Bukefalos 28 år!

Hund som fäller.

mimus

Trådstartare
Min släthåtiga foxterrier fäller JÄMT.
Varje dag, året runt. Hans mamma som har mjukar päls fäller nästan aldrig. Min förra korthåriga blandras fällde mycket i perioder.
Hörde att man INTE ska borsta för då aktiveras hårcellerna och de fäller ännu mer.
Började ge olja i maten, men utan resultat, köpte vetegroddsolja och ska försöka med det.
Kan det vara foder relaterat?
Han får Doggy torrfoder.
 
Sv: Hund som fäller.

Om du tror att det kan vara fodret, pröva ett par månader med annat foder och se vad som händer.
Ingen skildnad, gå tillbaks till det gamla om du tycker det var bra.
 
Sv: Hund som fäller.

Det var någon som sa till mig att hanhundar fäller året runt medans tikar bara fäller två ggr om året. Vet inte om det finns någon sanning i det men det stämmer hyfsat på mina två galningar.
 
Sv: Hund som fäller.

Nu vet inte jag vilken sort Doggy du ger. Men är det vad jag tror så är det kanske lite för lite fett i maten. Hundmat som man köper i butik innehåller oftast väldigt lite fett. Det är för att lagringstiden ska bli längre. Där köps hundmat in i stora kvantiteter för att få ett lägre pris.

För lite fett i maten ger en torr och tråkig päls och hundarna fäller. Min ena måste ha minst 12% fett i maten och den andra kring 14% för att få en snygg och "fet" päls.

Om du byter foder eller tillsätter extra med olja så tänk på att det kan ta upp till 3 månader innan du kan säga att du fått effekt eller inte.
 
Sv: Hund som fäller.

Marre.N skrev:
Det var någon som sa till mig att hanhundar fäller året runt medans tikar bara fäller två ggr om året. Vet inte om det finns någon sanning i det men det stämmer hyfsat på mina två galningar.

Hm, ja det kan ju stämma.
 
Sv: Hund som fäller.

Då ska jag kolla upp hur mycket fett det är i det fodret jag ger.

Ang olja, jag tänkte som sagt pröva vetegrodds olja, ska jag ge mer än vad som står?
Vad för foder är att rekomendera just för att höja fetthalten?
 
Sv: Hund som fäller.

Ja, jag har nog varit för snabb med att vänta ut ett resultat.



Ingen som vet ang borstningen? Fäller de mer om man borstar mycket?
 
Sv: Hund som fäller.

Jag skulle inte överdosera. Fodret innehåller redan tillräckligt med e-vit och vetegroddsolja ger ännu mer.

Angående borstning så har jag inte positiva erfarenheter av det. Men det finns ju hundar som inte klarar sig utan det. Jag tycker att pälsen liksom... Blir fluffig och drar åt sig smuts. Men en fetara päls klarar det så klart bättre.

Det finns hur mycket foder som helst att välja på. Gå in i närmaste djur- hundaffär och fråga. Hadejag så liten hund så skulle jag kanske leta foder som har lite mindre säckar än 15 kg.
 
Sv: Hund som fäller.

Foxterrier har väl ungefär samma päls som en JR, och min fäller lite året om. Men ett tag så fällde han extremt mycket, även fast han fick ett mycket bra foder.
Först köpte jag ett pulver som var för hundra med dålig päls, men eftersom han är så kräsen så åt han inte det... Då köpte jag B-vitaminer som jag hade till hästen Shy Feeder, och gav honom det ett tag och det blev mycket bättre.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
4 924
Senast: calm
·
Hundavel & Ras Familjen är sjukt sugen på hund. Tankarna har funnits länge på hund men tajmingen har inte varit rätt. Nu känns det som vi är i ett läge...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
13 073
Senast: Miks
·
Hundavel & Ras En rasvalstråd för ovanlighetens skull. Frågan är, finns ens min drömras? Aktivitetsmässigt vill jag ha en hund som klarar av att...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 862
Senast: Halvblod
·
Hundhälsa Jag har en finsk lapphund, kastrerad hane 6 år. Normalt så brukar han vara i full gång med urfällning nu. Alla år innan (även som...
Svar
1
· Visningar
1 037
Senast: russinbulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Livförsäkring
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp