Hund som bitit ihjäl igelkott, någon som hört talas om liknande?

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast det är ju inte så det funkar. En rabiat hund är en rabiat hund. Vill du hellre att den är kopplad eller lös? Blir det bättre om vi låter bli att koppla problemhundar, eller vad menas?
Den kontrollerade och snälla hunden är ju lika snäll om den är kopplad (och är helt oproblematisk att fånga upp och koppla vid möte dessutom, så det är ju ingen ansträngning), men som mötande vet man inte vilket.

Jag tycker att folk ska börja träna sina hundar, eller låta bli att skaffa hund.

Mitt problem med kopplade rabiata hundar är att koppel kan gå sönder, de kan tappas, dras ur händerna, hunden kan ta sig ur sele och halsband. Har ägare bra kontakt med sin hund och tränat den korrekt så håller det bättre än ett koppel.

Stör mig faktiskt ännu mer på alla som tror att lösa hundar är livsfarliga att varenda lös hund kutar iväg och hittar på jävelskap 🙈
Verkar vara den allmänna uppfattningen hos många.
Vad gör de då? Alla lösa hundar häromkring har drivit vilt, året om., det är jävelskap. En annan tog en bunt hönor av mig och en bunt kaniner av grannen. Jag har faktiskt inte sett en enda hund som "bara är lös" och inget ofog gör.

Jag har raderat några inlägg kanske egenligen borde raderat flera.
Kan vi kanske höja nivån lite och minska attackerna på andra användare här på forumet?
Och varför togs då mina inlägg bort?? jag har minsann inte attackerat någon annan användare-tvärtom,.

Jag tycker att folk ska börja träna sina hundar, eller låta bli att skaffa hund.

Mitt problem med kopplade rabiata hundar är att koppel kan gå sönder, de kan tappas, dras ur händerna, hunden kan ta sig ur sele och halsband. Har ägare bra kontakt med sin hund och tränat den korrekt så håller det bättre än ett koppel.
Lite det här jag menar, jag har själv ett gäng otroligt harmlösa hundar. Dom är liksom harmlösa oavsett om jag har koppel eller inte koppel.
Folk drar alla hundar över samma kant.
Det är tröttsamt för oss som har hundar som faktiskt inte är ute efter varrken eller folk utan faktiskt mest bara är och hänger med matte husse.
Jag har även haft beardisar innan och det var större hundar men precis lika ofarliga.
Vi hade dessutom eget stall då och fullt av vilt både i trädgård och hagar och ingen av hundarna rörde någonsin någon harpalt eller kid som låg gömt.
Hundar är olika. Raser är olika. Individer är olika.

Och ja självklart har jag fostrat dom men olika hundar föds med otroligt olika egenskaper och jag är betydligt mer rädd för att möta en kopplad kamphund oavsett hur starkt koppel den här än att möta en lös labrador.

Läs omkring galet många tror att alla hundar drar ifrån sin ägare och jagar djur.
Vi är många som har hundar som inte gör det.
Tråden är ett exempel på att koppel inte alls är en trygghet💯. Min kompis vorsteh dödade en katt koppplad.
Håller med, risken med koppel är just att det ger en väldig falsk trygghet. Jag upplever att folk inte anstränger sig lika mycket med sina kopplade hundar ofta som många av dom som har hundarna lösa gör. Av förståeliga skäl är det lätt att inte vara lika uppmärksam på omgivningen och vad som händer eller vad man möter när hunden är kopplad.

Jag litar ofta mycket mera på lösa hundar faktiskt än tokigare hundar i koppel. Självklart kan saker och ting hända oavsett men koppel är verkligen inte per automatik lika med att ta ansvar för sin hund.

Vad gör de då? Alla lösa hundar häromkring har drivit vilt, året om., det är jävelskap. En annan tog en bunt hönor av mig och en bunt kaniner av grannen. Jag har faktiskt inte sett en enda hund som "bara är lös" och inget ofog gör.
Min hund och många fler här omkring där jag bor går lösa varje dag och gör inget ofog alls. Dom bara går på vägen och nosar på buskar och tuvor och träd dom passerar. Hundar är olika, vissa är faktiskt inte brydda alls av vilt eller spårar och stör allt och alla.

Jag bor ju i stan dock och kanske är det så att folk har mer koll generellt på sina hundar här än vad dom har på landet där dom kanske låter dom leva och agera mera fritt.

Lite det här jag menar, jag har själv ett gäng otroligt harmlösa hundar. Dom är liksom harmlösa oavsett om jag har koppel eller inte koppel.
Folk drar alla hundar över samma kant.
Det är tröttsamt för oss som har hundar som faktiskt inte är ute efter varrken eller folk utan faktiskt mest bara är och hänger med matte husse.
Jag har även haft beardisar innan och det var större hundar men precis lika ofarliga.
Vi hade dessutom eget stall då och fullt av vilt både i trädgård och hagar och ingen av hundarna rörde någonsin någon harpalt eller kid som låg gömt.
Hundar är olika. Raser är olika. Individer är olika.

Och ja självklart har jag fostrat dom men olika hundar föds med otroligt olika egenskaper och jag är betydligt mer rädd för att möta en kopplad kamphund oavsett hur starkt koppel den här än att möta en lös labrador.

Precis så. Jag önskar ofta att folk hade haft mer vett i skallen när de valde ras. Det är för många som väljer en hund som ser cool ut, är häftig, tuff, vacker vad som helst men som inte tänker två gånger på vad som finns inne i huvudet på hunden. Vilka egenskaper aveln har förstärkt och förminskat och vad hunden behöver för att må bra.

Olyckor händer oftare när folk skaffat en typ av hund som egentligen inte passar dem, deras engagemang eller livsstil.

Min hund och många fler här omkring där jag bor går lösa varje dag och gör inget ofog alls. Dom bara går på vägen och nosar på buskar och tuvor och träd dom passerar. Hundar är olika, vissa är faktiskt inte brydda alls av vilt eller spårar och stör allt och alla.

Jag bor ju i stan dock och kanske är det så att folk har mer koll generellt på sina hundar här än vad dom har på landet där dom kanske låter dom leva och agera mera fritt.
Samma med mina, dom går lösa varenda dag och har aldrig stört någon.
Jag tror hundar som får mycket frihet och som är vana vid röstkommandon utan ett koppel som sliter dom hit och dit är lugnare generellt.
Hundar som får frihet har inte det där behovet att interagera med allt och alla eller vara överallt när dom väl får chansen.

Det ser man tydligt i hundgårdar. Hundar som ofta går lösa står mest och glor medans hundar som aldrig eller sällan får vara lösa ofta rusar som idioter så fort kopplet åker av.

Precis så. Jag önskar ofta att folk hade haft mer vett i skallen när de valde ras. Det är för många som väljer en hund som ser cool ut, är häftig, tuff, vacker vad som helst men som inte tänker två gånger på vad som finns inne i huvudet på hunden. Vilka egenskaper aveln har förstärkt och förminskat och vad hunden behöver för att må bra.

Olyckor händer oftare när folk skaffat en typ av hund som egentligen inte passar dem, deras engagemang eller livsstil.
Ja jag har haft samma tanke så otroligt många gånger, varför vill inte fler människor bara ha en snäll och enkel hund istället för en hund med massa egenskaper man ständigt behöver jobba med för att den ska fungera i samhället?

Ja jag har haft samma tanke så otroligt många gånger, varför vill inte fler människor bara ha en snäll och enkel hund istället för en hund med massa egenskaper man ständigt behöver jobba med för att den ska fungera i samhället?

Ja, många människor hade haft ett mycket roligare hundägande med en enklare hund.

Ja, många människor hade haft ett mycket roligare hundägande med en enklare hund.
Ja så är det verkligen.
Träffade häromdagen en farbror med en aussie på tårna. Jag frågade om det var hans då jag tänkte att han kanske var hundvakt men nej då det var hans och frugans.

Hunden vrålade for och var helt uppe i det blå och man såg tydligt att farbrorn inte hade verktyg att jobba med hunden.

Nu skulle dom gå på vardagslydnad på vår hundklubb så jag hoppas han mognar in i hundägandet men han startar i otrolig uppförsbacke med en sån hund.

Vad lättare han haft det med en liten sheltie istället om det nu är vallhundar som lockar dom.

Det stämmer inte riktigt, finns några sådana fall som varit uppe i rätten där det oftast slutat med att båda betalar för sitt typ.
Eller så kommer man överens då dom flesta är vettiga och inser sitt misstag.
Min vän hade en hanhundsaggresiv hund som bet en framspringande hanhund ordentligt.
Hon betalde inte en krona då hennes hund varit kopplad och under full kontroll tills den lilla hunden satt i baken på hennes hund.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat