Sambon tar inte hand om hunden...

Nä, jag kan inte riktigt se att det är ts jobb att projektleda sin sambos hundägande...

Nej, det är det så klart inte.
Men han verkar ju inte förstå av sig själv och hon kan ju inte sälja någon annans hund?

Såg nu att TS har tagit ett allvarligt snack med honom, vilket ju är en toppenstart :up:
 
Liten uppdatering.
Ringde sambon när jag kom hem på eftermiddagen och sa att vi måste prata om en allvarlig sak senare ikväll. Vägrade säga vad det gällde även om han frågade. Troligen trodde han väl att jag ville separera eller något för han tog ledigt från jobbet och kom hem direkt. Sa att om han inte bättrar sig kommer jag anmäla honom till LS och sen flytts själv. Visste inte att man kunde anmäla för sånt här, trodde bara det var sån extrem vanvård som typ svält, fysisk misshandel och sånt man ser på tv där djur står till knäna i bajs osv och är som vandrande skelett. Först blev han mest bara arg, sen bröt han ihop. Efter ett par timmars diskuterande verkar det som att vi har en plan. Gillade den grejen som inhale skrev om städschema så det ska vi testa med hundgården nu, jag ska hjälpa till dom dagarna min rygg tillåter. Sambon lovade att köpa en sån sele så att hunden inte kan dra så jag också kan gå med honom utan att behöva få ont och vi ska gå med hunden tillsammans varje kväll. Det verkar som att det är lättare att motivera honom att gå ut med hunden om jag också följer med. Jag red för tränare i många år så för mig är det naturligt att man går till tränare men jag tror inte att vi ska göra för mycket direkt utan börja med att få en bra vardagsrutin, när det funkar bra kan man börja med sånt också.
Jag hoppas att detta funkar. Jag har hört en del lovordande snack och att han lovat att bättra sig förr utan att det räckt så länge men jag hoppas att det blir bättre denna gången. Han vet ju vad som står på spel nu, att jag ska lämna honom tror jag är ett större hot än en anmälan till LS i hans värld.

Hoppas det på ett eller annat sätt blir början till en lösning! Finns dricksvatten och (mänskligt) sällskap också med i planen?
 
Tror det mest är täckt av andra,vad man ska veta är att lagen säger att en inomhus hund SKA ha tillgång till vatten 24/7 en hundgårds hund ska ha vatten minst 2 ggr om dagen och ska rastas utanför hundgården minst 1 tim om dagen.

Jordbruksverket säger att hundar som vistas permanent i hundgård ska rastas utanför hundgården åtminstånde en gång per dag.

Någon tidsangivelse på rastningen finns inte vilket är synd. Rent juridiskt räcker det med att slöppa uten 15 min i trädgården. :(
 
Jordbruksverket säger att hundar som vistas permanent i hundgård ska rastas utanför hundgården åtminstånde en gång per dag.

Någon tidsangivelse på rastningen finns inte vilket är synd. Rent juridiskt räcker det med att släppa ut den 15 min i trädgården. :(
Äsch :o Nu ska du inte vara så petig,jag tog i så jag sprack :D Undra var jag fick den där timmen ifrån?
 
Känns ju så tråkigt att adoptera en hund till sin familj och sen får den leva ut sina dagar i en inhägnad utan möjlighet att etablera toalett utanför den, så att den kan lära sig att bli rumsren och då ta del av ett mer familjeliv, hundar är flockdjur de behöver en plats i familjens liv. Det är grundläggande. Hoppas verkligen att hunden får en chans till ett värdigt liv och en plats i världen där den kan känna trygghet. Men en död hund är iaf inte en lidande hund, eftersom bortadoption var otänkbart, är det så att sambon inte vill hitta nytt hem till hunden för att han skäms över att den inte kan hanteras på grundläggande nivå?

Tror att det kanske kan vara en god ide att börja någon kurs. Att en dag i veckan få ledning och träning så en har något att gå efter på den övriga tiden. För känns ju som att sambon trots tidigare erfarenhet, famlar i blindo här.
Nu är det dags att ta hjälp av en expert så man kan komma igång på egen hand sen
 
Känns ju så tråkigt att adoptera en hund till sin familj och sen får den leva ut sina dagar i en inhägnad utan möjlighet att etablera toalett utanför den, så att den kan lära sig att bli rumsren och då ta del av ett mer familjeliv, hundar är flockdjur de behöver en plats i familjens liv. Det är grundläggande. Hoppas verkligen att hunden får en chans till ett värdigt liv och en plats i världen där den kan känna trygghet. Men en död hund är iaf inte en lidande hund, eftersom bortadoption var otänkbart, är det så att sambon inte vill hitta nytt hem till hunden för att han skäms över att den inte kan hanteras på grundläggande nivå?

Tror att det kanske kan vara en god ide att börja någon kurs. Att en dag i veckan få ledning och träning så en har något att gå efter på den övriga tiden. För känns ju som att sambon trots tidigare erfarenhet, famlar i blindo här.
Nu är det dags att ta hjälp av en expert så man kan komma igång på egen hand sen

Ska man avliva en superfin hund bara för att ägaren visade sig inte kunna ta hand om hunden? Stackars uppfödare om detta händer. Uppfödaren sålde en jättefin hund, och sedan få reda på att valpköparen vanvårdade hunden. Och att valpköparen tyckte att det var pinsamt att lämna tillbaks hunden (och visa att man inte kunde sköta om den på rätt sätt) och istället valde att avliva. FY FAN! Hoppas innerligt att TS inte överväger detta framöver (om det inte skulle ordna sig med sambon)..

Som sagt, TS sambos hund är en jättefin hund som kommer att göra någon annan väldigt lycklig.

Just nu är hunden en börda för alla inblandade – även om TS är hedervärt engagerad i hunden.
 
Ska man avliva en superfin hund bara för att ägaren visade sig inte kunna ta hand om hunden? Stackars uppfödare om detta händer. Uppfödaren sålde en jättefin hund, och sedan få reda på att valpköparen vanvårdade hunden. Och att valpköparen tyckte att det var pinsamt att lämna tillbaks hunden (och visa att man inte kunde sköta om den på rätt sätt) och istället valde att avliva. FY FAN! Hoppas innerligt att TS inte överväger detta framöver (om det inte skulle ordna sig med sambon)..

Som sagt, TS sambos hund är en jättefin hund som kommer att göra någon annan väldigt lycklig.

Just nu är hunden en börda för alla inblandade – även om TS är hedervärt engagerad i hunden.

Självklart inte om du frågar mig personligen, jag hade försökt hitta nytt hem för längesen om det inte visat sig funka för min egen del med en svår hund, jag känner ingen prestige inför min ofullkomlighet. Men jag skrev mitt svar utifrån att det var avlivning eller mer engagemang som verkade vara de två val som fanns i denna värld.
 
Hunden verkar vara efter välmeriterade och välstammade föräldrar om jag förstod TS rätt. Det tyder på att det finns en seriös och engagerad uppfödare bakom den.

Jag som också är uppfödare vet hur mycket det smärtar om hundarna inte hamnar rätt eller säljs vidare. De flesta uppfödare vill gärna stötta, hjälpa och går inte det så ta tillbaka sin uppfödning.

Mitt råd är att kontakta uppfödaren.
 
Självklart inte om du frågar mig personligen, jag hade försökt hitta nytt hem för längesen om det inte visat sig funka för min egen del med en svår hund, jag känner ingen prestige inför min ofullkomlighet. Men jag skrev mitt svar utifrån att det var avlivning eller mer engagemang som verkade vara de två val som fanns i denna värld.

Sen tycker jag såklart inte att en skamsenhet inför en egen bristande förmåga är godtagbar ursäkt och anledning att ta bort en fullt frisk individ utan var mer mitt sätt att försöka förstå mig på hur man kan resonera så kallt. Att antingen tar nuvarande ägaren bättre omhand eller så tas hunden bort, och nuvarande ägaren har en historia med mental ohälsa så hur stor är chansen att det blir bättre om inte ägaren får den hjälp han behöver med både sitt eget mående och hanteringen av hunden? Varför inte ge hunden en chans till ett värdigt liv i en familj som ser dens behov? Istället är det ond bråd död som är troligare alternativ? Varför då? Stolthet, skam, egoism?
Vad vill man ge sin hund och vad kan man he sin hund när man mår på vissa sätt i perioder? Och ska hundens liv vara värt intet när ägaren brister?
 
Hunden verkar vara efter välmeriterade och välstammade föräldrar om jag förstod TS rätt. Det tyder på att det finns en seriös och engagerad uppfödare bakom den.

Jag som också är uppfödare vet hur mycket det smärtar om hundarna inte hamnar rätt eller säljs vidare. De flesta uppfödare vill gärna stötta, hjälpa och går inte det så ta tillbaka sin uppfödning.

Mitt råd är att kontakta uppfödaren.

Ja det har jag full förståelse för, man är ju självklart emotionellt investerad i alla individer man fött upp och känner ett ansvar att de får bra liv därute i världen.
 
Och det är en än de allra smartaste hundraserna. Får den inte vara med och umgås och använda huvudet mår den dåligt. Inte konstigt den biter sönder saker och drar i kopplet... Stackarn.

Instämmer!

De måste också få mycket lösspring varje dag utöver mentala uppgifter. Det finns en anledning till att Vorstehn är en av de bästa draghundarna.

Samtidigt som sambon behöver motivation för att ens ta ut den på en liten promenad. Stackars hund.
 
Kul att det finns så många vorstehägare på forumet :up: men ingen jakthund behöver "få mycket lösspring" för att ha ett bra och tillfredsställande liv och vorsteh är ju i första hand en stående jakthund som ska kunna apportera in fällt vilt och inget annat.

Tycker faktiskt att folk kan sluta harpa på nu, när ts tagit ett snack med sambon och de har en plan med målet att hunden ska få vad den behöver.
 
Hade liknande mönster med min make för några år sedan, samma typ av hund också, unghund med välmeriterade föräldrar, seriös erfaren uppfödare. Köpt innan vi blev tillsammans ihop med exet.

Jag gjorde massor med hunden i början, tränade och tvingade ut dem på kurser och promenader, men till slut orkade jag inte mer och ställde ultimatum, omplacera eller JAG flyttar. Kontaktade faktiskt uppfödaren och de var på g att hjälpa mig annonsera.
Blev förbannad då, och sedan har det faktiskt bättrat sig enormt, fallerar i bland fortfarande men går oerhört mycket bättre. Från 5 min trädgårdsrastning av stressad ung hanhund som drog och slet så armarna gick av, till dagliga, långa promenader med lösgående, följsam hund.. Han har vissa "men" av sin bristfälliga uppväxt ännu men det är hanterbart. Nu är han kastrerad också, utövar att han faktiskt får jobba OCH röra sig.

Allt detta tog några år och jag gör inte om det ;)

Kanon att du pratat med honom om saken!
 
Kul att det finns så många vorstehägare på forumet :up: men ingen jakthund behöver "få mycket lösspring" för att ha ett bra och tillfredsställande liv och vorsteh är ju i första hand en stående jakthund som ska kunna apportera in fällt vilt och inget annat.

Tycker faktiskt att folk kan sluta harpa på nu, när ts tagit ett snack med sambon och de har en plan med målet att hunden ska få vad den behöver.
Stående fågelhundars huvuduppgift är att söka upp viltet (dvs springa och söka i hög fart för vorstehns del), så att apportera in skjutet vilt är den lilla biten.
Bara en parentes, men de har stort behov av att få röra på sig.
 
Stående fågelhundars huvuduppgift är att söka upp viltet (dvs springa och söka i hög fart för vorstehns del), så att apportera in skjutet vilt är den lilla biten.
Bara en parentes, men de har stort behov av att få röra på sig.

Alla jakthundars uppgift oavsett om de är stående, ställande, drivande är att söka upp viltet och under söket hålla hög fart, där är vorsteh inget unikum, men poängen var att ingen jakthund behöver springa lös för att ha ett fullgott och tillfredsställande liv utanför jaktsäsong, som ju är enda tiden på året när de flesta kan vara lösa. Just för att de då annars gör sitt jobb.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 824
Senast: hundtant
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 273
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 258
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 873
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp