Hund som blir aggressiv

windsor

Trådstartare
Jag och min man har en stövare som jakthund och vi har en del problem med henne.

Hon är super snäll så länge hon känner sig trygg men när någon kommer till oss blir hon väldigt nervös och tendens till att vara aggressiv. Hon skäller, morrar och reser ragg samtidigt som hon har svansen mellan benen. Hon har aldrig blivit utsatt för något dumt av någon men vår andra hund skäller jämt när det kommer någon (inte aggressiv, spetskorsning). Så fort vår andra hund skäller blir hon nervös och skäller också, fast med ragg och hela köret.

Hennes mamma var lite likadan men hon hade bott i hundgård hela sitt liv och vi tänkte att det var därför och vi har inte haft problem med henne förrän hon blev 2 år. Förut blev hon så lycklig att hon kissade på sig när folk var på besök. Hon har en stor hundgård som hon är i när vi jobbar, annars är hon inne med oss. Sover gärna mycket och går jätte bra att lämna själv inne.

Hon är dessutom vaktig på hundben och igår så fick hon ett älgben som nästan slutade i storbråk mellan oss då jag skulle hämta hon från hundgården och hon stod som en varg över benet och såg riktigt elak ut på mig. Hon slutar om man säger åt hon att gå därifrån men man känner ändå att hon inte fattar att det är "mitt" ben.

Vad gör man?

Hon får lagom med motion och aktivitet. Vi har tydliga regler.

Hade hon inte varit så snäll i övrigt och duktig på att jaga så hade jag tagit bort henne för länge sedan... Har fått veta att hennes syskon också har tendens till nervositet som kan visa sig som aggressiv.

Det här är inte min första hund (men min mans) och jag har aldrig haft en hund som är så här oberäknelig.
 
Sv: Hund som blir aggressiv

Min gissning är att beteendet är ärvt eftersom du säger att hennes mor var likadan och även hennes syskon. Är du säker på att hon kissade på sig av glädje och inte av nervositet förut?
Är jakten värd mer än en hund som mår psykiskt dåligt och är farlig? Tänk om ett barn kommer när hon blir sådär.
Ta hjälp av en duktig hundtränare och var beredd på mycket tid och jobb.
 
Sv: Hund som blir aggressiv

Om ni inte har några andra problem så tycker jag att ni helt enkelt ska stänga undan hunden när ni får gäster. Eller sätta ut henne i hundgården.

Ang att hon vaktar sina ben på det viset som du beskriver så beror det helt enkelt på att förtroendet för dig brister lite och den enklaste lösningen är att du helt enkelt tar med något gott som du ger henne när du ska ta ut henne ur hundgården.
 
Sv: Hund som blir aggressiv

Håller med Hemlig.
Det verkar vara en hund med lite förtroende för människor. Om man dessutom väljer att ta ifrån henne hennes ben lär ju inte förtroendet öka.
Knepig situation.
 
Sv: Hund som blir aggressiv

Håller med att det inte är säkert runt barn, min man tycker inte att det är så stort problem för "det är ju en jakthund"... Jag däremot tycker att det inte spelar så stor roll om det är en jakthund eller sällskapshund, hundarna ska vara sunda i psyket oavsett.

Sen har hon och jag en speciell relation då det är min mans hund och han gör allt roligt med henne medans jag är den tråkiga som sköter lydnaden. Hon blir mer arg mot mig för hon vet att jag ställer krav och mer dominerande än min man.

T.ex. så när man är ute på promenad så låter min man hunden dra i kopplet medans med mig ska hon gå fot. Väldigt tydligt blir det när vi har varsin hund och stövaren blir uppjagad och drar i kopplet med min man och vi byter sedan hund. Då lugnar hon ned sig direkt och går fot på en gång.

Nu är det inte heller att min man låter henne göra precis som hon vill men han korrigerar en ett oönskat beteende för sent.

Jag vet inte heller om jag är för hård med henne ibland och korrigerar för mycket, hon är ingen hund man ska bli arg för då blir hon bara mer nervös. Det bästa i dom situationerna är bara att köra "Ceasar-metoden" och bara vara tyst och visa med kroppspråket.

Vi har som tur än inga barn än men när det är aktuellt så vill jag inte ha kvar henne. Min man kommer däremot inte vilja det så vi får se hur den diskussionen resulterar i...

Hon kissade föresten ned sig för att hon blev lycklig, hon var en riktig kelgris när hon var liten och det är hon iofs nu också men bara mot oss för då känner hon sig trygg.
 
Sv: Hund som blir aggressiv

Fast har ni jobbat som ceasar gör så är det inte så konstigt att hunden blivit "knäpp". Han har en förmåga att få hundarna att göra rätt saker i tv men det är ofta som hundarnas välbefinnande tar stryk.
Vet ett flertal hundar som reagerat liknande som eran på sådan behandling. Att det ser bra ut på ytan betyder inte att det är det på djupet, vilket märks bakom kulisserna och när man läser hundarna lite mer.
 
Sv: Hund som blir aggressiv

Egentligen ska ni ju få er andra hund att sluta skälla när någon kommer, det är väl det som är svårt med 2 hundar- de uppfostrar varandra...
 
Sv: Hund som blir aggressiv

Finns linjer kvar av agresiva jakt hundar (stövare men även älg) kom själv ihåg när min farfar talade om för mej när jag var liten att dom bästa jakt hundarna är aggressiva.

Tur nog vet man bättre nu och jägare vill inte lägre ha en hund som inte låter någon komma fram till fält vilt, dock kan temperamentet dyka upp hos vissa.
 
Sv: Hund som blir aggressiv

Zolt - Vad har fått dig att ha den inställningen? Är det egna slutsatser eller har du bevis på detta? Vad har du för idé att göra när en nervöst dominant hund morrar och visar tänder mot dig? Skulle du skrika på den? Vara glad?

Ridtravare - Jaaahaa nä det har jag inte provat för jag tycker det är SÅ roligt med hundar som skäller... Nej men allvarligt jag är inte helt okunnig, vi har jobbat mycket med den andra hunden men inget funkar. Spets, schäfer och björnhundsmix. Jätte trevlig hund i psyke och otroligt smart, förutom det jobbiga skallet när någon kommer.

nullo-modo - Ja min man säger samma sak, att förut var många jakthundar aggressiva. Men då har dom flesta hundarna i hundgård året runt också.
 
Sv: Hund som blir aggressiv

Jag slängde ut vår stövare och så bor han ute, mycket lyckligare hund.

Låt hunden vara i hundgården mera, vinner ni nog alla på.

Vad för stövare förresten? Om du undrar om bakgrunden på våran så kan du läsa några av mina gamla trådar, då jag inte orkar rabbla allt som blev när han blev över 2 år
 
Sv: Hund som blir aggressiv

En hund som morrar och visar tänder är inte dominant utan visar att den är osäker på dig och vill öka avståndet. Den börjar kanske med att morra varpå du inte ger hunden mer "space " och då eskalerar det hela. Att då köra CM -metoder kan barka rätt åt h-vete, har du "tur" så stänger hunden av men har kvar osäkerheten, har du otur så smäller det
Det är inte en slump att CM relativt ofta blir biten!
 
Sv: Hund som blir aggressiv

En hund som morrar och visar tänder är inte dominant utan visar att den är osäker på dig och vill öka avståndet. Den börjar kanske med att morra varpå du inte ger hunden mer "space " och då eskalerar det hela. Att då köra CM -metoder kan barka rätt åt h-vete, har du "tur" så stänger hunden av men har kvar osäkerheten, har du otur så smäller det
Det är inte en slump att CM relativt ofta blir biten!

Vad olika man läser, det jag läser som ts anser är CM-metoder är att vara lugn och visa hunden vad man vill med kroppsspråk istället för att korrigera med koppel eller rya åt hunden. Det som gör att CMs hundar stänger av är ju inte för att han är lugn utan för att han just korrigera bort alla varningssignaler. Att vara lugn med en osäker hund tror jag alla förespråkar.

TS, det är riktigt att det finns aggressiva drag i en del jakthundsraser, just stövare har jag oxå dåliga erfarenheter av där det aggressiva blandas med osäkerhet. Men det var inte för att de bodde i hundgård utan för att man avlade på sådan individer och trodde att man skulle få en bättre jakthund. Idag tittar man på andra kvalitéer och förhoppningsvis får man bort de linjerna med aggressivitet och osäkerhet. Tyvärr verkar en del anse att det behövs vid grisjakt men jag är inte helt övertygad om det.
Jag skulle inte utmana hunden, den behöver inte alls tycka att benet är ditt, däremot måste den komma när du ber den och lämna benet. Men jag tror att du och din man måste sätta er ner och diskutera hur ni vill ha det med hunden, det är svårt för hunden om den hela tiden får olika signaler. Och när ni kommer fram till något så ta hjälp av en duktig hundtränare som kan jakthundar i allmänhet och stövare i synnerhet för att få hjälp att titta på just eran hund, det är omöjligt att ge råd över nätet.
 
Sv: Hund som blir aggressiv

Vad har du för idé att göra när en nervöst dominant hund morrar och visar tänder mot dig?

Din hund är inte "dominant". Jag har aldrig hört någon använda uttrycket nervöst dominant, det låter väldigt motsägelsefullt.

Din hund litar inte på dig och hennes förtroende minskar ännu mera om du bråkar på henne om att släppa ben. Träna byteshandel (byt saker mot ngt bättre) om du måste kunna ta ifrån henne saker.

Och som flera andra har skrivit, det kan vara det bästa för er att låta hunden vara mera i hundgården. Speciellt när det kommer gäster.
 
Sv: Hund som blir aggressiv

Och när ni kommer fram till något så ta hjälp av en duktig hundtränare som kan jakthundar i allmänhet och stövare i synnerhet för att få hjälp att titta på just eran hund, det är omöjligt att ge råd över nätet.

De flesta som kan stövare är väl gamla jägare som kör 60-talsmetoder och det kommer inte att hjälpa med den här typen av hund. Leta efter en duktig instruktör med moderna metoder, en stövare är inte svårare eller konstigare än en pudel, rottis eller vilken annan hund som helst.
 
Sv: Hund som blir aggressiv

De flesta som kan stövare är väl gamla jägare som kör 60-talsmetoder och det kommer inte att hjälpa med den här typen av hund. Leta efter en duktig instruktör med moderna metoder, en stövare är inte svårare eller konstigare än en pudel, rottis eller vilken annan hund som helst.

Javisst självklart, alla som håller på med jakthundar är gamla jägare som kör 60-tals metoder, men då kan de ju slå sig ihop med brukshundsklubben som bara sliter i hundarna...
Det är rätt tröttsamt att man inte kan se förbi sina egna fördomar... Jag har själv jakthund, tränat för jakthundsinstruktörer och ingen av dem har haft några gamla 60-talsmetoder... De fungerar nämligen inte...
Däremot så finns det andra grejer som kan vara bra att tänka på om man nu ska ha en fungerande jakthund än om du ska ha en sällskapshund/brukshund. Om man dessutom har erfarenhet av jakthundar och i synnerhet stövare så kan de snabbare läsa hunden och ge den hjälp som behövs.
Sen lägger man fokus på olika saker, för mig är det viktigare att hunden kan koppla av och gå bakom mig på hängande koppel än ha ett snyggt fotgående eftersom det är mer funktionellt i skogen. Jag ställer stora krav på att han ska komma omg på inkallning, men är rätt ointresserad av vilken position han har när han kommer till mig, rakt framifrån eller om han sätter sig vid sidan är strunt samma.
 
Sv: Hund som blir aggressiv

De flesta som kan stövare är väl gamla jägare som kör 60-talsmetoder och det kommer inte att hjälpa med den här typen av hund. Leta efter en duktig instruktör med moderna metoder, en stövare är inte svårare eller konstigare än en pudel, rottis eller vilken annan hund som helst.

Varför skulle det vara 60 tals metod? Håller ni i bruks fortfarande på med så gamla inlärnings sätet eller varför tror du det?

Alla yngre jägare köper inte fågel eller kort drivande hundar så fattar inte varför det skulle vara en gammal jägare.
 
Sv: Hund som blir aggressiv

OK, jag ändrar mig till att TS bör vända sig till en duktig instruktör med moderna metoder, jägare eller ej. Jag tycker fortfarande att det är oväsentligt vad instruktören har för hund eller om han/hon sysslar med jakt, bruks eller agility, såna här problem har inte med det att göra. Det vore ju skillnad om hunden jagade dåligt.

Ang SBK som Snurrfian tog upp så dräller det av stollar i den organisationen, så jag skulle aldrig rekommendera en SBK-människa vem som helst för hjälp med hundproblem.

Om TS skriver var hon bor så kanske någon kan rekommendera en specifik instruktör.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 128
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 506
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 250
Senast: Migo
·
Övr. Hund Har nyss fått hem en valp och har sedan tidigare en 6 årig tik. Hon är väldigt nyfiken på valpen vill gärna nosa och titta på vad han...
Svar
18
· Visningar
2 259
Senast: Ratax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp