Bukefalos 28 år!

Hundaffär

makarontanten

Trådstartare
Vet inte vad jag fått för tankar i huvudet, men en hundaffär har gått i konkurs här där jag bor (typ 100 m bort). Jag har aldrig i hela mitt liv funderat på något eget, aldrig haft en ambition att vara egenföretagare, kan inget om sådant.. Men....Är så trött på mitt nuvarande jobb, vet inte vad jag vill göra istället....

Jag bor i en ganska stor stad, har intresse av djur (framförallt hundar) och blev lite tänd på ideen. Hur mycket kunskap krävs för att starta eget?

Affären som gått i konkurs har alltid gått bra innan, det är sedan en ny ägare ( som många upplever som otrevlig och utan kunskap) som stället är satt i konkurs sedan nystart för ca 2 år sedan..Nya ägaren har vart dyr och förlorat många kunder för sin otrevlighet. Jag ser och vet att mitt område här är väldigt hundtätt, det finns flera djur/hundaffärer i områderna runt omkring, men ingen just här. Skulle det gå tror ni?

Glömde tillägga att jag har en vän som vart egen innan och som också är intresserad av verksamheten. Därav en hel del hjälp med det praktiska för ett sammarbete.
 
Senast ändrad:
Sv: Hundaffär

FInns det affärer i området eller inom 1 mils radie så ser jag det svårt att du skulle dra runt det utan att även du hamna i konkurs. Att ah eget kräver fruktansvärt mycket jobb oh att då starta från ett konkursläge är inte det lättaste. Vart i småland är det?
 
Sv: Hundaffär

FInns det affärer i området eller inom 1 mils radie så ser jag det svårt att du skulle dra runt det utan att även du hamna i konkurs. Att ah eget kräver fruktansvärt mycket jobb oh att då starta från ett konkursläge är inte det lättaste. Vart i småland är det?

Egentligen vill jag inte hänga ut affären, men den ligger i Jönköping. Jönköping är ju ganska stort, så det finns ett antal hundaffärer här, men inom ca 1 mil finns ingen just nu (gränsfall förvisso, då det finns ett antal runt omkring den radien)
 
Sv: Hundaffär

Egentligen vill jag inte hänga ut affären, men den ligger i Jönköping. Jönköping är ju ganska stort, så det finns ett antal hundaffärer här, men inom ca 1 mil finns ingen just nu (gränsfall förvisso, då det finns ett antal runt omkring den radien)

I JKP har du ju mängder av djuraffärer. Så om du inte har ett riktigt bra koncept så kan det vara svårt. Både Charlies och Hööks finns där och de har ju billigt sortiment.

Ska det lyckas måste du ha något unikt.
 
Sv: Hundaffär

Jag tror att många hundaffärer kan ha det tufft, speciellt som näthandeln ökar, och efter vad förstått så tjänar man inte så många kronor på foder. Kan du hitta något som gör att kunderna åker just till dig?
Är du riktigt intresserad så gör ingen glädjekalkyl.
 
Sv: Hundaffär

I JKP har du ju mängder av djuraffärer. Så om du inte har ett riktigt bra koncept så kan det vara svårt. Både Charlies och Hööks finns där och de har ju billigt sortiment.

Ska det lyckas måste du ha något unikt.

Både Hööks och Charlies (sistnämnda är inte speciellt billigt) är mest inriktade på häst även om de har sortiment även till hund. Jag är själv ganska imponerad av en annan affär (ska inte ge reklam) i närheten, som erbjuder både kloklippning, pälsvård och ett bra sortiment. Jag vill göra något större, vet att det finns marknad här, men att det kräver en del. Skulle gärna ge ett koncept på billiga varor, bra bemötande, kanske lite extra i form av mer hundvänligt koncept med träffar, fika, umgänge och träffpunkt för hundägare.

Då jag även möter och ser de hundägare som är "rädda " för hundkurser pga blandraser, de hundägare som inte vill gå kurser mm så vill jag ge lite information om träffar, de som vill mötas med sina hundar och leka, ge en gemenskap oavsett hund/ras..
 
Senast ändrad:
Sv: Hundaffär

Du skulle kanske kunna erbjuda ett fåtal dagisplatser dessutom?

Det kräver tillstånd/utbildning o godkända lokaler.
Tror mer på #6 o sen lägga till lite föreläsningar, behöver inte börja på superduper ambitiös nivå, men kan vara ett bra sätt för att få en stabil kundkrets o knyta kontakter med lokala hundklubbar o instruktörer.
 
Sv: Hundaffär

Jag vet:) Men lokalerna kanske är bra och då kanske det vore värt att gå den utbildningen.
Jag vet ett ställe här i stan där de kombinerar pälsvård med ett fåtal dagishundar.
 
Sv: Hundaffär

Vet vilken butik du menar och besökte den ofta innan när den gamla ägaren var kvar!
Saknar den verkligen då jag tycker resterande djuraffärer i Jönköping har väldigt tråkigt sortiment.
Om jag inte missminner mig så tror jag förra ägaren fick in mycket på trimningen?

Hur som haver, vore kul om butiken öppnade upp igen i sin forna form!
Var mysig och personlig!
 
Sv: Hundaffär

Det handlar nog mycket om att nischa sig. Affären jag handlar på (nyöppnad sedan två år tillbaka) konkurrerar bra med andra genom att ha ett mycket stort utbud av färskfoder och färskt naturtugg. Samma veckodag som leveransen av lådor kommer (många beställer ju lådor) så har de kloklippningskväll. Det är det många som tycker är smidigt.

Sedan är de vansinnigt trevliga också. Faktum är att de har fått nästan en halv stadsdel att börja ge sina hundar färskfoder! :bow:
 
Sv: Hundaffär

Både Hööks och Charlies (sistnämnda är inte speciellt billigt) är mest inriktade på häst även om de har sortiment även till hund. Jag är själv ganska imponerad av en annan affär (ska inte ge reklam) i närheten, som erbjuder både kloklippning, pälsvård och ett bra sortiment. Jag vill göra något större, vet att det finns marknad här, men att det kräver en del. Skulle gärna ge ett koncept på billiga varor, bra bemötande, kanske lite extra i form av mer hundvänligt koncept med träffar, fika, umgänge och träffpunkt för hundägare.

Då jag även möter och ser de hundägare som är "rädda " för hundkurser pga blandraser, de hundägare som inte vill gå kurser mm så vill jag ge lite information om träffar, de som vill mötas med sina hundar och leka, ge en gemenskap oavsett hund/ras..

Jättebra idé. Men hur ska detta ge en inkomst?
 
Sv: Hundaffär

Vet vilken butik du menar och besökte den ofta innan när den gamla ägaren var kvar!
Saknar den verkligen då jag tycker resterande djuraffärer i Jönköping har väldigt tråkigt sortiment.
Om jag inte missminner mig så tror jag förra ägaren fick in mycket på trimningen?

Hur som haver, vore kul om butiken öppnade upp igen i sin forna form!
Var mysig och personlig!

Rilo och djurmagasinet har ju hur mycket som helst i sitt sortiment. Hittar man inget där, hittar man nog inget på annat ställe heller :D
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
831
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 049
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 139
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 695
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp