Bukefalos 28 år!

Hund som tar katter (och andra hundar)

Tur för mina hundar att de inte kan läsa, de hade fått dödsångest av denna tråd med mer eller mindre halva Buke efter sig :D

Hunden dödade katten för de slogs om en råtta som båda ville ha. Okej, låter som resursförsvar i mina öron. Att katten förlorade är ju ingen högoddsare med tanke på storlekskillnaden mellan hund och katt tänker jag.

Att hunden gav sig på en familjemedlem, ja.. Det är ju inte helt ovanligt att hundar som bott ihop i flera år helt plötsligt ryker ihop och försöker döda varandra. Till exempel 2 av mina egna. Men jag skulle aldrig avliva dem för det.. :confused: De funkar ju alldeles utmärkt i livet förutom att de inte kan se varandra.

Och ja, flera av mina hundar har dödat små gnagare (typ möss/råttor) och skulle GLADELIGEN döda även katt och hare om de fick chansen. Några av mina hundar har också resursförsvar och kan flyga på varandra. Som tur är så är de relativt lika stora.

Jag tänker att det är djur, och de är mitt ansvar. Jag får se till så de inte tar katter, jag får se till så att de inte har något att resursvakta, jag får se till att mina tikar som hatar varandra inte behöver ses. Det är ganska enkelt, och alla hundarna funkar alldeles utmärkt i vår vardag.

Ingen av mina hundar visar något som helst tecken på aggressivitet mot människor och barn. Däremot är de flesta av mina hundar rädda för barn för de träffar aldrig barn, så de skonas från det precis som katter skonas från mina hundar.
 
Vill dock tillägga att jag inte är den som dömer om man väljer att avliva sin hund. En död hund lider inte. I många fall är det det bästa man kan göra.

Det jag menar är bara att jag inte tycker en hund ska bli dödsdömd bara för den tagit en katt eller har könsbunden aggression. Det beror väl helt och hållet på vad man som ägare har för förutsättningar och möjligheter att ge den ett anpassat liv eller ett nytt, bra hem som passar hundens egenskaper.
 
Jag tänker att det har med just avel att göra och i detta fall hade jag avlivat?
Jag vet inte vad det är du vill jag ska svara dig? Jag får väl tycka att en hund inte ska döda djur. Punkt. Helst inte råttor eller möss heller men jag tycker att vid katt/hare pga att det är större djur att gränsen är nådd?

Men vilka parametrar i aveln styr valet av storlek på det bytesdjur som hunden väljer att döda? Jag vet inte heller vad du ska svara mig, jag har bara svårt att följa den realistiska logiken i diskussionen. Oavsett vad du tycker är det ju fortfarande rovdjur vi hanterar och väljer att ha som husdjur och att anse att hunden ska kunna göra skillnad för att du tycker så är att förmänskliga arten hund.
 
Jag tänker att det har med just avel att göra och i detta fall hade jag avlivat?
Jag vet inte vad det är du vill jag ska svara dig? Jag får väl tycka att en hund inte ska döda djur. Punkt. Helst inte råttor eller möss heller men jag tycker att vid katt/hare pga att det är större djur att gränsen är nådd?
Men tänker du då att vi inte ska ha några rejälare hundraser då?
Det finns ju ett rätt stort behov av hundar som inte är retrievers liksom, men då kommer det ju med baksidan att de gärna tar vilt eller kanske inte funkar problemfritt med andra hundar. 🤷‍♀️
 
Men vilka parametrar i aveln styr valet av storlek på det bytesdjur som hunden väljer att döda? Jag vet inte heller vad du ska svara mig, jag har bara svårt att följa den realistiska logiken i diskussionen. Oavsett vad du tycker är det ju fortfarande rovdjur vi hanterar och väljer att ha som husdjur och att anse att hunden ska kunna göra skillnad för att du tycker så är att förmänskliga arten hund.

Okej.
Jag har bara jagat med hundar som behöver kunna jaga med oss, de är våra näsor och ögon och där ska de inte döda djuren själva.

Hur kan vi då få vissa raser att inte ha det i sig och vissa inte? De är ju alla ändå hundar.

Jag menar inte att alla hundar som dödar djur ska dö. Jag menar att för mig är det inte ett önskvärt beteende.
 
Men tänker du då att vi inte ska ha några rejälare hundraser då?
Det finns ju ett rätt stort behov av hundar som inte är retrievers liksom, men då kommer det ju med baksidan att de gärna tar vilt eller kanske inte funkar problemfritt med andra hundar. 🤷‍♀️

Vad är rejält då? Att stå öga mot öga med ett vildsvin är väl ingen fegis?
Jag tycker att man ska kunna ha ”rejäla” hundar som inte tar saken i egna händer och dödar. Vad för hot är en katt/hare?
Det är väl inte så ofta de djuren dödas av en hund pga självförsvar?

Problemfritt har jag aldrig heller nämnt. Jag har disskuterat hundar som dödar.
 
Vad är rejält då? Att stå öga mot öga med ett vildsvin är väl ingen fegis?
Jag tycker att man ska kunna ha ”rejäla” hundar som inte tar saken i egna händer och dödar. Vad för hot är en katt/hare?
Det är väl inte så ofta de djuren dödas av en hund pga självförsvar?

Problemfritt har jag aldrig heller nämnt. Jag har disskuterat hundar som dödar.

Faktum är att folk oftast inte vet vad de har i kopplet förrän/om de hamnar i en situation där hunden blir såpass triggad att de dödar. Eftersom de flesta vettiga personer inte försätter sina hundar i såna situationer så vet man ju inte vilka hundar som har det i sig eller inte men jag skulle räkna med att de flesta hundar KAN hamna i en situation där de dödar vilt eller smådjur.
Det finns ju en anledning till att vi har koppeltvång när djuren får ungar, det är för att alla hundar är potentiella hot mot djurungar. Varje år rivs också ett antal får för att folk inte förstår att hålla sina hundar kopplade för Fido är ju såååå snäll :banghead:.
 
Faktum är att folk oftast inte vet vad de har i kopplet förrän/om de hamnar i en situation där hunden blir såpass triggad att de dödar. Eftersom de flesta vettiga personer inte försätter sina hundar i såna situationer så vet man ju inte vilka hundar som har det i sig eller inte men jag skulle räkna med att de flesta hundar KAN hamna i en situation där de dödar vilt eller smådjur.
Det finns ju en anledning till att vi har koppeltvång när djuren får ungar, det är för att alla hundar är potentiella hot mot djurungar. Varje år rivs också ett antal får för att folk inte förstår att hålla sina hundar kopplade för Fido är ju såååå snäll :banghead:.


Viktig poäng! Och får rivs både av sällskaps-, bruks- och jakthundar. Det är inte så att man helt lyckats ta bort kapaciteten och lusten att döda djur från annat än dåligt avlade individer. De hundar som detta gäller är helt normala, de har bara oansvariga ägare.
 
Vad är rejält då? Att stå öga mot öga med ett vildsvin är väl ingen fegis?
Jag tycker att man ska kunna ha ”rejäla” hundar som inte tar saken i egna händer och dödar. Vad för hot är en katt/hare?
Det är väl inte så ofta de djuren dödas av en hund pga självförsvar?

Problemfritt har jag aldrig heller nämnt. Jag har disskuterat hundar som dödar.
Finns nog rätt många vildsvinshundar som skulle döda småvilt? Eller för den delen inte skulle banga att försöka fälla vildsvin heller.
Man vill ju ibland ha hundar som tar saken i egna händer? Att du inte vill ha det är ju en sak - men det finns ju behov av den typen av hund med.
Hot är de väl knappast, men de är ett byte eller som i TS fall något man bråkar om resurs med. Sen är det ju inte supersällan folks hundar blir attackerade av katter heller så det händer nog att de stryker med av den anledningen med.

Ja, och jag menar på att majoriteten av hundar skulle döda under rätt förutsättningar - det är därför det är viktigt att veta att vi har rovdjur som sällskapshundar dvs det är inga gosedjur eller djur med mänsklig logik eller moral.
 
Jag har endast sagt vad jag tycker.
Att det sen ska läggas ord i min mun om ”monster” vilket jag aldrig skrivit, eller att ”alla kan inte ha retrivers” vilket riktar sig mot mig och just den hunden jag har kommer jag lämna tråden.

Jag har inte sagt att alla dessa hundar ska avlivas.
Jag har bara uttryckt min åsikt.
Jag vet att mina hundar inte kommer döda något djur o därmed kanske jag inte ens är en ”vettig person”
 
Okej.
Jag har bara jagat med hundar som behöver kunna jaga med oss, de är våra näsor och ögon och där ska de inte döda djuren själva.

Hur kan vi då få vissa raser att inte ha det i sig och vissa inte? De är ju alla ändå hundar.

Jag menar inte att alla hundar som dödar djur ska dö. Jag menar att för mig är det inte ett önskvärt beteende.

Hundar är ju avlade för olika saker. Vissa har lättare till att döda, andra inte. :) Konstigare än så är det väl inte, tänker jag? Att en retriever inte ska döda fåglar betyder ju inte att en gårdshund inte ska döda skadedjur, eller en tysk jaktterrier inte ska kunna avliva ett skadeskjutet rådjur. Olika raser, olika syften.
 
Jag har endast sagt vad jag tycker.
Att det sen ska läggas ord i min mun om ”monster” vilket jag aldrig skrivit, eller att ”alla kan inte ha retrivers” vilket riktar sig mot mig och just den hunden jag har kommer jag lämna tråden.

Jag har inte sagt att alla dessa hundar ska avlivas.
Jag har bara uttryckt min åsikt.
Jag vet att mina hundar inte kommer döda något djur o därmed kanske jag inte ens är en ”vettig person”

Jag menar bara att man inte enbart kan titta på sina egna hundar och tänka att "alla hundar borde vara så". Och att vad vi anser är en "gräns", inte per automatik är en gräns för ett rovdjur.
 
Hundar är ju avlade för olika saker. Vissa har lättare till att döda, andra inte. :) Konstigare än så är det väl inte, tänker jag? Att en retriever inte ska döda fåglar betyder ju inte att en gårdshund inte ska döda skadedjur, eller en tysk jaktterrier inte ska kunna avliva ett skadeskjutet rådjur. Olika raser, olika syften.

Nej men jag motsätter mig just dödandet.
De kan väl klippa en mus/råtta men inte en hare/katt? Hur kan vissa raser ”fatta” det och känna den gränsen men inte andra?

Kan vi inte få bort dödandet från aveln då?
När nu behöver vi en hund som dödar?

Är min labbe ett gosedjur för han inte gör det och mammas cocker lite mer rejäl för hon dödat fågelungar?
 
Jag menar bara att man inte enbart kan titta på sina egna hundar och tänka att "alla hundar borde vara så". Och att vad vi anser är en "gräns", inte per automatik är en gräns för ett rovdjur.

Ok. Men jag tycker fortfarande det.
Förstår inte varför vi kan få bort det från vissa raser/individer men inte alla?

Men hur ser de gränsen från katt/hare till barn då? Får?
 
Ok. Men jag tycker fortfarande det.
Förstår inte varför vi kan få bort det från vissa raser/individer men inte alla?

Men hur ser de gränsen från katt/hare till barn då? Får?
Barn har aldrig varit och kommer aldrig vara ett naturligt byte för en hund dom gånger en hund biter ett barn handlar det i princip alltid om att barnet inte respekterar hunden eller lek som går överstyr.

För övrigt håller jag med vissa användare i tråden om att hunden låter som en helt vanlig hund och tycker det är märkligt att den ska avlivas utan att ägarens ens kollat möjlighet till omplacering.
 
Nej men jag motsätter mig just dödandet.
De kan väl klippa en mus/råtta men inte en hare/katt? Hur kan vissa raser ”fatta” det och känna den gränsen men inte andra?

Kan vi inte få bort dödandet från aveln då?
När nu behöver vi en hund som dödar?

Är min labbe ett gosedjur för han inte gör det och mammas cocker lite mer rejäl för hon dödat fågelungar?
Varför inte en hare eller en katt? Just hare och katt är ju det som hundar brukar tycka är allrs mest lajbans.
 
Skrev jag monster?
Enligt mig går gränsen vid en katt.
Jo jag vet, vi har haft vorsteh 😅
Det är ju människan som misslyckats såklart men JAG själv vill inte ha hundar som tar livet av katter.
Kompisens vorsteh skulle klippa katter till höger och vänster om han fick.
Tror han tagit en katt i en buske vid något tillfälle ,blixtsnabb.

Helt normalt för den rasen.
 
Barn har aldrig varit och kommer aldrig vara ett naturligt byte för en hund dom gånger en hund biter ett barn handlar det i princip alltid om att barnet inte respekterar hunden eller lek som går överstyr.

För övrigt håller jag med vissa användare i tråden om att hunden låter som en helt vanlig hund och tycker det är märkligt att den ska avlivas utan att ägarens ens kollat möjlighet till omplacering.
Jag instämmer i det övre stycket. Generellt är det lite irriterande när en hund biter en annan hund, till exempel, och folk kommer hojtandes: "Men tänk om det varit ett BARN!" trots att hunden aldrig någonsin visat tendenser att vara aggressiv mot folk.

När det kommer till det andra vet vi ju inte riktigt några detaljer om hur allvarligt, hur plötsligt eller hur oberäkneligt hunden betett sig. Jag skulle vara försiktig med att skuldbelägga ägaren som överväger ett mycket svårt men ansvarsfullt beslut.
 

Liknande trådar

M
Hundhälsa Jag hoppas att folk inte har allt för dömmande saker att säga, och det är såhär att hunden kommer inte avlivas, utan skickas tillbaka...
Svar
13
· Visningar
3 285
Senast: Missfuckhead
·
C
Övr. Hund Har en snart 4-årig jämthundshane som är otroligt trevlig och snäll här hemma, men när jag ska gå ut och gå med honom och man träffar på...
Svar
3
· Visningar
809
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp