Bukefalos 28 år!

Hund som fäller!

Hera

Trådstartare
Min schäferhane har nu fällt sen i mitten på april och det är inte lite heller!
Fattar inte att det kan finnas päls kvar på den stackarn. Vi borstar honom varje dag och det tar aldrig slut :D

Han får bra torrfoder och är pigg och mår bra för övrigt. Finns det något man kan ge för att hjälpa honom att fälla?

Som astmatiker och med liten bebis så börjar jag bli lite smått trött på allt hår och att dammsuga hela tiden ;)
 
Sv: Hund som fäller!

Bada hunden med en veckas intervall tills allt är släppt. Borsta efter badet. Då ska det påskyndas lite!:)
 
Sv: Hund som fäller!

Ja, det får nog bli mera bad. Förut så har det räckt med ett bad :)

Kan lovaatt det blir i stallet han får duschas!!!
 
Sv: Hund som fäller!

Det sägs att en Schäfer bara fäller 2 ggr/år men 6 månader i taget :-)
Lite ligger det nog i det, speciellt hanhundar verkar kunna fastna i detta småfällande.
Det enda som jag har märkt hjälper är mycket utevistelse, dvs hundgård hela dagen. Då får dom tjock och fin päls som faller av 2 ggr per år snabbt och enkelt.

Har själv 2 st så det blir ju en del hår.............
 
Sv: Hund som fäller!

testa att ge lite matolja på fodret någon/några gånger i veckan, kan hjälpa upp pälsens kondition lite iaf.
 
Sv: Hund som fäller!

Det sägs att en Schäfer bara fäller 2 ggr/år men 6 månader i taget :-
)

Det där skriver jag under på...fy vad hår det är överallt...
 
Sv: Hund som fäller!

Min tappar aldrig de där typiska tussarna, ni vet när man borstar och kan dra ut tussar med hår. Det är konstant fällande året runt istället så borstar gör jag inte längre. Jag dammsuger huset + hunden istället.
 
Sv: Hund som fäller!

Aldrig hört uttrycket, "fäller som en schäfer"? Mina har då fällt hela året. Den siste jag hade, han hade nog rekordet. Borstade honom varje dag, dammsög varje dag. Den stod framme i hallen för jämnan. När jag borstade honom trodde jag ibland att nu blir han hårlös. Men några blev glada i alla fall. Hängde ut all ull och hår i en nätkasse och hängde i ett träd. Gissa vad småfåglarna blev lyckliga. Vilka härliga bon dom fick.
 
Sv: Hund som fäller!

Håller med - en schäfer fäller hela året, typ:cool: Jag har alltid med mig en karda i bilen och "skänker" bomaterial till alla pippiar ute i skogarna häromkring!

Fast det kan vara farligt...en gång fick jag ett "hotbrev" från en granne där det stod att vi minsanna skräpade ner i naturen och att det blåst in på hans tomt!:eek: Vi bodde då mitt ute i skogen, typ. Det hade tydligen BLÅST och VIRVLAT runt och IN på hans tomt på något mysko vis:D Jag försökte med det här att hår är naturligt och att alla fåglar blir glada av det men det hjälpte inte så mycket:crazy:
 
Sv: Hund som fäller!

Jag förlät honom...tror att han hade lite andra problem också:angel:
 
Sv: Hund som fäller!

Haha välkommen hem till mig här har vi en hund som mer eller mindre ser ut att ha Rabbies :angel: 2 Ica påsar fulla med päls och då snackar vi bara under ull.

Jag brukar bada mina med Balsam de brukar funka super,bada bada och borsta samt föna bort all päls du bara kan få av.
Brukar bada 1-2 gånger i veckan just vid fäll säsongen.
Jag låter alltid mina hundar få en kapsyl Vita gromm en olja i maten varej dag som ger en fantastisk päls (tycker jag) sen hjälper också pälsen lite på traven.
 
Sv: Hund som fäller!

*KL*

Ok då verkar det ju normalt att fälla så här mkt och länge. Det konstiga är att han aldrig gjort så förut, han brukar fälla på 1-2 veckor...

Fick tips om fiskolja idag hos veterinären när jag köpte foder...
 
Sv: Hund som fäller!

Min schäferhane har nu fällt sen i mitten på april och det är inte lite heller!
Fattar inte att det kan finnas päls kvar på den stackarn. Vi borstar honom varje dag och det tar aldrig slut :D

Han får bra torrfoder och är pigg och mår bra för övrigt. Finns det något man kan ge för att hjälpa honom att fälla?

Som astmatiker och med liten bebis så börjar jag bli lite smått trött på allt hår och att dammsuga hela tiden ;)

Åh!!!! jag vet precis hur du känner!!! kommer någon hit på eftermiddagen när man dammsugit på morgonen så tror de att man inte städat på 1 månad :eek:
/malamute ägare
 
Sv: Hund som fäller!

har också samma problem, tiker fäller nå fruktansvärt. förstår inte vad allt kommer ifrån, tuss på tuss men ändå är det lika mycket på henne ändå, är rädd att hon ska bli flintis men nejnej :P.
hon får bada mycket i såpa och borstar varje dag, det hjälper men dammsugaren är frammr varje dag ändå.
Är ju så otroligt varmt ute nu också så jag förstår dom, fy!
 

Liknande trådar

H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
11 148
Senast: Bulldoozer
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 246
Senast: Sassy
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 173
Senast: Ramona
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 248
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp