tiden på året när de flesta kan vara lösa. Just för att de då annars gör sitt jobb.
Du skrev att de i första hand apporterar in fallet vilt, vilket inte stämmer, därav mitt svar till dig. Men behov av att springa, det har de verkligen, sen måste de inte nödvändigtvis vara lösa.
 
Du skrev att de i första hand apporterar in fallet vilt, vilket inte stämmer, därav mitt svar till dig. Men behov av att springa, det har de verkligen, sen måste de inte nödvändigtvis vara lösa.

Jag skrev ordagrant: vorsteh är ju i första hand en stående jakthund som ska kunna apportera in fällt vilt och inget annat.
Så nej, jag skrev inte att det i första hand är en apporterande hund.
 
Stående fågelhundars huvuduppgift är att söka upp viltet (dvs springa och söka i hög fart för vorstehns del), så att apportera in skjutet vilt är den lilla biten.
Bara en parentes, men de har stort behov av att få röra på sig.

Våran kan vara fullt nöjd och trött efter att ha sprungit allt han har en stund, lös på fält eller i skogen. Utan annan mental träning mer än de vanliga standardgrejerna just den dagen. Münsterländer på fem år. Jag är ingen expert på dessa hundar men kan delge vad vår fungerar med.
 
Våran kan vara fullt nöjd och trött efter att ha sprungit allt han har en stund, lös på fält eller i skogen. Utan annan mental träning mer än de vanliga standardgrejerna just den dagen. Münsterländer på fem år. Jag är ingen expert på dessa hundar men kan delge vad vår fungerar med.
Men handlar inte det om en dag? Eller menar du att ni aldrig gör mer saker än vara lös en stund? Min wachtelhane kan absolut ta både en och två dagar med kortare promenader och mindre mentala utmaningar, men det bygger på att han har fått röra på sig mer andra dagar. Ta som idag, jag åkte hemifrån strax efter sex, husse har visserligen varit hemma, men med sonen som har 40 graders feber och man vill inte lämna honom själv några längre stunder, alltså har dagen mest bestått av kortare promenader och lek i trädgården. Jag kom hem strax efter 18, bytte av maken med sonen och kan alltså inte heller göra någon längre promenad. Vi har kört lite trickträning och nu ett rejält tuggben och han är rätt nöjd med livet. Men i morgon kommer jag behöva gå ut och låta honom röra sig ordentligt.
 
Beror ju lite på hur lång en stund är också. Kanske var lite otydlig. Han springer/rör sig alltså så att han blir nöjd/trött/lugn. Har ingen exakt koll på hur lång tid vi brukar vara ute.
Går varje dag minst 2 promenader på ca 30 minuter per styck, i koppel och/eller lösgående. Han är också lös på gården/i trädgården varje dag även om han kanske inte alltid springer så mycket här. Ett par dagar i veckan åker vi ut och släpper honom/går lång promenad med honom lös/släpper honom på fält.

Menar med inlägget jag skrev ovan att han KAN vara nöjd av att "bara" få springa, utan att träna mentalt alls den dagen. Utan att räkna med vad han gör annars i veckan.
 
Senast ändrad:
Liten uppdatering.
Ringde sambon när jag kom hem på eftermiddagen och sa att vi måste prata om en allvarlig sak senare ikväll. Vägrade säga vad det gällde även om han frågade. Troligen trodde han väl att jag ville separera eller något för han tog ledigt från jobbet och kom hem direkt. Sa att om han inte bättrar sig kommer jag anmäla honom till LS och sen flytts själv. Visste inte att man kunde anmäla för sånt här, trodde bara det var sån extrem vanvård som typ svält, fysisk misshandel och sånt man ser på tv där djur står till knäna i bajs osv och är som vandrande skelett. Först blev han mest bara arg, sen bröt han ihop. Efter ett par timmars diskuterande verkar det som att vi har en plan. Gillade den grejen som inhale skrev om städschema så det ska vi testa med hundgården nu, jag ska hjälpa till dom dagarna min rygg tillåter. Sambon lovade att köpa en sån sele så att hunden inte kan dra så jag också kan gå med honom utan att behöva få ont och vi ska gå med hunden tillsammans varje kväll. Det verkar som att det är lättare att motivera honom att gå ut med hunden om jag också följer med. Jag red för tränare i många år så för mig är det naturligt att man går till tränare men jag tror inte att vi ska göra för mycket direkt utan börja med att få en bra vardagsrutin, när det funkar bra kan man börja med sånt också.
Jag hoppas att detta funkar. Jag har hört en del lovordande snack och att han lovat att bättra sig förr utan att det räckt så länge men jag hoppas att det blir bättre denna gången. Han vet ju vad som står på spel nu, att jag ska lämna honom tror jag är ett större hot än en anmälan till LS i hans värld.
Nu har det gått några dagar.. Hur går det?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 825
Senast: hundtant
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 300
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 261
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 873
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp