Bukefalos 28 år!

Hund som börjat reagera med stormskall

Mimmi_Babiana

Trådstartare
Min hund har kommit in i en ålder (10 månader) har nyligen löpt osv. Där hon ser lite "spöken" väldigt lyhörd för vad som sker utanför huset osv och kan helt plötsligt börja stormskälla. Jag har hittills enbart bemött de med att inte göra något alls. Men funderar på om det kan vara en idé att försöka avbryta henne genom att till exempel kasta en godis eller en leksak. Men samtidigt vill jag kanske inte belöna beteendet heller. De kan räcka att det blåser lite extra mycket ute. Eller ska man bara ha lite tålamod och anta att det går över? Tänker att det är väldigt mycket som händer i kroppen nu som gör att hon inte riktigt fungerar som hon brukar. För att förtydliga så tycker jag att det är ok att hon talar om ifall någon är på utsidan men det är mer att hon gjort detta till lite av en grej eller vad man ska säga. Det började för en vecka sedan.

Under promenad så ser hon inte spöken på detta vis. En annan grej hon börjat med är att skälla på hundar som går utanför när vi sitter i bilen. Jag har funderat lite på skvallerträning här. Tror ni att det kan vara rätt väg att gå? Jag tycker det är väldigt intressant med just hundbeteenden så skulle tycka de vore givande med lite bollplank här 🙂

Att skrika nej eller spruta med vatten är inget jag tror på alls. Detta beteende har precis börjat så jag känner mig inte ett dugg stressad av att få fram ett snabbt resultat.
 
Vi brukar köra godisregn här hemma när hundarna fastnar i nåt ljud utanför. Vi har en väldigt skällig hund som granne vägg i vägg så det behövs ibland :) Numera ställer dom sig vid godisburken ganska fort och inväntar regnet :D

Jag skulle inte ignorera utan visa vad hon kan göra istället för att tokskälla. Våra hundar vet som sagt att det blir fest framför godisburken, kanske något liknande kan vara ett alternativ för dig? Mer konkret då kanske slänga lite godis i exempelvis hennes bädd innan hon fastnar i sitt skällande. Det blir ingen belöning för beteendet att ge godis i ett sådant läge, utan en förändring i vad hunden förväntar sig i situationen i framtiden.

Det är i alla fall så jag gör med mina hundar, men det finns säkert fler här på Buke som kan komma med andra tips :)
 
Vi brukar köra godisregn här hemma när hundarna fastnar i nåt ljud utanför. Vi har en väldigt skällig hund som granne vägg i vägg så det behövs ibland :) Numera ställer dom sig vid godisburken ganska fort och inväntar regnet :D

Jag skulle inte ignorera utan visa vad hon kan göra istället för att tokskälla. Våra hundar vet som sagt att det blir fest framför godisburken, kanske något liknande kan vara ett alternativ för dig? Mer konkret då kanske slänga lite godis i exempelvis hennes bädd innan hon fastnar i sitt skällande. Det blir ingen belöning för beteendet att ge godis i ett sådant läge, utan en förändring i vad hunden förväntar sig i situationen i framtiden.

Det är i alla fall så jag gör med mina hundar, men det finns säkert fler här på Buke som kan komma med andra tips :)


Det ska jag pröva! Avleda 😊 De som är svårt just hemma när man kanske sitter avslappnad i tv soffan och hon plötsligt hör något som inte jag hör så blir de ju tyvärr så att jag blir ju lika överraskad jag varje gång så de blir svårt att förekomma henne. Men antar att de kan få henne att släppa det lika fort i och med godisregnet. Tack för tips!

Angående när hon gör så i bilen tycker du jag ska pröva skvallerträning då? (Naturligtvis kör jag inte isåfall utan låter någon annan göra det😅)
 
Det ska jag pröva! Avleda 😊 De som är svårt just hemma när man kanske sitter avslappnad i tv soffan och hon plötsligt hör något som inte jag hör så blir de ju tyvärr så att jag blir ju lika överraskad jag varje gång så de blir svårt att förekomma henne. Men antar att de kan få henne att släppa det lika fort i och med godisregnet. Tack för tips!

Angående när hon gör så i bilen tycker du jag ska pröva skvallerträning då? (Naturligtvis kör jag inte isåfall utan låter någon annan göra det😅)
Jo det är klart att det är svårt att reagera snabbt på ljud som man själv inte hör :D Det kommer säkert inte alltid bli perfekt med tajmingen, men ju oftare man lyckas få hunden att släppa skällandet och lägga fokus på godiset istället desto snabbare kommer den att förstå att det är vad som kommer att hända (och därmed förhoppningsvis ganska snabbt rikta sin uppmärksamhet mot dig istället för det som låter utanför). Sen är det förmodligen så som du säger också att din hund är i en känslig utvecklingsfas nu och säkert inte alltid kommer att höra "spöken" :)

Ja det tycker jag låter som en lämplig grej att prova, det hade nog jag gjort :)

Ett tillägg också angående vaktiga/larmande hundar är att vissa hundägare vet jag bara behöver visa för sin hund att dom har noterat det som hunden skäller på och så är det bra sen. Liksom "nu har jag sett det, tack för att du sa till" och så kan hunden släppa det sen. Lite beroende på din hund och anledningen till att den skäller kanske något sådant kan hjälpa, tänker eftersom du vad jag förstår i dagsläget inte reagerar alls? Den metoden funkar dock inte på mina hundar men kan ju tålas att nämna ändå.
 
Skvallerträning! Magiskt!
Jag föredrar leverpastej el dyl på tub. Själva slickandet lugnar hunden. Går att trycka ut på marken eller kladda lite på nosen.
Synen av en hund som inte kan bestämma sig för om den ska gapskälla eller slicka sig om nosen, haha!

Oavsett vilken belöning du väljer tycker jag att du ska välja en som får hundens hjärta att slå långsammare, inte snabbare..

Försök också se om hunden väljer en speciell plats för att få extra bra uppsikt över skrämmande saker ute. T.ex. hallen, ett fönster osv. Låt inte hunden vara där.

Mina hundar får ej titta genom fönster och inte vara i hallen.
 
Min rottistant började vakta redan som 4 månaders valp.. Jag gick bara fram och sa "det räcker" och kastade en godis bakom henne.
Numera bor jag i lägenhet där det är väldigt lyhört och med grannar som har hemtjänst = det är väldigt mycket spring i trapphuset hela dagarna. Hon vaktade en del i början, men numera höjer hon inte ens huvudet när det springer/pratas i trappen. Inte bryr hon sig heller om brevbäraren som ibland kastar in grejer. Däremot skäller hon om någon är på dörrhandtaget och det är helt okej. Jag kan bryta henne med "det räcker" och be henne gå ifrån dörren.
Jag hade avlett en hund som börjar skälla/vakta, mest för att jag inte vill ha hundar som tomskäller hemma. Dom ska känna sig lugna och inte ha något behov av att lyssna in allt som låter..
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
827
Senast: Trassel12
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
10 934
Senast: Hedinn
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 525
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 394
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp