Bukefalos 28 år!

Hund som "vaktskäller" i tid och otid

F

Fruentimber

Min nu 1,5 år gamla corgi-hane Gibbs har ett beteende som driver mig till vansinne.
Mentalt är han något nervklen och vek, vilket jag gissar bidrar till beteendet beskrivet nedan.

Han kan från ingenstans flyga upp och skälla till, antingen för att han hör något, eller för att han tror att han hör något. Hans första instinkt är att dra till ett skall, högt och gällt, samtidigt som han drar sig mot dörren med raggen uppe. Han skäller ofta bara en gång, tills han "vet" om det är befogat eller ej, men småmuttrar gärna lite tills jag säger åt honom att gå och lägga sig igen.

Eftersom det ofta sker så plötsligt utan någon som helst förvarning så skrämmer han skiten ur mig, flera gånger om dagen. Vanligtvis hoppar jag till, muttrar ett "men FÖR HELVETE, Gibbs!" (skriker inte, förstås) och säger åt honom att gå och lägga sig igen. Senast i förrgår spillde jag ut ett halvt glas rödvin över mig själv för att han prompt tyckte sig höra något. :meh:

Jag tänkte först att det är åldern, men skiten går ju inte över. Jag har blivit arg, och jag har ignorerat, och jag har lugnt bara bett honom lägga sig igen. Ingenting verkar hjälpa. Han är välaktiverad såväl mentalt som fysiskt, och frisk. Hur kan jag bemöta hans beteende? Någon som har träningstips att dela med sig av?

Bonusbild när skitungen var typ 9 veckor och två äpplen hög.
 

Bifogade filer

  • 25440083_10154811702111741_8634106409182878793_o.jpg
    25440083_10154811702111741_8634106409182878793_o.jpg
    168,7 KB · Visningar: 29
En typ av skvallerträning tycker jag funkar bra.

*Hund varnar*
- Braaaaaaaaa, helt rätt gjort, när du gjort sådär så tar du din speciella varningsleksak och springer till den speciella varningsplatsen där du får betalt för bra jobb!
*fortsätter så ett tag*
*hund genar - istället för att skrika först hämtar han sin leksak (en håll tyst-napp :angel: ) och springer till sin target för att få belöning*
- Det var bra gjort, men det var inte en riktig grej du varnade för ju? ( Likamed du börjar sortera för saker han ska skvallra om och saker han gör bara för att få godis, som med vanlig skvallerträning - man måste inte göra så, man kan fortsätta belöna alltid också. Det här är bara om man vill fadea beteendet.)
 
@Monstermom Misstänkte att skvallerträning skulle komma som tips! Har inte mycket erfarenhet av det sedan innan, men det låter som att det skulle passa bra för denna situation.
 
@Monstermom Misstänkte att skvallerträning skulle komma som tips! Har inte mycket erfarenhet av det sedan innan, men det låter som att det skulle passa bra för denna situation.

Ja det är väldigt smidigt. Man fångar upp hundens känsla där den är och förskjuter den gradvis dit man vill ha den istället för att det blir en konflikt mellan jag är upprörd/du ska inte vara upprörd. :up:
(Med konflikt menar jag inte bråk/aggressioner, utan bara att man har motsatta åsikter om hur något ska vara. )
 
Omplacera och skaffa en vettig hund :rofl:! Nä, jag skojar bara för man fäster sig vid de arma krakarna ändå även om de inte uppför sig som man vill. Har lite samma problem med äldsta tiken som varit muppig senaste tiden och bara skäller rakt ut plötsligt och drar igång de andra två, du kanske vill ha en till? Hon springer inte ens fram till fönstret utan kan typ ligga och vila och så bara lyfta huvudet och skälla en, två ggr och sen fortsätta slappa medans de andra två springer omkring och skäller och försöker hitta vad som är fara på färde * suck*. Hon låtsas liksom inte ens att hon har en anledning att skälla utan gör det helt random antagligen för att de andra två ska hetsa upp sig. Ibland springer hon faktiskt fram till fönstret och skäller lite på ingenting men då är det för att få upp nån av de andra och sno dennes ben eller leksak för så fort de rest sig så är hon där som en blixt och har snott åt sig den och ligger sen nöjt medans de andra två springer runt som yra höns och försöker komma på vad det är de skäller på. Nu har hon varit extremt enerverande senaste tiden men troligen så kan det ha nåt att göra med att hon nu kom i löp. Kul med hund jämt, njaaa :meh: ..
 
Omplacera och skaffa en vettig hund :rofl:! Nä, jag skojar bara för man fäster sig vid de arma krakarna ändå även om de inte uppför sig som man vill. Har lite samma problem med äldsta tiken som varit muppig senaste tiden och bara skäller rakt ut plötsligt och drar igång de andra två, du kanske vill ha en till? Hon springer inte ens fram till fönstret utan kan typ ligga och vila och så bara lyfta huvudet och skälla en, två ggr och sen fortsätta slappa medans de andra två springer omkring och skäller och försöker hitta vad som är fara på färde * suck*. Hon låtsas liksom inte ens att hon har en anledning att skälla utan gör det helt random antagligen för att de andra två ska hetsa upp sig. Ibland springer hon faktiskt fram till fönstret och skäller lite på ingenting men då är det för att få upp nån av de andra och sno dennes ben eller leksak för så fort de rest sig så är hon där som en blixt och har snott åt sig den och ligger sen nöjt medans de andra två springer runt som yra höns och försöker komma på vad det är de skäller på. Nu har hon varit extremt enerverande senaste tiden men troligen så kan det ha nåt att göra med att hon nu kom i löp. Kul med hund jämt, njaaa :meh: ..
Sådär kan Benji göra när han är uttråkad. Han drog till med ett varningsskall om ett rådjur när Tinja var typ 10 veckor, såklart pilade hon åt andra hållet. Det tyckte Benji var så festligt att han började dra till med ett varningsskall för att sedan DIREKT vända sig och kolla på den flummiga valpen som drog som vinden åt andra hållet.

Idag gör han det för uppmärksamhet, typ om han har tråkigt ute på tomten på landet, för då drar man ju igång aussiesarna in i vaktskall :devil:
 
Skvaller skulle jag också satsa på. På mina små gjorde jag så att jag slängde ut godis. Oavsett deras reaktion. Tillslut så tittade de på mig när de hörde något och sen slutade de helt att reagera. Om inte något väldigt speciellt hörs eller händer då. Snabbt gick det också. Jag sa inte heller något i början då jag inte ville ha någon konflikt/frustration. Sen tillslut så kunde de börja komma till mig om jag var i köket och de såg något i vardagsrumsfönstret :D
 
Min nu 1,5 år gamla corgi-hane Gibbs har ett beteende som driver mig till vansinne.
Mentalt är han något nervklen och vek, vilket jag gissar bidrar till beteendet beskrivet nedan.

Han kan från ingenstans flyga upp och skälla till, antingen för att han hör något, eller för att han tror att han hör något. Hans första instinkt är att dra till ett skall, högt och gällt, samtidigt som han drar sig mot dörren med raggen uppe. Han skäller ofta bara en gång, tills han "vet" om det är befogat eller ej, men småmuttrar gärna lite tills jag säger åt honom att gå och lägga sig igen.

Eftersom det ofta sker så plötsligt utan någon som helst förvarning så skrämmer han skiten ur mig, flera gånger om dagen. Vanligtvis hoppar jag till, muttrar ett "men FÖR HELVETE, Gibbs!" (skriker inte, förstås) och säger åt honom att gå och lägga sig igen. Senast i förrgår spillde jag ut ett halvt glas rödvin över mig själv för att han prompt tyckte sig höra något. :meh:

Jag tänkte först att det är åldern, men skiten går ju inte över. Jag har blivit arg, och jag har ignorerat, och jag har lugnt bara bett honom lägga sig igen. Ingenting verkar hjälpa. Han är välaktiverad såväl mentalt som fysiskt, och frisk. Hur kan jag bemöta hans beteende? Någon som har träningstips att dela med sig av?

Bonusbild när skitungen var typ 9 veckor och två äpplen hög.

Min hund gör "likadant", fast han nöjer sig ju inte med att skälla en gång precis. Jag tar till mig av de tips du får ;).
 

Liknande trådar

Övr. Hund Det här är ett "jag har aldrig varit såhär arg i hela mitt liv så jag måste skriva av mig"-inlägg. Long story kind of short: I början...
Svar
9
· Visningar
2 197
Senast: Inte_Ung
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 227
Senast: ISABEL
·
H
Hundhälsa Hej alla. Jag vore jätteglad om ni kunde hjälpa mig, på ett snällt sätt utan att såga mig ner till fotknölarna. Vi har en för oss...
2
Svar
21
· Visningar
3 970
Senast: Geronimo
·
Övr. Hund Jag (läs; vi) håller på att bli galen!! Såhär ser en vanlig dag ut: - Gnäll i väntan på morgonpromenaden. - Tillbaka från...
Svar
10
· Visningar
32 199

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp