Hund som inte vill/kan äta/dåligt aptit?

Grejen är att han äter pelletsarna om jag blandar dem med något, häller lite olja på dem eller liknande. Inte med samma aptit som vanligt, men då äter han dem. "Neutrala" så nej. Han verkar vilja äta - men inte pelletsen liksom. Nu nyss stod han och trampade vid fodertunnan (det är lunch kl 14, men han åt ju ingen frukost, så...) och gick med propellersvans till skålen. Men när han ska hugga in luktar han på dem, och sen lägger han sig vid skålen bara (och vaktar den extremt mot katterna, men rör inte maten).

Ger jag ris, köttfärs, renskav etc så äter han med normal aptit. Jag satt och hackade morötter och han tiggde. Morötter är något han normalt absolut kan tänka sig att äta men det är inget jippi direkt. Jag gav honom en morotsbit och han slukade den. Gjorde en stor morotsbit (tänkte det skulle bli så han dels behövde tugga, pellets brukar han som sagt inhalera, och dels så att det "rev" lite i halsen). Glufs. Åt totalt två morötter innan han tyckte det räckte. Normalt kanske han äter en halv.

Det var där jag på allvar, ihop med en kommentar tidigare i tråden, började fundera på om det kan vara något fel på fodret ändå. Hans aptit verkar ju vara tillbaka (förra helgen ville han inte ha godismat heller, då mådde han verkligen dåligt), men inte pellets om de inte "maskeras".

Och visst finns det både hundar som tröttnar på sin mat, som testar att inte äta vanliga maten för att se om det kommer något godare (särskilt om det gör det) etc. Haft sådana med, hade en tik som kunde matvägra i två veckor bara för att se om det inte kom nåt annat. Hon brukade äta var tredje dag sådär i perioder med. Men godis gick alltid ner. Haft en greyhound som var hysteriskt matkinkig och ledsnade på sin mat stup i kvarten, fast hon ledsnade på köttfärs osv med. Men DEN HÄR hunden har som sagt alltid ätit allt. En typisk "äter allt, älskar barn"-hund ;) Om han fått godismat nån gång, så det har aldrig påverkat att han inte ätit vanliga maten sen. Om han en period fått godis med maten (typ fått köttfärs och pellets eller fått burkmat eller så) har det aldrig varit ens en sekunds tvekan när "gamla vanliga tråkiga" maten plötsligt är det enda som erbjuds. Så jag tror verkligen inte att han ledsnat på pelletsen, vill ha godismat och därför testar om han kan få det eller så.

Sen kan det givetvis vara så att han inte mår helt bra och inte har nån vidare aptit men kan tänka sig om man "kryddar" maten - men då borde han banne mig inte ätit morötter som han gjorde. Det bevisade för mig att han ÄR hungrig. (Sen, bara för att få ännu mer felkällor så kan det ju vara så att han är hungrig men det gör ont att äta, så att köpa nytt foder bara ger en hund som äter en dag, eller äter litegrann - jag säger inte att det skulle lösa hela problemet. Men det börjar kännas som om man kanske skulle prova köpa en ny säck.)
 
Tror du ska prova ett annat foder och se vad som händer.
Jag tänker till mig själv, ibland om man ätit något speciellt och sedan blir magsjuk eller liknande så har de hänt att jag inte klarar av att se eller ens känna lukten av just den maten även när jag sedan varit frisk (kan exempelvis fortfarande inte äta nougat efter att ha blivit magsjuk för över 15 år sedan, mår illa bara av tanken). Kanske kan de vara så för hundar också, tänker om han faktiskt va sjuk och mådde riktigt illa och har kopplat ihop det med maten.
Det kan ju inte skada att prova iaf. Hoppas vovven piggnar på sig :)
 
Grejen är att han äter pelletsarna om jag blandar dem med något, häller lite olja på dem eller liknande. Inte med samma aptit som vanligt, men då äter han dem. "Neutrala" så nej. Han verkar vilja äta - men inte pelletsen liksom. Nu nyss stod han och trampade vid fodertunnan (det är lunch kl 14, men han åt ju ingen frukost, så...) och gick med propellersvans till skålen. Men när han ska hugga in luktar han på dem, och sen lägger han sig vid skålen bara (och vaktar den extremt mot katterna, men rör inte maten).
Precis så det var med min hund. Jag upplevde det som att han ville ha mat men så kom han fram till maten och backade. God mat gick bra i början men sen ratade han även godis och sådan. Det var därför jag inte köpte teorin om att min hund var kräsen för han ville ändå ha men det var som att han inte kunde äta det.
 
Nu har jag åkt 17 mil och köpt en ny säck allergimat så får vi se ikväll (tänkte hålla på fodertiderna så han får vänta) om han kan tänka sig att äta av den.
 
Min hund gjorde ju så att varje nytt torrfoder åt han första måltiden, sen ratade han även det nya. Vi hade nog allt foder man kan ha hemma, fick ju köpa ny säck var och varannan dag. Pröva med lite olika matvarianter men vänta inte för länge.

En månad tog det ungefär från det att min hund började må illa och vara svår med maten, sedan gick det successivt nedför, åt mindre och mindre och tillslut ingenting. Så var uppmärksam bara.
 
Jo, fullt inställd på att nyhetens behag kan spela in. Så det är bra om han äter ikväll - men jag tänker inte ropa hurra förrän det gått några dagar. (Och inte helt hurra innan han är av norocarp och fortsätter äta).

Köpte några burkar med. Då kan han iaf få vettig mat tills vetbesök igen. Inte för han har något emot ris och köttfärs och sådär men han kommer gå ner i vikt och det behöver han inte.
 
Och ska absolut vara uppmärksam, och har det du berättat i bakhuvudet. Absolut inte så att jag avfärdat det med att "äh kan det inte vara".

Tanken är att (i samråd med djursjukhuset dit jag åkte för att få tag på allergifoder) ge honom över helgen. Är det fortfarande trassligt med maten då får han åka in dit.
 
Och ska absolut vara uppmärksam, och har det du berättat i bakhuvudet. Absolut inte så att jag avfärdat det med att "äh kan det inte vara".

Tanken är att (i samråd med djursjukhuset dit jag åkte för att få tag på allergifoder) ge honom över helgen. Är det fortfarande trassligt med maten då får han åka in dit.
Hoppas det går bättre för din hund än vad det gick för min. Håller tummarna att det inte är något sådant.
 
En hel massa. Men det som ställer till mest "problem" (alltså gör det svårt att tex hitta foder/godis och så) är fläsk, kyckling/fågel, fisk, ägg och vete.
Du borde ju kunna hitta ett färskfoder som funkar? Han kan ju bli kass i magen av torrfodret, även om han tål det.
 
Du borde ju kunna hitta ett färskfoder som funkar? Han kan ju bli kass i magen av torrfodret, även om han tål det.

Jag ser ingen anledning att byta till torrfoder då det blir extremt dyrt och hunden har svårt att hålla vikten på det. Jag har provat förr, eftersom det är sjukt dyrt att föda en svårfödd, stor riesenschnauzer på allergifoder som kostar nästan 80 kr/kilot och som äter minst 15 kilo i månaden.

Men det blev dyrare med färskfoder (provat två sorter), och hunden gick ändå ner i vikt trots att han åt som en häst. Dessutom krävdes det en extra frys.

Så, jag ser ingen vinst i det. Inte när det finns torrfoder som fungerar.
 
Han åt av nya maten. Om det var nyhetens behag eller ej återstår att se. Men för första gången på en vecka åt han utan mankemang upp en hel portion torrfoder rakt av som det var. Det var inte normal inhalationstakt, men han åt som en hund ska åtminstone och petade inte i sig det.
 

Och det där fodret tål inte min hund. Det var just Olivers som fick oss att inse att han tål inte ägg.

Nu söker jag som sagt inget nytt foder. Jag har levt i 5 år med foderallergin, och tro mig jag skulle inte ge tex Z/D om jag hade alternativ.

Till dags dato finns det ett foder han helt tål - Z/D. Han tål Purinas Vet DeRM hyfsat men får en mycket låggradig reaktion på det.

Ett tag åt han ett lamm och ris foder med enbart ingredienser han tål. Efter flera månader började han klia sönder sig av en ny säck. Jag trodde de bytt recept men nej. Ringde tillverkaren för att höra om de ändrat nåt men inte skrivit på säcken. Nej - men, de kör inte isolerade produktionslinjer. Dvs de kan ha tillverkat ett foder med kyckling i, och sen gör de lammfoder. I första säckarna kan det finnas spår av kyckling. De var seriösa nog att säga att de därför inte kan rekommendera något av sina foder till allergihundar.

Detsamma gäller för de allra flesta tillverkare av vanligt foder. Det är väldigt dyrt med isolerade produktionslinjer.

Så. Jag har den hårda vägen dels lärt mig lusläsa innehållsförteckningar. Om du visste hur många "lamm och ris"-foder som innehåller kycklingfett tex.. Dels har jag lärt mig att innehållsförteckningen är en sak, men du måste kolla produktionen med. Jag har pratat med fler fodertillverkare än jag minns.

Och tillslut som sagt gett Z/D. Det enda han till 110% tål. Jag har gett det trots att det är sjukt jävla svindyrt, har en innehållsförteckning som får en att gråta. Det är inget jag i andra lägen skulle låta komma innanför dörren.

Så. Jag har stenkoll på foderdjungeln. Jag har provat allt och lite till. Men ger Z/D. For a reason... Och som sagt, jag letar inte annat foder. Det har jag gett upp för flera år sedan.
 
Han åt frukost imorse med :) Sen blev jag inbeordrad på jobbet, så ver inte hur han ätit lunch och middag. Men det får jag veta imorgon.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 653
Senast: Bison
·
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 554
Senast: Dorinda
·
Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 365
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
936
Senast: annaovega
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp