Lös hund gör utfall mot hästar

Sporthorse

Trådstartare
För andra gången så har jag blivit attackerad av en annan persons lösspringande hund.
Förra gången ledde jag hästen oxh hunden sprang runt hästen och gjorde utfall, hästen sparkade mot hunden och var nära att slita sig, idag red jag en unghäst som är väldigt rädd för hundar som springer runt, och hunden kom som skjuten ur en kanon och gjorde ett regelrätt utfall, många skall och högg efter Hästens ben, varpå hästen blir livrädd. Jag skriker åt hunden och den springer efter sin ägare.

Blir så irriterad! Det hände på asfalt och hästen hade enkelt kunnat skada sig, eller att jag hade åkt i backen.

Det som gör mig irriterad är att ägaren till hunden vet om hundens utfall och endå har hon med sig den i stallet lös.
Hon ber aldrig om ursäkt heller och säger inte ens åt hunden.

Vad gör man?
Kvinnan är ganska "osympatisk", ser alltid arg ut och hälsar bara ibland.

Hon har sina hästar på en lösdrift i grannstallet.
 
Polisanmäl. Tror det går under bristande hundägaransvar.
Det händer antagligen inte något första gången du anmäler, om inte fler har anmält tidigare. Men om det upprepas så blir det konsekvenser :)
 
Polisanmäl. Tror det går under bristande hundägaransvar.
Det händer antagligen inte något första gången du anmäler, om inte fler har anmält tidigare. Men om det upprepas så blir det konsekvenser :)
Polisanmälan känns väldigt drastiskt då jag inte pratat med henne om detta heller.
Tycker att hon är väldigt nonchalant även när hon rider förbi stallet i tempo fullt ös, medvetslös... En gång gick en häst omkull då hon for förbi :rage:

Hadr tänkt prata med henne men vet inte riktigt vad jag har rätt att kräva av henne?
 
Det här är inte i Sverige va? Har fö rmig att du bor utomlands. I så fall är det vårt att säga vad du kan kräva. TIll att börja med så skulle jag nog testa att prata med henne och se hur hon reagerar.
 
Det här är inte i Sverige va? Har fö rmig att du bor utomlands. I så fall är det vårt att säga vad du kan kräva. TIll att börja med så skulle jag nog testa att prata med henne och se hur hon reagerar.
Nej, Tyskland.
Jag borde sagt någonting idag, men hann inte för jag hade fullt upp med min unghäst och sen försvann hon.
 
Det måste ju vara fler som har problem med henne, gå ihop och prata med den andre stallägaren om det inte hjälper att prata med henne? Jag tycker ju att en annan hästägare borde har mer vett än att rida som hon gör och låta hunden härja. :banghead:
Ja, det är många som haft problem med henne. Men ingen har sagt till, då hon är ganska... Osympatisk.
Jag ska be chefen prata med henne. Han känner till problemet sedan tidigare.
 
Polisanmäl. Tror det går under bristande hundägaransvar.
Det händer antagligen inte något första gången du anmäler, om inte fler har anmält tidigare. Men om det upprepas så blir det konsekvenser :)
Jag undrar "bara" om Tyskland har samma lagstiftning som Sverige i sådana frågor. Det är inte säkert.
 
Jag undrar "bara" om Tyskland har samma lagstiftning som Sverige i sådana frågor. Det är inte säkert.
Oavsett lagstiftning så om tillräckligt många går ihop och framför sina åsikter och hon ändå vägrar göra något åt problemet hade jag gått på stallägaren istället. Hon framkallar ju fara för andra med sitt beteende och en hyresgäst som skapar dålig stämning och fara riskerar att få söka sig en annan stallplats. :idea:
 
Vad irriterande det är med sådana hundägare:rage: har själv en tråd på hund och undrar hur jag ska lösa det. Har inga tips tyvärr, ville mest visa mina sympatier.
 
Nu har hon inte haft med sig hunden på 2 dagar, så hon kanske fattade till slut hur illa det hade kunnat gå. Hästen sparkade tydligen mot hunden (jag såg inte exakt min unghäst gjorde då jag satt på hästen och hade fullt upp med att hålla honom lugn under attacken ).

Eller så kanske hon har hunden hemma av andra skäl, återstår att de
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 610
Senast: YlvaG
·
Hundträning Hej. Jag har en hund på 9 månader. Enda problemet med hunden är att den inte kan möta varken människor eller hundar. Han drar och gör...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 621
Senast: Gruvan
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 885
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 467
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp