Hur långt sträcker sig hundägaransvaret?

Tramptass

Trådstartare
Kort fråga med följdfråga.
Om en lösspringande (den "smiter") hund springer in i min hästhage och blir sparkad, är det då hundägarens ansvar?
Om samma hund jagar ut mina hästar och blir sparkad utanför hagen, vems är ansvaret då?

(ja. Det finns vissa problem med en hundägare här och jag har fått lite dubbla svar vad det gäller ansvaret om min häst skadar den lösa hunden).
 
Sv: Hur långt sträcker sig hundägaransvaret?

Strikt ägaransvar tolkar jag som ja på bägge frågorna.
 
Sv: Hur långt sträcker sig hundägaransvaret?

Som andra redan svarat, det är hundägarens ansvar.

Försöker få in det i skallen på min tjockskallige granne att det hjälper inte att folk rider där de inte får, han kan bli betalningsskyldig för ev skador som uppstår om hans hund skrämmer en häst, även om det är en olycka.
 
Sv: Hur långt sträcker sig hundägaransvaret?

Kort fråga med följdfråga.
Om en lösspringande (den "smiter") hund springer in i min hästhage och blir sparkad, är det då hundägarens ansvar?
Om samma hund jagar ut mina hästar och blir sparkad utanför hagen, vems är ansvaret då?

(ja. Det finns vissa problem med en hundägare här och jag har fått lite dubbla svar vad det gäller ansvaret om min häst skadar den lösa hunden).

hundägaren har strikt ansvar.
han tom bli skyldig att bekosta reparationen av den bil som ev kör ihjäl hans hund.
 
Sv: Hur långt sträcker sig hundägaransvaret?

Kort fråga med följdfråga.
Om en lösspringande (den "smiter") hund springer in i min hästhage och blir sparkad, är det då hundägarens ansvar?
Om samma hund jagar ut mina hästar och blir sparkad utanför hagen, vems är ansvaret då?

(ja. Det finns vissa problem med en hundägare här och jag har fått lite dubbla svar vad det gäller ansvaret om min häst skadar den lösa hunden).

Fall 1 så står hundägaren för allt ansvar inkl om det skulle bli skador på dina hästar när hunden jagar runt dom.

Fall 2 får hundägare också stå för alla skador som blir både på sin hund, dina hästar och staketet som lär ha blivit skadat när hästarna sprang igenom det.

/Camilla
 
Sv: Hur långt sträcker sig hundägaransvaret?

Du har även rätt att försvara din egendom, din häst alltså.

Jag frågade en polis vid ett tillfälle vad som skulle hända om jag sköt en hund som attackerade min hästar i hagen, tex om det skulle gå ett föl i hagen.

Bevisbördan skulle ligga på mig, att fölet skulle vara i fara, så ett vittne eller tre är inte fel, men då skulle det i princip vara okej att skjuta hunden.
 
Sv: Hur långt sträcker sig hundägaransvaret?

Kort fråga med följdfråga.
Om en lösspringande (den "smiter") hund springer in i min hästhage och blir sparkad, är det då hundägarens ansvar?
Om samma hund jagar ut mina hästar och blir sparkad utanför hagen, vems är ansvaret då?

(ja. Det finns vissa problem med en hundägare här och jag har fått lite dubbla svar vad det gäller ansvaret om min häst skadar den lösa hunden).

Jag har svårt att förstå hur det strikta ansvaret skulle kunna aktualiseras i det första fallet. Strikt ansvar är en skadeståndsrättslig term som innebär att man är ansvarig för skador som hunden orsakar. En förutsättning för att ens kunna tala om det strikta ansvaret är alltså att hunden först orsakat någon form av skada. Det som aktualiseras i det första fallet är snarare om hästägaren skulle kunna vara ansvarig(skadeståndsrättsligt) på något sätt. I det fallet finns inget strikt ansvar utan enbart ansvar om hästägaren varit vårdslös(culpös) och det torde vara svårt/omöjligt att leda i bevis.

I den mån någon skada orsakas av att hästarna jagas ut ur hagen så är hundägaren strikt ansvarig för de skador som hunden orsakat. Vad gäller sparken så är det återigen en fråga om hästägaren skulle kunna anses vara vårdslös och det är fortfarande lika svårt att hävda.
 
Sv: Hur långt sträcker sig hundägaransvaret?

Du har även rätt att försvara din egendom, din häst alltså.

Jag frågade en polis vid ett tillfälle vad som skulle hända om jag sköt en hund som attackerade min hästar i hagen, tex om det skulle gå ett föl i hagen.

Bevisbördan skulle ligga på mig, att fölet skulle vara i fara, så ett vittne eller tre är inte fel, men då skulle det i princip vara okej att skjuta hunden.

naturligtvis har du, om du har licenser o vapen , rätt att skjuta en hund som river tamdjur o tom vilt. något som många stollar som låter sina älsklingar springa fritt ät lyckligt omedvetna om
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är inte hundägare så jag har ingen aning, men är nyfiken och vill veta vad som gäller. Ställer frågan i jagform för att det är...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 488
Senast: MiaMia
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 316
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 478
Senast: Kjerulfia
·
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 100

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp