Hund som inte vill/kan äta/dåligt aptit?

Alexandra_W

Trådstartare
Mr Matvrak åt dåligt på lördagen förra veckan. Eller dåligt och dåligt, han inhalerade inte maten utan petade i sig den. På söndagen bestämde han sig för att han inte ville ha mat. Alls. Ens om man lirkade. På måndagen kunde jag truga i honom en näve pellets genom att hota med att ge det till katten, men det var allt. Verkade klart nedstämd och ur gängorna. Inga kräkningar eller liknande. Avföring som vanligt. Inne mest låg i korgen, ute pigg som en spigg som vanligt. Men känner man honom så helt klart nåt inte var bra. Verkade må illa, låg och svalde och luftslickade och såg obekväm ut.

Veterinärbesök och inte blev vi klokare på det. Hunden märkbart dämpad, men i övrigt hittades inget mer än ett väldigt lindrigt förhöjt kreatininvärde som inte kan vara anledningen. Hem med norocarp och order om prova truga igång aptiten. Han petade mest i godismat, men dagen efter lite intresse för godismaten. På kvällen på tisdagen slafsade han godismat med lite pellets i som han aldrig sett mat. Samma sak onsdag morgon, då lite mer pellets i. Provade bara pellets, men nej.

Tänkte han skulle komma igång, men nix. Han åt en halv portion pellets en dag, men i övrigt nosat på dem, vaktat dem osv - men inte ätit dem. Om jag hällt lite olja eller liknande på dem har han petat i sig dem. Började undra om han räknat ut det kom godare mat om man lät bli. Så sen igår kväll har jag bara erbjudit pellets. Han har inte ätit alls. Nu ikväll började han äta, åt kanske fem sex pellets, tar några fler, släpper ut dem ur munnen och lägger sig sen bredvid skålen.

Jag begriper inte vad som felas, och jag tror eg inte han väntar på godare mat. Det är en extremt matglad hund som aldrig någonsin kinkat med maten. Jag brukar skämta om att han skulle inhalera frigolit om man hällde det i skålen. När han låg på intensiven efter buköppningen åt han från första portionen han erbjöds, och klagade på att de var god mat men snålt tilltagna portioner. Så det här är väldigt, väldigt olikt honom.

Han KAN ju uppenbart äta, alltså det är inget fysiskt problem. Han verkar vilja ha mat/äta, han kommer och rantar när det är matdags och tigger medan jag ställer fram. Men sen... Han verkar sen norocarp inte må illa, och är lite mer lik sig själv. Dock fortfarande mer dämpad än vanligt inne.

Ja, visst kan jag hälla olja på hans mat varje dag - men det känns som enbart en problemlösning. Nåt är det ju som gör att han måste trugas..
 
Vetten kollade halsen gissar jag? Det kan ju vara svårt att se tonsillernas skick på vaken hund, även om dom är illa inflammerade.
 
Kollade vetten tänderna? Kan ju vara en inflammerad tandrot som ibland gör jätteont och ibland släpper ut varet så det onda försvinner. Knäckt tand? Både och kan göra att tungan åker ut o in i munnen.
Hur mycket dricker han? Normalt, mer, mindre? Om han dricker mer och kissar mer så undrar jag om vetten tog njurprover? Njurhundar kan ibland bli illamående.
Tog vetten leverprover? Min ene var väldigt dämpad vid jul o han hade en infektion nånstans som man inte hittade var den satt, men den visade sig i leverproverna.
 
Ja tänderna kollade, kikades ner i halsen (på vaken hund). Tonsiller bortop. Leverprover ua. Njurprover som jag skrev marginellt förhöjt krea annars ua. Dricker normalt, dock några dagar innan mattrasslet drack han mer.

Initial misstanke var ju just lever eller njurar. I övrigt togs blodprov för att se ev infektion, kolla blodvärden etc. Alla prover helt normala, enda som inte var helt ua på blodprovet var som sagt krea som är marginellt förhöjt - men det kan inte orsaka symptomen.

Halsen har jag tänkt då det inte gett sig, därför jag skrev det att han ju kan äta om han vill, och han borde inte ha så ont i halsen att han inte alls kan tänka sig att äta pellets som de är, men kan äta samma pellets med lite olja på (så lite så mer för smaken, inte så de slinker/glider ner lättare eller så). Kan ju se illa ut i halsen ändå, kollades som sagt på vaken hund men där såg det bra ut. Tonsillerna bortopererade förra året efter upprepade tonsilliter.

Ingen dålig andedräkt eller något förutom en dag under matvägrandet.
 
Senast ändrad:
Är torrfodret OK? Det händer att torrfoder blir mögelskadat vid förvaring. Mögelgift är mycket farligt.

Det finns också torrfoder som kan innehålla något skadligt. Aktuellt just nu i amerikanska medier och facebookgrupper är hundägare som berättar om hundar som blivit sjuka och dött av fodret Purina Beneful.

Hundtugg från Kina har skadat/dödat massor av hundar i USA och Kanada. Speciellt de tugg som är av kyckling och kalkon. De flesta tugg som finns i handeln i dag har ursprung Kina.
 
Det är ju svårt för mig att tvärsäkert garantera att det är. Men det luktar normalt, ser normalt ut och han har ätit halva säcken utan problem.
 
Det är ju svårt för mig att tvärsäkert garantera att det är. Men det luktar normalt, ser normalt ut och han har ätit halva säcken utan problem.

Du får åka tillbaka till vet på måndag för vidare utredning. Jag skulle oroa mig om en hund som annars är matglad sluta äta eller får mycket nedsatt aptit. Njurvärdet bör definitivt följas upp, ligger det fortfarande högt bör man inte ignorera det!
 
Kanske en dålig gissning men det är ingen tik i området som löper?

Vet att en del hanhundar tappar matlusten helt då.
 
Du får åka tillbaka till vet på måndag för vidare utredning. Jag skulle oroa mig om en hund som annars är matglad sluta äta eller får mycket nedsatt aptit. Njurvärdet bör definitivt följas upp, ligger det fortfarande högt bör man inte ignorera det!

Det ligger inte högt. Det är marginellt förhöjt. Och det är tänkt att följas upp - men det är inte förklaringen till att han inte äter. Krea ligger på 1.7 och gränsvärdet är 1.5. Övriga njurvärden ua.

Har fortlöpande kontakt med vet, men de har ingen riktigt bra ide just nu. Planen är fortsätta med norocarp en vecka till, och försöka få honom att äta. Tanken med norocarp är om det finns någon inflammation någonstans. (Om jag fattade rätt).

(Och om något blir sämre ska han givetvis in tidigare)
 
Han fick inget för magen samtidigt? Andapsin eller nåt?

Nej inget för magen. Tecknen på illamående försvann med norocarp och han har inga andra tecken på magkatarr/liknande. Men det är kanske en ide i och med att det inte riktigt verkar vilja bli bra. Förhoppningen och tron från vethåll var att det här skulle ge sig på nån vecka. Typ en släng av magsjuka/liknande.
 
Kanske en dålig gissning men det är ingen tik i området som löper?

Vet att en del hanhundar tappar matlusten helt då.

Nej, är inga hundar i området ens. Eller det beror på storleken på område men närmsta är kilometer bort. Dessutom är han kastrerad.

Han är 6 år för övrigt, och som sagt aldrig en enda dag i hela sitt liv trasslat med maten innan det här. Inte nyopererad, inte med feber, inte när han hade ful tonsillit etc. Så det här känns så otroligt inte honom. Och oroande. Veterinärerna är nog inte lika oroade - hundar står sig ju länge utan att äta osv, det är vanligt de kan ha sämre aptit några veckor osv. Och absolut - men inte den här hunden..
 
Nej inget för magen. Tecknen på illamående försvann med norocarp och han har inga andra tecken på magkatarr/liknande. Men det är kanske en ide i och med att det inte riktigt verkar vilja bli bra. Förhoppningen och tron från vethåll var att det här skulle ge sig på nån vecka. Typ en släng av magsjuka/liknande.
Det lär ju inte göra det värre i alla fall. Hoppas att vovven kryar på sig. :)
 
Det är fortfarande för högt och på en hund som inte är uttorkad så ska det följas upp (vilket ni ju ska) och det kan mycket väl vara orsak till hans problem.
75% av njurarnas funktion kan vara nedsatt innan man ens ser någon förändring på blodprover, var på även en marginell höjning kan tyda på fel på njurarna.
Finns såklart även andra orsaker som ger förhöjt kreatinin.

Hoppas han börjar äta så ni slipper åka tillbaka!
 
Både veterinären och djursjukhuset har helt avfärdat att ett så marginellt förhöjt och isolerat värde skulle ge som (enda) symptom att han mår så illa att han inte vill äta. Så nej det kan inte vara orsak till problemet enligt expertisen. Nästan så jag höll på att skriva ett tyvärr där, fast det menar jag eg inte. Jag tar snart hellre vilken diagnos som helst än det här att inte veta, men en njursjukdomsdiagnos skulle tyvärr vara en dödsdom för honom.

Men som sagt, både vet och djursjukhuset har avfärdat att kreavärdet kan vara orsaken till matproblemen.
 
Varför dödsdom? Det finns njurfoder som kan häva det i så fall. Min gamling (nu 14½ år) fick problem med njurarna i höstas. Hade förhöjt kreatinin även han, drack mycket o kissade mycket. Han började äta njurfoder med detsamma och på 2 veckor hade värdet och drickandet rättat till sig. Han äter fortfarande njurfoder och ska göra det livet ut annars är risken stor att det kommer tillbaks. Njurfodret är lite dyrare men han ska ha lite mindre av det, så kostnaden blir ungefär densamma. Han äter Specific CKD, men det finns 3 andra foder om han skulle tröttna på det.
 
Varför dödsdom? Det finns njurfoder som kan häva det i så fall. Min gamling (nu 14½ år) fick problem med njurarna i höstas. Hade förhöjt kreatinin även han, drack mycket o kissade mycket. Han började äta njurfoder med detsamma och på 2 veckor hade värdet och drickandet rättat till sig. Han äter fortfarande njurfoder och ska göra det livet ut annars är risken stor att det kommer tillbaks. Njurfodret är lite dyrare men han ska ha lite mindre av det, så kostnaden blir ungefär densamma. Han äter Specific CKD, men det finns 3 andra foder om han skulle tröttna på det.

Han är foderallergiker, tål inget av de njurfoder som finns. Tyvärr - fodret brukar göra underverk (har en katt med kronisk njursvikt, och hade en hund förr också. Båda fick många fina bonusår med foder. Vovven fick 4 extra år, katten är på 5 eller 6 bonusår och still counting).
 
Ja tänderna kollade, kikades ner i halsen (på vaken hund). Tonsiller bortop. Leverprover ua. Njurprover som jag skrev marginellt förhöjt krea annars ua. Dricker normalt, dock några dagar innan mattrasslet drack han mer.

Initial misstanke var ju just lever eller njurar. I övrigt togs blodprov för att se ev infektion, kolla blodvärden etc. Alla prover helt normala, enda som inte var helt ua på blodprovet var som sagt krea som är marginellt förhöjt - men det kan inte orsaka symptomen.
Inte för att skrämmas men min hund hade exakt samma symptom. Han var pigg och han var glad och fullt normal förutom att han vägrade äta, han åt mindre och mindre och tillslut inget alls. Mådde illa helt enkelt. Gick knappt att truga, vi märkte också att mat som inte luktade någonting tex bara kokt köttfärs gick lättare för honom att äta.

Alla prover var bra, lever osv, inget förhöjt alls. Det visade sig på UL att han hade deformerad lever, biopsi visade sedan att det var elakartad levercancer han hade.

Så en stark rekommendation är att göra ett UL för att kolla hur lever osv ser ut. Nu är det ju inget att göra åt sådant ändå men då behöver det inte gå så långt som det ändå gick för min hund. Jag önskar att jag insisterade på mera undersökningar tidigare och inte accepterade idén om att denna matglada hunden plötsligt blivit kräsen.
 
Inte för att skrämmas men min hund hade exakt samma symptom. Han var pigg och han var glad och fullt normal förutom att han vägrade äta, han åt mindre och mindre och tillslut inget alls. Mådde illa helt enkelt.

Alla prover var bra, lever osv, inget förhöjt alls. Det visade sig på UL att han hade deformerad lever, biopsi visade sedan att det var elakartad levercancer han hade.

Så en stark rekommendation är att göra ett UL för att kolla hur lever osv ser ut.

Hualigen, läskigt just iom att leverproverna inte visade något och det inte fanns några andra symptom.
Nu är jag inte veterinär, men det känns ju som att "nästa steg" sen borde vara att droga ner vovven och dels titta honom i halsen ordentligt och dels kika på buken. Både från insida och utsida antar jag.

För stunden funderar jag på om jag ska riskera en uppblossning av allergin och köpa en liten påse annan hundmat, typ nästan vilken som helst för att se om den går ner bättre. Då kan man ju börja misstänka att det är något fel på just den fodersäck jag har. Alt väntar jag tills mitten på nästa vecka och köper annan säck allergimat. Så är lite avvägning mellan att vänta och ha det såhär, eller att trigga igång kli.. :S
 
Hualigen, läskigt just iom att leverproverna inte visade något och det inte fanns några andra symptom.
Nu är jag inte veterinär, men det känns ju som att "nästa steg" sen borde vara att droga ner vovven och dels titta honom i halsen ordentligt och dels kika på buken. Både från insida och utsida antar jag.

För stunden funderar jag på om jag ska riskera en uppblossning av allergin och köpa en liten påse annan hundmat, typ nästan vilken som helst för att se om den går ner bättre. Då kan man ju börja misstänka att det är något fel på just den fodersäck jag har. Alt väntar jag tills mitten på nästa vecka och köper annan säck allergimat. Så är lite avvägning mellan att vänta och ha det såhär, eller att trigga igång kli.. :S
Vi upptäckte det när vi skulle kolla mag och tarmsystemet så att säga, eftersom hals och tänder var fina så trodde veterinären att det kanske var något problem med magen och då såg dom ju levern som inte såg normal ut. Och det är ju oftast pga sånt här som levercancer upptäckts. Just att det ger såpass lite symptom är otroligt obehagligt.

Du kan ju testa och se om det finns något foder han tycker om, testa foder som inte luktar någonting för att se om det är illamående som gör att han inte äter tex..tex som kokt köttfärs. Min hund åt bara kokt köttfärs i slutet.

Veterinären trodde ju inte på levercancer hos min hund heller pga att proverna var bra, det var verkligen bara en ren slump att det hittades. Så egentligen är det en nackdel när hunden visar symptom men proverna är bra. Obehagligt..behöver ju inte alls vara så för din hund men kräv ordentliga undersökningar och nöj dig inte fören dom hittat något.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 655
Senast: Bison
·
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 554
Senast: Dorinda
·
Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 365
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
936
Senast: annaovega
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp