Bukefalos 28 år!

Hund som tar över...

G

Generalen

... när matte inte är med? Många av er vet ju att Arwen morrat och nafsat efter husse när hon legat i sängen och han kommit och lagt sig. Nu får hon inte vara i sängen/soffan längre, så långt allt väl.

Men ikväll kom han hem efter en kort promenad med våran inneboende. Sambon tog som vanligt Arwen och inneboenden våran lilla. När sambon och jag är ute har jag nästintill alltid Arwen, eftersom jag mest blir irriterad på båda två när de sitter ihop i ett snöre :angel:.

Hursomhelst, så hade sambon gått in i en dunge för att kissa. När han kom ut igen skulle Arwen hoppa på honom, hela tiden och konstant, det hjälpte inte vad han gjorde. Tillslut drämmer han ner henne i backen men inte heller det hjälper, istället morrar hon och nafsar mot honom. Inte utmanande, mer uppkäftigt (hans ord). Han tar tag om munnen på henne, säger att så gör man inte och promenaden fortsätter i kort koppel.

Jag börjar bli jävligt less, helt enkelt. Less på att hundfan försöker ta en plats över sambon för att hon märker att han inte har lika mycket auktoritet som jag. Samtidigt så tycker jag inte att han gör många fel, mer än att jag fått säga åt honom ett par gånger att det inte hjälper att ta i för hårt fysiskt utan snarare triggar henne ännu mer.

Vad göra? Ska jag inte kunna låta dem ta ett varv runt huset utan att hon försöker?

Slyngelkurs är inplanerad men den är det i första hand jag som ska gå med henne, eftersom det är min hund och jag vill träna henne. Valpkurs har vi gått. Jag har försökt involvera sambon en del, men det slutar bara med att jag blir irriterad för att han upprepar/tjatar för mycket (säger sittx20 innan han tar och petar på baken t ex) och sambon blir tillslut frustrerad på mig för att jag sitter och gnäller.

Jag vill ju att han ska lära sig mer om kroppsspråk, inlärning osv, men känner att Arwen inte är rätt hund för honom att öva och demonstrera på...

Kan kastrering hjälpa på sådana här tikar?
 
Sv: Hund som tar över...

Ber om ursäkt för språket, men jag blir smått ledsen och smått förbannad. Det var inte såhär vi hade tänkt oss när vi planerade valp. Att inte kunna ta upp henne i sängen och gosa för att hon är för dominant. Att jag ska behöva kommendera ner varje gång hon smugit sig upp och lagt sig bredvid sambon på morgonen när jag vaknat, och hon ser på mig med en blick som skär i hjärtat. Helt ärligt vill jag bara gråta. Istället för att hon ska gå ner vill jag att vi ska kunna gosa tillsammans utan problem, alla 3.

Men det är inte så, och det får jag väl ta. Men vad göra med resten?
 
Sv: Hund som tar över...

När han kom ut igen skulle Arwen hoppa på honom, hela tiden och konstant, det hjälpte inte vad han gjorde. Tillslut drämmer han ner henne i backen men inte heller det hjälper

Just i en sådan situation, är det inte bättre att då bara ignorera, ta kopplet och gå vidare?

Skulle jag vara du skulle jag inte låta sambon gå ut med hunden förrän den blivit "äldre och klokare" och förrän han lärt sig mer hur han ska komma överens med hunden.
 
Sv: Hund som tar över...

Just i en sådan situation, är det inte bättre att då bara ignorera, ta kopplet och gå vidare?

Skulle jag vara du skulle jag inte låta sambon gå ut med hunden förrän den blivit "äldre och klokare" och förrän han lärt sig mer hur han ska komma överens med hunden.

Men tänk om jag blir långvarigt sjuk? Arwen är väldigt självbelönande. Hon skiter i om man ignorerar, så länge hon tycker att det är kul. Jag förklarade dock givetvis för sambon att det är bättre om han bara sätter upp knäet mellan honom och henne istället för att gå upp i någon slags "maktkamp", och sa än en gång att han inte kan gå på henne fysiskt. Men att "ta kopplet och gå vidare" är inte helt lätt med en 25 kilos boxer som vill nafsa och rivs och tycker det är skitkul trots att du själv inte gör det...
 
Sv: Hund som tar över...

Finns det risk att du blir det? (ja, jo, alla kan bli det men vissa "blir aldrig sjuka")
Satan vad hon växt! Det var ju inte länge sen hon var liten skit och nu väger hon alltså mer än mina damer... Förstår att det inte är enkelt att "bara gå" då.. Men försök få sambon att gå kurs med henne skulle jag nog satsa på. Det behöver ju inte utesluta att du går kurser?
 
Sv: Hund som tar över...

Finns det risk att du blir det? (ja, jo, alla kan bli det men vissa "blir aldrig sjuka")
Satan vad hon växt! Det var ju inte länge sen hon var liten skit och nu väger hon alltså mer än mina damer... Förstår att det inte är enkelt att "bara gå" då.. Men försök få sambon att gå kurs med henne skulle jag nog satsa på. Det behöver ju inte utesluta att du går kurser?

Ja, det finns risk att jag blir det. Har bland annat haft en sjukdom i kroppen som påverkar njurarna och måste fortfarande gå på kontroller, osv osv osv. Jag är duktig på att bli långsjuk även om det *pepparpeppar* var en tid sen sist.

Alltså, hon ser banne mig ut som en kalv. Hon väger nog lika mycket och är lika klumpig som en i varje fall :angel:. Och då har hon inte ens växt klart...

Men ja, kurs vill jag ju att de ska gå, men frågan är om Arwen är rätt hund för honom att gå kurs med? Gör man ett misstag med henne måste man göra om det 100 gånger innan det sitter igen. Det är en smart byracka. Planen är väl att jag ska gå slyngelkursen och förhoppningsvis något mer strax därefter men gärna något som även sambon kan vara delaktig i.

Sen är det ju också så att han inte har samma tankesätt. Han kan t ex lätt "råka" prioritera bort hundarna, att ta en tripp ner till stan för att byta något när hundarna egentligen skulle behöva en timmes promenad och jag är i skolan t ex. Han gör det inte av vilja, han gör det för att han är ovan. Men träna vill han ju. Typ. Om Arwen gör som han säger, annars blir han ju bara sur... :angel: :p
 
Sv: Hund som tar över...

Ber om ursäkt för språket, men jag blir smått ledsen och smått förbannad. Det var inte såhär vi hade tänkt oss när vi planerade valp. Att inte kunna ta upp henne i sängen och gosa för att hon är för dominant. Att jag ska behöva kommendera ner varje gång hon smugit sig upp och lagt sig bredvid sambon på morgonen när jag vaknat, och hon ser på mig med en blick som skär i hjärtat. Helt ärligt vill jag bara gråta. Istället för att hon ska gå ner vill jag att vi ska kunna gosa tillsammans utan problem, alla 3.

Men det är inte så, och det får jag väl ta. Men vad göra med resten?

Nu vill jag inte kraxa och säga saker du inte vill höra, men det är bara att inse att du skaffat en brukshund och hon verkar vara av god kaliber.

Vår rottis kunde inte någon gång under hennes levnadstid ligga i sängen och gosa. Hon kunde ligga i sängen, men skulle man gosa med henne så började hon genast muppa och vi fick fösa ned henne. Det gick bra att klia henne på magen när man själv satt upp. Om jag låg ned så såg hon sin chans att krypa/åla över mig och sedan morra och hålla på med dumheter.

Du får tuffa till dig och låta bli att ta blicken som skär i hjärtat. Det är inte synd om henne alls. Hon skall ned på golvet och där kommer hon att lära sig att gilla läget.

Vår rottis var allra trevligast och mysigast att ha att göra med när hon visste exakt att vem som var boss. Minsta tveksamhet gjorde henne dryg och faktiskt opålitlig. Nu när jag är lite äldre och visare så önskar jag att jag insett detta på en gång - för åh vilken fin hund jag haft om jag varit helt konsekvent från början! :love:

Upp med hakan - det ordnar sig bara du kommer till insikt att nog är nog och nu är det mattes och husses ord som gäller. No buts and maybes... :cool:
 
Sv: Hund som tar över...

Borde det inte finnas någon "hundägarkurs" eller vettig bok att läsa då? Alltså någon där han inte direkt tränar hunden och råkar "lära fel" utan bara tränar upp sitt eget "hundtänk".
 
Sv: Hund som tar över...

Men tänk om jag blir långvarigt sjuk? Arwen är väldigt självbelönande. Hon skiter i om man ignorerar, så länge hon tycker att det är kul. Jag förklarade dock givetvis för sambon att det är bättre om han bara sätter upp knäet mellan honom och henne istället för att gå upp i någon slags "maktkamp", och sa än en gång att han inte kan gå på henne fysiskt. Men att "ta kopplet och gå vidare" är inte helt lätt med en 25 kilos boxer som vill nafsa och rivs och tycker det är skitkul trots att du själv inte gör det...

Lätt är det givetvis inte, men han borde ha lättare än vad du har väl? (Jag antar att han är större och starkare än dig?)

Korta kopplet så att det inte finns utrymme för studs och flams och släpa med henne dit han vill. Lugn och trygg hand som bokstavligt talat leder henne till den situation som han vill ha är mitt tips.

Hon får absolut inte hänga och bita i ett koppel eller hoppa och bära sig åt som en tok för att det är skoj när husse blir sur.

Kan du inte tipsa honom om att bara vara lugn och målmedveten i sådana lägen och sedan låsa in henne i en bur/komposthage. Hon behöver nog kyla av sig och veta sin plats, tänker jag.

Några resor in i snickarbo'n skulle göra henne gott, tror jag.
 
Sv: Hund som tar över...

Alltså, jag är sjukt medveten om det du skriver. Jag är uppväxt med en gammal bruksräv till morfar bland egensinniga hundar och jakthundar. De har ju dock varit mer "matte/hussekära" än Arwen visat sig hittills. Kaliber har hon minst sagt, det finns bland annat tjänstehundar bakom men frågan är om det är "god kaliber" när hunden fungerar på detta sätt? Eller är det det man vill ha i tjänstehundar/brukshundar? I mitt tycke ska ju en hund tåla en del.

Konsekventa är vi ju, mycket har vi varit med sen hon var liten men det har inte så mycket med hennes dominerande att göra? Har vi sagt sitt ska det vara sitt, hon ska vänta innan hon äter och hoppar in/ut från bilar, hon ska gå sist ut och vänta osv. Den enda senaste regel vi har soffan/sängen. Jag märker om hon kryper upp och föser ner henne, men inte sambon som har en del sovproblem. Men visst, en del har vi ju märkt att vi skulle ha varit mer hårda på, t ex dra i kopplet osv men det är ju mer vardagliga grejer.
 
Sv: Hund som tar över...

Borde det inte finnas någon "hundägarkurs" eller vettig bok att läsa då? Alltså någon där han inte direkt tränar hunden och råkar "lära fel" utan bara tränar upp sitt eget "hundtänk".

Jag vet inte, det kanske det finns? Han är väl mer intresserad av att läsa sina retorikböcker för tillfället men om jag hittar något bra så skulle han säkert läsa det också. En kurs hade ju varit utmärkt, det ska jag kolla efter!
 
Sv: Hund som tar över...

Större och starkare ja, men han inger inte samma respekt i Arwen som jag gör (tydligen). Promenaden fortsatte som sagt i kort koppel, men det är ingen liten hund vi snackar om. Hon kan fortfarande komma åt och resa sig upp på två ben eller vrida huvudet för att försöka nafsa i handen hur kort koppel du än har. Och nej, hon får givetvis inte flamsa runt i kopplet...

Låsa in henne i bur eller komposthage är svårt när man är på promenad ;). Bur äger vi ingen, kompostgaller har vi inte tillräckligt så att det skulle räcka till en hage och även om vi hade det skulle hon lätt ta sig över.

Och ja, vi tänker samma sak. Att hon ska veta sin plats. Vad tror du meningen med tråden är? :D
 
Sv: Hund som tar över...

Konsekventa är vi ju, mycket har vi varit med sen hon var liten men det har inte så mycket med hennes dominerande att göra? Har vi sagt sitt ska det vara sitt, hon ska vänta innan hon äter och hoppar in/ut från bilar, hon ska gå sist ut och vänta osv.
Uppenbarligen behöver hon ännu mer guidening. Det du beskriver är ju vanliga vardagsgrejer man gör med vilken hund som helst. Så gör ju jag med min chihuahua liksom. Har man en mer krävande hund så får man kräva lite mer också!

Men visst, en del har vi ju märkt att vi skulle ha varit mer hårda på, t ex dra i kopplet osv men det är ju mer vardagliga grejer.
Är det inte på det vardagliga sakerna det hänger då? Om man inte är konsekvent på de vardagliga sakerna spelar det ju ingen roll hur konsekvent man är på annat, eller hur? Man måste vara konsekvent i allting och alltid vara en ledare. Vissa hundar kräver att man alltid måste "vara på sin vakt" medan andra är mycket lättare att ha med att göra.
 
Sv: Hund som tar över...

Jag kom å tänka på en grej. När han ska gosa och klappa om sätter han sig ofta på huk, medan jag nästan aldrig gör det. Kan det ha någon inverkan? Eller är jag ute och cyklar?
 
Sv: Hund som tar över...

Alltså, jag är sjukt medveten om det du skriver. Jag är uppväxt med en gammal bruksräv till morfar bland egensinniga hundar och jakthundar. De har ju dock varit mer "matte/hussekära" än Arwen visat sig hittills. Kaliber har hon minst sagt, det finns bland annat tjänstehundar bakom men frågan är om det är "god kaliber" när hunden fungerar på detta sätt? Eller är det det man vill ha i tjänstehundar/brukshundar? I mitt tycke ska ju en hund tåla en del.

Konsekventa är vi ju, mycket har vi varit med sen hon var liten men det har inte så mycket med hennes dominerande att göra? Har vi sagt sitt ska det vara sitt, hon ska vänta innan hon äter och hoppar in/ut från bilar, hon ska gå sist ut och vänta osv. Den enda senaste regel vi har soffan/sängen. Jag märker om hon kryper upp och föser ner henne, men inte sambon som har en del sovproblem. Men visst, en del har vi ju märkt att vi skulle ha varit mer hårda på, t ex dra i kopplet osv men det är ju mer vardagliga grejer.

Men jämför du henne nu med din morfars valpar? Vår rottis var ganska fäst vid mig from att hon inte var yster unghund längre. Men jag säger "ganska" för hon var sig själv nog i stor utsträckning. Hon var eg. mer lojal med maken, men han var också betydligthårdare/mer konsekvent än vad jag var. Hon tydde sig mest till honom då han alltid begärde att hon skulle respektera honom.

Det är dock ingen ras för mig som kräver en så fast och kontrollerande hand. Jag vill kunna vara mer spontan och avslappnad med hunden än vad jag var tvungen att vara med vår hund.

Hade jag vetat vad jag vet idag när vår rottweiler var unghund så hade jag lagt ned ett metodiskt och väldigt konsekvent arbete på henne de första två åren. Mycket schabblade jag bort eftersom jag ursäktade hennes dumheter med att hon "bara var valp" eller "bara unghund". I över nio år så udrade hon om det var jag eller hon som var boss. Det hade varit klokt att ha gjort upp det från början.

Hon var dock väldigt kelsjuk och älskade när man kliade henne på öronen och hon kom alltid på inkallning om jag hade med mig en matskål... :angel:

Mitt misstag (om jag jämför med maken) var att jag hade alldeles för långt tålamod. Han såg till att bli åtlydd direkt. Kanske skall du tänka så? och givetvis berömma så fort hon ger dig lite respons (men det antar jag att du gör)
 
Sv: Hund som tar över...

Större och starkare ja, men han inger inte samma respekt i Arwen som jag gör (tydligen). Promenaden fortsatte som sagt i kort koppel, men det är ingen liten hund vi snackar om. Hon kan fortfarande komma åt och resa sig upp på två ben eller vrida huvudet för att försöka nafsa i handen hur kort koppel du än har. Och nej, hon får givetvis inte flamsa runt i kopplet...

Låsa in henne i bur eller komposthage är svårt när man är på promenad ;). Bur äger vi ingen, kompostgaller har vi inte tillräckligt så att det skulle räcka till en hage och även om vi hade det skulle hon lätt ta sig över.

Och ja, vi tänker samma sak. Att hon ska veta sin plats. Vad tror du meningen med tråden är? :D

Jag menar så klart att du har en bur inomhus för träning, silly! :D

Hur skulle det se ut med att bära galler på ryggen för att likt en tältare sätta upp vid behov?! ;)

Men du, visst är hon stor, men han får väl böja sig ned! Håll i halsbandet om inget annat hjälper. Håll fast och smacka till henne på nosen om hon inte står helt still. Två steg framåt i taget.

Ve henne om hon försöker vrida sig loss och hålla på när han sagt till! :mad: Han måste se till att bli åtlydd och han och jycken går ingenstans innan hon fattar att nog är nog.
 
Sv: Hund som tar över...

Uppenbarligen behöver hon ännu mer guidening. Det du beskriver är ju vanliga vardagsgrejer man gör med vilken hund som helst. Så gör ju jag med min chihuahua liksom. Har man en mer krävande hund så får man kräva lite mer också!

Har du lust att utveckla? Jag är inte född igår, givetvis vet jag att hon kräver en del men varför ska jag kräva att hon sitter 10 sekunder längre än vår sällskapshund innan ett varsågod innan maten t ex för att hon råkar vara en brukshund? Eller missförstod jag dig nu? Det var ju bara exempel på vad vi gör, inte allt.

Och ja, nog spelar det vardagliga in men hon är ju fortfarande en dominant hund. Vi jobbar ju ständigt på flera saker som vi är konsekventa på men det går ju inte över en natt, och just nu har jag stött på detta problem mellan sambon och hunden.
 
Sv: Hund som tar över...

/.../

Låsa in henne i bur eller komposthage är svårt när man är på promenad ;). Bur äger vi ingen, kompostgaller har vi inte tillräckligt så att det skulle räcka till en hage och även om vi hade det skulle hon lätt ta sig över.

Och ja, vi tänker samma sak. Att hon ska veta sin plats. Vad tror du meningen med tråden är? :D

Men hon får inte ta sig över gallret för så blir det bannor och march tillbaka. Det är bara att vara envis. Tidsödande jag vet! :D (vad tror du jag gör med ohängda schnauzern? ;) )
 
Sv: Hund som tar över...

Har du lust att utveckla? Jag är inte född igår, givetvis vet jag att hon kräver en del men varför ska jag kräva att hon sitter 10 sekunder längre än vår sällskapshund innan ett varsågod innan maten t ex för att hon råkar vara en brukshund? Eller missförstod jag dig nu? Det var ju bara exempel på vad vi gör, inte allt.

Och ja, nog spelar det vardagliga in men hon är ju fortfarande en dominant hund. Vi jobbar ju ständigt på flera saker som vi är konsekventa på men det går ju inte över en natt, och just nu har jag stött på detta problem mellan sambon och hunden.

Fast jag håller med Ramona där. Lite mer måste du kräva så att det märks att hon inte får som hon vill. Förstår du hur jag tänker? Hon skall behöva längta lite och vänta lite på att du är så snäll och säger varsågod. (inte orimligt länge, men så att det känns lite att få veta sin plats. Livet är inte bara lattjo lajban, utan innehåller lite allvar också).
 
Sv: Hund som tar över...

Nej? Du påpekade att jag köpt mig en brukshund och jag påpekade att jag var väl medveten om det och bland annat uppväxt med just sådana. Din rottis låter ganska lik Arwen, bortsett från att jag i detta fall är din make då (oj vad fel det där lät... :rofl:) och att sambon inte är lika hundvan och inte har lika mycket respekt i hundens ögon.

Jag försökte "göra upp" redan när hon var valp, men då blev jag väl mest chockad av hennes beteende och visst, en del skylldes nog bort på att hon var valp. Dock lät vi ju henne aldrig komma undan med morr och nafsande.

Det är snarare sambon som ska tänka så. När jag säger att jag har tålamod säger jag det för att denna hund kräver det på flera olika plan, om jag däremot ber om något som jag vet att hon kan så är det ingen snack om saken. Sambon kan ju som sagt säga sitt 20 gånger innan han faktiskt petar på rumpan på henne...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 258
Senast: lilstar
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 703
Senast: alicegard
·
Övr. Hund Jag har gått och blivit sjuk, tror jag. Har fått bland annat utmattningssyndrom och dom har hittat nånting avvikande i min hjärna. Under...
Svar
13
· Visningar
1 804
Senast: Guldaskig
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 337
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp