Hund som tar katter (och andra hundar)

Tack, det fattade jag. Det jag menade med mitt svar var att fastän båda sakerna är naturliga för respektive djur, så kan jag inte tänka mig att tillbringa min fritid med eller bo med ett djur som har väldigt stark instinkt att fly respektive döda. Jag har därför en hund som fredligt samexisterar med mina katter (samtidigt som både katterna och hunden fångar och dödar möss när de kan) och en häst som visserligen kan bli rädd, men inte är blixtsnabbt reaktiv utan snarare "stanna-och-tänka-sorten". Bara för att en reaktion är naturlig är det inte säkert att den fungerar eller är hanterbar i den miljö som djuret behöver vistas i, och då får man på lämpligt sätt ta bort djuret ur den miljön.
Fast det finns inte många hundar som dödar katter på löpande band eller hästar som skenar dagligen men båda arterna har det i sig helt naturligt om fel situation uppstår :)
 
Fast nja, det är inte så enkelt som att bara miljöträna. Genetiska faktorer handlar mycket om avel, så där har vi möjlighet att påverka en hel del när det gäller vilka egenskaper vi vill ha.
Vi kan inte plocka bort artens grundläggande genetik, hur ska du avla fram en hästras som inte flyr vid rädsla eller extrem rädsla menar du?
 
Fast det finns inte många hundar som dödar katter på löpande band eller hästar som skenar dagligen men båda arterna har det i sig helt naturligt om fel situation uppstår :)
Ja, självklart, något annat har jag inte sagt (även om jag tyvärr haft en häst av den sorten du nämner). Men både bland hästar och hundar finns det såväl raser som individer som har de där instinkterna starkare eller svagare. Min nuvarande supersnälla häst KAN ju en dag bli så rädd att han skenar och hunden KAN plötsligt lacka ur på katterna och anfalla, men sannolikheten med just de individerna är mindre än om jag haft andra individer/raser.
 
Ja, självklart, något annat har jag inte sagt (även om jag tyvärr haft en häst av den sorten du nämner). Men både bland hästar och hundar finns det såväl raser som individer som har de där instinkterna starkare eller svagare. Min nuvarande supersnälla häst KAN ju en dag bli så rädd att han skenar och hunden KAN plötsligt lacka ur på katterna och anfalla, men sannolikheten med just de individerna är mindre än om jag haft andra individer/raser.
Ja och ts hund är en hund med rätt mycket kraft i sig dvs beteendet ligger mer naturligt hos en sån hund än vad det gör hos min lhasa apso som bara jagar om man skulle servera haren framför näsan.
 
Men varför har du hund om du är så emot deras natur självklart kan även dina hundar bita ihjäl en katt om dom hamnar i en sån situation.
Då ska du alltså åka till veterinären och avliva den eller klippa den på plats.

Varför inte hålla sig till andra typer av djur om man är så emot hundens natur?
Jag älskar mina djur men om min malle efter 10 år får för sig att döda mina katter ska han bort, direkt och det är inget som angår dig öht.
 
Jag älskar mina djur men om min malle efter 10 år får för sig att döda mina katter ska han bort, direkt och det är inget som angår dig öht.
Varför diskutera på bukefalos om du inte tycker det angår någon annan?
Så om din hund dödar dina katter dödar du även hunden och har då varken katt eller hund kvar 😇
Logiskt.
 
Exakt. Och min hund ligger nånstans mittemellan - han vill hellre valla katterna än jaga dem liksom :rofl:
Ja det är verkligen häftigt hur mycket olika användningsområden hundar har fått genom åren.
Jag tror ju i grund och botten även vall härstammar ifrån jakt och förföljelse:)
 
Vi kan inte plocka bort artens grundläggande genetik, hur ska du avla fram en hästras som inte flyr vid rädsla eller extrem rädsla menar du?
Jag har inte sagt att vi kan avla bort det, utan att vi kan påverka mycket. Det ser vi ju tydligt hur olika instinkter är olika starka hos olika raser, eller hur?

Och då kan det mycket väl vara så, att vissa hundar har egenskaper som inte är önskvärda på det sätt som man vill/behöver hålla hunden och då får man ju antingen hålla hunden på ett annat sätt eller hitta en annan lösning åt den.

Stort resursförsvar är ju inget onaturligt, men inget som generellt önskas hos tamhundar och blir i regel ett problem och potentiell fara för både andra djur och människor i hundens närhet. Och nej, jag anser inte att det är fel att avliva en sån hund eftersom det kan bli svårt att anpassa hemmiljön så den funkar bra för alla som bor där (inklusive hunden).
 
Jag har inte sagt att vi kan avla bort det, utan att vi kan påverka mycket. Det ser vi ju tydligt hur olika instinkter är olika starka hos olika raser, eller hur?

Och då kan det mycket väl vara så, att vissa hundar har egenskaper som inte är önskvärda på det sätt som man vill/behöver hålla hunden och då får man ju antingen hålla hunden på ett annat sätt eller hitta en annan lösning åt den.

Stort resursförsvar är ju inget onaturligt, men inget som generellt önskas hos tamhundar och blir i regel ett problem och potentiell fara för både andra djur och människor i hundens närhet. Och nej, jag anser inte att det är fel att avliva en sån hund eftersom det kan bli svårt att anpassa hemmiljön så den funkar bra för alla som bor där (inklusive hunden).
Jag anser väl mer att vi kan avla fram men inte avla bort.

Ja resursförsvar är inte önskvärt men det kommer ofta med på köpet när vi avlar på lite skärpa :)

Det är svårt att sortera så när man avlar på levande varelser:)
 
Tänker på exempelvis kamphundarna som avlats för absolut inget ändamål alls annat än sällskap och utställning men nog kan dom slåss om dom hamnar i slagsmål eller sällskaphundarna mycket sällan ger som sig iväg och spårar upp vilt men tar du med den till en kapplöpningsbana och sätter en trasa framför näsan nog jagar dom.
 
Varför diskutera på bukefalos om du inte tycker det angår någon annan?
Så om din hund dödar dina katter dödar du även hunden och har då varken katt eller hund kvar 😇
Logiskt.
Jag har hundar och katter, börjar en hund döda mina katter ska han bort.
Mina djur angår varken dig eller andra, det angår dig inte heller om jag diskuterar eller varför jag gör det. Du har ingen skyldighet att svara på mina inlägg, eller ens läsa dem.
 
Ja det är verkligen häftigt hur mycket olika användningsområden hundar har fått genom åren.
Jag tror ju i grund och botten även vall härstammar ifrån jakt och förföljelse:)
Ja, det tror jag med, åtminstone delvis. Tror att det också är ett flockdjursbeteende för att hålla ihop den egna flocken - även hästar vallar ju 😊
 
Jag älskar mina djur men om min malle efter 10 år får för sig att döda mina katter ska han bort, direkt och det är inget som angår dig öht.
Jag förstår dig.
Min katt är lika viktig som mina hundar.
Nej det är inte samma sak för en hund att döda en katt som om den skulle döda en hund.
Men för mig är det.
 
Jag förstår dig.
Min katt är lika viktig som mina hundar.
Nej det är inte samma sak för en hund att döda en katt som om den skulle döda en hund.
Men för mig är det.
Jag förstår helt och hållet också, det finns ingen grad här i huset mellan katten och hunden, men även en mindre hund kan lätt stryka med vid en konfrontation och jag kan inte säga att jag omedelbums skulle avliva min andra hund för det om olyckan skulle vara framme i mitt hem. Till exempel. Ibland händer otroligt olyckliga saker när vi har flera djur i samma hem.

En vän till mig blev mycket tragiskt av med hunden när hennes häst trampade på den, och visst kan man skuldbelägga henne och söka fel i situationen i all oändlighet - men det var ingen som talade om att avliva hästen.
 
Exakt. Och min hund ligger nånstans mittemellan - han vill hellre valla katterna än jaga dem liksom :rofl:
Delvis kl. Jag hade en hund som klippte katter om hon kom åt. Hon är en klok fin vallhund med superb djurkänsla, men -hatar- katter och tack vare ett stort mod vid social press från vallningsdjur, helt omöjlig för en katt att "skrämma bort".

Hundar är komplexa, vallning är inte en motsättning till jakt och driften att döda betyder inte automatiskt att en hund är farlig. Bara att man som ägare har ett stort ansvar för att inte hunden hamnar i lägen där den kan skada sin omgivning.

(En bekant fick en tacka uppäten levande av en jättesnäll labrador för inte så länge sedan. De hittade hunden när den hunnit äta hela tackans lår, och hon levde fortfarande. Hunden rastades lös i ett betesområde med får.)
 
Delvis kl. Jag hade en hund som klippte katter om hon kom åt. Hon är en klok fin vallhund med superb djurkänsla, men -hatar- katter och tack vare ett stort mod vid social press från vallningsdjur, helt omöjlig för en katt att "skrämma bort".

Hundar är komplexa, vallning är inte en motsättning till jakt och driften att döda betyder inte automatiskt att en hund är farlig. Bara att man som ägare har ett stort ansvar för att inte hunden hamnar i lägen där den kan skada sin omgivning.

(En bekant fick en tacka uppäten levande av en jättesnäll labrador för inte så länge sedan. De hittade hunden när den hunnit äta hela tackans lår, och hon levde fortfarande. Hunden rastades lös i ett betesområde med får.)
Jag "gillar" givetvis stycket i mitten, det sista måste varit fruktansvärt. Jag vet dessvärre att det inte är det minsta ovanligt med hundar som på allvar river och dödar får. Vanliga sällskapshundar som går lösa med husse och matte varje dag.
 
Varför diskutera på bukefalos om du inte tycker det angår någon annan?
Så om din hund dödar dina katter dödar du även hunden och har då varken katt eller hund kvar 😇
Logiskt.

Skulle du tycka lika om hunden dödat familjens andra hundar? För vad jag ser ofta, så ifrågasätts inte avlivning speciellt mycket när en hund gått på och ev dödat flertalet andra hundar.
 

Liknande trådar

M
Hundhälsa Jag hoppas att folk inte har allt för dömmande saker att säga, och det är såhär att hunden kommer inte avlivas, utan skickas tillbaka...
Svar
13
· Visningar
3 276
Senast: Missfuckhead
·
C
Övr. Hund Har en snart 4-årig jämthundshane som är otroligt trevlig och snäll här hemma, men när jag ska gå ut och gå med honom och man träffar på...
Svar
3
· Visningar
801
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jaktgolden eller jaktlabrador?
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp