Bukefalos 28 år!

Hund, sömn? Dagliga promenader?

Sv: Hund, sömn? Dagliga promenader?

Min lilla går ut samtidigt som mej runt 06.30-7.30 på morgonen. Har vi tagit kvällsrundan tidigt kvällen innan (innan 22) så väcker hon runt 6..
Sen vill hon ut ca var 4:e timma. Men hon håller sej längre om hon blir lämnad.

Stora hunden ger mej onda ögat om jag försöker dra med mej honom ut innan klockan 8 på morgonen, helst hade han sovit till 12. Däremot vill han gärna ha en sen kisserunda på kvällen, helst runt 23.30-00.

På kvällen är det bara ut i trädgården som gäller, men annars tar jag antingen en kort promenad eller låter dem fara runt på tomten en sväng vid rastning. Den stora är ingen bajsa-på-kommando hund utan behöver fara runt en sväng innan magen kommer igång.

Nu har jag endast redogjort rastningarna, sen tränar vi ju en hel del också.
De får lika mycket motion, dock får den store mer tänk-träning än den lilla.

Mvh Domino_s
 
Sv: Hund, sömn? Dagliga promenader?

Min hund är lika morgontrött som jag :D Hon får kvällspromenaden allt mellan 21.00-23.00, kommer ut allt mellan 06.30-11.00 på morgonen :)
däremellan sover hon som en stock :)
 
Sv: Hund, sömn? Dagliga promenader?

Min har aldrig brottom ut. Hon brukar inte vilja ga ut, och tar lang tid pa sig innan hon kissar om vi gar ut sent pa kvallen. Hon ar som regel "klar" vid 6-7 pa kvallen och vi gar ut igen mellan 6-8 pa morgonen. Vi sitter ofta ute pa altanen pa kvallarna och hon kan ga som hon vill pa ett jattestort omrade men har vi tranat och jobbat tillrackligt stannar hon pa altanen eller gar ner och nosar utan att kissa. Hon har inte brottom utan haller sig over grasmattan runt huset och letar upp ett bra kissstalle en bra bit hemmifran nar vi gar ut pa morgonen ocksa. Nar vi har akt runt pa tavlingar och annat kan det ta en evighet for henne att valja ett stalle att kissa pa ... vi ska bara inte tala om hur svart det ar for henne att hitta ett bra bajs stalle. :crazy:
 
Sv: Hund, sömn? Dagliga promenader?

Upptäckte att det ser ut som att min stora hund endast får gå ut morgon och kväll, så är självklart inte fallet. Han är med ut samtidigt som min lilla (4:e timma), även om han ibland tittar på mej och suckar.. Kissar ett par droppar lydigt när jag säger till honom, men med en lite halvond blick...:D

Mvh Domino_s
 
Sv: Hund, sömn? Dagliga promenader?

Min är jättekräsen med bajsställe också! Jag tror inte att han hade bajsat på tomten om vi haft möjlighet att ha honom lös. Hos min far som bor på landet får han vara lös tillsammans med pappas hund men vi har upptäckt att vi måste gå promenad med honom för att han skall bajsa där. Annars verkar han inte hitta något ställe/allt annat är mycket roligare.
Nu när snön försvann här hemma blev han kinkig igen med vars han skulle bajsa. Han skulle ju bajsa i snön! Letade upp de små snöplatser som var kvar. Tog sin lilla tid!
 
Sv: Hund, sömn? Dagliga promenader?

De sover på nätterna om de inte är magsjuka eller så. Anpassar sig snällt till våra tider och sover längre när vi är lediga.

På jobbdagar går vi ut och joggar vid 7 på morgonen, c:a 3 km. Sedan äter vi frukost och gör oss i ordning för jobbet. Vid 8:30 går de ut i sin hundgård och är ute hela dagen (hundhus finns) tills någon kommer hem. Rastas i trädgården i samband med insläppet. Efter maten kvällspromenad och/eller träning minst en och ofta två timmar. Rastning före sängdags i trädgården.

Om jag jobbar kväll är vi ofta ute längre på förmiddagen och så blir det kortare kvällspromenad istället. Det finns dagar när jag inte orkar vara så duktig matte, då blir det bara en halvtimme morgon och kväll och trädgården däremellan. Det brukar funka om det är max en sådan dag i veckan, blir det mer brukar man få ett helsike med rastlösa olydiga understimulerade hundar.

På lediga dagar brukar den långa promenaden oftast vara mitt på dagen eller tidig eftermiddag. Då åker vi ofta iväg någonstans för att vara i ny miljö där det finns andra hundar och mera störningar = mer stimulans.
 
Sv: Hund, sömn? Dagliga promenader?

Jag har en liten "regel" om att det ska gå högst 12 timmar mellan sista kvällsrastningen och första morgonrastningen. Oftast går det kortare tid. Ett par gånger har det tagit längre tid. Någon gång ibland väcker stora hunden mig om han är nödig men det händer framförallt om han haft lite vilodagar = hund som är lite piggare = hund som vaknar innan mig och då blir nödig. Dock går han utan problem och lägger sig efter en snabbrastning igen :)

Under dagen rastas hundarna ungefär var 3-6:e timme. Om vi har varit ute och tränat ordentligt så de är trötta kan de dock vara utan rastning längre än så utan problem. På stora märks det när han börjar behöva gå ut. Lilla hade nog varit nöjd med att bara gå ut två gånger om dagen de flesta dagar...

Vi går minst 1 promenad på minst 1-2 timmar. Sen blir det kortare rastningar och träning så gott som dagligen.

Jag har en schäferhane och en liten blandrashane :)

581749_425874850831816_174952195_n.jpg
 
Sv: Hund, sömn? Dagliga promenader?

*kl*

Jag går ut med min hund ca var 4e timme. Rastningsrundorna blir på ca 10min och så går jag en långpromenad på minst 5-6km varje dag.

Under nätterna sover vi tillsammans, men jag ser till att nattrasta precis innan jag lägger mig och morgonrasta precis när jag vaknar. Det är alltså extremt sällan som det går mer än 8-9 timmar mellan kvällsrastning och morgonrastning.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 711
Senast: alicegard
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 259
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
2 815
Senast: Linda_A
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
10 197
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp