Bukefalos 28 år!

Hund som tar över...

Sv: Hund som tar över...

Böjer du dig ner får du räkna med att bli nafsad i näsan om du gör det vid ett tillfälle som nu ikväll. Smackar du till henne på nosen kan du räkna med att hon försöker igen, hon blir triggad av vissa saker om man ska korrigera henne fysiskt. Det gäller att veta precis hur mycket man ska ta i, liksom. Det är där sambon har lite problem, vissa saker kan han ta i för mycket för och vissa saker är han för snäll för... att drämma ner henne i backen är bara onödigt på denna hund och skapar bara mer konflikt.
 
Sv: Hund som tar över...

Men hon får inte ta sig över gallret för så blir det bannor och march tillbaka. Det är bara att vara envis. Tidsödande jag vet! :D (vad tror du jag gör med ohängda schnauzern? ;) )

Välter hon galler i tid och otid blir våran andra hund superstressad. Han hatar kompostgaller, och det här är en ganska liten och lyhörd lägenhet :(. Och hemma är det ju inte något vi behöver att korrigera med? Hon funkar klockrent i det mesta så länge hon vet vad som krävs. Det var ju promenaden han fick problem med nu.
 
Sv: Hund som tar över...

varför ska jag kräva att hon sitter 10 sekunder längre än vår sällskapshund innan ett varsågod innan maten t ex för att hon råkar vara en brukshund?
För att hon uppenbarligen behöver det!! Det handlar inte om att hon är en brukshund, det handlar om att hon är en hund som kräver lite mer är vad eran sällskapshund gör.

Jag ställer betydligt högre krav på min Jack Russell än vad jag gör på min chihuahua. Jag är mycket mer petig i hur JRT lyssnar och hur hon reagerar än vad jag är med chihuahuan, just eftersom JRT har ett annat temperament och eftersom hon kräver mer av mig. Ju mer hunden kräver av mig, ju mer kräver jag av den. Jag kräver massor med saker av min Jack Russell som jag inte kräver av min chihuahua, tex fot vid varje hundmöte, vänta längre för att få någonting, sitta på första kommandot, jag kräver helt enkelt en mycket större lyhördhet från min Jack Russell än vad jag gör med min chihuahua. Hon kräver det av mig!

Och ja, nog spelar det vardagliga in men hon är ju fortfarande en dominant hund.
Och ju mer dominant hund ju mer dominant måste du vara. Inget mesande med henne heller. Antingen så lyder hon eller så gör hon det inte och då blir det en korrigering.
 
Sv: Hund som tar över...

Arrgh, nu när jag läser mina svar känns det som att jag är allt annat än tillmötesgående. Men ni ska veta att jag givetvis tar mig en funderare över varje svar ni ger! Problemet är ju att både han och jag är konsekventa i det vardagliga, ska man jämföra så visst, jag mer än honom men då kommer vi ju tillbaka till det där med att skaffa honom tillräckligt med erfarenhet, lära tyda kroppsspråk osv.

Det mesta här hemma fungerar ju klockrent, resten kan man ju nästan skylla på att hon faktiskt är en unghund inne i en könsmognad och en spökperiod. Bortser man från dominerandet är hon ju som vilken busig unghund som helst.
 
Sv: Hund som tar över...

visst har vi olika förutsättningar. Det blev nog lite klumpigt i skrift, men jag menade att din morfars hundar kanske visade mer tillgivenhet när de var äldre? (och inte ystra unghundar fulla av bus?)

Jag har dock insett mina begränsningar. Jag passar inte en rottweiler på samma sätt som en tydligare och mer kontrollerande person gör.

Men för att du inte skall deppa ihop alldeles - du är inte ensam! Schnauzerskrället som vi begåvats med är bra mycket livligare och "på" än vad jag föreställt mig. Hon kräver absolut en fast hand och hon kan verkligen inte stoja som hon vill. Nu har hon fattat vinken med mig och husse har hon stor respekt för. Värre är det med ett av barnen som tycker att det är jobbigt att säga ifrån och "väntar tills anfallet är över". det barnet mobbar hon ut fullständigt! Så nu tränar vi lika mycket barn som hund här. För hon begriper ju när vi vuxna kommer till undsättning.

Hopp och galopp, frambenen med ett stadigt tag om barnets ben, sedan kan ... tjohoo... juckandet börja. :crazy: Minsta lilla chans hon ser att göra som hon vill så tar hon över!

Jag är tacksam över att hon bara är en schnauzer skall erkännas och... nej, det är verkligen inte kul alltid. :(
 
Sv: Hund som tar över...

Jag kräver 50 saker fler än vad jag kräver av sällskapshunden, så 10 sekunder mer eller mindre vid matskålen vet jag inte vad det gör för skillnad just i det här fallet? Jag har till och med brist på fantasi i vad jag ska kräva mer. Hon väntar tills jag/sambon ger ett varsågod, om det är en minut eller två minuter eller en halvtimme. Jag är som Hitler här hemma. Hennes personliga Adolf. En general.

Och den här tråden handlar inte om att jag har problem med henne, det är sambon som har problem med henne. Eller ska jag sköta hans jobb också? Jag sitter inte och mesar och ja, hon ska lyda.
 
Sv: Hund som tar över...

Detta låter kanske lite elakt, men det är ju ni båda som har problem med henne. Om hon inte funkar med din sambo så har ju du ett problem i det, eller hur? Annars hade du ju inte skapat tråden.

Jag tycker att det är jättebra att ni ska börja en kurs, eftersom du då kommer att få fler idéer.
 
Sv: Hund som tar över...

Välter hon galler i tid och otid blir våran andra hund superstressad. Han hatar kompostgaller, och det här är en ganska liten och lyhörd lägenhet :(. Och hemma är det ju inte något vi behöver att korrigera med? Hon funkar klockrent i det mesta så länge hon vet vad som krävs. Det var ju promenaden han fick problem med nu.

ok. jag fattade som om hon muppade i sängen, inte gillade tillrättavisningar i allmänhet. Men då så, då borde hon vara mer lyhörd ute också (även om det delvis är en annan sak).

Vår schnauzer har ett litet uppblåst ego och för mig har komposthörnan varit räddningen. Men om du får ordning på hunden ändå så är det jättebra! :bow:

Min familjesituation gör att jag inte kan ha 100-procentig koll hela tiden, så hundhagen har verkligen tjänat ett syfte.
 
Sv: Hund som tar över...

Ja, det är inte det att Arwen inte passar mig, hon passar inte sambon (även om nästa hund inte blir en boxer). Han vill ju vara mer avslappnad precis som du. Det är ju som sagt min hund men han vill ju vara delaktig och vissa grundläggande saker måste han ju vara delaktig i, som t ex ta ut på promenad.

Haha, känns skönt att inte vara ensam! Man säger ju att storleken inte spelar någon roll men i detta fallet önskade jag att Arwen vägde 15 kilo mindre. De blir ju mer lätthanterliga då, man riskerar inte att få en 20-nånting över sig för att man just korrigerat för mycket.
 
Sv: Hund som tar över...

ok. jag fattade som om hon muppade i sängen, inte gillade tillrättavisningar i allmänhet. Men då så, då borde hon vara mer lyhörd ute också (även om det är en annan sak).

Vår schnauzer har ett litet uppblåst ego och för mig har komposthörnan varit räddningen. Men om du får ordning på hunden ändå så är det jättebra! :bow:

Min familjesituation gör att jag inte kan han 100procentig koll hela tiden, så hundhagen har verkligen tjänat ett syfte.

Hon har ett mega-ego så nej, tillrättavisningar gillar hon inte (gör någon det?) och vissa fysiska som att "drämma ner i backen" funkar inte på henne, hon "hetsas" bara mer då. Muppat i sängen har hon gjort men det är ju därför vi infört nolltolerans även i säng och soffa, där får hon helt enkelt inte vara eftersom hon inte klarar av det.
 
Sv: Hund som tar över...

Ja, givetvis? Men i den här tråden undrar jag ju vad vi kan göra för att underlätta sambons situation, förutom att vara konsekventa?

Kan du inte ge exempel på fler idéer?
 
Sv: Hund som tar över...

Jag kräver 50 saker fler än vad jag kräver av sällskapshunden, så 10 sekunder mer eller mindre vid matskålen vet jag inte vad det gör för skillnad just i det här fallet? Jag har till och med brist på fantasi i vad jag ska kräva mer. Hon väntar tills jag/sambon ger ett varsågod, om det är en minut eller två minuter eller en halvtimme. Jag är som Hitler här hemma. Hennes personliga Adolf. En general.

Och den här tråden handlar inte om att jag har problem med henne, det är sambon som har problem med henne. Eller ska jag sköta hans jobb också? Jag sitter inte och mesar och ja, hon ska lyda.

hahahaha jag döööör.... :bow::rofl:

"hennes personliga Adolf"

Det blir nog bra till slut om det är så. Hon är i värsta åldern just nu, glöm inte det... ;)

Jag är lightversionen av Adolf och det är att vara släpphänt för en dominant rottis. Jag tror dock att light-versionen räcker för skäggmumriken här. Hon blir mer och mer responsiv, men hon utmanar också hela tiden...

Och handen på hjärtat, jag tycker att det är kul med en hund med lite tryck i. :D (försöker jag påminna mig iaf... det är roligt! :angel: )
 
Sv: Hund som tar över...

Hon har ett mega-ego så nej, tillrättavisningar gillar hon inte (gör någon det?) och vissa fysiska som att "drämma ner i backen" funkar inte på henne, hon "hetsas" bara mer då. Muppat i sängen har hon gjort men det är ju därför vi infört nolltolerans även i säng och soffa, där får hon helt enkelt inte vara eftersom hon inte klarar av det.

Vi kunde inte ta till fysiskt våld på rottisen heller, men det berodde delvis på att hon fick hållas lite för länge som unghund, tror jag...

Däremot fick vi när hon var vuxen peka med hela armen, styra med rapphet och tydlighet och hon kommenderades alltid "gå och lägg dig" när hon försökte klättra upp på oss i soffan och morra och larva sig. Samma sak med gäster som hon skulle sitta och skrämma för att det var roligt.. "gå och lägg dig!"

Er boxer är fortfarande så ung så jag tror nog att ni kan smacka till henne på näsan så att det blir obehagligt att hoppa på er eller vad hon gör. Tänk på vad en äldre hund av hennes storlek skulle göra om hon försökte köra över honom/henne. Inte hade det varit något milt nafs inte!

Vår schnauzer skrämdes upp häromveckan när jag fick nog och skrek åt henne och släpade in henne i komposthagen och stängde dörren och gick ut en stund. Jag var så arg så jag skakade och efter den uppläxningen så följde hon mig bokstavligt som en hund. Hon ville gärna fjäska då...

Ödmjukheten var lika ovanlig som klädsam skall erkännas. :D
 
Senast ändrad:
Sv: Hund som tar över...

Haha, men det är ju sant! Går hon inte ner från sängen efter första "marsch" så är det bara "RAAUUSSS, RAAAAUUUSS!" (eller hur man nu säger STICK! BRINN! RUSA! på tyska) i bästa Adolf-manér. Men ja, det är roligt med hundar som det är tryck i, det håller jag med om. Fast kanske inte varje dag. :D

Ja, linjen som går mellan för mycket fysisk korrigering och för lite är hårfin på henne verkligen. Men "smacka till" har vi redan testat, och nej hon nafsar bara vidare. Trycka igen truten på henne passar bättre, och det gjorde sambon också nu ikväll när de var ute och hon försökte nafsa.

Haha, de gånger Arwen trippat fel på en av mina nerver har hon varit otroligt fjäskig efteråt! Numera är hon det ganska ofta när hon insett att hon gjort fel, ett bra tecken antar jag.

Jag tror delvis att hon fått hållas för mycket när hon var valp. Vi gick en valpkurs där tränaren enbart körde mjuka metoder, allt skulle klickas, fel beteende ignoreras osv och visst, inget fel med det men det passande ju verkligen inte Arwen. Hon var ju så självbelönande ändå och valde ju in princip själv när hon kände att hon hade lust att lyda matte liksom och bjuda på rätt beteende som jag bad om. Men vi försökte ju ändå, inte visste vi att det inte passade oss just då. Hon hade precis fyllt 12 veckor.
 
Sv: Hund som tar över...

Kan du inte ge exempel på fler idéer?
Jag tycker att det är svårt att ge idéer när jag inte känner hunden.

Jag är verkligen inte lydnadsexpert, men jag brukar börja med att ha hunden under strikt regim. Med frihet kommer ansvar och när hunden är mogen för ansvaret så får den friheten. Man går nära tills man klarar av att gå avslappnat och inte dra i kopplet. Då kan man få lite mer frihet. Sköter man inte den friheten blir det gå vid sidan igen.

Jag tar mycket av min hundlydnad från hästarna, även fast jag vet att de är helt olika typer av djur. En häst som är hård i skallen får man vara lite hårdare med. Tar den ett steg framåt på eget bevåg backar jag den ett steg till dit jag bad den stå från början! En häst som är bråkig och jobbig håller jag inom en väldigt kort ram tills det funkar att ge mer frihet. Och när den funkar så blir belöningen friheten!!

En häst som sköter sig får massor med frihet. Precis som mina hundar.

Allting beror ju på individen och man får lära sig att hantera individen man har framför sig. Om din hund inte funkar med att fysiskt korrigera den, gör inte det då och låt inte sambon göra det heller. Använd någonting annat. Blir hunden hoppig och busig ute och det inte hjälper att tex lägga henne som din sambo gjorde, kanske det funkar att ge henne ett jobb. Distrahera och börja om. Jobbet kan vara vad som helst egentligen och vad beror ju på hundens fallenhet. Du ska ju inte hypa henne ännu mer, men att tex ta fram en boll eller annan leksak gör att hunden tappar fokus på att stöka och stoja. Istället ber du om fot eller sitt eller vad som och som belöning kommer bollen/leksaken. Korrigera inte om det inte funkar, byt bana och gör någonting helt annat istället.

Det var ju ett ganska löjligt exempel egentligen, men det handlar om att tänka utanför sina vanliga banor. Om det ni gör inte funkar, får ni ju byta sätt. När hunden gör fel är det för att vi som ledare oftast brustit i att lära hunden vad som är rätt.
 
Sv: Hund som tar över...

När jag läser får jag känslan av att du faktiskt har en aktivitetssökande boxer. Hon jagar aktiviteter där hon kan få det. Dvs med din sambo (eftersom hon uppenbarligen inte dummar sig med dig). Jag är inte så mkt för rangklättrings-snacket, eller analysen om man ska sitta på knä när man hälsar på hunden eller inte.

Hunden och din sambo fungerar inte. Det är det vi ska fokusera på. Inte om han sitter ner när han hälsar eller inte. För det tror jag helt ärligt inte spelar någon som helst roll.

Däremot går Arwen igång (social kamp) när hon får fysisk korrigering. Och jag antar att ju längre din sambo håller henne ju värre blir hon. Så att slänga i marken skulle jag aldrig rekommendera och jag hoppas inte han gör det igen. Antingen löser ni det med korta och ordentliga korrigeringar och riktiga belöningar när hunden gör rätt. Eller så tar du allt ansvar för hunden.

Min malletik här hemma hade (har ibland?) dumheter för sig med min sambo. Och jag kan faktiskt inte göra något åt det. Just för att HAN måste skapa en relation med hunden, jag kan inte göra det. Vi har löst det så att jag tar alla konflikter och uppfostringsbitar med min tik. Enkelt!

Varför gjorde vi så här? Min sambo är just nu för stunden alldeles för klumpig i sitt hundhanterande att det bara blir fel ju mer han försöker.
 
Sv: Hund som tar över...

Fast, det kräver sin kurs! Jag skickade min sambo på kurs med Rådi när hon var ett pestigt frö, och han fick inte ut något alls av det. Läraren var för mjuka metoder, och det betydde att hon inte gjorde något alls. Hunden fick hetsa upp sig, dra i kopplet, skälla osv utan att sambon fick hjälp med just det han behövde hjälp med. Försökte han själv genom att neja eller ta tag tyckte hon att han var negativ och borde köpa en sele istället.

TS jag PM:ar ett förslag.
 
Sv: Hund som tar över...

En tanke och känsla som slår mig när jag läst dina inlägg är att det är du som är bossen i familjen (i hundens ögon) dig gör man bäst i att lyda och se upp till.

När det blir konflikt mellan sambon och hunden så går du in och korrigerar sambon. Hunden känner att den står högre i rang än sambon som inte klarar av att vara konsekvent, vilken hund har respekt för någon som säger sitt 20 gånger innan det händer något :angel:

Sambon och hunden skulle med all säkerhet behöva gå en kurs tillsammans med en bra tränare.
 
Sv: Hund som tar över...

Fast, det kräver sin kurs! Jag skickade min sambo på kurs med Rådi när hon var ett pestigt frö, och han fick inte ut något alls av det. Läraren var för mjuka metoder, och det betydde att hon inte gjorde något alls. Hunden fick hetsa upp sig, dra i kopplet, skälla osv utan att sambon fick hjälp med just det han behövde hjälp med. Försökte han själv genom att neja eller ta tag tyckte hon att han var negativ och borde köpa en sele istället.

TS jag PM:ar ett förslag.

Sant! Om en kurs ger något eller ej beror mycket på kursledarens ideologi och erfarenhet av olika slags hundar.

I övrigt tycker jag att Generalen har fått flera bra förslag. Om fysiska korrigeringar snarare triggar än får henne att veta hut, då är det lönlöst och rent av destruktivt. Att hålla fast munnen på henne, lugnt och beslutsamt verkade ju få henne att fatta galoppen något - så kanske är den modellen bra?

Vår livliga skäggmumrik är förmodligen bara en bråkdel av Arwen i intensitet, men jag känner igen en hel del av det som Generalen beskriver. Vår hund söker definitivt aktivitet och hon kräver att vi engagerar oss i henne. Det är som om det kryper i hela kroppen av energi som vill ut, ut, ut, ut!

Däremot har hon hittills inte visat några tendenser till att morra eller muppa utan kör på lattjolajban-lådan-stilen. Om det blir olustigt och någon blir sur över att ha en 15 kg hund i ansiktet när man skall se på TV, så accepterar hon helt klart att bli nedföst i golvet för att sedan skaka på sig och glatt springa till sopskåpet (vilket hon kan öppna), eller tvättkorgen eller skohyllan - eller bara reta/anfalla lugnt sovande dv.schnauzer.

Man ser i blicken hur desperationen kommer krypande och hon ber verkligen om ramar, ramar, ramar. Bestäm något åt mig!

Det som ger bäst resultat då är lite aktivering. Jag har tex lärt henne att backa rakt på kommando, gömt lite godis, suttit med henne på golvet och lärt henne ligga helt stilla när jag inspekterar öronen etc etc. Men är hon för jobbig så åker hon antingen in i komposthagen för att lugna sig och ligga still, eller så går vi på promenad. Väl ute måste jag kommunicera mycket med henne, annars drar hon som en draghund och flänger bara nosandes fram och tillbaka.

Sedan tror jag som Aliide att sambon skall både kunna stå upp och sitta ned, men om hon hoppar på honom så att han mister balansen då är det bättre att ställa sig upp.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
845
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 312
Senast: lilstar
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 571
Senast: Acto
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp