Bukefalos 28 år!

hund som tunnar ur

amalia

Trådstartare
Våra kompisar har ett kullsyskon till vår hund som tunnat ur. Han äter idag brit care junior som ligger på 28% protein och 14% fett. Är ju själv hur säker som helst på att räkna foderstat på häst, men kunskapen brister lite då det gäller hund.

Om ett foderbyte ska göras, vill man höja både proteindelen och fettdelen för att se om han lättare tillgodoser sig fodret?

Vår tjej äter samma foder och hon håller sig jättefin på det.
 
Öka mängden mat. Vill ägarna ändå byta foder, tex till ett som hunden lättare tar upp näringen från, kolla extra på färskfoder. Det är dessutom ytterst få hundar som inte tycker att det är supergott, så om hunden skulle vara smal pga dålig aptit så borde även det lösas då. Genom att googla på "färskfoder hund" så får ni fram samtliga tillverkares hemsidor och de har där listor på återförsäljare.
 
Jag hade för många år sedan en valp som åt Eukanuba valpfoder. Det var det han fått hos uppfödaren. Han åt som en häst, han fick mer än dubbelt så mycket som det stod på förpackningen till slut. Han var mager så man kunde räkna revbenen på flera meters håll när han var 4 månader. Jag bytte till ett foder med enbart lamm o ris o då la han på sig till normalvikt. Det visade sig att han tog inte upp Eukanuba som han skulle. Så jag säger byt foder, både fabrikat och proteinkälla och se om det hjälper. Det bör inte vara mindre protein o fett i det nya fodret, helst lite mer fett.
 
Våra kompisar har ett kullsyskon till vår hund som tunnat ur. Han äter idag brit care junior som ligger på 28% protein och 14% fett. Är ju själv hur säker som helst på att räkna foderstat på häst, men kunskapen brister lite då det gäller hund.

Om ett foderbyte ska göras, vill man höja både proteindelen och fettdelen för att se om han lättare tillgodoser sig fodret?

Vår tjej äter samma foder och hon håller sig jättefin på det.

Mer fett om man byter foder, protein kan vara högre men fettet ger mer energi. Min hund får med minst 18-20 % fett, skulle få äta massor annars. Är ju billigare att byta till ett näringstätare foder än att ge mer.
 
Min hund har också gått på Eukanuba, men även Royal Canin, Pedigree och några fler (mer okända). Men den ena hon har lyckats hålla sig på normalvikten med är Acana. De andra har hon vägst 25-27kg, med Acana väger hon 30kg. Acana är även det enda fodret hon ätit i mer än en månad utan att tröttna! Så jag rekommenderar Acana om ni vill byta.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
992
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 173
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Min rottistant på snart10 år och ca 30 kilo äter idag Pure Natural grain free med lamm och mår bra på det, väldigt blank i pälsen, har...
Svar
11
· Visningar
939
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Är i en blandning av hopp och förtvivlan just nu. För att försöka göra en lång historia kort blev min gosse sjuk i mitten av december...
2
Svar
33
· Visningar
7 120
Senast: Hund!
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp