Bukefalos 28 år!

Hund som äter allt skit som går ute

falukorw

Trådstartare
Jag har verkligen bekymmer med min valp Fixa, snart 9 månader, som äter allt hon kommer åt när vi är ute på promenader. Harskitar finns det gott om och det kan jag leva med, även att hon äter lite gammalt bröd och sånt, men när hon äter människoskit och kommer och luktar i skägget och munnen är det inte roligt. Detta händer minst ett par gånger i veckan och jag fattar inte vilka det är som sätter sig och bajsar bara nån meter från parkvägen (Stockholmsförort). Än så länge har hon peppar peppar inte blivit sjuk av det men det kan ju vara både det ena och andra i människors avföring så väntar bara på den dagen hon blir förgiftad.

Hon är jätte duktig och kan gå lös, kommer direkt på inkallning och håller sig nära mig (3-4m). Ändå hinner hon äta allt detta ute. Har jag henne uppmärksam på mig med t.ex. gå nära är det inget problem men jag vill både för hennes och min skull att hon ska kunna få röra sig lite friare och jag vill kunna koppla av under promenaden och inte fokusera på hundarna hela tiden. Jag börjar på riktigt fundera på att alltid ha henne kopplad men det känns inte heller roligt. Munkorg går ju alltid att ha också och kanske är det de som behövs vilket inte känns roligt heller.

Tror ni att det skulle gå att träna bort att man äter saker ute? Det är ju så vansinnigt självbelönande så vet inte riktigt hur jag ska lyckas toppa det? Tips på hur man skulle kunna göra?
Detta är så sjukt äckligt att jag snart inte vet vad jag ska ta mig till :yuck:
 
De flesta hundar har jag bara lärt in att ätande i tid och otid är absolut förbjudet, och det har fungerat bra. Men damen jag har nu tycker ändå att hon kan unna sig en smakbit lite då och då, så henne fick jag möta med annan approach: skvallerträning med chorizoost på tub. :p Till en början apporterade hon stora, härliga hästbajspluppar till mig ("kolla matte, vilken skatt jag hittade!!") men numera slänger hon bara en blick på dem och skulle hon ändå göra ett försök att ta någonting så räcker det med ett mjukt "nej" för att hon ska ge upp tanken = hon är inte alls lika fixerad längre. Det har funkar bra för oss, men det är ju naturligtvis individuellt!
 
Javisst, håller med- det är äckligt:angel:, du hade sluppit problemet om alla andra plockade upp efter sina hundar.

Det är ju människobajs hunden äter. Så om folk slutar bajsa utomhus skulle i alla fall jag bli glad då mina älskar detta över allt annat och den ena tyvärr blivit narkotikaförgiftad efter att ha ätit det. Dock kommer det ju inte sluta hända...
 
Det är ju människobajs hunden äter. Så om folk slutar bajsa utomhus skulle i alla fall jag bli glad då mina älskar detta över allt annat och den ena tyvärr blivit narkotikaförgiftad efter att ha ätit det. Dock kommer det ju inte sluta hända...


Ja, sjukt äckligt med människobajs också- självklart borde även de plocka upp efter sig själva, men hur ser man tvärsäkert skillnad på stor hundbaja o stor människobaja?, särskilt när den redan är mer eller mindre uppäten?
 
Det finns såklart massa olika sätt, själv använder jag loss/släpp oavsett vad hunden har i munnen som jag vill att den ska släppa. Det är ovillkorligt, oftast ;)

För min bajsätare funkade citronhalsband med fjärr. För i koppel tar hon inget, och är hon lös är hon en speed-ätare, sen är det för sent.
 
Ja, sjukt äckligt med människobajs också- självklart borde även de plocka upp efter sig själva, men hur ser man tvärsäkert skillnad på stor hundbaja o stor människobaja?, särskilt när den redan är mer eller mindre uppäten?

Man ser inte skillnad men man känner på lukten... Och jag tycker människobajs är bra mycket äckligare än hundbajs...
 
Det finns såklart massa olika sätt, själv använder jag loss/släpp oavsett vad hunden har i munnen som jag vill att den ska släppa. Det är ovillkorligt, oftast ;)

För min bajsätare funkade citronhalsband med fjärr. För i koppel tar hon inget, och är hon lös är hon en speed-ätare, sen är det för sent.

Precis, det går ju så jäkla snabbt när de hittat något de vill ha.
Vad har du fått för resultat med halsbandet? Äter hunden ingenting ute eller har du riktat in dig på bara en sak som den ska låta bli? Riggade du situationer ute eller tog du det när det uppkom?
 
Precis, det går ju så jäkla snabbt när de hittat något de vill ha.
Vad har du fått för resultat med halsbandet? Äter hunden ingenting ute eller har du riktat in dig på bara en sak som den ska låta bli? Riggade du situationer ute eller tog du det när det uppkom?
Resultatet blev att jag kunde säga "släpp" och om hunden inte lydde kunde jag spraya direkt, dvs ingen diskussion eller försöka få ut äcklet ur munnen. Sprayet är ju obehagligt så det blir en reaktion och hunden har kanske redan hunnit svälja, men tänker till extra nästa gång. Så en korrigering.

Man kan säkert skvallerträna in det, men jag har en annan mattjuv som gladeligen skulle avstå allt i världen om hon fick äta ihjäl sig. Så jag hade faktiskt inte ens en tanke eftersom fröken bajsätare är samma ras.
 
Man får helt enkelt jobba jättehårt under en period. Var på hunden som en hök och korrigera innan hunden hinner stoppa nåt i munnen. Ett starkt stopp/nej/loss.
 
Gå ut med enbart den hunden och var som en hök och kalla in och spring på motsatt håll så fort du ser att hon hittat något.

Mina äter gräs, pinnar och bokollon, men det är ju inget äckligt. Kaninbajs ibland.
 
Då får man väl ha koppel och släppa lös där det inte finns människobajs, svårt att tro det finns en uppsjö av människoskit överallt.
 
Då får man väl ha koppel och släppa lös där det inte finns människobajs, svårt att tro det finns en uppsjö av människoskit överallt.

Det finns betydligt mer människobajs än vad man kan tro, iaf här där jag bor. I skogen, precis bredvid parkvägen, vid elljusspåren, vid skolan. Enda stället hon inte hittat något människobajs är när vi går bland villorna men det blir lite tråkigt att bara gå där i längden.

Jag förstår faktiskt inte hur så många människor kan ha problem med magen att de måste bajsa ute och att de inte ens hinner gå undan en bit från där folk passerar och dessutom inte gör något för att ens försöka täcka över det. Ibland ligger det en liten fin hög med papper bredvid också. Tycker de kunde använda hundbajspåsar också...
 
Gimli var likadan när han var liten. Helt ovetenskapligt fick jag typ spel varenda gång: "släpp!!loss!!!usch!!!" + matte som kastar sig över valpen, bänder upp käftarna och halar ut det som stoppats in.
Blev en del rejält vidriga upplevelser för mig :yuck: lärde mig att alltid ha med våtservetter... Tog faktiskt inte så lång tid innan han faktiskt började avbryta/släppa när jag börjar gasta på avstånd och kommer ångande :D
När han var liten var det absolut koppel som gällde av en massa skäl, bland annat för att han åt precis allt. Bajs, snus, fimpar, alla sorters svamp osv. Då var det ju lätt att få tag på honom och gräva ur det han stoppat in, och numera funkar det även typ 95% på avstånd utan koppel.

Overkligt vidrigt att ni har så mycket människobajs i området :yuck:
 
Det finns betydligt mer människobajs än vad man kan tro, iaf här där jag bor. I skogen, precis bredvid parkvägen, vid elljusspåren, vid skolan. Enda stället hon inte hittat något människobajs är när vi går bland villorna men det blir lite tråkigt att bara gå där i längden.

Jag förstår faktiskt inte hur så många människor kan ha problem med magen att de måste bajsa ute och att de inte ens hinner gå undan en bit från där folk passerar och dessutom inte gör något för att ens försöka täcka över det. Ibland ligger det en liten fin hög med papper bredvid också. Tycker de kunde använda hundbajspåsar också...

Nöden har väl ingen lag, som det heter. Människor vill nog inte helst bajsa i byxan, om de kan undvika det.

Men en tanke; om du har munkorg på henne och därmed får koll på när hon hittar sina fynd, så kan du berömma med ost på tub, eller leverpastej eller annat som faktiskt är godare än det hon hittar.

Jag har två hundar som slukar det de hittar med en tiondels sekund och jag har ingen chans att ta det äckliga ur munnen, eller ens bända upp munnen. En munkorg skulle göra susen, har jag tänk i mina mer mörka stunder, men då behöver den vara av en modell så man fortfarande kan belöna med något annat.

Kanske citronspray och munkorg som kombo kunde vara något? Då kan man ju som "steg två" ta bort munkorgen och behålla sprayen.

För risken är man med bara spray inte hinner reagera innan smaken hamnat på läckergommens tunga?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
12
· Visningar
2 732
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 378
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 399
Senast: inverterad
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
20 318

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp