Hund som bitit ihjäl igelkott, någon som hört talas om liknande?

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det bara jag som stör mig på en del hundägares övertro koppel? Koppel=ta sitt ansvar. Jag håller inte med. Ett koppel är ett verktyg bland många, inte ansvarsbefriande. Bara för att man har hunden kopplad betyder inte det att man per automatik tagit sitt ansvar.
Nej, man är ALDRIG utan ansvar när man har hund. Ibland till absurdum. Jag läste igår på min kommuns hemsida att om någon öppnar grinden och släpper ut ens hund, och den i sin tur orsakar en trafikolycka, så är man ansvarig. Alltså inte den som släppte ut hunden. Egentligen är det helt otroligt att man överhuvudtaget vågar äga en hund.

Är det bara jag som stör mig på en del hundägares övertro koppel? Koppel=ta sitt ansvar. Jag håller inte med. Ett koppel är ett verktyg bland många, inte ansvarsbefriande. Bara för att man har hunden kopplad betyder inte det att man per automatik tagit sitt ansvar.
Genom att ha hunden kopplad har man minskat risken för skador på både hunden själv och på omgivningen med typ nittio procent skulle jag vilja säga, särskilt om problemet är att hunden jagar/går på vilt.

Stör mig faktiskt ännu mer på alla som tror att lösa hundar är livsfarliga att varenda lös hund kutar iväg och hittar på jävelskap 🙈
Verkar vara den allmänna uppfattningen hos många.

Stör mig faktiskt ännu mer på alla som tror att lösa hundar är livsfarliga att varenda lös hund kutar iväg och hittar på jävelskap 🙈
Verkar vara den allmänna uppfattningen hos många.
Fast lösa hundar som folk inte har koll på ÄR ett jävla otyg. Jag tycker det är ungefär 50/50 av lösa hundar jag möter som ägarna har vettig kontroll över. Max.
Jag förstår helt klart störningen.

Nej, man är ALDRIG utan ansvar när man har hund. Ibland till absurdum. Jag läste igår på min kommuns hemsida att om någon öppnar grinden och släpper ut ens hund, och den i sin tur orsakar en trafikolycka, så är man ansvarig. Alltså inte den som släppte ut hunden. Egentligen är det helt otroligt att man överhuvudtaget vågar äga en hund.
Ja eller om en hund hoppar in i din inhägnade trädgård och din hund biter den så åker du på det...

Ja eller om en hund hoppar in i din inhägnade trädgård och din hund biter den så åker du på det...
Japp. Samma om din kopplade hund blir attackerad av en lösspringande hund. Skulle den lösspringande hunden bli biten i försvar av din kopplade får du stå för veterinärkostnaderna.

Inte vad jag skrev.
Vad menar du då? Jag har aldrig sett någon som stör sig på en hund som är lös under kontroll - så länge det inte handlar om ren respekt vid typ möten och i hagar och liknande.
Faktum är ju att lösa hundar är ett problem. Jag förstår att det är störigt genrellt, både hundägare emellan och hos icke hundägare.

Vad menar du då? Jag har aldrig sett någon som stör sig på en hund som är lös under kontroll - så länge det inte handlar om ren respekt vid typ möten och i hagar och liknande.
Faktum är ju att lösa hundar är ett problem. Jag förstår att det är störigt genrellt, både hundägare emellan och hos icke hundägare.
Läs omkring galet många tror att alla hundar drar ifrån sin ägare och jagar djur.
Vi är många som har hundar som inte gör det.
Tråden är ett exempel på att koppel inte alls är en trygghet💯. Min kompis vorsteh dödade en katt koppplad.

Läs omkring galet många tror att alla hundar drar ifrån sin ägare och jagar djur.
Tråden är ett exempel på att koppel inte alls är en trygghet💯. Min kompis vorsteh dödade en katt koppplad.
Jag vet ingen som påstår att det är 100% att ha en hund kopplad, jag med flera har skrivit att saker kan hända.

Det HÄR är däremot inga olyckor utan ren hänsynslöshet som går att undvika genom att ställa sina förb*annade gräsklippare så de enbart klipper dagtid när igelkottarna inte är aktiva. :rage:
Folk har ingen koll på igelkottar. Jag är helt övertygad om att de som har igång gräsklipparna på natten har det för att det inte ska märkas när de själva vill använda gräsmattan, och så har de ingen aning om att det kan störa/skada vilda djur.

Jag vet ingen som påstår att det är 100% att ha en hund kopplad, jag med flera har skrivit att saker kan hända.
Menar inte i den här tråden utan överlag, folk går ofta helt bananas över en hund som går lös här i Sverige , även om hunden inte gör annat än går.

Det är ingenting jag sett, hört eller upplevt - däremot förstår jag att folk tröttnar på att många människor med lösa hundar TROR att de har kontroll trots att de inte har det och därmed har en viss bias. Jag vill gärna att folk kopplar sin hund när jag möter dem till exempel, oavsettt hur god kontroll de tycker att de har över sin hund. Det vet ju inte jag, och jag har haft tillräckligt många upplevelser som tyder på motsatsen att jag helt enkelt inte litar på dem.
Det är väl lite där det ligger, inte att folk har någonting emot lösa hundar överlag.

Jag skulle tro att om det finns statistik över hur många hundar som dödat andra djur i koppel/lösa ligger nog de allra, allra flesta i kategorin lösa. Det är helt rimligt att känna sig rätt trygg när man går med sin hund kopplad.

Det är ingenting jag sett, hört eller upplevt - däremot förstår jag att folk tröttnar på att folk med lösa hundar TROR att de har kontroll och därmed har en viss bias. Jag vill gärna att folk kopplar sin hund när jag möter dem till exempel, oavsettt hur god kontroll de tycker att de har över sin hund. Det vet ju inte jag, och jag har haft tillräckligt många upplevelser som tyder på motsatsen att jag helt enkelt inte litar på dem.
Det är väl lite där det ligger, inte att folk har någonting emot lösa hundar överlag.

Jag skulle tro att om det finns statistik över hur många hundar som dödat andra djur i koppel/lösa ligger nog de allra, allra flesta i kategorin lösa. Det är helt rimligt att känna sig rätt trygg när man går med sin hund kopplad.

Och jag har haft tillräckligt erfarenhet av kopplade hundar som attackerar. De tar sig ur selen, rycker kopplet ur händerna eller drar ut flexikopplet. Möter hellre en lös lydig hund än en rabiat i koppel!

Hur kan man missa det, det är ett ständigt jävla gnäll och tjafs om koppeltvång den här säsongen.

Folk tror att alla hundar är totalt livsfarliga utan koppel.
Jag har inte hört eller läst något tjafs om lösa hundar alls där vi är. Kan nog bero på atta hundar vi möter ute är kopplade och så här års så släpper jag aldrig mina om det inte är på min egna tomt.

Och jag har haft tillräckligt erfarenhet av kopplade hundar som attackerar. De tar sig ur selen, rycker kopplet ur händerna eller drar ut flexikopplet. Möter hellre en lös lydig hund än en rabiat i koppel!
Fast det är ju inte så det funkar. En rabiat hund är en rabiat hund. Vill du hellre att den är kopplad eller lös? Blir det bättre om vi låter bli att koppla problemhundar, eller vad menas?
Den kontrollerade och snälla hunden är ju lika snäll om den är kopplad (och är helt oproblematisk att fånga upp och koppla vid möte dessutom, så det är ju ingen ansträngning), men som mötande vet man inte vilket.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat