Hund skrämmer häst, vems är ansvaret?

Det där måste ju vara en infekterad grannfejd? Särskilt när hundägaren vet att hästen som passerat tomten har opererats för lösa benbitar tidigare.

Vi har en galen chabrador på granntomten i stallet. Skäller och hoppar upp mot staketet. Vissa hästar tycker att den är obehaglig och andra bryr sig inte alls.
Eftersom vi vet att hunden bor där skulle vi:
1. Aldrig gå förbi där med en reaktiv unghäst.
2. Aldrig skylla på hundägaren om hunden skrämde någon häst. :crazy:

Ledsen att inte kunna svara på dina frågor @Problematisk .
Hunden i rättsfallet befann sig på hundägarens inhägnade tomt, och kunde inte komma nära hästen. En faktor var att hundägaren genast erkände att hunden skrämt hästen, så någon skuldfråga utreddes inte. Om hundägaren i stället sagt att hästen skyggade för fågeln som flög upp, eller för stegen som hundägaren bar på i sin trädgård, eller för katten som smet i väg så hade utgången inte blivit som den blev.

Jag tycker precis som du, att man som ryttare eller kusk har ett visst ansvar för vad hästar man tar ut på allmän mark kan hitta på.
 
För mig:
Hunden är lös vid alla tillfällena så det blir hundägarens ansvar. Hunden ska aldrig vara lös om man inte har ordentlig koll på den och fungerande inkallning.
Det räcker med att hunden vänder tvärt för att springa till ägaren vid inkallning, och den häftiga rörelsen skrämmer hästen för att hundägaren ska vara skyldig. En hund i koppel kan dessutom också skrämma en häst, med skadeståndsansvar till följd.
 
Till skillnad mot min tråd om ansvaret man har som hästägare är detta väldigt lätt att svara på. För det är hundägaren som har ansvaret för allt.
Jag har ett numera väldigt gammalt exempel på det. Detta var en man som bodde i en mindre by, ca 4 hus. Alla husen låg utmed vägen som gick genom byn. Mannen hade en gammal hund som ofts låg på trappan till huset nära vägen. Alla som normalt passerade där visste att hunden låg där och att den inte gick ut på vägen.
Så hände en liten olycka med en bil som körde in i ett träd. Föraren var troligen inte helt nykter och brukande inte heller köra där.
Föraren skyllde olyckan på hunden, att han blivit rädd när han såg hunden, väjt och kört in i trädet. Föraren fick rätt i Tingsrätten och mannen som ägde hunden fick stå för allt.
 
Det räcker med att hunden vänder tvärt för att springa till ägaren vid inkallning, och den häftiga rörelsen skrämmer hästen för att hundägaren ska vara skyldig. En hund i koppel kan dessutom också skrämma en häst, med skadeståndsansvar till följd.

Så oavsett omständigheter är det alltid hundägarens ansvar? Även om hunden är kopplad?
 
Hypotetisk frågeställning, jag har funderat på det här ett tag.
Om en hund skrämmer en häst, så skada uppkommer på någon/något, vems är ansvaret?
För enkelhetens skull äger person A hunden och person B hästen. Ingen av dem är stall- eller markägare. Både person A och B är närvarande.

1. Hunden kommer in i hästens hage och skrämmer den. Vem bär ansvar om a) hästen sparkar hunden så hunden blir skadad? b) Hästen springer/halkar/annat när den blir skrämd och skadar sig?

2. Hästen står på stallgången när hunden skrämmer den. Vem bär ansvar om a) hästen sparkar hunden? b) hästen halkar på gången/sliter sig/annat och skadar sig? c) hästen sliter sig/kastar sig och inredning går sönder?

3. A rastar hunden, B är ute och rider. Hunden är lös och springer fram mot/skäller på/skrämmer hästen. Vem bär ansvar om a) hästen sparkar hunden? b) Ryttaren faller av och blir skadad? c) Hästen blir rädd och blir skadad?

Spelar det någon roll om hunden är kopplad (i stallet/på promenad)?

Hoppas någon kan ge mig lite svar :) Jag är bara intresserad av vad ni VET, inte vad ni TROR.

Mitt svar är hundägaren. Strikt ägaransvar för hunden.
 
Mitt svar är hundägaren. Strikt ägaransvar för hunden.

Så om en hund t.ex. vistas lös i ett stall, någon annan än hundens ägare leder en häst in/ut, och hästen sparkar hunden, så är den person som äger/hanterar hästen helt utan skuld? Sträcker sig hundens ägares ägaransvar så långt? Skulle detsamma gälla om hunden satt kopplad i stallgången och inte gjorde något väsen ifrån sig?
 
Man får det. Och vissa verkar tro att djur på håll inte är farliga och att de håller sig där de är.

Red för många år sedan i ett stort naturskyddsområde med lösgående kor i och såg mer än en gång förtvivlade hundägare som inte lytt uppmaningen att hålla hundarna kopplade och fick se sin hund omringad av arga kor.

Min gamla häst avskydde hundar och sa gärna till när hon tyckte de gjorde fel. För några år sedan när hon gick på bete vid en promenadväg såg jag på håll en hundägare släppa lös hunden utanför hagen, och ropa uppmuntrande efter den när den sprang in i hagen, något om att jaga mat. Men när min häst kommer galopperande med sänkt huvud och blottade tänder tyckte inte husse att det var så roligt längre utan försökte kalla in hunden. Efteråt pratade jag med honom om strikt ägaransvar och påminde om vad han skulle kunnat få stå till svars för.


Haft och har ny hundhatande häst. Halvblodet sparkade en hund som högg mot bakbenen och hängde sig i svansen på hästen när vi var ute och red.
Hästen kickade bakut och hundägaren tappade taget om den mest dumma uppfinning - flexikopplet !! och hunden flög in i skogen.
Hade ropat till hundägaren att de skulle hålla i sin hund när jag såg att vi möttes.
Hunden avled och hundägarenfick betala bit skador på min hästs bakben.
 
Så om en hund t.ex. vistas lös i ett stall, någon annan än hundens ägare leder en häst in/ut, och hästen sparkar hunden, så är den person som äger/hanterar hästen helt utan skuld? Sträcker sig hundens ägares ägaransvar så långt? Skulle detsamma gälla om hunden satt kopplad i stallgången och inte gjorde något väsen ifrån sig?

Det är så att ägaren skall ha sådan uppsikt på hunden att det inte skulle skett olycka.

Om hunden ligger still? Vet ej men reagerar hästen på hunden ärdet olämpligtmed hund i stall. Dels är hästen bytes djur och hunden en predator i hästens ögon.

Hundar i stall är inte alltid någon bra combo. Har häst som hatar hundar och en som inte bryr sig.
 
Så oavsett omständigheter är det alltid hundägarens ansvar? Även om hunden är kopplad?
Det korta svaret är JA. Det finns en del förfärande rättsfall, bland annat ett om en bilist som körde av vägen för att han tittade på hundar som lekte med varandra på ägarens väl inhägnade tomt. Hundägarens försäkringsbolag fick betala skadorna. Har man hund är en hem/ansvarsförsäkring ett måste.
Om det går att visa att motparten har varit gravt oaktsam kan skadestånden jämkas ibland.
 
Så om en hund t.ex. vistas lös i ett stall, någon annan än hundens ägare leder en häst in/ut, och hästen sparkar hunden, så är den person som äger/hanterar hästen helt utan skuld? Sträcker sig hundens ägares ägaransvar så långt? Skulle detsamma gälla om hunden satt kopplad i stallgången och inte gjorde något väsen ifrån sig?

Ja, hunden ska helt enkelt inte vara där, stallet är ju hästens hem. Man får stänga in den i en box.

Som ägare till en häst som avskydde hundar tröttnade jag till slut på alla nonchalanta hundägare som hade med hundarna till stallet utan att vara rädda om dem. Jag tjatade och tjatade på att se till att hundarna var ur vägen och skyddade från eventuella utfall från min häst. Så tröttnade jag en dag och slutade tjata. Tack och lov var min häst så tydlig i sitt kroppsspråk att hundarna undvek henne.

Jag förstår mig inte på de hundägare som inte försökte göra sitt bästa för att skydda sitt djur.
 
Till skillnad mot min tråd om ansvaret man har som hästägare är detta väldigt lätt att svara på. För det är hundägaren som har ansvaret för allt.
Jag har ett numera väldigt gammalt exempel på det. Detta var en man som bodde i en mindre by, ca 4 hus. Alla husen låg utmed vägen som gick genom byn. Mannen hade en gammal hund som ofts låg på trappan till huset nära vägen. Alla som normalt passerade där visste att hunden låg där och att den inte gick ut på vägen.
Så hände en liten olycka med en bil som körde in i ett träd. Föraren var troligen inte helt nykter och brukande inte heller köra där.
Föraren skyllde olyckan på hunden, att han blivit rädd när han såg hunden, väjt och kört in i trädet. Föraren fick rätt i Tingsrätten och mannen som ägde hunden fick stå för allt.
Det korta svaret är JA. Det finns en del förfärande rättsfall, bland annat ett om en bilist som körde av vägen för att han tittade på hundar som lekte med varandra på ägarens väl inhägnade tomt. Hundägarens försäkringsbolag fick betala skadorna. Har man hund är en hem/ansvarsförsäkring ett måste.
Om det går att visa att motparten har varit gravt oaktsam kan skadestånden jämkas ibland.
Källa?
 
Det är som sagt väldigt länge sedan. Jag vet vad mannen hette och var han bodde men det går troligen inte att hitta upp det på nätet. För det var långt innan internet och datorer. Jag är osäker på om mannen lever fortfarande så jag vill inte lägga ut hans namn här.
 
Ja, hunden ska helt enkelt inte vara där, stallet är ju hästens hem. Man får stänga in den i en box.

Som ägare till en häst som avskydde hundar tröttnade jag till slut på alla nonchalanta hundägare som hade med hundarna till stallet utan att vara rädda om dem. Jag tjatade och tjatade på att se till att hundarna var ur vägen och skyddade från eventuella utfall från min häst. Så tröttnade jag en dag och slutade tjata. Tack och lov var min häst så tydlig i sitt kroppsspråk att hundarna undvek henne.

Jag förstår mig inte på de hundägare som inte försökte göra sitt bästa för att skydda sitt djur.

Jag håller med, och med en häst som inte riktigt gillar hundar är det ett ständigt passande när vissa hundägare släpper sina hundar vind för våg. Nu har ingen av mina hästar sparkat någon hund, men det har varit nära.
 
Det är som sagt väldigt länge sedan. Jag vet vad mannen hette och var han bodde men det går troligen inte att hitta upp det på nätet. För det var långt innan internet och datorer. Jag är osäker på om mannen lever fortfarande så jag vill inte lägga ut hans namn här.
Nej, det kräver jag såklart inte. Mer att det låter helt galet att någon kör berusad av vägen och sen kan skylla på att man såg en hund så hade gärna läst hur man resonerat i domen.
 
Vi har ofta problem med att folk har sina hundar lösa i skogen då vägen där vi måste gå med hästarna är en populär gång sträcka för många. De sitter skyltar överallt att de kan förekomma hästar men ändå verkar inte folk fatta :arghh: De har noll respekt för hästarna och anser att deras hundar skulle aldrig göra någon skada .. men min förra häst var extremt hundrädd oavsett om de satt i koppel eller inte och lösa hundar fick hon ren panik av.. Till slut svarade jag bara att jag tar inte ansvar för vad min häst gör om din hund är lös :rage: Hon kunde attackera lösa hundar .. varmblodet blev i våras attackerad av en lös hund som hoppade upp och bet henne i magen när hon kom skrittandes med husse och vagnen. Hon slog såklart rakt ut och hunden träffades men inga större skador, efter de har hundägaren sin hund i koppel ..
 
Det räcker med att hunden vänder tvärt för att springa till ägaren vid inkallning, och den häftiga rörelsen skrämmer hästen för att hundägaren ska vara skyldig. En hund i koppel kan dessutom också skrämma en häst, med skadeståndsansvar till följd.
Klart man kan åka på det ned det totala ägaransvaret trots koppel. Men som ägare till hästen så behöver man jobba på att få hästen så miljösäker som möjligt. Det kan hända mycke som kan skrämma en häst när man befinner sig utanför ridhuset.
 
Samma svar på alla frågor, det är hundägaren som har strikt hundägaransvar oavsett koppel eller ej.

När jag jobbade som hovslagare så förbjöd en stallägaren mig att sko där mer för stallägaren kunde inte se problemet med att hennes hundar sprang runt hästens ben när jag skode, hundarna var inte stora och alla hästar var inte som att sko gamla Brunte.
 
Jag har en hundhatande häst och även om det är hundägarens ansvar så är det väldigt tråkigt att det går ut över hunden om den kommer i närheten. För ett par vintrar sedan hittade vi en ihjälsparkad räv i hagen, den var så stampad att den låg helt förvriden i en grop med lite jord på sig. :crazy:

Behöver jag nämna att mina egna hundar knappt får följa med ens när jag vattnar? :eek:
 
Jag bor i ett hus på landet med dels en inhägnad tomt och dels en hundgård, där båda är minst fem meter in från vägen. Är det jag som åker på skadestånd om någon häst blir rädd och skadar sig om:

a) hundarna skäller mot hästen
b) hundarna stirrar på hästen från andra sidan staketet
c) hundarna leker med varandra eller springer omkring och busar i trädgården
d) jag möter hästen och ryttaren cirka hundra meter innan huset och varnar om att hundarna är ute och kan skälla, och ryttaren rider förbi ändå och hästen blir rädd
e) hundarna ställer sig med frambenen mot stängslet och hästen tycker att det låter läskigt
f) hundarna kommer utspringande från huset/innedelen av hundgården för att titta på hästen
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Först och främst: jag undrar inte på grund av att en risksituation uppstått, utan "bara" på grund av att det är en hel del hundar i...
Svar
5
· Visningar
2 010
Senast: Happimess
·
Gnägg För andra gången så har jag blivit attackerad av en annan persons lösspringande hund. Förra gången ledde jag hästen oxh hunden sprang...
Svar
11
· Visningar
1 419
Senast: Sporthorse
·
Övr. Hund Lång historia kort, vill inte lämna ut någon. Person A: Hundägare Person B: Dagrastare Person C: Människa som utför arbete på tomten X...
2
Svar
34
· Visningar
3 494
Senast: Disen
·
Övr. Hund Kort fråga med följdfråga. Om en lösspringande (den "smiter") hund springer in i min hästhage och blir sparkad, är det då hundägarens...
Svar
9
· Visningar
2 129

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp