Hur får man hunden att sluta gnälla? *långt*

Sasse

Trådstartare
Jag (läs; vi) håller på att bli galen!!

Såhär ser en vanlig dag ut:

- Gnäll i väntan på morgonpromenaden.
- Tillbaka från promenaden - gnäll för att frukost inte dukats fram/för att det inte var vad han förväntade sig.
- Om det berodde på det senare alternativet så blir det också gnäll för att han inte får en provsmakbit innan han kan påbörja hela frukostmaten alt. så gnäller han för att han vill ha något annat.
- Fruktansvärt mycket gnäll alt. ylande om någon lämnar huset..
*Sen går det ett par timmar innan det börjas igen*
- Gnäll för att han vill gå ut i trädgården.
- Gnäll för att han vill eller måste ha godis efter vistelsen i trädgården.
*Ytterligare en stund passerar*
- Gnäll för att han vill med till stallet.
- Gnäll under vistelsen i stallet, att vara inne i själva stallet är som pest och vara utanför för länge (och helt själv) är också pest!
- Gnäll under resan tillbaka till hemmet.
- Gnäll när vi är framme och jag inte tar ut honom först ut bilen.
- Ännu mer gnällande när inte ytterdörren står öppen så han kan rusa direkt in.
- Forsatt gnällande när han väl innanför dörren upptäcker han att visst inte får rusa rakt in utan måste tvättas av först.
- Gnäll för att jag inte tar in honom i duschen det första jag gör (tilläggas bör att även om jag gör detta så gnäller han ändå) utan lastar av katten, hänger av kläder osv.
- Gnäll under hela följande procedur; sköljning, torkning och väntandet tills han tar ögonkontakt (och är tyst) och får gå.
- Gnäll direkt han kommer upp och vill ha godis.
- Ibland även fortsatt gnäll när han vill ha mat direkt efter godiset.


Äntligen tystnad när alla sitter samlade och äter! Men säg den tystnad som varar? :grin:


- Gnäll för att täcket (som han ligger på) inte ligger som och var det ska.
- Gnäll för att han inte får komma upp i knäet hos någon..
- Gnäll för att han vill ut i trädgården
- Gnäll för att det börjar bli sent och han vill lägga sig, men absolut inte vill sova ensam..


Sen är det natt och tyst, och dagen efter blir likadant. Alltid. År ut och år in. Är det en tik som löper så förvärras gnällandet otroligt mycket...

Det här är inget nytt problem, utan det har varit likadant i snart 7 år, vi har vant oss på det sättet att vi vet att han gnäller, mycket och länge. Det känns som om vi har testat en del "knep", det mest lyckade har varit att vi råskäller på honom så han drar sig undan och endast gnäller väldigt tyst, för tyst för att vi ska höra om vi inte är i närheten..


Snälla någon kom med tips på hur vi kan göra! Han driver oss verkligen till vansinne! Vad kan man göra med en hund som inte förstår att han gör fel när han hela tiden gnäller? Han förstår inte varför vi säger till/skäller på honom och fortsätter därför att gnälla, ända tills han då förstår att han inte är välkommen och drar sig undan.. Jag tycker väldigt synd om honom att han inte förstår, det känns inte riktigt troligt att han faktiskt skulle förstå varför vi skäller på honom men ändå fortsätter gnälla... Så korkad tror jag inte att han är, även om han knappast kan vara smart när han inte förstår att vi skäller på honom när han gnäller och berömmer när han är tyst... Berömmer man så börjar han gnälla igen, han verkar tro att det är något bra...


Snälla om någon har något litet tips/råd?
 
Sv: Hur får man hunden att sluta gnälla? *långt*

Blomspruta laddad med vatten är ett mycket effektivt vapen :angel:

Har en sådan där gnissellåda själv och blomsprutan har visat sig ha betydligt bättre effekt än något annat och framför allt slipper man upptrappningen av volymen dvs hund som piper, ägare som tjattrar. :grin:

Sedan jobbar jag från tystnad. Ibörjan gick jag förbi honom när han låg och vilade, avslappnad och tyst, berömde innan jag fortsatte med vad jag gjorde - hund såg ut >:confused: efter ett par gånger började hund se ut >:idea:

Det ska vara bra och roligt att vara tyst! Är man inte tyst får man inte det man vill ha. Piper han för att han vill gå ut, går jag och gör något annat. Nu kommer han och lägger huvudet i knäet på en istället och det är godkänt. Piper man när jackan tas på så hängs den tillbaka. Ja han höll på att göra på golvet första gången jag drog upp spelreglerna men det är tyst hemma hos oss numera och det tog tre försök med jackan innan poletten trillade ner. Likadant med skor och en halv evighet med kopplet, hann tappa räkningen på hur många gånger jag hann ta av och sätta på mig jacka och skor men sedan satt det. Världens bästa belöning för tystnad den dagen var att få komma ut och kissa :devil:

Jobbar snarlikt på lydnadsträningen just nu med platsliggningen. Sitter framför och berömmer hela tiden tystnaden. Ser jag hur det börjar fyllas på luft där under läpparna och han tar sats så förekommer jag med en godis eller klapp - när jag bryter platsen, massor av bus med kamp och stoj = det bästa som finns och då är det skitkul att vara tyst.

Oljudet i bilen har jag inte börjat ta itu med än men inget av dinosaurie-lösningarna iform av vrålande, pallnitande av bil och allt vad jag nu har fått föreslaget att prova, verkar lockande eller effektiva. Han tystnade inte hemma vid gapande så han lär ju inte göra det i bilen heller :cool:
 
Sv: Hur får man hunden att sluta gnälla? *långt*

Orsaken till att hunden piper är ju för att hen har lärt sig att ni då fixar det den vill, lite skäll då och då spelar ingen roll i långa loppet utan det tar hen gärna, hen vet ju att hen egentligen bestämmer över er.

Sluta betjäna hunden!!!
Du måste visa att pipandet kommer man ingen vart med.

Jag insåg att det är effektivast att ignorera och belöna, en hund vill vara med och ett betende som ignoreras slutar den med också glada tillrop och ev. godis när hunden är tyst för att genast ignoreras om den anser att något är fel och börjar pipa igen.

Så, imorgon ignorerar du hunden tills den är tyst, det räcker med en hundradels sekund medans den hämtar andan i början så säger du bra eller ger godis eller hur du nu gör när du belönar ett bra beteende.

Kanske ska du helt sluta med godis ett tag eftersom hen inte ser det som belöning av vad jag kan utläsa utan hen ser det som en rättighet att bara få.

Hunden blir säkert jätteolycklig och vilsen ett tag eftersom den har bestämt så länge men kommer bli en trevligare hund när hen förstår vad du vill.

Och, det här är viktigt, ramla inte in i gamla vanor igen utan var koncekvent alltid!
 
Sv: Hur får man hunden att sluta gnälla? *långt*

Yep... om han gnaller nar ni vander for att ga hem, vand och ga bort igen. Om han gnaller och vill ha godis vanta ut honom tills han ger upp och tystnar och ge godis... etc... Ni har latit honom gnalla sig till saker och han ar smart nog att utnytja spraket ni givit honom.
 
Sv: Hur får man hunden att sluta gnälla? *långt*

Sambons vovve pep i samband med promenaderna. Både innan och under promenaderna. Hon tjöt i hela trappuppgången på vägen ner :o Ju mer stimulerad hon var desto värre blev hon :confused:

Sen bytte jag och sambon hund. Han går med min lugna och jag går med hans stissiga. Vi går alltid separat för de är lugnast då. Så FORT hon gnäller vänder jag (om jag är i trappuppgången) och går in i hallen, stänger dörren och står där en stund utan att ge henne någon som helst uppmärksamhet. Om hon är tyst och någorlunda lugn går jag igen och upprepar proceduren tills hon går tyst ner. Ute stannar jag och backar vid minsta pipande. Stannar-backar-stannar-väntar på tystnad-går igen.

Detta har funkat otroligt bra, och numera gnäller hon ytterst sällan! Dock stressar hon fortfarande upp sig, men detta jobbar vi på :)

Hon får absolut ingen som helst uppmärksamhet när hon piper eller är ängslig! Och definitivt inget godis!! Maten skulle hon kunna glömma också i ett läge som ditt.

Ge inte vovven något när han gnäller, absolut inte! Om du visste att du kan styra folk i din omgivning med gnällande, hade inte du också gnällt då?
Hade jag ;)
 
Sv: Hur får man hunden att sluta gnälla? *långt*

Blomspruta laddad med vatten är ett mycket effektivt vapen :angel:

Funkar det även på hundar som älskar vatten? :p


Sedan jobbar jag från tystnad. Ibörjan gick jag förbi honom när han låg och vilade, avslappnad och tyst, berömde innan jag fortsatte med vad jag gjorde - hund såg ut >:confused: efter ett par gånger började hund se ut >:idea:

Det där kommer jag absolut att testa! Men vad gör jag om han börjar gnälla vid denna belöning? Går ifrån och ignorerar?

Det ska vara bra och roligt att vara tyst! Är man inte tyst får man inte det man vill ha. Piper han för att han vill gå ut, går jag och gör något annat. Nu kommer han och lägger huvudet i knäet på en istället och det är godkänt. Piper man när jackan tas på så hängs den tillbaka. Ja han höll på att göra på golvet första gången jag drog upp spelreglerna men det är tyst hemma hos oss numera och det tog tre försök med jackan innan poletten trillade ner. Likadant med skor och en halv evighet med kopplet, hann tappa räkningen på hur många gånger jag hann ta av och sätta på mig jacka och skor men sedan satt det. Världens bästa belöning för tystnad den dagen var att få komma ut och kissa :devil:

Problemet med detta är att det oftast är mina föräldrar som går ut med honom på morgonen, innan de ska till jobbet. De har således inte tid att "hålla på" så mycket på morgonen, men kanske om vi på eftermiddagspromenaden och stalletresan håller på såhär, så kanske det fastnar och han blir tyst även på morgonen.


Jobbar snarlikt på lydnadsträningen just nu med platsliggningen. Sitter framför och berömmer hela tiden tystnaden. Ser jag hur det börjar fyllas på luft där under läpparna och han tar sats så förekommer jag med en godis eller klapp - när jag bryter platsen, massor av bus med kamp och stoj = det bästa som finns och då är det skitkul att vara tyst.

Jag är väldigt osäker på om jag kan lyckas att förekomma hundens gnällande på det sättet du gör, en klapp tror jag inte funkar, visst blir han tyst för en sekund mer typ, men sen fylls lungorna direkt igen. Godis kanske funkar, vår hund är extremt kräsen och kan mycket väl spotta ut godiset (oavsett vad det är för godis). Bus funkar inte som belöning på vår hund heller, han är totalt ointresserad av detta. Så på just den punkten vet jag inte hur jag ska lösa det.

Oljudet i bilen har jag inte börjat ta itu med än men inget av dinosaurie-lösningarna iform av vrålande, pallnitande av bil och allt vad jag nu har fått föreslaget att prova, verkar lockande eller effektiva. Han tystnade inte hemma vid gapande så han lär ju inte göra det i bilen heller :cool:

Bilgnällandet är nog det minsta problemet hos oss, då tystnar han relativt snabbt när man säger till honom, men han försöker ändå sig på att gnälla när han märker att man snart är hemma. Men som sagt, tystnar väldigt snabbt vid detta. Det är mest hela proceduren efter som är vedervärdig för mig - komma innanför ytterdörren, vänta på att komma in i duschen, duschas, torkas och sedan vänta på att få gå. Jag har "redan" (typ 7 år försent, men..) börjat med att han ska vara tyst innan han får komma in i huset, in i duschen, och innan han får "hoppa och leka" :p Just då så märks det så tydligt att han tror att han gör rätt när han gnäller, eller som någon sa, att han vill bestämma över oss/mig och blir frustrerad när han inte får gå.


Nu de senaste dagarna så har jag märkt att han undvikit denhär proceduren från bilen, in i huset och duschen. Istället för att gå in där han brukar så rusar han till baksidan av huset, innan jag har hunnit reagera och släpps således in på baksidan och då tar det en stund innan någon märker att han faktiskt behöver tvättas av, ibland lyckas han t.om. undslippa denna tvätt... Vet dock inte om detta är tillfälligt än så länge (har bara skett två gånger att han sprungit till baksidan av huset), fortsätter han med det så kommer jag börja bli mer uppmärksam på honom efter att han släppts ut från bilen och stoppa hans framfart.
 
Sv: Hur får man hunden att sluta gnälla? *långt*

Jag tänkte först skriva ett långt inlägg om att jag är en person som håller väldigt hårt på mina regler, och att djuren ser mig som en ledare. Men det brister en del i det där ändå, jag håller visst regler osv, men jag uppfostrar bara mina egna djur, dvs de jag äger. Hunden är inte min, jag har inte alls lagt mig i hans uppfostran även om jag är en del av hushållet och borde ha lagt mig i det. Det enda jag bett hunden om är att han lyder mig när vi är i stallet, resten har jag mer eller mindre struntat i.

Jag tycker jag har lyckats ganska bra på den biten jag hållit om, så att säga. Visst att han blir gnällig ibland, det är dock bara under dessa kalla månaderna (annars är han tyst) så jag gissar att han fryser när han inte får röra sig hela tiden. Han får springa runt på stallplanen hur han vill, men han vill ju inte vara där ensam så tillslut vill han in i stallet igen och börjar så småningom frysa. Att han fryser är dock inte det enda han gnäller för, nu såhär när det har blivit mörkt ute så går jag ingen promenad med honom när jag är i stallet (han får såklart promenader tidigare under dagen istället) och han gillar inte det riktigt, så då gnäller han en stund, innan han fattar vinken och går och lägger sig.

Jag tror jag gör rätt i uppfostran då också, på det sättet att jag antingen ignorerar eller säger till honom att vara tyst när han gnäller. Vill han inte vara kvar i stallet utan vill gå ut, så ignorerar jag tills han är tyst och sen får han gå ut. Gnäller han för att han fryser så lägger jag täcken/jackor över honom och då blir han tyst (minns inte riktigt om han även är tyst innan jag lägger något varmare över honom, men ni fattar kanske). Jag tycker inte jag har några jättestora problem just i stallet, det är mest när vi är hemma som det blir väldigt jobbigt.

Något som jag aldrig skrev i översta inlägget var att den dagen jag "målade upp" är baserat på när alla i hushållet är hemma, när föräldrarna åker till jobbet på vardagar så gäller inte längre den uppmålade dagen, hunden är mycket tystare då. Ännu tystare är han när det bara är jag som är hemma, då är han knäpptyst HELA tiden, men sen när föräldrarna kommer hem framåt kvällen så brakar det loss igen. Någon som vet vad det kan bero på? Varför är han tystare när föräldrarna är borta och jag och min bror är hemma? Han är dock inte helt tyst, har märkt att han gnäller främst för min bror.. När jag är ensam hemma så är han som sagt knäpptyst, gnäller inte ens när vi ska gå ut. Men så fort det är fler i huset så blir det genast lite livligare.


Jag kommer absolut testa redan imorgon med att ignorera hans gnällande och även sluta ge godis under en tid. Ett bra och en klapp funkar som belöning för honom, även om han börjar gnälla så fort en belöning kommer, men det är väl bara att ignorera det då?

Svårare är det dock att få hela hushållet med på denna idén, tyvärr. Vi är alla trötta på gnällandet och jag tror att åtminstone två till gärna testar denna metod. Men, min mamma har väldigt dålig inverkan på.. djur öht. Hon skämmer bort dom helt enkelt och har inga regler alls. Jag undrar lite om hundens beteende inte kan bero lite på henne, iom att hon gärna slår bort hans dumheter och rent allmänt inte har några regler. Jag märker ju hur min häst blir om jag är borta i kanske en månads tid. Ensam i min mammas vård så blir han otroligt respektlös och tror han kan bestämma allting. Jag känner inte hunden lika bra som jag känner min häst, så jag kan inte riktigt svara på hans beteende faktiskt. Jag vill inte heller kasta en massa skit på min mamma, men jag tror hon har en bidragande faktor till beteendet. Hunden lyssnar inte alls på henne om hon försöker bestämma.


Men i alla fall, jag sprider vidare råden till resten av hushållet och hoppas att även de försöker vara mer konsekventa så vi äntligen kan få ett slut på allt gnällandet.
 
Sv: Hur får man hunden att sluta gnälla? *långt*

Yep... om han gnaller nar ni vander for att ga hem, vand och ga bort igen. Om han gnaller och vill ha godis vanta ut honom tills han ger upp och tystnar och ge godis... etc... Ni har latit honom gnalla sig till saker och han ar smart nog att utnytja spraket ni givit honom.

Jo jag vet, men nu är det dags att bryta denna fula ovana. Tack för tipset! :)
 
Sv: Hur får man hunden att sluta gnälla? *långt*

Jo jag skulle nog gnällt om jag hade kunnat styra folk med det ;)

Synd att mitt tålamod är lika med noll i jobbiga situationer, men jag kommer visst anstränga mig och ta till mig av dina tips, även om det låter rejält jobbigt :p

Hoppas också att övriga familjemedlemmar följer med på dina råd, men det borde de göra om de vill ha en tyst hund, det kan ju inte bli sämre än vad det redan är.

Tack så mycket! (Till alla er andra också givetvis!)
 
Sv: Hur får man hunden att sluta gnälla? *långt*

Jag smålog när jag läste ditt svar;) det är betydligt mycket svårare att "uppfostra" människor än djur.
Min sambo var helt hopplös när vår lille anlände och det har tagit mycket tid att förklara för honom (alltså sambon) att det han gör får de betendena som han inte vill ha.
Han tycker tex. att det är väldigt mysigt att hunden hoppar upp och ska sitta bakom honom på stolen, han tycker att det inte gör något att han matar från köksbordet men blir arg när hunden hoppar upp bakom gäster eller kräver att få gästernas mat, han ser inte att det är han själv som har lärt honom att göra så.
Han leker gärna med honom genom att hunden ska bita i hans händer men blir arg då hunden gör samma sak på gäster.
Nu har han äntligen börjat inse att mitt sätt kanske inte är fel sätt, men han lär nog aldrig sluta mata honom när han gör sina jobbmackor på kvällen, då sitter hunden där och tigger och riktigt hugger till sig godbitarna medans sambon ryter FÖRSIKTIGT, fast han vet att ordet är varsågod och fast han vet att jag inte vill att han ger hunden sådan mat:angel:

Som tur är vet ju hunden att mina regler gäller alltid över husses, men det är ganska irriterande att sambon hela tiden förstör mina intentioner till en väluppfostrad hund.


Som sagt, det är svårt att uppfostra människor;)
 
Sv: Hur får man hunden att sluta gnälla? *långt*

Du har fått bra tips. I övrigt så är det lite kul att läsa om så väluppfostrade mattar och hussar.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 748
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 641
Senast: lilstar
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 094
Senast: Migo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 310

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp