Hundägares beteende i väntrum

Jag och många kattägare har samma erfarenhet. Nästan varje gång man sitter i gemensamt väntrum hos veterinären, så låter hundägare sin hund gå fram emot buren med katt i. Ibland omedvetet för att man inte spärrat kopplet, men alltför ofta gör man det helt medvetet.
Varför? När man som kattägare då säger ifrån, får man till 99% svaret "H*n tycker om katter". Ja, men min katt kanske inte tycker om hundar? Min katt är dessutom instängd i en bur och kan inte komma undan.

Kan nån förklara för mig varför man är så himla korkad att man gör så? Det är liksom inget ovanligt beteende, snarare händer det oftare än inte.

Har aldrig och kommer aldrig släppa fram mina hundar till folk/djur som inte bett om det. Inga av de vettiga jag känner gör det heller.
 
Jag har aldrig själv varit med om att folk släpper fram sin hund till kattburen men då sitter jag alltid med buren mellan mina fötter och kan hindra det rent fysiskt. Däremot har jag sett tendensen. Mina katter har alla varit/är hundvana och gillat/gillar mina hundar precis som mina hundar har varit/är kattvana och gillar katter men jag släpper inte fram min hund mot okända katter för det. Det gör jag ju inte mot främmande hundar heller och definitivt inte hos veterinären!
 
Varför? Om vi pratar katt i bur är ju risken att de ryker ihop oerhört låg exempelvis? Ja katten stressas ju oerhört, men det gör många hundar också om de får upp en okänd hund i ansiktet, och där riskerar det ju dessutom att bli allvarliga bråk och skadot om det vill sig illa.

Definitivt lika korkat att släppa fram till okända vilken varelse det än handlar om.

Därför att hundar pratar samma språk och troligtvis har träffat andra hundar förr. Många katter har aldrig träffat hund på nära håll.
Jag tänker inte på hur farligt det är djur vs djur, utan hur djuren reagerar. En hund som kommer hela vägen fram till en kattbur kan utan problem förstöra hela det besöket och göra att katten måste få lugnande för att ens gå att hantera. Katter reagerar ofta mer vid starka känslor än hundar och blir också svårare att hantera då.
Anledningen till att Cat Friendly Clinic kommit är inte för att hundar och katter generellt går bra ihop. Det har kommit för att katter är mer stressade hos veterinären och därför behöver vara i eget väntrum.
Hundar är flockdjur och har ytterst sällan svårt att lämna sitt revir. Katter är helt annorlunda där.
 
Usch ja det har jag med varit med om.. Hundägare som låter hunden gå fram till katten och bara viftar kort en när man säger till. Ohyfs!
Nu senast när vi var inne ingrep receptionisten och lät oss vänta i ett annat rum istället. Bra!
 
Därför att hundar pratar samma språk och troligtvis har träffat andra hundar förr. Många katter har aldrig träffat hund på nära håll.
Jag tänker inte på hur farligt det är djur vs djur, utan hur djuren reagerar. En hund som kommer hela vägen fram till en kattbur kan utan problem förstöra hela det besöket och göra att katten måste få lugnande för att ens gå att hantera. Katter reagerar ofta mer vid starka känslor än hundar och blir också svårare att hantera då.
Anledningen till att Cat Friendly Clinic kommit är inte för att hundar och katter generellt går bra ihop. Det har kommit för att katter är mer stressade hos veterinären och därför behöver vara i eget väntrum.
Hundar är flockdjur och har ytterst sällan svårt att lämna sitt revir. Katter är helt annorlunda där.
Alltså jag förstår att katter kan reagera starkt på hundar men problemet ligger inte i hundarna utan i att människor är dumma i huvudet. Men även att väntrummen många gånger är för trånga. Min veterinär har två väntrum, ett för katter och ett för hundar. Mycket smidigt! Min gamla veterinär delade av väntrummet med en skärm.
Men när jag var hos veterinären sist med en halt valp så hade en kattmänniska ställt ut sina burar så det blev hinderbana vid receptionen och på hundsidan sätt det en stor hund ytterst och gjorde utfall. Djurvårdaren beslutade snabbt att jag och valpen fick komma direkt in på ett rum, trots att jag var 10 min tidig till min tid.
 
Haha och jag vart irriterad när en äldre man tyckte de va helt okej att släppa fram sin översocialahund som klättrade på mig med orden att hunden måste få kolla av alla i väntrummet.. (utan att höra om det är okej)

Som någon skrev, ingen som har en tanke på att man kan ha tagit sitt djur till kliniken för att det är (smittsamt) sjuk. Nu satt jag utan hund men jag vill inte ha andras smittor hem till mina djur heller....
nä jag tror som flera skrivit att folk är i allmänhet dum bara.
 
Jag förstår att jag har haft mycket tur :D
Hos vår distriktare är det relativt trångt och vid vissa tillfällen många patienter.
Jag har aldrig varit med om att någon trängt sig på katten. Jag brukar å andra sidan ställa honom på bänken och själv stå framför. Han blir nervös så fort man sätter honom i buren. :meh:
 
Alltså jag förstår att katter kan reagera starkt på hundar men problemet ligger inte i hundarna utan i att människor är dumma i huvudet. Men även att väntrummen många gånger är för trånga. Min veterinär har två väntrum, ett för katter och ett för hundar. Mycket smidigt! Min gamla veterinär delade av väntrummet med en skärm.
Men när jag var hos veterinären sist med en halt valp så hade en kattmänniska ställt ut sina burar så det blev hinderbana vid receptionen och på hundsidan sätt det en stor hund ytterst och gjorde utfall. Djurvårdaren beslutade snabbt att jag och valpen fick komma direkt in på ett rum, trots att jag var 10 min tidig till min tid.

Jag har aldrig påstått att hundarna själva är orsak? Då har du tolkat ursprungsinlägget helt fel.
 
Ja, men hos veterinären anser jag fortfarande att flexikoppel borde vara förbjudet. Där inne behövs inte 5 m.
Det beror lite på varför man är där, jag har varit på hältutredning på min förra hund, då fick vi ta en spårlina för att han skulle trava balanserat och inte bara springa och titta på mig. Där hade ett flexikoppel varit bra. När jag var med dagtaxen så hade jag också flexikoppel för att hon är van vid det. Heller inga problem, hon kröp under min stol och tryckte där tills jag drog fram henne och gick in till veterinären. Hade antagligen fungerat med ett vanligt koppel också men det hade gett henne ännu större oro.

Att lägga skulden på koppel och hundar är samma sak, det är människorna som är problemet, det spelar ingen roll om vi förbjuder flexikoppel, idioter kommer ändå att göra idiotiska saker. Min poäng är att även vi med hund upplever att människor är dumma i huvudet och släpper fram sina hundar till våra, eller kattfolk som ställer sina burar mitt i vägen och sen är sura för att hunden kommer i närheten.
 
Det beror lite på varför man är där, jag har varit på hältutredning på min förra hund, då fick vi ta en spårlina för att han skulle trava balanserat och inte bara springa och titta på mig. Där hade ett flexikoppel varit bra. När jag var med dagtaxen så hade jag också flexikoppel för att hon är van vid det. Heller inga problem, hon kröp under min stol och tryckte där tills jag drog fram henne och gick in till veterinären. Hade antagligen fungerat med ett vanligt koppel också men det hade gett henne ännu större oro.

Att lägga skulden på koppel och hundar är samma sak, det är människorna som är problemet, det spelar ingen roll om vi förbjuder flexikoppel, idioter kommer ändå att göra idiotiska saker. Min poäng är att även vi med hund upplever att människor är dumma i huvudet och släpper fram sina hundar till våra, eller kattfolk som ställer sina burar mitt i vägen och sen är sura för att hunden kommer i närheten.

Vem lägger skulden på hunden då? Eftersom de flesta där hunden vandrar iväg utan ägarens vetskap har flexikoppel, så gör det skillnad om dessa inte får användas där. Åtminstone där hund och katt delar utrymme. Då kommer man undan det problemet. Att du kan hantera flexikoppel hjälper inte när nån annans hund pga flexikoppel kan gå fram till andra. Det är ju liksom så det är med förbud, det kommer av att det finns folk som inte kan sköta sig?
 
Vem lägger skulden på hunden då? Eftersom de flesta där hunden vandrar iväg utan ägarens vetskap har flexikoppel, så gör det skillnad om dessa inte får användas där. Åtminstone där hund och katt delar utrymme. Då kommer man undan det problemet. Att du kan hantera flexikoppel hjälper inte när nån annans hund pga flexikoppel kan gå fram till andra. Det är ju liksom så det är med förbud, det kommer av att det finns folk som inte kan sköta sig?
När väntrummen ofta är 3×4 meter så räcker det med ett två meters koppel för att ställa till problem. Alltså ger det absolut ingenting att förbjuda flexi.
Jag vet inte riktigt vart du vill komma? Ingen här har en lösning på att människor beter sig som idioter, det återkommer gång på gång.
Välj en veterinär som enbart behandlar katter så slipper du undan, eller veterinärer som erbjuder delade väntrum.
Min förra hund blev ett darrande asplöv bara vi klev innanför dörrarna hos veterinären eftersom han hade dåliga upplevelser där. Alltså fick han sitta kvar i bilen när jag gick in och anmälde att vi var där, sen fick vi komma raka vägen in på ett rum. Fortfarande en stressad hund men vi minskade tiden han behövde känna stress. När jag avlivade honom så stod de redo med sprutan med lugnande när vi kom in för att stressen skulle vara minimal.

Man kan inte räkna med att ändra människor gör som man själv tycker är vettigaste utan man får hitta strategier där andra människors görande får så lite påverkan som möjligt.
 
En grej också med att skriva här om problemet, @MissFideli, är att de allra flesta här är mer eller mindre hundnördar.

De personer som är hundnördar har ofta bra koll på sina hundar (eller är medvetna om vilka brister/problem de har och jobbar aktivt för att få ordning på det), de vet vad de har i kopplet, de vet hur omgivningen kan reagera och de är väldigt mycket med sina hundar. Hundnördar är inte "vanliga människor som råkar ha en hund för att den är söt".

Personerna som beter sig respektlöst, som släpper fram sina hundar till allt och alla, som ursäktar alla problem med "hunden är snäll" eller liknande, det är inte hundnördar. De personerna är just "folk som råkar ha hund". De har sällan eller aldrig kunskap om hundar, inget bra konsekvenstänk i hundrelaterade situationer, kan inte läsa av sina hundar korrekt och missbedömer situationer på löpande band. De är inte nödvändigtvis dumma på något sätt, men okunniga och inte tillräckligt intresserade för att lära sig mer. Eftersom de inte har intresset så sitter de inte heller i rena hundforum på nätet och skriver, läser och deltar i diskussioner.

Med andra ord: personerna du har problem med kommer du med största sannolikhet inte att hitta här på buke. De hittar du lättare i allmänna diskussionsgrupper på facebook eller andra forum som inte är hundinriktade.
 
En grej också med att skriva här om problemet, @MissFideli, är att de allra flesta här är mer eller mindre hundnördar.

De personer som är hundnördar har ofta bra koll på sina hundar (eller är medvetna om vilka brister/problem de har och jobbar aktivt för att få ordning på det), de vet vad de har i kopplet, de vet hur omgivningen kan reagera och de är väldigt mycket med sina hundar. Hundnördar är inte "vanliga människor som råkar ha en hund för att den är söt".

Personerna som beter sig respektlöst, som släpper fram sina hundar till allt och alla, som ursäktar alla problem med "hunden är snäll" eller liknande, det är inte hundnördar. De personerna är just "folk som råkar ha hund". De har sällan eller aldrig kunskap om hundar, inget bra konsekvenstänk i hundrelaterade situationer, kan inte läsa av sina hundar korrekt och missbedömer situationer på löpande band. De är inte nödvändigtvis dumma på något sätt, men okunniga och inte tillräckligt intresserade för att lära sig mer. Eftersom de inte har intresset så sitter de inte heller i rena hundforum på nätet och skriver, läser och deltar i diskussioner.

Med andra ord: personerna du har problem med kommer du med största sannolikhet inte att hitta här på buke. De hittar du lättare i allmänna diskussionsgrupper på facebook eller andra forum som inte är hundinriktade.
Fast det @MissFideli säger är väl egentligen inte jätteannorlunda mot det som många av er skriver rätt ofta: ”Var ute med hunden och en lös hund kom framrusande för att idioten till ägare inte hade koll på den.”
 
Fast det @MissFideli säger är väl egentligen inte jätteannorlunda mot det som många av er skriver rätt ofta: ”Var ute med hunden och en lös hund kom framrusande för att idioten till ägare inte hade koll på den.”
Absolut inte. Men jag kan inte minnas att det (åtminstone inte senaste tiden) skapats trådar här i stil med "varför har ni hundarna lösa när ni inte har koll på dem?". Att skriva av sig lite i uppdateringstråden ser jag som något annat. Jag har inte sett någon här vänta sig bra och "korrekta" svar från de som har hundar lösa utan kontroll på det sätt som jag upplever att @MissFideli vill ha svar från oss på varför hundar släpps fram huller om buller i väntrummen. Men jag kanske missuppfattar hela trådens syfte osv?
 
Absolut inte. Men jag kan inte minnas att det (åtminstone inte senaste tiden) skapats trådar här i stil med "varför har ni hundarna lösa när ni inte har koll på dem?". Att skriva av sig lite i uppdateringstråden ser jag som något annat. Jag har inte sett någon här vänta sig bra och "korrekta" svar från de som har hundar lösa utan kontroll på det sätt som jag upplever att @MissFideli vill ha svar från oss på varför hundar släpps fram huller om buller i väntrummen. Men jag kanske missuppfattar hela trådens syfte osv?
Detta är kanske också lite avskrivning? Blandat med att ni som är hundfolk kanske vet hur annat hundfolk tänker, även de som bär sig korkat åt.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 176
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag vet att valpar bits, men hur vanligt är det att de hugger och framförallt, vad kan man göra åt det? Valpen ifråga är ca 7 månader...
2
Svar
20
· Visningar
4 597
Senast: Sasse
·
Hundträning Jag har mina teorier om detta och tränar mina hundar på det sätt som jag tror ska kunna leda till min målbild. Men sen jag blev...
2
Svar
31
· Visningar
4 877
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Hej! En släkting har en hund av sällskapstyp, han är snart 1 år. Han har uppvisat beteenden sedan ganska ung ålder, som inte direkt är...
Svar
9
· Visningar
1 236
Senast: nowayout
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp