Bukefalos 28 år!

Hund som ofta blir dålig i magen

Skugga

Trådstartare
Ja, vad kan det bero på?

Mina hundar åt tidigare Precept (torrfoder) och funkade helt okej. Sedan bytte jag till Mush Vaisto, vilket också funkade bra. Återförsäljaren bytte dock till VomOgHundemat, och sen dess ger jag deras "köttbullar", Active resp Puppy. Får de BARA maten är allt okej, men jag upplever verkligen att de inte tål att få nåt annat. Minsta godis, ben, människomat el dyl gör att bägge två blir sämre i magen, och den lilla får till och från riktigt explosiv diarré. Senast i natt, efter att ha fått ett par bitar morot.

VARFÖR? Är det bara maten som är förklaringen, eller kan det vara nåt annat som ligger bakom? Några teorier? Borde jag åka till vet?

Om man ska byta mat, vad ska jag testa, tycker ni? Jag bor på landet och har svårt att få tag på annat färskfoder. Orjen och Acanas torrfoder finns, vad tror ni om det?

Blir galen snart. *åter till att torka bajs... *
 
Jag gissar att ena hunden är valp eftersom du ger puppy-foder. Valpar har en viss förmåga att plocka i sig både bra och dåligt utomhus. Ja, även vuxna hundar kan peta i sig en del utomhus. Brukar du rasta utan koppel? I så fall kan de mycket väl hitta "godis" (urk) och svälja snabbt så du inte ser, t ex ruttna ben, döda möss o liknande.

Min ene hittade en död mus en gång, jag lyckades få ut den innan han svalde. Den var så rutten så svansen släppte. Oj, så magsjuk han var utan att ha svalt den.

Det du ska hålla koll på vid magsjukor är att de inte blir uttorkade. Man brukar lyfta lätt i nackskinnet, om det går snabbt tillbaks är allt ok, om det går långsamt tillbaks börjar de bli uttorkade och om det inte går tillbaks alls gäller det att komma iväg till vetten snabbt. Även om det går långsamt tillbaks bör man åka, de kan behöva vätskedropp. Och uttorkning kan vara farligt, speciellt för valpar och gamla hundar.

Man brukar fasta en vuxen hund i 24 timmar och en valp i 12 timmar vid magsjuka. Hela tiden ska de ha fri tillgång till vatten (eller hemgjord osaltad buljong kokt på t ex en liten bit kycklingkött, man ska inte ge köttet). Därefter ger man överkokt ris (kokt dubbelt så länge o med dubbelt så mycket vatten som vanligt) med antingen lite kokt vit fisk eller rå oxfärs i. Så blandar man i lite av det vanliga fodret så att man efter 2-3 dagar återigen ger enbart fodret. Om de är magsjuka såpass ofta att de går ner i vikt ska man givetvis åka till vetten oavsett om de är uttorkade eller inte.

Både Orijen och Acana är såvitt jag vet bra foder. Vissa hundar kan reagera med klåda på Orijen, förmodligen för att det är fisk i det.
 
Jag gissar att ena hunden är valp eftersom du ger puppy-foder. Valpar har en viss förmåga att plocka i sig både bra och dåligt utomhus. Ja, även vuxna hundar kan peta i sig en del utomhus. Brukar du rasta utan koppel? I så fall kan de mycket väl hitta "godis" (urk) och svälja snabbt så du inte ser, t ex ruttna ben, döda möss o liknande.

Min ene hittade en död mus en gång, jag lyckades få ut den innan han svalde. Den var så rutten så svansen släppte. Oj, så magsjuk han var utan att ha svalt den.

Det du ska hålla koll på vid magsjukor är att de inte blir uttorkade. Man brukar lyfta lätt i nackskinnet, om det går snabbt tillbaks är allt ok, om det går långsamt tillbaks börjar de bli uttorkade och om det inte går tillbaks alls gäller det att komma iväg till vetten snabbt. Även om det går långsamt tillbaks bör man åka, de kan behöva vätskedropp. Och uttorkning kan vara farligt, speciellt för valpar och gamla hundar.

Man brukar fasta en vuxen hund i 24 timmar och en valp i 12 timmar vid magsjuka. Hela tiden ska de ha fri tillgång till vatten (eller hemgjord osaltad buljong kokt på t ex en liten bit kycklingkött, man ska inte ge köttet). Därefter ger man överkokt ris (kokt dubbelt så länge o med dubbelt så mycket vatten som vanligt) med antingen lite kokt vit fisk eller rå oxfärs i. Så blandar man i lite av det vanliga fodret så att man efter 2-3 dagar återigen ger enbart fodret. Om de är magsjuka såpass ofta att de går ner i vikt ska man givetvis åka till vetten oavsett om de är uttorkade eller inte.

Både Orijen och Acana är såvitt jag vet bra foder. Vissa hundar kan reagera med klåda på Orijen, förmodligen för att det är fisk i det.

Tack för utförligt svar! :heart

Valpen (hehe) är snart elva månader, VoH rekommenderar valpfoder till 1 års ålder.

Jag tror säkert hon äter en hel del ute, hon går och "plockar" en hel del. Tror du förklaringen är så enkel som magsjuka?

Kan fodret ha inverkan på hur bra de tål äckel? Jag tycker bara det är så skumt att hon började bli regelbundet dålig i samband med foderbytet. Dessutom, så här års är ju allt fruset + en hel del snö = svårare att hitta och få i sig vidrigheter = tänker att hon borde varit sämre i höstas när hon var yngre och teoretiskt sett borde få i sig mer äckelpäckel ute?

Hon har inte vätskebrist, är lika pigg och i full gång som vanligt och har inte tappat i vikt. Hittills bara bajset som påverkas, inget kräks (tackgodegud).

Någon tipsade om avmaskning, vad tror vi om det?
 
OK.

Ja, jag tror hon kan få i sig dåligheter ute. Du säger att det är snö. Äter hon/de snö? Dels kyler snön i magen och dels så vet vi inte vad som kommer ner i varken snö eller regn. Äckelpäckel kan hamna ovanpå snön, både när folk slänger ut det och när fåglar tappar det.

Nej, det tycker jag inte ska ha betydelse. Men, tja man vet ju inte hur fodret behandlas hos tillverkare, på väg till butik och i butik. Har det blivit halvt upptinat nånstans eller inte fruset tillräckligt snabbt så säkert kan det finnas bakterier i ibland.

I o med att det kommer o går så tror jag inte det. Men är hon inte avmaskad sen hon kom till dig så skadar det ju inte. Välj i så fall något som tar alla sorters mask. Fråga på apoteket, tror millbemax tar allt. Egentligen ska man ju lämna träckprov, men så länge man inte går till överdrifter kan man avmaska direkt. Numera behöver man ju inte avmaska när man åker utomlands mer än till Norge, annars fanns det hundar för något år sedan som inte klarade att avmaskas 1 gg/mån.
 
Har du avmaskat nyligen/använt "kolla masken"?
Min ena grabb var dålig i magen till och från, utan någon som helst anledning vad det verkade. Inga mönster i vad han åt eller inte åt. Det visade sig att han hade spolmask efter att jag använde "kolla masken". Inget synligt på hunden alls, eventuellt hade han lite mer "gegga" i ögonen. Alla hundar avmaskades (På veterinärs inrådan) och trädgården städades mycket nogsamt för att minska (Men tyvärr inte eliminera) risken för återsmitta.

Cirka tre veckor senare var magen perfekt och har varit det sedan dess, orsaken till obalansen var alltså masken.
 
Vom är starkt för hundmagar. Jobbar på slakteri.
Det är väldig skillnad på vommen beroende på vad det är för ras och hur de är utfodrade. Kött djur som betat fritt, högproducerande mjölkko med mycket spannmål. Osv.
Jag tog hem färsk vom under lång tid och vom från vissa bönders kor kunde de inte äta alls de blev jätte dåliga i magen.
 
Min första tik var under en period så att hon inte kunde äta NÅGOT annat än torrfodret hon då fick, för magen flippade ur och hon fick diarré som var jättesvår att få bort. Inte blev det bättre av att hon dessutom var helt galen i att äta hundskit från andra hundar...

Hur som helst, efter mycket om och men lyckades jag byta foder till henne. Det gjorde jag främst av praktiska skäl då det andra fodret gavs till min andra hund och jag gillade ingredienserna i det mer. Plötsligt fick min första tik världens stålmage och kunde äta precis vad som helst utan problem. Dessutom slutade hon äta skit ute.

Så ja, det kan absolut vara foderbytet som skapar problemen och det kan absolut vara så att det enda man tror att hunden klarar är det enda de egentligen inte tål speciellt bra. Mitt tips är därför att här byta till en annan färskfodersort eller börja blanda i andra köttsorter m.m. i fodret, kanske läsa på lite och börja barfa? Bor man "ute i ödemarken" brukar det inte vara allt för krångligt att få bra kontakter på tex slakterier eller små gårdar och då kunna köpa slaktrester som hundmat till bra pris.
 
Ja, vad kan det bero på?

Mina hundar åt tidigare Precept (torrfoder) och funkade helt okej. Sedan bytte jag till Mush Vaisto, vilket också funkade bra. Återförsäljaren bytte dock till VomOgHundemat, och sen dess ger jag deras "köttbullar", Active resp Puppy. Får de BARA maten är allt okej, men jag upplever verkligen att de inte tål att få nåt annat. Minsta godis, ben, människomat el dyl gör att bägge två blir sämre i magen, och den lilla får till och från riktigt explosiv diarré. Senast i natt, efter att ha fått ett par bitar morot.

VARFÖR? Är det bara maten som är förklaringen, eller kan det vara nåt annat som ligger bakom? Några teorier? Borde jag åka till vet?

Om man ska byta mat, vad ska jag testa, tycker ni? Jag bor på landet och har svårt att få tag på annat färskfoder. Orjen och Acanas torrfoder finns, vad tror ni om det?

Blir galen snart. *åter till att torka bajs... *

Kan du inte byta tillbaka till Precept om magarna funkade bra då?
 
Avmaskning med Millbemax tog död på förra veckans dåliga mage på ett par timmar. Igår fick hon smaka lite annat godis, som hon tidigare reagerat på, och har inte märkt något idag. Pepparpeppar, kanske det var så enkelt som en maskinfektion?

Det är svårt att få tag i annat färskfoder än VomOgHundemat häromkring. Visst kan jag gå tillbaka till Precept, men också det får jag åka för att få tag i (14 mil tor). Det går ju när det är torrfoder, men inte för färskfoder - har för liten frys.

Orjen och Acana finns på orten.
 
Man brukar fasta en vuxen hund i 24 timmar och en valp i 12 timmar vid magsjuka. Hela tiden ska de ha fri tillgång till vatten (eller hemgjord osaltad buljong kokt på t ex en liten bit kycklingkött, man ska inte ge köttet).

Bara ett litet tillägg :) Man brukar numera inte rekomendera fasta till valpar och inte heller fullständig fasta till vuxna hundar med akut diarre/kräkningar. Handlar om att fasta påverkar tarmens ytskikt negativt liksom tarmfuktionen och bakteriefloran.
 
@Ainon Mina hundar har inte varit magsjuka på väldigt länge, så detta nya har jag inte hört innan.

@Skugga Det finns ju företag som levererar foder hem till ytterdörren, inte dyrare än att köpa i butik. De har både fryst färskfoder och torrfoder av alla möjliga sorter.
 
Animail som har i princip allt, Olivers och Husse som har sina egna. Sök på hundfoder hemleverans så hittar du fler. Om de inte kör fram till ytterdörren själva, så skickar de med någon speditör. Min ena hunds uppfödare bor mitt ute i skogen i mörkaste Småland och får allt hundfoder hemkört. Hon ringer o beställer så kommer det 1-2 dagar senare.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
979
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
36 406
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 068
Senast: Lillebjörn
·
Hundhälsa Behöver tips om mat till känsliga magar. Jag har 2 flacoated retriever tikar. Vi körde Priima's färskfoder bra länge, och det funkade...
2
Svar
24
· Visningar
7 733
Senast: sooetnos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp