Hund som inte träffat katt

linzan

Trådstartare
Jag har velat hit och dit med mitt hundköp och blivit totalt förälskad i en hund jag var och kikade på. Men bestämde mig för att säga nej då mina föräldrar har lite svårt att ha 3 stora hundar hemma om det skulle krisa sig för mig MEN nu ringde människan o ska AVLIVA hunden om jag inte tar den :cry:
Jag kan på sätt o vis förstå henne eftersom man vill veta att de får det bra, jag tänker ungefär likadant med min häst ibland men nu har hon ju liksom lagt hundens öde i mina händer känner jag och här har ni ms blödig liksom ;)
Jag grät som en tok efter jag lagt på och nu har jag lyckats fixa så en hundgård ska byggas de dagar det är kris. MEN hunden har aldrig träffat en katt och jag har tagit hand om två från kks.
Hur gör jag nu för att introducera denna hund för katterna utan att det blir kaos? Dom är inte speciellt hundvana heller tyvärr men det ser jag lite som en vanesak. Det går ju att lösa så de har utrymmen som hunden inte kommer in till.

Några tips?

Sv: Hund som inte träffat katt

Vad är det för jycke? Någon känd katthatarras?
Jag tycker att det bästa är att visa katten på en reträttplats och sen får de göra upp själva, katterna vinner i princip jämt.
Sen har man väpnad neutralitet eller ömsesidig respekt bland kombatanterna.

Hundens öde ligger inte dina händer utan i ägarens. Många hotar och försöker ge skuldkänslor genom att ta upp ämnet avlivning när det handlar om omplacering.

Jo jag vet det, men eftersom jag vet att hon faktiskt tänker fullfölja det så mår jag dåligt bara av tanken på det.
Det är en schäfer, en väldigt trevlig och social sådan

MEN nu ringde människan o ska AVLIVA hunden om jag inte tar den :cry:

Några tips?

Ring upp och säg att du tycker det är tråkigt att de ska avliva hunden men att du inte kan ta den.

Vad de gör är att utöva känslomässig utpressning och inget annat och det är otroligt FULT gjort av dem :mad:

I de fall jag tagit in hundar i mitt hem som inte varit kattvana så har de släppts in i bostaden i koppel. Vi har sedan gått runt tills hunden på egen hand fått syn på katten och då avläser jag hundens reaktion. En hund med mycket jakt som blir fixerad, spänd och vibrerar i musklerna får genast veta att det inte ens är tillåtet att titta på katten. Den regeln får hundens sedan leva efter. Jag förväntar mig aldrig att de ska bli vänner och umgås.

HUndar som visar lagom intresse eller inte bryr sig alls släpper jag lösa och sedan får katten sköta resten. Hon springer inte utan talar om var skåpet ska stå om hunden blir för närgången. Har man ett katt som springer så skulle jag göra ett fredat område som katten kan gå undan till och kväsa varje försök till jakt från hundens sida.

Tack för bra tips, det låter vettigt.
Gnist: Jo jag är fullständigt medveten om detta men jag skulle aldrig kunna sova om nätterna om jag
låtit henne avliva en frisk och helt underbart härlig hund. Sen förstår jag med att hon utnyttjar det men jag är helt säker på att hon avlivar honom utan att ens blinka med

När jag introducerade katt för hund så satte jag upp katten (kattunge som aldrig sett hund) på ett katträd utom räckhåll för hunden. Hunden var väldigt cool, men de stirrade på varandra länge innan någon av dem vågade röra sig. Jag har nog haft tur då ingen av dem har försökt att attackera/riva/hugga den andra. De tog omvägar i början och katten fräste när hunden kom för nära. Nu accepterar de varandras närvaro och kan ligga och sova bredvid varandra.

Min förra omplacering hade aldrig träffat katt när han kom till mig. Då hade vi två cornish rex som var super coola och sociala. Hunden reagerade genom att attakera/hugga katterna(hunden var kopplad) och jag trodde det var kört.
Det vi gjorde var att lägga hunden i soffan bredvid mig, katterna var coola och nyfikna, dom gick runt och tittade. Så fort hunden var lugn så fick han massa beröm(lugnt) och godis, han fick ligga ner hela tiden. Vi lät honom lukta i rumpan på katterna och det lugnade honom. Det gick kanske 30min, sedan var hunden helt lugn runt katterna.
Efter det höll vi uppsikt medan hunden var lös. Det hela slutade i alla fall med att hunden och hankatten blev bästa vänner och lekte/sov med varandra hela tiden!

Så, jag trodde verkligen att det var kört, men vi tog det lugnt och gav hunden tid att lugnt lära sig vad en katt var för någonting, och det slutade ju verkligen bra:) Så länge man är lugn och konsekvent borde det gå bra.
(katterna var hundvana).

BatmanYoshiApril2008c.jpg

Pojkarna bara några dagar efter att Yoshi kom hem till oss.

Vill tillägga att "hugga först och kolla sedan" var Yoshis svar på allt i livet, vilket till slut ledde till att han var tvungen att tas bort.
MEN, även han som var ett extremfall så kunde acceptera katterna efter ett tag:)

Har testat det där men katten var hysterisk. Hunden fick sig en smäll av katten och allt går bra så länge katterna ligger o gömmer sig för där kommer han inte åt dom och de känner att de kan gå på honom så då vågar han ej gå fram MEN så fort de visar sig framme så jagar han skiten ur dom. Han blir helt okontaktbar och katten är VANSINNIG och samtidigt skiträdd såklart. Hur hade ni löst det? jättetråkigt att behöva ha dom instängda i vardagsrummet, de är ju vana vid att röra sig i hela huset. Ska jag helt enkelt låta katten ge honom en jävel? är ju rädd om hans ögon, suck

Jag skulle själv ge hunden en jävel istället för att låta katten göra det. Om det är nödvändigt så tillfogar jag sådan smärta och obehag att den aldrig tittar åt katten igen. När det gäller min katts säkerhet i hemmet så kompromissar jag inte och då kan alla mjuka metoder fara åt helvete. Koppel på hunden så att han inte kan jaga och sedan lär du hunden att himlen ramlar ned om den tänker tanken på jakt.

Har testat det där men katten var hysterisk. Hunden fick sig en smäll av katten och allt går bra så länge katterna ligger o gömmer sig för där kommer han inte åt dom och de känner att de kan gå på honom så då vågar han ej gå fram MEN så fort de visar sig framme så jagar han skiten ur dom. Han blir helt okontaktbar och katten är VANSINNIG och samtidigt skiträdd såklart. Hur hade ni löst det? jättetråkigt att behöva ha dom instängda i vardagsrummet, de är ju vana vid att röra sig i hela huset. Ska jag helt enkelt låta katten ge honom en jävel? är ju rädd om hans ögon, suck

Du ska passivitets träna hunden när den är i närheten av katterna!
Alltså; låt katten vara där den vill, men hunden ska ligga ner och vara lugn! Ha hunden kopplad och ha munkorg om du blir jätte nervös, lägg hunden på en valfri plats och se till att den ligger där. Rör den en muskel lägger du lugnt men bestämt till baka hunden på sin plats. Belöna med ett lugnt "bra", lite massage och kanske någon godis så fort hunden slappnar av.
Det är superviktigt att alla människor(speciellt du själv) är lugna när ni tränar det här, ignorera katten, koncentrera dig enbart på att hunden ska slappna av.
Det här kan ta ett tag att få igenom, men det är värt mödan i längden!
Lycka till och berätta hur det går!

det där gjorde jag faktiskt igår, jag slog honom inte men jag praktiskt taget slet ner honom på marken. En munkorg ska absolut införskaffas och Hannapirats råd ska absolut testas för jag anser inte att det hjälpte överdrivet mkt när jag informerade honom om att det var förbjudet. Jag vill gärna prova lite snälla metoder innan jag drar på för fullt.

Jag har haft två som gått igenom detta och på den ena är det borta men den yngre har svårt att låta bli att jag när katten springer. Hon triggas igång.
På den äldre så gick det över med åldern och den yngre har inte kommit riktigt dit.

Nu börjar hon bli så pass gammal att jag kan kommendera ligg eller sitt när kattena rörs sig ute men utan uppbackning så klipper hon dem direkt.

Hon anser att de är till för att jagas och leka med, katterna är snäll så de ger aldrig igen utan de vet att jag går emellan. När jag hämtade henne från kenneln så jagade hon deras katt ända till den kom undan.

"det där gjorde jag faktiskt igår, jag slog honom inte men jag praktiskt taget slet ner honom på marken. En munkorg ska absolut införskaffas och Hannapirats råd ska absolut testas för jag anser inte att det hjälpte överdrivet mkt när jag informerade honom om att det var förbjudet. Jag vill gärna prova lite snälla metoder innan jag drar på för fullt."

Jag skulle vilja göra den här processen (lära hunden att låta katterna vara) så kort det bara går framför allt för katternas skull. Om det inte skulle fungera att fysiskt visa att det där beteendet är förbjudet skulle jag pröva att sätta hunden i "konsekvensrummet". Mao så fort hunden visar minsta intresse av katterna skulle den åka ut ögonaböj (lugnt och bestämt) till ett annat rum i ensamhet en liten stund. Så att hunden kopplar att så fort man hetsar upp sig över katterna så får man vara ensam, och förhoppningsvis har man en hund som tycker om att vara med matte/husse och "tar åt" sig av behandlingen. Det är bara en tanke och kanske inte alls fungerar på just din hund. Det är ju du som känner hunden bäst samt vilka metoder som passar dig, lycka till!

Vill bara tillägga att jag inte prövat det här själv, så jag kan vara helt ute och cykla...

Senast ändrad:

KL
Jag kanske behöver bli lite tuffare mot honom, jag är så jäkla rädd för att han ska bli strykrädd men jag vill ju hemskt gärna att mina stackars katter ska få leva ett bra liv utan att han tar död på dom. Hur ska jag korrigera honom så pass att han fattar att det är totalförbjudet? Förstår ni vad jag menar? På vilket sätt ska jag "bestraffa" honom?

lät ju dumt, men det jag menar är ju att jag vill att han ska ha respekt för mig, inte vara rädd.

Hunden kan gott få bli livrädd för vad som händer när han får kattjakt i tanken. Det innebär inte per automatik att han blir strykrädd eller rädd för dig i allmänhet. Dock är det bara bra att han vet att matte blir en riktigt obehaglig typ om man jagar katt.

Om hunden blir okontaktbar då katten rör sig så är det alldeles för milt att bara slita ned den i backen. Det tar inte och ska man hålla på så sjuttio gånger så är det bara grymt mot hunden. Det ska vara en gång och aldrig mer. Hur hårt man behöver gå på varierar från hund till hund, men jag klappar absolut till om det behövs och det hårt.

Ett absolut måste om man ska använda sig av den metoden är dock att man har mod och vilja att genomdriva det. Man kan inte sluta halvt mitt i bara för att man känner sig elak mot hunden. Då får man komma på något annat sätt.

Jag lägger mig i tråden igen i och med att jag fått hundtillskott och förändrad katt/hundsituation :)

Du ska passivitets träna hunden när den är i närheten av katterna!
Alltså; låt katten vara där den vill, men hunden ska ligga ner och vara lugn! Ha hunden kopplad och ha munkorg om du blir jätte nervös, lägg hunden på en valfri plats och se till att den ligger där. Rör den en muskel lägger du lugnt men bestämt till baka hunden på sin plats. Belöna med ett lugnt "bra", lite massage och kanske någon godis så fort hunden slappnar av.
Det är superviktigt att alla människor(speciellt du själv) är lugna när ni tränar det här, ignorera katten, koncentrera dig enbart på att hunden ska slappna av.
Det här kan ta ett tag att få igenom, men det är värt mödan i längden!
Lycka till och berätta hur det går!

Det var lite intressant. Jag har ju en jourhund (kapphund med jaktinstinkten Herbert) sedan ett par dagar som är lite väl intresserad av katten i hemmet. Just denna metot använde jag igår. Han låg i soffan bredvid mig och när han drog upp huvudet och stirrade på katten, tryckte jag milt ner det igen och masserade lite och han slappnade av tills katten rörde sig igen o.s.v.

Nu ligger han i mitt rum med en grind som katten går förbi lite nu och då och det fungerar över förväntan. Jag nejjar så skarpt jag tycker att det behövs när han tittar alltför stint på katten och berömmer när han ignorerar. Återstår att se när munkorgen är ett minne blott och de båda kan gå om varandra i lägenheten.

Bra tråd med bra tips!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag ska iväg och kika på en schäfer på onsdag, jag är verkligen inte den som köper djur och sen tröttnar efter en tid. Har faktiskt...
Svar
6
· Visningar
865
Senast: linzan
·
  • Låst
Övr. Katt Har lagt i princip samma tråd på hund, men tänkte att jag kanske når fler genom att lägga den här med. Hoppas OK? Får i morgon hem en...
Svar
2
· Visningar
727
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Dalmatiner
  • Valp 2025