Bukefalos 28 år!

Hund som tar över...

Sv: Hund som tar över...

Det är fruktansvärt frustrerande att ha en partner som inte blir lyssnad på, som inte riktigt kopplar hur man ska hantera en hund för det är mycket dumheter och olater som kommer fram. Och det kan ta tid att få bort dem igen.
Och det är jobbigt att arbeta i motvind, det känns så motigt att vara "ensam" om uppfostringsansvar. Sen om det är för att man har en dominant hund eller en odominant partner är egalt, det är svårt ändå.

Jag har tvärt om... Min fästman är så "dominant" och korrigerar ganska hårt så att min hund ibland känner att han måste försvara sig mot honom. Min hund är till på köpet väldigt signalkänslig och förarvek så det fästis gör är alldeles för hårt. Jag har försökt förklara detta, men fästis vill göra som han alltid har gjort mot sin systers hundar (hårdnackade brukshundar). Han försöker ändra sig, men han tycker inte om det.

Så någonstans mitt emellan din och min låter väl lagom? ;)
 
Sv: Hund som tar över...

Jag skulle rekomendera att läsa Cesar Millans bok "Be the pack leader" finns på adlibris.se
Hon verkar vara ett typexempel på en hund som behöver hans lugna och bestämda energi.
Du får tvinga sambon att titta på mannen som talar med hundar så att han skulle få se att det inte handlar om att vara fysiskt starkast utan psykiskt.

En hund respekterar inte en arg, frustrerad eller våldsam människa. Däremot följer den en stabil, konsekvent och tydlig ledare. Självklart måste det anpassas med efter varje hund men grunderna är ju alltid en start!

Hoppas ni lyckas!
 
Sv: Hund som tar över...

Om du inte har sett "mannen som talar med hundar" så rekomenderar jag verkligen det. Jag åkte och köpte alla fyra säsonger och man lär sig så otroligt mycket! Lycka till.
Du kanske borde börja dig med att inta budskapen i ingressen:
Praktisera inte dessa metoder utan att ha en duktig instruktör med!
Att han uttrycker en del universella kunskaper i ett nytt paket, eller att han har en sexig röst o häck?
Vad lär man sig av det?
Att uppfostra hundar innebär ine att man måste misshandla dem med ek o stackel!

*kl*
Han har inga hundar boendes i midsvidda hägn som Jan Fennel hade de vargar hon studerade med hjälp av videoupptagningar av djuren.
 
Sv: Hund som tar över...

Han har inga hundar boendes i midsvidda hägn som Jan Fennel hade de vargar hon studerade med hjälp av videoupptagningar av djuren.

Det har väl inte vi heller... (Och Jan Fennel var väl det flummigasta exempelt du möjligtvis kunde dra upp. Käka kex ur hundmatskålen - hallåååå....)

Att uppfostra hundar innebär ine att man måste misshandla dem med ek o stackel!

Jag uppfattar hans huvudsakliga budskap som att man ska vara lugn, bestämd och tillfredställa hundens basala behov av motion och fostran innan man kan förvänta sig att det blir hund av den. Jag har hittills inte mött den perfekta hundinstruktören men att förkasta en instruktörs kunskaper helt pga detaljer känns lite trist.

Jag har lärt mig (utan att titta på hans häck) vilken enorm skillnad det kan göra hur man för sig på hundpromenaden. Att sträcka på sig, röra sig med målmedveten energi och verkligen leda sin hund.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 258
Senast: lilstar
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 703
Senast: alicegard
·
Övr. Hund Jag har gått och blivit sjuk, tror jag. Har fått bland annat utmattningssyndrom och dom har hittat nånting avvikande i min hjärna. Under...
Svar
13
· Visningar
1 804
Senast: Guldaskig
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 337
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp