Sv: Hund som inte träffat katt
Jag har aldrig haft problem med att hunden jagar katterna men eftersom barn var farliga i hans förra hem så hade han väldigt svårt för att veta hur han skulle bete sig runt dem och då gjorde jag så, han fick gå in i rummet brevid och fick inte vara med på en stund när han gjorde något som var helt fel och han inte lyssnade på tillsägelse.
Jag använde kommandot "gå" som innebär att han har gjort fel och sedan kommandot "stanna" när han var i rummet. Jag rörde honom alltså inte fysiskt mer än de första gångerna då jag fick visa genom att ta i halsbandet vart han skulle.
Numera har jag en helt lugn hund som går och lägger sig vid mina fötter när han inte vet hur han ska bete sig så för min hund fungerade det perfekt
Jag skulle vilja göra den här processen (lära hunden att låta katterna vara) så kort det bara går framför allt för katternas skull. Om det inte skulle fungera att fysiskt visa att det där beteendet är förbjudet skulle jag pröva att sätta hunden i "konsekvensrummet". Mao så fort hunden visar minsta intresse av katterna skulle den åka ut ögonaböj (lugnt och bestämt) till ett annat rum i ensamhet en liten stund. Så att hunden kopplar att så fort man hetsar upp sig över katterna så får man vara ensam, och förhoppningsvis har man en hund som tycker om att vara med matte/husse och "tar åt" sig av behandlingen. Det är bara en tanke och kanske inte alls fungerar på just din hund. Det är ju du som känner hunden bäst samt vilka metoder som passar dig, lycka till!
Jag har aldrig haft problem med att hunden jagar katterna men eftersom barn var farliga i hans förra hem så hade han väldigt svårt för att veta hur han skulle bete sig runt dem och då gjorde jag så, han fick gå in i rummet brevid och fick inte vara med på en stund när han gjorde något som var helt fel och han inte lyssnade på tillsägelse.
Jag använde kommandot "gå" som innebär att han har gjort fel och sedan kommandot "stanna" när han var i rummet. Jag rörde honom alltså inte fysiskt mer än de första gångerna då jag fick visa genom att ta i halsbandet vart han skulle.
Numera har jag en helt lugn hund som går och lägger sig vid mina fötter när han inte vet hur han ska bete sig så för min hund fungerade det perfekt