Hund som tar katter (och andra hundar)

Huvudet på spiken!

Oprovocerat dödande av andra djur pga hunden blir förbannad, bottnar som sagt inte i nån jaktlust.
Hunden blev förbannad och var större och starkare än katten inget konstigt ett rusk i nacken och katten är död
Jag hade utan tvekan klippt en sån hund som försökt ta en av mina katter, så helt normal reaktion från mig. Inte ens någon av mina egna hundar hade överlevt en sådan handling, trots över 20 år med belgare och ännu fler med andra raser.

Min ena hund högg min granne så han fick uppsöka akuten, första reaktionen var avlivning, men efter mer information så är hunden kvar. Mina katter är det dock dödsdom att röra, inte människor.
Du hade dödat din hund om den dödade en katt?!
 
När jag läser tråden undrar jag varför en del människor valt att ha djuret hund.
Själv skulle jag inte trivas med att ha ett djur som gick så emot mina egna önskemål.

I princip vilken hund som helst kan döda att ruska ett byte gör även små valpar.
I princip all belöning utom godis är jakt och kamp.

Att vi ens kan använda hunden i så många olika hundsporter är tack vare hundens instinkter att jaga kampa leka samarbeta.
 
Tycker ni även en häst som blir rädd och råkar tappa sin ryttare i flykten borde tänkt sig för och inte reagerat så starkt i stunden?
Nej, men jag hade personligen inte velat ha en häst som närsomhelst kan "explodera" av rädsla och sett det som synnerligen problematiskt om den med ojämna mellanrum och utan förvarning gjorde det, så jag hade absolut funderat på omplacering eller andra åtgärder. Precis som jag hade gjort i TS fall med hunden - jag hade inte velat bo med en hund som plötsligt kan gå till aggressiv attack mot mina katter och min andra hund.
 
Barn har aldrig varit och kommer aldrig vara ett naturligt byte för en hund dom gånger en hund biter ett barn handlar det i princip alltid om att barnet inte respekterar hunden eller lek som går överstyr.

För övrigt håller jag med vissa användare i tråden om att hunden låter som en helt vanlig hund och tycker det är märkligt att den ska avlivas utan att ägarens ens kollat möjlighet till omplacering.

Håller inte med det sista. Det finns redan en jäkla massa shitbulls som är tveksamma mentalt, det är hundar som ofta drar till sig märkligt folk som har hund av helt fel anledning. Tycker snarare att det är ansvarsfullt att avliva hunden istället för att lämna över problemet på någon annan.
 
Att ett beteende är naturligt betyder ju inte att det är önskvärt. Resursförsvar är ju i allra högsta grad naturligt, men något som blir problematiskt i vardagen som vi håller hundar. När det gäller exempelvis kloklippning/fasthållning är ju det naturliga beteendet för en hund att inte acceptera det, men det kräver vi att de ska göra och de som inte gör det är hundar vi ser som problematiska.

Jag tycker inte att det är ett dugg fel att inte acceptera naturliga beteenden om de inte funkar i vårt samhälle och den vardagen vi kräver ska fungera för en hund.

Personligen hade jag avlivat hunden om det var min, för jag hade inte litat på att en annan ägare faktiskt tar till alla åtgärder som krävs för att inga fler olyckor ska hända. Sett alldeles för många ägare som ser mellan fingrarna på sina egna hundars beteende eller tänker att det blir bättre, eller ”det har ju inte hänt hos mig/på x antal månader/år” och så släpper man på ramarna…

Riskerna för skador på andra djur finns alltid med hund. Det finns sällan en anledning till att öka de riskerna med en hund som redan haft ihjäl flera.
 
Nej, men jag hade personligen inte velat ha en häst som närsomhelst kan "explodera" av rädsla och sett det som synnerligen problematiskt om den med ojämna mellanrum och utan förvarning gjorde det, så jag hade absolut funderat på omplacering eller andra åtgärder. Precis som jag hade gjort i TS fall med hunden - jag hade inte velat bo med en hund som plötsligt kan gå till aggressiv attack mot mina katter och min andra hund.
Du missade poängen med ungefär 100 procent.

Det är grundläggande genetik.
 
Senast ändrad:
Jag vänder mig mot det generella påståendet att en hund som dödar en katt automatiskt ska avlivas, att ts i detta fall avlivar sin hund tycker jag är ansvarsfullt. Som jag förstår det så är inte det enda problemet att hunden knipit en katt utan en hel del andra saker också som gör det till en olämplig hund.

Vår hund dödade katten som smög upp jämsides med honom genom att bara vända på huvudet lite snabbt utan nän avsikt att döda men träffade kattungen så olyckligt i det här fallet att den dog på fläcken. Hade han haft ett ben och nafsat katten i en liknande situation så hade han troligen inte heller blivit avlivad även om katten dött. Det hade varit olyckligt men det hade ju inte varit en dödsdom för hunden.
Om hunden med vett och vilja hade förföljt och försökt döda hemmets katter och uppfostran och träning gått bet så hade hunden troligen omplacerats till ett hem utan katt (om man inte att att omplacera katterna) såtillvida att hunden i övrigt är okomplicerad och enkel att ha att göra med.

Jag tycker ändå att man måste ta hänsyn till situationen, det är djur vi har att göra med som ibland reagerar efter instinkt utan att det passerar hjärnkontoret. Vi har en hund som rätt ofta är snabb på att reagera instinktivt och det innebär såklart att vi håller lite mer koll på honom än de hundarna som "tänker först". Det innebär ju inte att de andra hundarna inte skulle kunna göra nåt om det blir tillräckligt stor retning eller en triggande situation men de har lite längre dit.
Djur mår inte bra av att bli förmänskligade, vi kan inte heller plocka ihop dom som legobitar efter eget tycke för då förstör vi vad hunden faktiskt är. Att hålla på med djur innebär att man bör ha respekt för att de har olika drifter och att de ibland reagerar efter sina instinkter och att oväntade situationer kan uppstå, sen tränar man ju såklart förebyggabde för det man inte vill ha och bygger på de egenskaper som är önskvärda.
Sen är det så att vissa hundar inte kan få ett bra hundliv i vårt samhälle idag pga beteende problematik, mentala brister eller att de helt enkelt passar in och då är det snällaste och mest ansvarsfulla man kan göra att låta dem vandra vidare.
 
Du missade poängen med ungefär 100 procent.

Det är grundläggande genetik.
Fast samma genetik säger också att det är extremt onaturligt för en häst att ha en ryttare på ryggen. Ändå är det något vi kräver att hästarna ska klara. Det är även viktigt för de flesta av oss att hästarna ska klara av trafik, sitta fast, gå in i trånga utrymmen och annat som går emot deras naturliga instinkter.

Att ett beteende är naturligt innebär inte per automatik att det är lämpligt för domesticerade djur.
 
Jag hade utan tvekan klippt en sån hund som försökt ta en av mina katter, så helt normal reaktion från mig. Inte ens någon av mina egna hundar hade överlevt en sådan handling, trots över 20 år med belgare och ännu fler med andra raser.

Min ena hund högg min granne så han fick uppsöka akuten, första reaktionen var avlivning, men efter mer information så är hunden kvar. Mina katter är det dock dödsdom att röra, inte människor.
Så det är okej att bita människor men inte katter? Intressant inställning..

Skulle du döda hunden om den tog en sork? En hare? En tamkanin? En fluga? Vart går gränsen för dig och hur ska hunden förstå skillnaden?
 
Hunden blev förbannad och var större och starkare än katten inget konstigt ett rusk i nacken och katten är död
Du hade dödat din hund om den dödade en katt?!
Ja, om min hund skulle få för sig att bita ihjäl någon av mina katter blev det enkel biljett till veterinären., omedelbart.
 
Den går självklart kopplad det är ingen ras du kan släppa då piper den iväg och jagar på egen tass :)

Den var även kopplad när den tog katten är dock lite osäker på om det var den eller hennes andra jakthund. Men katten hade tittat ut ur busken när dom passerat och hunden hade klippt den blixtsnabbt trots kort koppel.
Jag har också haft en hund som tagit en katt, i koppel. Han bara nosade i en buske precis som vanligt på promenaden, och kom ut med en katt i munnen. Han var dock extremt lydig och släppte på loss, så ingen katt kom till skada den gången.

De tikarna jag har idag som tar sork gör det i koppel. De är blixtsnabba, de gör det på slakt koppel, inte ett ryck och jag ser inte djuret innan de plötsligt har det i munnen.
 
Så det är okej att bita människor men inte katter? Intressant inställning..

Skulle du döda hunden om den tog en sork? En hare? En tamkanin? En fluga? Vart går gränsen för dig och hur ska hunden förstå skillnaden?
Min första reaktion var som jag skrev att hunden skulle avlivas, när jag fick reda på omständigheterna kring varför han bet ansåg jag att hans reaktion var helt riktig så han fick vara kvar och han och grannen har inga som helst problem med varandra.
 
Fast samma genetik säger också att det är extremt onaturligt för en häst att ha en ryttare på ryggen. Ändå är det något vi kräver att hästarna ska klara. Det är även viktigt för de flesta av oss att hästarna ska klara av trafik, sitta fast, gå in i trånga utrymmen och annat som går emot deras naturliga instinkter.

Att ett beteende är naturligt innebär inte per automatik att det är lämpligt för domesticerade djur.
Att döda ligger helt naturligt i en hunds natur likaväl som att en häst flyr.
Det är bara att vi människor miljötränar våra djur .
 
Natueligt för en häst sty fly naturligt för en hund att döda.
Tack, det fattade jag. Det jag menade med mitt svar var att fastän båda sakerna är naturliga för respektive djur, så kan jag inte tänka mig att tillbringa min fritid med eller bo med ett djur som har väldigt stark instinkt att fly respektive döda. Jag har därför en hund som fredligt samexisterar med mina katter (samtidigt som både katterna och hunden fångar och dödar möss när de kan) och en häst som visserligen kan bli rädd, men inte är blixtsnabbt reaktiv utan snarare "stanna-och-tänka-sorten". Bara för att en reaktion är naturlig är det inte säkert att den fungerar eller är hanterbar i den miljö som djuret behöver vistas i, och då får man på lämpligt sätt ta bort djuret ur den miljön.
 
Min första reaktion var som jag skrev att hunden skulle avlivas, när jag fick reda på omständigheterna kring varför han bet ansåg jag att hans reaktion var helt riktig så han fick vara kvar och han och grannen har inga som helst problem med varandra.
Men varför har du hund om du är så emot deras natur självklart kan även dina hundar bita ihjäl en katt om dom hamnar i en sån situation.
Då ska du alltså åka till veterinären och avliva den eller klippa den på plats.

Varför inte hålla sig till andra typer av djur om man är så emot hundens natur?
 

Liknande trådar

M
Hundhälsa Jag hoppas att folk inte har allt för dömmande saker att säga, och det är såhär att hunden kommer inte avlivas, utan skickas tillbaka...
Svar
13
· Visningar
3 276
Senast: Missfuckhead
·
C
Övr. Hund Har en snart 4-årig jämthundshane som är otroligt trevlig och snäll här hemma, men när jag ska gå ut och gå med honom och man träffar på...
Svar
3
· Visningar
802
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp