Hund med häst, häst med hund

Tibra

Trådstartare
Okej jag har mina planer, men hur dom ska gå tillväga har jag ingen aning om. Därför ber jag lite om råd till er som har erfarenhet

Jag har en isländsk fårhundsvalp 13 veckor och ett varmblod 13 år ;). Dessa två vill jag skall kunna fungera bra ihop. Då menar jag att dom inte bryr sig om varandra:D Jag vill ta med min valp/hund på ridturer.

Hur börjar jag? Jag är ju räddast för att valpen ska gå bakihästen, varpå bli sparkad. Nu vet inte jag om min häst är så elak men rätt som det är kan han bli irriterad eller rädd.

Jag har tagit med min valp på någon promenad kopplad tillsammans med hästen, då brydde dom sig inte om varandra. Grejen är vad händer när min valp är lös?

Vad har ni för tips och erfarenheter? Hur tycker ni jag ska gå tillväga?

Sedan detta med hagen, jag vill absolut inte att min hund går in dit, nu är han så oförståndig att han gör det ändå, hästskiten lockar. Om man nu får en stöt, hur påverkar det honom fysiskt? För på ett sett skulle man nästan vilja att han fick sig en stöt så han vet att i det området beger vi oss inte! Men är rädd att han kan skada sig av stöten eller andra problem?

Snälla skriv :)! Hur mycket ni vill..
 
Sv: Hund med häst, häst med hund

först är det ju perfekt o bara gå med båda 2 tillsammans, inte göra en stor grej av det, va inte rädd (ha hunden kopplad) o så gör du så tills du känner att hunden kan va lös (utan att du blir rädd, hunden OCH hästen påverkas mycket av dina känslor)

då försöker du visa hunden vart den ska gå, kanske lära den o gå före :) den va ju så pass liten än så det tar väl sin tid. senare kan du hoppa upp på pållen o se om dina komandon sitter.

låt det ta sin tid bara :) och va inte orolig.

elstängslet kanske inte är så bra om han går in i när han e så liten men det är ju bara en spänning de får i sig, alltså ingen ström (pluggar till elektriker) så det är ingen fara. han kan sammanfatta stöten med olika saker dock.. hästarna kanske
det gjorde en av våra settrar, trodde det va hästarna som gav honom stöten :D
 
Sv: Hund med häst, häst med hund

Tack så mycket för tipset :)!! Har du själv en hund som hänger på eller?
 
Sv: Hund med häst, häst med hund

Låter som bra tips du fått redan.

Jag har min hund med ut när jag rider.
De kommandon som bör fungera innan du sitter upp är:
  • "Sida"/"den här sidan", dvs väggrenen.
  • "Frammåt", hunden måste flytta sig frammåt.
  • "kom", ganska själklart...

Bra att börja med att gå bredvid hästen och träna hunden först, sen kan du sitta upp med tiden.

Det som jag tycker är svårast är fot från hästryggen och att hästarna reagerar när han far förbi lite väl nära baken ibland... Fast de lär sig att inte sparka om man säger till från början...

Lycka till.:bump:
 
Sv: Hund med häst, häst med hund

Det som jag tycker är svårast är fot från hästryggen och att hästarna reagerar när han far förbi lite väl nära baken ibland... Fast de lär sig att inte sparka om man säger till från början...
Lycka till.:bump:



Vem säger du till, hästen?:P
 
Sv: Hund med häst, häst med hund

Jag har min hund med mig på ridturerna och det funkar jätte bra, hästen kan bli lite sur när hon kommer racandes bakifrån och lägger då öronen bakåt men gör annars ingenting, är mest rädd att hon ska bli trampad då hon gärna går nära när hon går fot,
jag har gjort så att hon sedan valpstadiet varit med tillsammans med hästarna (ut och in och uppbundna i stallet) så dom har vant sig vid varandra, har även haft henne med på promenader med hästen men då lös,
 
Sv: Hund med häst, häst med hund

Min hund var två år när jag började ta med honom ut. Och då började jag inte med min egna häst som nyligen var inriden utan min kompis trygga halvblod. Började med koppelpromenader med häst och hund, sedan häst vid handen och hunden lös.
Tränade inte in några speciella kommandon, de har kommit av sig självt.

Nu är han med ut nån gång i veckan iaf, och då med min egna häst. Hunden har inte mycket respekt för benen på hästen, men min häst bryr sig inte speciellt när han kommer rasslande i löven bakifrån, ibland känns det som om de busar tillsammans, hunden gör rivstarter och hästen bockar när vi travar och galoppar.
Brukar vilja ha min hund rakt framför, det har han lärt sig. Kan vara lite svårt i högre farter men jag har lärt honom "gå" då fortsätter han rakt framåt och "spring" då sätter han en jäkla fart, sedan när han blir trött brukar han gå åt sidan så jag kan rida förbi så kommer han ikapp sedan.

Det är så himla mysigt att sticka ut med sina djur i skogen!
 
Sv: Hund med häst, häst med hund

Jag fick hem min häst när min hund var kanske 9-10 månader. Han hade aldrig träffat häst. Min häst hade däremot träffat hund såklart.

Jag började med att gå på promenad med båda några gånger. Hunden tyckte hästen var lagom läskig, inte så att han vägrar komma nära men han gick inte under magen på hästen heller så att säga. Hästen brydde sig inte om hunden alls.

Efter några gånger släppte jag hunden på ett fält medan jag höll i hästen som fick beta. Gräs är det bästa som finns tycker han så han vinklade knappt ett öra åt hunden. Jag har ju afghan som rusar och rusar och far igenom prasslande löv och "vass" men hästen brydde sig faktiskt inte alls. Han visste ju att det var hunden som for omkring.

Så efter det red testade jag rida. Min afghan har så mycket jakt i sig att jag inte har honom lös, jag har honom i longerlina. Där fick jag mycket på köper för min häst är dels lättlärd och dels så hade fodervärden tränat lite western med lasso, så det tog bara nån minut innan han visste att det fanns en lina att hålla koll på så att säga.

Jag har bara ridvägar förutom en transportsträcka på en liten grusväg, så jag har nästan alltid hunden bredvid mig så att vi går på varsin sida vägen. I trånga passager kan jag be hunden gå före eller efter beroende på. De få gånger man möter bilar hoppade jag av och ledde hästen och hunden.

Tyvärr är min pärla till häst utlånad nu, min hund fullkomligt älskar att få vara med ut med hästen! :laugh:
 
Sv: Hund med häst, häst med hund

Tack alla för era svar :) Dom kommer nog kunna gå till nytta! Jag ska nog börja gå med dom på promenader, hund kopplad. Får se vart det leder.

Skriv gärna mer om detta ämne vad det än är :)
 
Sv: Hund med häst, häst med hund

jag skulle inte vara allt för orolig över att hunden kan bli sparkad. då dom oftast e mer tåliga ocg snabbare än vi. har haft min hund med bland kor sen hon var 8v (nu 2) och hon har blivt sparkad mer än vad jag kan hålla koll på. senast i måndags då hon skulle fösa en ko, hon sprang på som inget ting på 3 ben (efter ett tag gick hon på 4 igen)

vad gäller el-stängslet fick vovven en stöt på första promanaden:eek: och har sen dess varit rädd för alla trådar:cool:

när hon var 4 mån tog jag med henne till ett stall (började då rida efter ett uppehåll) fick vara lös direkt i stallet utan problem. jag gick då ibörjan med henne och hästen, först kopplad sen lös. när hon var 10 mån skaffade jag en fh och strax där efter tog jag med henne på en rid tur kopplad (var på sommaren och under trotsen:eek:) och på hösten var hon lös. har henne kopplad om vi ska rida på en större/mer trafikerad väg av säkerhets skäll.

jag kan varkligen rekomendera att ha hunden med på ridturen då det e ett bra sätt att låta hunden varkligen få springa av sig. hästen och hunden tycker mycket om att få "tävla" med varandre.

kommandon jag har på hunden e:
- här (brevid hästen)
- andra sidan
- kom
- vänta
- stanna
- spring och lek
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
737
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 221
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Något som bekymrar mig är att jag är mörkrädd på kvällen när jag måste rasta mina hundar. Jag har mindre hundar och dom är tyvärr inte...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 562
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 685
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp